بررسی مشخصات بی ام و X6، قوی هیکل کوپه

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و X6، قوی هیکل کوپه

کارایی خودروهای شاسی بلند و زیبایی مدل‌های کوپه، شرکت ب ام و را بر آن داشت که نکات قوت این دو کلاس خودرویی را با یکدیگر ترکیب کرده و یک محصول جدید را به بازار ارائه دهد تا بدین ترتیب دو فاکتور زیبایی و کارآیی را با یکدیگر در هم آمیخته و یک شاسی بلند با ظاهری نسبتا متفاوت به فرم خودروهای کوپه را روانه بازار کند.

حاصل تلاش طراحان و مهندسان کمپانی باواریایی بی ام و طی سال ۲۰۰۷ در قالب یک مدل کانسپت به نمایش درآمد اما نسخه اصلی نسل اول بی ام و x6 با کد اتاق E71 در آوریل ۲۰۰۸ وارد لیست فروش محصولات کمپانی آلمانی شد. بی ام و ایکس6 بر پلتفرم نسل پیشین مدل‌های سری ۵ و ۶ این خودروساز توسعه یافته بود و تاکنون سه نسل از آن به دست مشتری مشتریان بین المللی رسیده است.

نسل اول بی ام و x6 با مدل‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در بازار ایران حاضر شد که پس از لغو واردات خودروهای با حجم پیشرانه بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی، ورود آن به کشور با تابلو ایست مواجه شد. در ادامه مطلب شما را با جزئیات فنی و ظاهری خودرو شاسی بلند کوپه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دو دیفرانسیل
حجم موتور ۴.۴ لیتر
نوع موتور هشت سیلندر خورجینی/V8
تنفس موتور دو توربوشارژر
حداکثر قدرت ۴۰۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ تا ۶۴۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۶۰۰ نیوتون.متر در ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۸
تعداد سوپاپ ۳۲
انتقال قدرت ۶ سرعت اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۱۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه کراس اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلیاژ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی دو جداره هواخنک
ترمز عقب دیسکی دو جداره هواخنک

 

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۴۸۷۹ میلی‌متر
عرض ۱۹۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۹۷ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب 2933 میلی‌متر
وزن خالص ۲۳۵۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۸۵ لیتر
قطر رینگ ۲۰ اینچ
چرخ جلو و عقب ۳۵/۳۱۵ – ۴۰/۲۷۵
حجم صندوق عقب ۷۷۵ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

مطالب مرتبط:

طراحی ظاهری بی ام و X6

طراحی ظاهری ب ام و X6

ب ام و با ارائه مدل x6 کلاس جدیدی از خودروهای شاسی بلند را به بازار معرفی کرد که ضمن بهره‌مندی از شاخصه‌های خودروهای کراس اوور بزرگ نظیر ابعاد درشت و ارتفاع زیاد کف از سطح زمین، در قسمت انتهای خود از شیب سقف و درب صندوق عقب به سبک خودروهای فستبک برخوردار بوده و حالتی کوپه مانند برای بدنه خودرو پدید آورده شده است.

ابعاد بزرگ بدنه این خودرو سبب شد تا به آن لقب خرس آلمانی داده شود که الحق متناسب با فرم بدنه و سایز این خودرو بود. در قسمت جلو شاهد چراغ‌ها و جلوپنجره مشابه با اصول کلی طراحی محصولات بی ام و در آن دوران هستیم که با یک سپر حجیم فرمی قاطع و در عین حال مهربان برای این محصول بی ام و پدید آورده است. استفاده از خطوط حجمی و حجم پردازی‌های مختلف روی درپوش موتور و پروفیل جانبی نیز سعی در کاستن از میزان چربی‌های بدنه این خودرو داشته و ظاهر آن را تا حدودی به سبک خودروهای عضلانی درآورده است.

خلاقانه‌ترین بخش طراحی این خودرو انتهای عقب آن است که به جای برخورداری از یک خط سقفی نسبتا صاف، سقف خودرو توسط یک قوس ملایم به درب صندوق پیوند خورده و نمایی جذاب برای بخش پشت ایکس6 پدید آورده است. چراغ‌های بزرگ دو تکه و طراحی متناسب سپر نیز از دیگر ویژگی‌های بصری ناحیه پشت بی ام و  X6 نسل اول به شمار می‌آید. شیشه کوچک عقب و ارتفاع زیاد درب صندوق باعث محدود شدن دید راننده نسبت به پشت خودرو می‌شود که البته وجود دوربین عقب این مشکل را به میزان زیادی حل خواهد کرد.

طراحی داخلی بی ام و X6

طراحی داخلی ب ام و X6

اگر کابین سایر محصولات بی ام و معاصر با نسل اول ‏X6 را مشاهده کرده باشید، پس از حضور در کابین این خودرو به سرعت سبک طراحی آن را مشابه با فرم کلی طراحی داخلی سایر محصولات بی ام و خواهید یافت. داشبورد حجیم و قوس‌دار، غربیلک فرمان سه شاخه مزین به لوگو بی ام و، پنل کیلومتر شمار با نشانگرهای آنالوگ و نمایشگر تک‌رنگ کامپیوتر سفری، همچنین وجود نمایشگر مرکزی در ناحیه بالای دریچه‌های تهویه کنسول میانی داشبورد، از ویژگی‌های ثابت طراحی داخلی بی ام و طی دهه اول قرن ۲۱ به شمار می‌روند.

فرم صندلی‌ها مطابق با اصول ارگونومیک طراحی شده و بدن سرنشینان را به خوبی در برمی‌گیرند. متریال داشبورد و رودری‌ها نیز از نوع مرغوب بوده و به راحتی می‌تواند انتظارات را برآورده سازد. همچنین از خودرویی با این سایز انتظار می‌رود که فضای داخلی جادار و راحت را به سرنشینان خود پیشکش نماید؛ در عمل نیز این اتفاق رخ داده است اما به دلیل شیب زیاد خط سقفی در انتهای عقب خودرو شاهد محدودیت فضای سر برای سرنشینان بلندقد در ردیف دوم صندلی‌های بی ام و ایکس ۶ خواهیم بود. گنجایش صندوق عقب بی ام و X6 نیز معادل 580 لیتر بوده که در نوع خود مطلوب به نظر می‌رسد.

امکانات بی ام و X6

ب ام و ایکس6 از لحاظ بهره‌مندی از تجهیزات رفاهی-ایمنی یکی از فول آپشن‌ترین خودروهای زمان خود بوده و از امکانات فراوانی بهره می‌برد: کروز کنترل هوشمند یا تطبیق‌پذیر، سیستم‌های کنترل سرعت در سراشیبی، کنترل توقف در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، تعلیق هوشمند حسگرهای پارک، رادار ایمنی تغییر لاین، ترمز پارک برقی، بازیابی انرژی ترمز، نوربالای اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی در سر پیچ، فرمان چرمی حساس به سرعت با پدال شیفتر و گرم‌کن، سیستم صوتی ۱۰ یا ۱۶ اسپیکر با آمپلی‌فایر و هندزفری مجهز است.

همچنین نمایشگر داشبورد ۸ اینچی لمسی با کنترلر، مانیتور ردیف عقب، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، شش کیسه هوا، پشت سری اکتیو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک کابین با تنظیمات چهارگانه، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ده حالته برقی بعلاوه تنظیم گودی کمر، روکش صندلی چرمی، صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، پرده‌های جانبی عقب، شیشه بالابر آنتی‌ترپ و مموری آینه.

مزایا و معایب بی ام و X6

نمای عقب بی ام و X6

بی ام و X6 به عنوان یک خودروی لوکس آلمانی از نقاط قوتی همچون: کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، پیشرانه‌های قدرتمند، عملکرد فنی مطلوب و شتابگیری چابک به ویژه در نسخه هشت سیلندر بهره می‌برد. از سوی دیگر مواردی همچون مصرف سوخت بالا به ویژه در سطح شهر، هزینه نگهداری زیاد، فضای محدود سر در ردیف عقب و حساسیت پیشرانه نسبت به بنزین کم کیفیت از جمله نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌روند.

وضعیت فروش بی ام و X6 در ایران

این خودرو کراس اوور کوپه آلمانی گرچه از محبوبیت زیادی درمیان عامه مردم برخوردار است اما به دلایلی همچون هزینه نگهداری بالا و استهلاک بیشتر از شاسی بلندهای ژاپنی نتوانست بازار خریدوفروش پررونق‌تر از این رقبا برای خود ایجاد کند؛ به ویژه که وجود محصولات شاسی بلند پورشه نظیر انواع پورشه کاین و ماکان در بازار سبب شد تا مشتریان ثروتمند به سمت خرید مدل‌های پورشه گام بردارند که از پرستیژ بالاتری نیز برخوردار بودند. به طور کل می‌توان وضعیت خرید و فروش BMW X6  نسل اول در بازار خودروهای دست دوم ایران را نسبتا متوسط ارزیابی کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور