تاریخچه هوندا

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ تاریخچه هوندا

کمپانی هوندا (Honda Motor Company Ltd.)، میان اکثر کمپانی‌های خودروسازی، کم و بیش جوان محسوب می‌شود. این برند ۷۱ ساله از ابتدا، در زمینه تولید اتومبیل، موتورسیکلت و تجهیزات برقی فعالیت داشته است. موتورسیکلت‌های هوندا در سراسر جهان معروف هستند و از سال ۱۹۵۹ تاکنون، این شرکت معروف و محبوب بزرگترین کمپانی موتورسیکلت سازی جهان بوده است. در اواخر سال ۲۰۱۹، تولیدات موتورسیکلت در کارخانه‌های هوندا به ۴۰۰میلیون دستگاه رسید. اما این تنها خلاصه‌ای از موفقیت‌های کسب شده توسط این کمپانی محبوب است. این برند به عنوان بزرگترین و معروف‌ترین سازنده موتورهای درون‌سوز نیز محسوب می‌شود و سالانه ۱۴میلیون موتور این چنینی تولید می‌کند.

از دیگر افتخارات این کمپانی، می‌توان تبدیل شدن آن به دومین خودروساز بزرگ ژاپنی در سال ۲۰۰۱ و هشتمین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. هوندای ژاپنی تاکنون افتخارات زیادی برای کشورش کسب کرده است. درست در سال ۱۹۸۶ بود که به عنوان اولین خودروساز ژاپنی، برند آکورا (Acura) خود را وقف تولید خودروهای لوکس همچون ایالات متحده آمریکا کرد.

کسب و کار اصلی این برند، مانند اغلب برندها تولید خودرو است، اما در برخی زمینه‌های دیگر مانند تولید ژنراتور، تجهیزات باغبانی و موتور دریایی نیز فعالیت گسترده‌ای دارد.

هوندا چه بود و چه شد؟

لوگو برند هوندا

همیشه یک فرد نابغه و قابلی پیدا می‌شود که یک برند پایدار و به یادماندنی تاسیس کند. در خصوص این کمپانی، سوییچیرو هوندا، همان نابغه بود. او در تمام طول زندگی‌اش علاقه زیادی به صنعت خودرو داشت. یعنی از همان دوران کودکی، او به عنوان مکانیک در یک گاراژ مشغول به کار بود و با ایجاد تغییراتی در ماشین‌ها، آن‌ها را برای مسابقه آماده می‌کرد. او سپس یک کمپانی کوچک تاسیس کرد که در آن حلقه پیستون تولید می‌شد. لو ابتدا توانست با کمپانی تویوتا (Toyota) برای تامین حلقه‌های پیستون این غول خودروسازی قرارداد ببندد اما به دلیل پایین بودن کیفیت محصولاتش، این قرارداد پس از گذشت مدتی فسخ شد. همین ماجرا باعث شد که او به مدرسه مهندسی برود، اما هرگز از آن فراغ التحصیل نشد. سپس با بازدید از کارخانه‌های مختلف در کشورش ژاپن، توانست تا حدودی با پروسه‌های کنترل کیفیتی تویوتا آشنا شود و تجربه کسب کند. در سال ۱۹۴۱، موفق شد حلقه پیستونی تولید کند که مورد پسند تویوتا باشد.

با شروع جنگ جهانی دوم، شرکت آقای هوندا تحت سلطه وزارت بازرگانی و صنعت درآمد. در آن زمان تویوتا ۴۰ درصد سهام کمپانی را خریداری کرد و آقای هوندا از مقام مدیرعامل عزل و جایگزین مدیر ارشد کمپانی شد.

قابل توجه است که هوندا نقش مهمی در یاری دادن به دیگر کمپانی‌ها برای اتوماتیک کردن تولید پروانه هواپیماهای نظامی در دوران جنگ داشت. او در آن زمان توانست با دو نفر از مقام‌های ارشد کمپانی تویوتا رابطه دوستانه برقرار کند تا پس از جنگ از آن‌ها در صورت لزوم، کمک بگیرد. متاسفانه در اثر حمله یک بمب افکن و زلزله، دو کارخانه‌‌ی این برند نابود شدند.

آقای هوندا باقی مانده‌ این کارخانه‌ها را به کمپانی تویوتا فروخت و با درآمد حاصل از آن، «موسسه تحقیقاتی هوندا» را در اکتبر سال ۱۹۴۶ بنیان‌گذاری کرد. اینجا شروع حیات هوندای فعلی است. این موسسه در ابتدا تنها ۱۲ کارگر داشت که در یک کلبه کوچک، به ساخت دوچرخه‌های موتوری مشغول بوند. برای تجهیز کردن این دوچرخه‌ها، از موتورهای قدیمی استفاده می‌کردند که دیگر برای ارتش مصرفی نداشت. پس از اتمام این موتورها، آن‌ها مجبور شدن خودشان برای ساخت موتور دست به کار شوند. آن‌ها این موتورها را به مشتریان می‌فروختند تا خودشان آن‌ها را به دوچرخه وصل کنند. این شروع تولید هوندا تیپ A (Honda A-Type) بود. به دلیل صدای عجیبی که موتورش تولید می‌کرد، لقب باتا باتا را برایش انتخاب کردند. پس از گذشت چند سال، درآمد این موسسه کوچک برای تاسیس هوندای امروزی استفاده شد. در همان زمان هوندا تصمیم گرفت دو نفر را با نام‌های کیهاشیرو کاواشیما و تاکئو فوجیساوا استخدام کند. همکاری هوندا و فوجیساوا تا آخرین روز کسب و کار حرفه‌ی آن‌ها و تا پیش از بازنشسته شدن، ادامه داشت.

کمپانی هوندا توانست در مدت زمان کوتاهی، به موفقیت‌ها و درجات بسیار بالایی برسد و در سال ۱۹۶۴، به بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت تبدیل شود. پس از گذشت چند سال، این کمپانی توانست خطوط تولید خود را گسترش دهد و محصولاتش را به کشورهای دیگر صادر کند. او برند آکورا را در سال ۱۹۸۶ به آمریکا معرفی و وارد کرد تا به بازار خودروهای لاکچری این کشور رونقی دهد. در سال ۲۰۰۶، این برند توانست کمپانی هواپیمایی هوندا را (Honda Aircraft Company) تاسیس کند.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، این کمپانی بسیاری از کارمندهای خود را که در ووهان چین مشغول به کار بودند، به دلیل پاندمی ویروس کرونا به خانه فراخواند. همچنین یکی از کمپانی‌هایی بود که تولیدات و فعالیت‌های خود را در ایالات متحده آمریکا به تعلیق در آورد و پس از گذشت مدتی و کاهش محدودیت‌های بهداشتی، دوباره آن‌ها را از سر گرفت.

اولین اتومبیل هوندا چه بود؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این برند در ابتدا در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت بسیار گسترده‌ای داشت، بنابراین طراحی و ساخت اولین ماشین هوندا و ارائه آن به بازار، کمی طول کشید. اولین خودروی ساخت این کمپانی T360 نام داشت که یک پیک ‌آپ جمع و جور بود و آگوست سال ۱۹۶۳، وارد بازار شد.

۴ محصول به یادماندنی از برند هوندا

در این سال‌ها شرکت هوندا، خودروهای متعددی را روانه بازار کرده است. در ادامه برخی از این خودروها را با هم مرور می‌کنیم.

هوندا Honda CRX

هوندا  Honda CRX

بسیاری معتقدند که این مدل، بر پایه و اساس مدل Civic (Honda Civic) طراحی شده است. قطعا می‌توان گفت CRX در زمان خودش، یک سر و گردن از تمام رقبایش بالاتر بود.

هوندا S2000

هوندا  Honda S2000

این مدل تبدیل به نماد هوندا در اواخر قرن بیستم شد و توانست با کارایی بسیار بالای خود و جذابیتش، توجه طرفداران زیادی را در سراسر دنیا به خود جلب کند.

هوندا سیویک تیپ R

هوندا سیویک تیپ R

تقریبا هیچ خودرویی در تاریخ، به اندازه این محصول برای جاده‌های بریتانیا مناسب و برازنده نبوده است. طرفداران خودروهای بنزینی، عاشق این مدل بوده و هستند.

هوندا NSX

هوندا NSX

این مدل زمانی ارائه شد که برخی افراد نگاه عجیبی به خودروهای ژاپنی داشتند. آن‌ها فقط به چشم یک وسیله نقیله به این مدل نگاه می‌کردند، نه یک خودروی ارزشمند. این مدل توانست دیدگاه جهانیان را برای همیشه نسبت به ماشین‌های ژاپنی خصوصا برند هوندا، تغییر دهد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان