تاریخچه برند مرسدس بنز

۷ تیر ۱۴۰۱ تاریخچه برند مرسدس بنز

کمپانی مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ شصت و چهارمین تولد خود را جشن گرفت. بنز، اولین کارخانه خودروسازی دنیا محسوب می‌شود و قدم‌های اولیه بنیان‌گذاری آن حتی به سال‌های بسیار دورتر برمی‌گردد.

سرآغار بنز

اولین خودرو بنز

مرسدس بنز (Mercedes Benz) یک برند آلمانی تبار است که ۲۸ ژوئن سال ۱۹۲۶، یعنی درست ۹۶ سال پیش، توسط کارل بنز و با کمک رقیبش گوتلیب دایملر پایه‌گذاری شد. مرکز مدیریت این کارخانه در اشتوتگارت آلمان قرار دارد. از همان ابتدا تا به امروز، محصولات این کمپانی طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد چرا که تولیدات آن شامل خودروهای لوکس، ون، کامیون، اتوبوس و حتی آمبولانس هم می‌شود. سابقه‌ی این برند محبوب به قدری درخشان است که در سال ۲۰۱۸، با فروش بیش از ۲.۳۱ میلیون خودروی سواری، در لیست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین در سراسر دنیا قرار گرفت. رسیدن به چنین جایگاهی آن هم در صنعت پر رقابت خودروسازی، کار چندان آسانی نیست.

پایه‌ریزی احداث این کمپانی به سال‌های پیش ۱۹۲۶ باز می‌گردد. اصالت این غول خودروسازی آلمانی، از مدل مرسدس سال 1901  Daimler-Motoren-Gesellschaft و Benz Patent-Motorwagen سال ۱۸۸۶ کارل بنز سرچشمه می‌گیرد. مورد دوم به عنوان اولین اتومبیلی شناخته می‌شود که از طریق موتور درون سوز حرکت می‌کرد. نکته اینجاست که بنز و دایملر دو رقیبی بودند که هرگز در طول زندگی خود یک دیگر را ملاقات نکردند. با این حال، اختراعات و تلاش‌های بی وقفه هر کدام از آن‌ها، در نهایت موجب شکل‌گیری این برند شد. یکی از نکات بسیار جالب، شعار کمپانی است که با تاریخ آن همخوانی بسیاری دارد، «یا بهترین یا هیچی».

مرسدس بنز طی زمان

اولین موتور سیکلت جهان

اگر به خاطر وجود برخی از نابغه‌ها نبود، ممکن بود تولد و حیات صنعت خودروسازی سال‌ها به تعویق بیافتد. این نوابغ، بنز، دایملر و ویلهلم مایباخ نام داشتند که هرکدام به نوبه خودشان، کمک بزرگی نه تنها به صنعت خودروسازی، بلکه به پیشرفت دنیا کردند.

آشنایی، دوستی و همکاری دایملر و مایباخ نقطه عطفی در سرگذشت این شرکت است، چرا که مایباخ بعدها به عنوان یک طراح با استعداد و ادامه‌دهنده مسیر دایملر، لطف بزرگی در حق کمپانی مرسدس بنز کرد.

در سال ۱۸۸۲، دایملر با خریدار یک ویلا، کارگاه مخصوص به خودش را راه‌ اندازی کرد. پس از مدتی مایباخ نیز به او ملحق شد و تمام تمرکز خود را روی ساخت موتوری گذاشتند که برای هر وسیله نقلیه‌ای مناسب و قابل استفاده باشد. تلاش‌های بی‌وقفه آنها منجر به ساخت یک موتور تک سیلندر شد که امروزه با نام «ساعت پدربزرگ» (Grandfather Clock) شناخته می‌شود.

در سوی دیگر آلمان، کارل بنز به همراه دو تن از همکارانش به نام‌های مکس کسپر رز و فردریک ویلهلم اسلینگر، کمپانی Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik را بنیان‌گذاری کرد که بعدا در سال ۱۸۹۹، نام آن به Benz & Cie. تغییر پیدا یافت. آنها توانستند با تلاش زیاد، تعداد کارکنان کمپانی خود را به ۲۵ نفر برسانند و موقعیت کارخانه را به محلی بزرگ‌تر انتقال دهند. با وجود تمامی تلاش‌های بنز، رز و اسلینگر هیچ امیدی به آینده این کسب و کار نداشتند. رز پیش از جدایی از کارخانه و گروه، به بنز توصیه کرد که وقت خود را برای ساخت ماشین هدر ندهد. بعدها این کمپانی به بزرگترین کارخانه تولید موتور در آلمان تبدیل شد.

سال ۱۸۸۵، دایملر و مایباخ با استفاده از تجربیاتی که هنگام ساخت ساعت پدربزرگ بدست آورده بودند، موفق شدند یک موتور تک سیلندر کوچک‌تر بسازند. آن‌ها با قرار دادن این موتور جدید روی یک دوچرخه درشکه شکل، موفق شدند «خودروی سواری دایملر» (Daimler Riding Car) را اختراع کنند که به اولین موتورسیکلت جهان تبدیل شد.

سال بعد، یعنی ۱۸۸۶، موفقیت کارخانه بنز به حدی رسیده بود که می‌توانست بیشتر وقتش را صرف اختراع وسایل نقلیه موتوری کند. او موفق به اختراع موتوری شد که می‌توانست نیروی لازم برای حرکت «وسیله نقلیه بدون اسب» او را تامین کند. او تصمیم گرفت برای موتور جدیدش، با دستان خودش یک وسیله نقلیه اختراع کند؛ بنابراین محصولی سه چرخ را طراحی کرد.

اولین خودرو درون سوز تاریخ

اولین خودرو درون سوز

برخی تصور می‌کنند که کارل بنز اولین خودرو تاریخ را اختراع کرده است. این در حالیست که پیش از او، یک کاپیتان فرانسوی به نام نیکلاس-جوزف کانیو اتومبیلی را معرفی کرد که نیروی محرکه آن موتور بخار بود. به عبارت دیگر، کارل بنز در تاریخ به عنوان مخترع اولین خودرو درون سوز شناخته می‌شود. این خودرو چیزی نبود جز بنز پتنت موتورواگن، که به درشکه بدون اسب شهرت داشت و در سال ۱۸۸۸ وارد خیابان شد.

موتور این وسیله نقلیه تک سیلندر و ۱.۰ لیتری بود و قدرتش حتی به یک اسب بخار هم نمی‌رسید. با این حال پتنت موتورواگن توانست به لطف روش‌های تبلیغی خانواده بنز، به خصوص برتا بنز که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان صنعت خودرو شناخته می‌شود، به موفقیت خوبی دست پیدا کند.

نکته جالب اینجاست که این اتومبیل در زمان خود حدود ۶۰۰ مارک قیمت داشت که با توجه به تشبیه آن به یک کالای لوکس توسط جامعه، مبلغ زیادی به حساب می‌آمد.

برتا بنز

برتا بنز

همسر بنز همیشه پشتیبان و کمک حال او بود. در واقع می‌توان گفت حیات صنعت خودروسازی از زمانی آغاز شد که کارل بنز با کمک سرمایه‌گذاری همسرش برتا بنز، بنز پتنت موتورواگن را اختراع کرد و آن را به ثبت رساند. در همان سال، دایملر و همراهش مایباخ، با اضافه کردن یک موتور بنزینی به یک کالسکه، تاریخ را برای همیشه تغییر دادند. برتا بنز اولین زنی بود که حاضر شد با اختراع شوهرش برای تبلیغ اولین خودرو درون سوز دنیا برای مسافتی طولانی رانندگی کند.

سرگذشت بنز بعد از دایملر

متاسفانه عمر دایملر کوتاه‌تر از آن بود که اولین مرسدس را با طراحی مایباخ در سال ۱۹۰۱ ببیند. این مدل همان سال توسط DMG معروف وارد بازار شد.

پس از آن، امیل جلینک که یک کارآفرین اروپایی بود، همکاری خود را با DMG آغاز کرد و توانست در ۱۹۰۲، این علامت تجاری را خلق کند. مدل مرسدس ۳۵ اسب بخار نیرو داشت و هم نام دختر جلینک یعنی مرسدس جلینک بود. بنابراین داستان معروفی که درباره نام مرسدس شنیده‌اید درست است، اما برخی به اشتباه فکر می‌کنند که مرسدس، دختر کارل بنز بوده است. جلینک نقش بسیار مهمی در تاریخ این کمپانی دارد، زیرا او یک تاجر شناخته شده بود که به طبقات بالایی جامعه راه داشت و از همین طریق توانست خودروهای به اصطلاح «بدون اسب» دایملر را بین افراد این قشر به خوبی جا بیندازد. چیزی نگذشت که افراد بسیار مشهور و خانواده‌های سرشناس به مشتری‌های او تبدیل شدند.

سال ۱۹۰۲، DMG به طور رسمی صاحب برند موفق مرسدس شد. اما متاسفانه مرسدس بنز، علامت تجاری درست و شناخته شده‌ای نداشت. همان موقع بود که پسران دایملر، یادآوری کردند که پدرشان در طول زمان، همیشه از یک ستاره به عنوان سنبل استفاده می‌کرد.

به همین جهت، مدیران این کمپانی تصمیم گرفتند که هم ستاره سه پر و هم ستاره چهار پر را به عنوان علامت تجاری ارائه دهند که در نهایت، از ستاره سه پر به عنوان نماد و لوگوی کمپانی استفاده شد.

پس از جنگ جهانی اول، کسب و کار (به خصوص فروش خودروهای سواری که امری لاکچری محسوب می‌شد)، آسیب فراوانی دید و تنها کمپانی‌های قوی که توان مالی کافی داشتند باقی ماندند. بنابراین بسیاری از برندها و کارخانه‌ها برای ادامه بقا، باید به ادغام شدن با دیگر شرکت‌ها تن می‌دادند. در نهایت کارخانه‌های دایملر و بنز نیز از گزند بحران مالی دوران پسا جنگ در امان نماندند و در سال ۱۹۲۶، برندی جدید را با نام دایملر-بنز (Daimler-Benz AG) به‌وجود آوردند. حالا این برند قادر بود که با تمرکز بر تبلیغات درست و نکات مثبت باقی مانده، در سال ۱۹۲۶، اولین طیف محصولات مشترک این برند جدید را معرفی کند. در طول دهه ۳۰ میلادی، این برند موفق شد مدل ۷۷۰ را تولید کند که مورد پسند هیتلر واقع شد، چرا که شیشه آن ضد گلوله بود.

 

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو۴۵