تاریخچه پورشه

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ تاریخچه پورشه

کسی در دنیا پیدا می‌شود که با پورشه آشنایی نداشته یا هیچ‌ یک از مدل‌هایش را ندیده باشد؟ قطعا نه!

شرکت Dr.-Ing. h.c. F. Porsche AG یا به طور خلاصه پورشه، برند محبوب و پرکاری است که در گروه غول‌های خودروسازی آلمانی فعالیت می‌کند. یا به عبارت دیگر می‌توان گفت، پورشه یکی از خودروسازان آلمانی است که صنعت خودرو را به تسخیر خود درآورده است.

این کمپانی بسیار محبوب، بیشتر در حوزه ساخت ماشین‌های اسپرت، خودروهای شاسی بلند و سدان‌های پیشرفته و لوکس فعالیت می‌کند. این برند در حال حاضر متعلق به کمپانی فولکس واگن (Volkswagen) است و توسط مدیران این شرکت نیز مدیریت می‌شود. مرکز مدیریت این کمپانی در اشتوتگارت آلمان واقع شده است. از جدیدترین و به روزترین ماشین‌های پورشه، می‌توان به پورشه ۹۱۱، پورشه ۷۱۸، باکستر/کیمن، پانامرا، ماکان، کاین و تایکان اشاره کرد.

تاریخچه پورشه

در سال ۱۹۳۱، فردی به نام فردیناند پورشه در اشتوتگارت، شرکتی به نام Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH تاسیس کرد. حقیقت این است که این کمپانی، از ابتدا به ساخت خودرو با نام خودش مشغول نبود و بیشتر در زمینه‌های توسعه و مشاوره فعالیت می‌کرد. ساخت اولین ماشین با دستور دولت آلمان صورت گرفت، یعنی ساخت خودرویی برای مردم یا همان فولکس واگن (به معنای خودروی مردمی).

این دستور به ساخت یکی از به یادماندنی‌ترین مدل‌ها و طراحی‌های تاریخ، یعنی فولکس واگن بیتل (Beetle) ختم شد. طراحی این مدل که شبیه یک نوع سوسک بود، تاثیر بسیار بزرگی در تاریخ طراحی خودرو داشت. هنوز که هنوز است، کلکسیونرهای زیادی به دنبال خرید مدل‌های قدیمی فولکس قورباغه‌ای هستند و در سراسر جهان، طرفداران بسیاری دارد. طراحی بیتل، تاثیرات زیادی بر مدل‌های بعدی این برند داشت. در واقع پورشه ۶۴ که در سال ۱۹۳۸ تولید شد، بسیاری از قطعاتش را از مدل بیتل قرض گرفته بود.

در دوران جنگ جهانی دوم، کارخانه فولکس واگن به مرکز ساخت خودروهای نظامی مانند Kübelwagen و Schwimmwagen تبدیل شد. از هرکدام از این مدل‌ها، به ترتیب ۵۲ هزار دستگاه و ۱۵ هزار و ۵۸۴ دستگاه تولید شد. در همان زمان، پورشه طراحی تانک‌های قوی و سنگین را انجام می‌داد. بدنه‌ای که  پورشه برای مدل ببر ۱ یا (Tiger I) طراحی کرده بود، بعدها در تانکی به نام Elefant tank destroyer، استفاده شد. به نقل از فردی به نام فابیان مولر، کسی که زندگینامه و سرگذشت پورشه را نوشته است، در آن زمان فردیناند پورشه از اسیران اردوگاه‌های کار در کارخانه‌هایش بهره می‌گرفت. بر روی لباس این کارگران، حرف P درج شده بود. شاید تصور کنید که این حرف نماد پورشه بوده است، اما اینطور نیست. این P نماد Poland یا همان کشور لهستان و نشان دهنده ملیت کارگران یا همان اسیران بود.

در سال ۱۹۴۵ با پایان جنگ، کارخانه فولکس واگن در KdF-Stadt، به دست انگلیسی‌ها افتاد. فردیناند مقام خود را به عنوان مدیر کارخانه از دست داد و شخصی به نام ایوان هِرست، که ژنرال نظامی و مهندس انگلیسی بود، جایگزین او برای مدیریت کارخانه شد. بعد از گذشت مدتی نه‌چندان طولانی، فردیناند به جرم جرایم جنگی بازداشت شد اما هرگز دادگاهی برایش تشکیل داده نشد. او ۲۰ ماه‌ را در زندان سپری کرد.

در همان مدت، پسرش که فری پورشه نام داشت، به دنبال خرید ماشین مناسبی برای خود بود، اما نمی‌توانست خودرو قابل قبولی پیدا کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که خودش ماشین مورد علاقه‌اش را بسازد. همچنین مجبور بود شرکتی را در نبود پدرش و دوران  سخت پساجنگ هدایت کند.

فردیناند آگوست پورشه سال ۱۹۴۷ آزاد شد. در سال ۱۹۵۲، پورشه یک کارخانه دیگر احداث کرد که به عنوان قدیمی‌ترین ساختمان پورشه شناخته می‌شود. از آن پس تا کنون، حیات این کمپانی مشهور ادامه دارد.

بعد از جنگ تمامی دنیا، از جمله آلمان، با بحران‌های زیادی رو به رو شده بود. از آنجایی که این کمپانی توان تامین قطعات ماشین‌هایش را نداشت، از قطعات فولکس واگن بیتل استفاده می‌کرد. در نتیجه، پورشه ۳۵۶ تولید شد. البته که این مدل در طول ساخت، تغییرات زیادی داشت و در نهایت قطعات آن، با قطعاتی که خود کمپانی بعدا تولید کرد، جایگزین شد.

لوگو پورشه

برترین محصولات پورشه

پورشه ۳۵۶

پورشه ۳۵۶، سبک، سفت و سخت، قابل اعتماد بود و گنجایش دو سرنشین را داشت. اکثر طرفدارن از مدل بیتل که اجازه ۳۵۶ از قطعاتش استفاده کند، تشکر می‌کنند. این مدل برنده مسابقات Le Mans در سال ۱۹۵۱ بود. پورشه برای بهتر کردن این مدل دچار وسواس شده بود و هر سال در آن تغییراتی ایجاد می‌کرد. در آخر، این مدل سوگلی ستاره‌های هالیوودی و خواننده‌های جوان شد.

پورشه مدل 356

پورشه ۹۱۷

پورشه ۹۱۷ در طول زمان تغییرات بسیار مثبتی داشت. این مدل توانست تمامی مرزهای طراحی و آیرودینامیک را جابه‌جا کند.

پورشه مدل 917

پورشه ۹۱۱ ۲.۷ کاررا RS

لیست برترین‌های این کمپانی محال است که بدون پورشه ۹۱۱ تکمیل شود. این مدل همیشه یکی از تاریخی‌ترین‌ها و به یادماندنی‌ترین خودروهای تاریخ باقی می‌ماند. در واقع این محصول، حاصل اولین تلاش کمپانی برای ساخت یک خودروی مسابقه‌ای-جاده‌ای بود.

پورشه مدل 911

کاهش فروش پورشه در زمان کرونا

با وجود اینکه کارخانه و خط تولید پورشه به مدت شش هفته در سال ۲۰۲۰ تعطیل بود، اما این خودروساز آلمانی توانست ۲۷۲ هزار و ۱۶۲ دستگاه از محصولاتش را به دست مشتریان برساند و نسبت به سال ۲۰۱۹ فقط ۳ درصد فروش کمتری داشت.

میزان فروش مدل‌های اصلی و مهم شامل ۹۱۱، ۷۱۸ و کاین تقریبا ثابت بود اما فروش ماکان از ۹۹ هزار و ۹۴۴ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۷۸ هزار و ۱۲۴ دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسید.

در مجموع، پورشه در سال گذشته، ۲۸.۷ میلیارد یورو از فروش خودروهای خود درآمد کسب کرد که تقریبا با درآمد سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۸.۵ میلیارد یورو برابر است.

بخشی از این درآمد، مربوط به فروش موفق سدان برقی تایکان در اولین سال عرضه‌اش است. ۲۰ هزار و ۱۵ دستگاه از این خودرو به فروش رفت و کمک کرد تا شرکت به سود عملیاتی ۴.۲ میلیارد یورویی برسد. سود عملیاتی پورشه در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴.۴ میلیارد دلار بود.

این خودروساز آلمانی برای قدردانی از کارمندان و کارگرانش برای فعالیت در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، به همه آنها ۷۸۵۰ یورو پاداش داد.

عملکرد مثبت پورشه در سال ۲۰۲۰ باعث شد تا این شرکت بتواند به سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه فناوری‌های خودرویی ادامه دهد. پورشه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۱۵ میلیارد یورو در زمینه «خودروهای برقی، تولید پایدار و دیجیتالی‌سازی» سرمایه‌گذاری کند.

در سال ۲۰۲۰، یک‌سوم از فروش جهانی پورشه سهم خودروهای برقی بود که نیمی از آن متعلق به تایکان و نیمی دیگر برای مدل‌های هیبریدی است. سهم فروش خودروهای برقی این شرکت آلمانی تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45