تاریخچه سوزوکی، از گذشته تا امروز

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ تاریخچه سوزوکی، از گذشته تا امروز

سوزوکی (Suzuki Motor Corporation) یکی دیگر از برندهای ژاپنی موفق و خوش نام در صنعت خودروسازی است. این کمپانی نیز مانند هوندا (Honda)، مرسدس بنز (Mercedes-Benz) و برخی برندهای غول این صنعت، هم نام بنیان گذارش یعنی میشیو سوزوکی است. این برند چند ملیتی، در ساخت انواع وسایل نقلیه مهارت دارد و حتی در زمینه ساخت ویلچر نیز فعالیت می‌کند. درست چهار سال پیش یعنی سال ۲۰۱۶، این برند یازدهمین خودروساز بزرگ دنیا لقب گرفت. این کمپانی محبوب با بیش از ۴۵ هزار کارمند در سراسر دنیا و داشتن ۳۵ کارخانه در ۲۳ کشور مختلف به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

برندهای ژاپنی مانند سوزوکی و هوندا و… نشان دادند که همیشه یک خودروی خوب، یک ماشین آلمانی یا آمریکایی نیست و می‌توان به برندهای آسیایی نیز اعتماد کرد. این کمپانی از لحاظ فروش، در دنیا در جایگاه دهم و در کشور خودش در جایگاه سوم ایستاده است. موتورسیکلت‌های سوزوکی طرفداران بسیاری خصوصا در کشورش دارد و همین باعث می‌شود که سومین برند بزرگ موتورسیکلت ساز ژاپن و یکی از محبوب ترین برندهای خودرویی جهان باشد.

سوزوکی چه بود و چه شد؟

لوگو برند سوزوکی

میشیو سوزوکی که در سال ۱۸۸۷ چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۸۲ در گذشت. او در سال ۱۹۰۹ تاسیس یک کارگاه بافندگی به نام خودش را کلید زد و  وارد صنعت ابریشم ژاپن شد که در نتیجه کسب و کارش حسابی رونق گرفت. پس از گذشت ۲۰ سال، او موفق شد که یک ماشین بافندگی کاملا جدید و نوآورانه اختراع کند. این ماشین به قدری موفق بود که به کشورهای دیگر نیز صادر شد. در واقع ۳۰ سال اول کمپانی سوزوکی، به تولید و توسعه این ماشین‌آلات سپری شد. حالا که کسب و کارش موفق بود و رونق زیادی داشت، آقای سوزوکی به فکر تغییر و اضافه کردن محصولات جدید به خط تولید کارگاهش افتاد. با شناخت کامل از نیاز مشتریان، تصمیم گرفت در بازار خودروهای کوچک سهیم شود. بنابراین پروژه ساخت خودروهای کوچک کلید خورد و در طول دو سال، مدل‌های اولیه زیادی آماده شدند. این ماشین‌های سوزوکی اولیه، همگی مجهز به موتوری بودند که تنها ۱۳ اسب بخار قدرت داشت.

جنگ جهانی دوم آغاز و گریبان‌گیر صنایع مختلف کشورها شد. به همین دلیل ساخت خودروهای سوزوکی نیز متوقف شد، چرا که دولت باور داشت ساخت خودروهای شهری در چنین شرایطی لزومی ندارد. بنابراین کارخانه سوزوکی به کسب و کار اولیه خود، یعنی بافندگی بازگشت. زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت به ژاپن پنبه صادر کند، بافندگی این کارگاه مجددا رونق گرفت. عمر این موفقیت بسیار کوتاه مدت بود زیرا کسب و کارش در سال ۱۹۵۱ زمین خورد.

آقای سوزوکی و برندش که حالا با یک چالش بزرگ رو‌به‌رو شده بودند، پس از پایان جنگ دوباره به ساخت خودرو روی آوردند. بعد از اتمام جنگ، مردم ژاپن به وسایل حمل و نقل قابل اعتماد، شخصی و مقرون به صرفه نیاز داشتند.

بنابراین بسیاری از کارخانه‌ها تصمیم گرفتند که موتورهایی مخصوص دوچرخه را طراحی و تولید کنند که اولین دوچرخه سوزوکی هم از این قاعده مستثنی نبود و یک موتور کوچک داشت.

خرید و نگهداری از این موتور ارزان قمیت کار سختی نبود، بنابراین طرفداران زیادی داشت و این موتور کوچک یک اسب بخار، نیرو تولید می‌کرد. این دوچرخه گزینه‌های مختلفی ارائه می‌داد. به طور مثال صاحب دوچرخه می‌توانست با کمک موتور یا بدون کمک آن پدال بزند یا به طور کلی پدال‌ها را جدا کند تا دوچرخه تنها با تکیه بر موتور به حرکت ادامه دهد. با ارائه همین دوچرخه، کمک هزینه قابل توجهی برای ادامه تحقیقات و توسعه در زمینه مهندسی دوچرخه، به سوزوکی اهدا شد.

سال ۱۹۵۴ که فرا رسید، سوزوکی به طور ماهانه ۶۰۰۰ موتورسیکلت تولید می‌کرد. حالا زمان آن بود که نام کارخانه به طور رسمی به شرکت موتور سوزوکی تغییر کند. همین موفقیت باعث ساخته شدن اولین ماشین سوزوکی یعنی سوزولایت (Suzulight) در سال ۱۹۵۵ شد. در حال حاضر اوسامو سوزوکی ۹۰ ساله، رئیس هیئت مدیره این برند بزرگ است.

مدل های تاریخی برند سوزوکی

در طول این سال‌ها، خودروسازی سوزوکی خودروهای بسیاری را روانه بازار کردند. در ادامه برخی از این خودروها را با هم مرور می‌کنیم.

سوزوکی کیزاشی

سوزوکی کیزاشی قدیمی

سوزوکی کیزاشی جذاب و خوش ساخت ثابت می‌کند که شاید هرچقدر هم که یک اتومبیل خوب باشد، نتواند نظر همگان را به خود جلب کند. این خودرو نشان داد که این کمپانی خیلی سریع از اشتباهات خود درس می‌گیرد. این خودرو زمانی ارائه شد که ماشین‌های شاسی بلند بسیار روی بورس و محبوب بودند.

سوزوکی سوزولایت

سوزوکی سوزولایت

از برخی لحاظ، این مدل در زمان خود یک ماشین بسیار ساده محسوب می‌شد، اما موارد دیگری هم داشت که آن را از بسیاری از رقبای خود جلو می‌انداخت. این خودرو در قالب‌های زیادی از جمله ون نیز تولید شد.

سوزوکی واگن آر

سوزوکی واگن 

این مدل یک واگن به تمام معناست، چرا که هم قد بلندی داری و هم کاملا مربع شکل است. این مدل که در سال ۱۹۹۳ روانه بازار شد، بسیاری از توقعات مشتریان را برآورده کرد.

سوزوکی اس سی ۱۰۰

سوزوکی اس سی 100

این مدل در سراسر دنیا با لقب‌های مختلفی مثل Whizzkid شناخته می‌شود. موتور این مدل بر خلاف برخی محصولات دیگر این کمپانی، در بخش پشتی تعبیه شده بود. طراحی این مدل محبوب تا حد زیادی به Ignis شباهت دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان