بررسی مشخصات فنی بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳

۲۷ آذر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳

بی ام و i3 نام اولین خودرو برقی کمپانی آلمانی بی ام و است که به تولید انبوه رسید. این هاچبک برقی پیش از فراگیری برقی‌سازی صنعت خودرو همراه با بی ام و i8 در دهه ۲۰۱۰ میلادی به بازار آمد و ظاهر متفاوتی با محصولات بنزینی آن زمان داشت. تولید هاچبک برقی در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و نام و جای خود را به یک سدان برقی با طراحی معمول داد. بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳ فعلا در کارخانه برلیانس چین تولید می‌شود و فقط چینی‌ها می‌توانند آن را خریداری کنند.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قدرتمند

+ برد مسافتی بالا

+ آلایندگی صفر

+ بدنه کشیده و کابین جادار

+ امکانات رفاهی و ایمنی خیلی خوب

– اختصاصی بازار خودرو چین

مشخصات فنی

در مشخصات فنی خودرو برقی بی ام و i3 سدان یک موتور برقی به قدرت ۳۳۵ اسب بخار وجود دارد که چرخ‌های محور عقب را به گردش می‌اندازد. حداکثر گشتاور این پیشرانه به‌صورت آنی ۴۱۰ نیوتن.متر است و موجب می‌شود بی ام و i3 eDrive35L در ۶.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته حداکثر سرعت این سدان برقی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و کمتر از مدل‌های بنزینی بی ام و سری ۳ است.

پک باتری این خودرو برقی، ۷۰.۲۷ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و بر اساس استاندارد کشور چین، امکان پیمایش ۵۲۶ کیلومتر را با یک بار شارژ فراهم می‌کند. در صورت استفاده از شارژرهای سریع می‌توان باتری بی ام و i3 را در ۳۵ دقیقه شارژ کرد. با ۱۰ دقیقه شارژ هم می‌توان ۹۷ کیلومتر رانندگی کرد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

یک موتور برقی

ظرفیت باتری

۷۰.۲۷ کیلووات ساعت

قدرت

۳۳۵ اسب بخار

گشتاور

۴۱۰ نیوتن.متر

گیربکس

اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل عقب

شتاب

۶.۲ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

بُرد خودرو

۵۲۶ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۸۷۲ میلیمتر

عرض

۱۸۴۶ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۸۱ میلیمتر

فاصله محورها

۲۹۶۶ میلیمتر

وزن خالص

۲۰۲۹ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۱۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳

بی‌ ام ‌و برای طراحی سدان i3 از آخرین فیس لیفت سری ۳ بهره گرفته است. به‌طوری که در نمای بیرونی، تفاوتی بین این خودرو و سری ۳ بنزینی مشاهده نمی‌شود. البته این سبک طراحی باعث می‌شود تا مردم به خودروهای برقی به چشم یک ماشین معمولی و در دسترس نگاه کنند، نه یک اتومبیل با طراحی خاص و عجیب.

چراغ‌های جلو BMW i3 برعکس مدل‌های قبلی، در قسمت زیرین لبه ندارند و در این بخش، کاملا صاف طراحی شده اند. شبکه‌های کلیوی شکل جلوپنجره، با داشتن هاله آبی رنگ، شبیه به دیگر مدل‌های برقی این شرکت هستند. ضمن اینکه در این قسمت نیز از نظر هندسه جلوپنجره بین این مدل و سری ۳ قبل فیس‌لیفت، تفاوت وجود دارد که شامل کشیده‌تر شدن شبکه ها به سمت بالا است. البته که جلوپنجره به‌صورت کاملا بسته است و برخلاف نمونه‌های رایج در خودروهای درون‌سوز، هوا از آن عبور نمی‌کند.

سپر عقب نیز دستخوش تغییراتی شده است. خبری از چراغ‌های کوچک شبرنگی در زیر چراغ‌های بزرگ و کشیده اصلی نیست و این چراغ‌ها به قسمت پایین سپر و بالای بخشی که در خودروهای سوختی محل اگزوز است، منتقل شده‌اند. همچنین پوسته سپر نیز با کمی ساده‌سازی، طراحی معمولی‌تری دارد و البته در مدل برقی، لبه‌های بیرون‌زده سپر نیز مثل جلوپنجره، دارای رگه‌هایی از رنگ آبی است.

رینگ‌های چرخ‌ها نیز با مدل‌های بنزینی و دیزلی متفاوت است و طرح آنها در اولین نگاه، ذهن بیننده را به سمت یک خودرو برقی سوق می‌دهد. در بقیه بخش‌ها، این خودرو با سری ۳ بنزینی یکسان است و تفاوت دیگری دیده نمی‌شود. البته باید گفت که برای بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳، سری M نیز در نظر گرفته شده است که از لحاظ ظاهری، تفاوت‌هایی با مدل معمولی دارد.

طراحی داخلی

کابین بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳

با بررسی بی ام و i3، در داخل اتاق تفاوت‌های اندکی دیده می‌شود. خوشبختانه این تفاوت‌ها آنقدر زیاد نیست که کار با ادوات کابین را برای راننده و سرنشین سخت و پیچیده کند.

دکمه استارت و استاپ نیز به رنگ آبی است که این وضعیت را در بخش انتخاب حالت رانندگی نیز می‌توان دید. روی درب‌ها لوگوی i و مدل خودرو را روی کنسول میانی می‌توان دید. ضمن اینکه نورپردازی برای داخل اتاق نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین برای راننده و سرنشین آخرین نسخه نرم‌‌افزاری سیستم اطلاعات و سرگرمی بی‌ ام‌ و به نام iDrive 8 نصب شده است. این سیستم امکان کار با اینترنت 5G و شناسایی صداها را دارد و از سیستم BMW Digital Key Plus نسل سوم استفاده می‌کند.

نمایشگر پشت فرمان از یک صفحه دیجیتال ۱۲.۳ اینچی تشکیل شده است که در امتداد آن، یک صفحه نمایش ۱۴.۹ اینچی لمسی برای سیستم صوتی، تهویه مطبوع، راهیاب ماهواره‌ای و دیگر قسمت‌ها و ادوات دیده قرار دارد.

آپشن ها و امکانات

بی ام و i3 سدان در بازار چین با فهرست کاملی از آپشن‌ها و امکانات فروخته می‌شود تا سرنشیان از رفاه و ایمنی کاملی بهره ببرند.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

قیمت بی ام و i3 در بازار

نمای عقب بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳

چین بعد از اینکه توانست به سطح جهانی در طراحی و تولید ماشین‌های درون‌سوز برسد، فعالیت خود در حوزه خودروهای هیبرید و برقی را بیشتر کرده است. بی ام و i3 مدل ۲۰۲۳ مخصوص بازار چین طراحی شده و خرید خودرو با قیمت ۵۵ هزار دلار فعلا فقط برای چینی‌ها امکان‌پذیر است. به احتمال زیاد فروش بی ام و i3 جدید در دیگر کشورهای جهان آغاز خواهد شد تا در کنار بی ام و i4، بی ام و i5، بی ام و i7 و بی ام و iX، فهرست خودروهای برقی آلمانی در بازارهای جهانی را کامل‌تر کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو