بررسی مشخصات تسلا مدل X 2021

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات تسلا مدل X 2021

زمانی که شرکت تسلا در سال ۲۰۱۵ کراس اوور سایز متوسط مدل X‌ را روانه بازار کرد، این خودرو تمام الکتریکی نوین با انتقادات فراوانی مواجه شد؛ اما همانند گذشته دیری نپایید که یک محصول دیگر از برند تسلا در سگمنت خودروهای تمام الکتریکی تولید انبوه، به نوعی به عنوان مرجع معتبری از مجموع استانداردهای مورد نیاز یک کراس اوور نوین شناخته شد.

مدل X ‌به عنوان یک کراس اوور تمام الکتریکی نیمه لوکس همچنان نسل اول خود را بر خط تولید شرکت نسبتا کوچک تسلا تجربه می‌کند.

مشخصات فنی تسلا مدل X

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

ظرفیت باتری

۱۰۰ کیلووات ساعت

نوع موتور

الکتریکی

برد مفید

۵۵۰ کیلومتر

حداکثر قدرت

۱۰۲۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۴۲۳ نیوتون.متر

شتاب

۲.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد موتور

۲

تعداد سوپاپ

انتقال قدرت

تک سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

استاندارد آلایندگی

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

جناغی دوبل

سیستم تعلیق عقب

جناغی دوبل

نوع بدنه

کراس اوور سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دوجداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی دوجداره هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۵۰۳۶ میلی‌متر

عرض

۱۹۹۹ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۸۴ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۹۶۵ میلی‌متر

وزن خالص

۲۵۰۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۲۱ اینچ

چرخ جلو و عقب

۳۵/۲۶۵

حجم صندوق عقب

تا ۲۵۷۷ لیتر

تعداد سرنشین

۵ تا ۷ نفر

طراحی تسلا مدل X

نمایی از تسلا مدل ایکس 2021

مدل ایکس که بسیاری از افراد آن را به اشتباه X خالی صدا می‌زنند، درست همانند سایر مدل‌های تسلا توسط سرطراح نسبتا جوان ۵۳ ساله آلمانی این شرکت، یعنی فرنس وُن هولتزهاوزن طراحی شد. در نتیجه جای تعجب ندارد که از دیدگاه طراحی، مدل X هم از زبان طراحی مشترک سایر محصولات این برند الهام بگیرد.

آنچه مدل X را در نمای خارجی خاص و منحصر به فرد می‌سازد، ضریب درگ استثنایی ۰.۲۴، سادگی، اختصار و مینیمال گرایی است. خودرویی که ابعاد تپل بدنه آن جلوه چندان خاصی از خود بروز نمی‌دهد تا زمانی که درهای عقب این خودرو باز کنید.

درهای فالکن (اشاره به بال‌های شاهین) یا درهای گولوینگ (بخوانید گول-وینگ) سبک خاصی از درهای خودرو است که طراحی آن به سال‌های دور و دهه ۵۰ میلادی باز‌ می‌گردد، اما استفاده از آن در محصولات آمریکایی نظیر بریکلین SV1 و دلورین DMC12 در دهه‌های‌ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی رایج شد.

طراحی خاص‌تر و عجیب‌تر تسلا مدل X در آن است که تنها درهای عقب آن به صورت فالکن (گولوینگ) باز می‌شود و درهای جلو ساختاری کاملا استاندارد دارد. سایر قسمت‌های مدل X شاید به اندازه درهای عقب آن جلوه نکند اما بدون شک با داشتن طراحی ظاهری مشترک چراغ‌های جلو و عقب بسیار شبیه به مدل S، بلافاصله خود را به عنوان یکی از محصولات تسلا معرفی می‌کند. نسخه ۲۰۲۱ این خودرو در نمای خارجی دستخوش تغییرات نسبتا جزئی ظاهری شده که به صورت کلی شامل تغییر در گرافیک چراغ‌ها و سپرهای عقب و جلو و استفاده از ریم‌های اسپرت با طراحی جدید است.

این ساده‌گرایی و طراحی مینیمالیستی در نمای داخل مدل X جدید نیز به شدت موج می‌زند. این خودرو ابتدا با نمایشگر بسیار بزرگ مرکزی و همه کاره میان داشبورد روانه بازار شد که از طریق آن می‌شود زیر و بم خودرو را کنترل کرد. درنتیجه در داخل تسلا و بر روی داشبورد، جز دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع، هیچ کلید و ادوات کنترلی یافت نمی‌شود.

جدیدترین نسخه تسلا مدل X برای سال ۲۰۲۱ از نمایشگر بسیار بزرگ ۱۷ اینچی با ساختار مستطیل عرضی (بجای نمونه عمودی نسخه‌های پیشین) بهره می‌گیرد و همچنین فرمان خودرو به نمونه بسیار متمایز و خاص‌تر سه شاخه مستطیلی، چیزی شبیه به سکان هدایت هواپیما تغییر پیدا کرده است تا به عجیب و غریب بودن این خودرو اضافه کند.

مشکلاتی نظیر استفاده از طراحی بسیار خاص درهای عقب در رویه تولید تسلا تاخیر بسیار زیاد، ایرادها و خطاهای تولیدی فراوانی ایجاد کرده بود، اما امروز که بیش از پنج سال از عرضه این خودرو منحصر به فرد به بازار جهانی می‌گذرد، بسیاری از این ایرادها رفع شده و کیفیت تولید نهایی حالا به بهترین حد خود رسیده است.

آپشن‌هایی چون کنترل سه نقطه‌ای سیستم تهویه مطبوع، سیستم تهویه مجزا صندلی‌های جلو، داشتن بزرگ‌ترین شیشه جلو میان خودروهای تولیدی جهان با دید و تسلط کامل راننده و سرنشینان بر محیط اطراف، سیستم شارژ بی‌سیم تلفن همراه و تبلت برای تک تک سرنشینان با قابلیت شارژ سریع، سیستم بازی و سرگرمی برای تک تک سرنشینان، سیستم مولتی مدیا ارتقا یافته و بسیار باکیفیت با ۲۲ بلندگو به قدرت ۹۶۰ وات از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل X است. از آن گذشته شرکت تسلا برای محصولات خود از جمله مدل X، همانند تلفن‌های هوشمند همراه به صورت آنلاین نسخه‌های نرم افزاری ارتقا یافته را در اختیار راننده قرار می‌دهد که قابلیت به روزرسانی ویژگی‌های مختلف این خودرو را بسیار ساده‌تر می‌کند.

مزایا و معایب تسلا مدل X

نمایی از کابین تسلا مدل ایکس 2021

این کراس اوور سایز متوسط در دو تریم کلی برد طولانی و پِلِید (Plaid/نسخه عملکرد محور) با قابلیت نشیمن پنج تا هفت سرنشین به تولید می‌رسد. البته خودرویی تا این اندازه منحصر به فرد و خاص آن هم از نوع تمام الکتریکی به هیچ عنوان ارزان به دست نمی‌آید. قیمت پایه در نسخه برد طولانی و پِلِید به ترتیب برابر با حدود  ۹۵ هزار دلار و ۱۱۵ هزار دلار است که در صورت سفارش تمامی آپشن‌ها در نسخه فول به ترتیب به حدود ۱۲۸ هزار دلار و ۱۴۸ هزار دلار خواهد رسید.

برد مفید این کراس اوور برابر با حدود ۵۸۰ کیلومتر (۵۵۰ کیلومتر در نسخه پلید) در کلاس خود برترین است. البته در این کلاس آئودی e-Tron نیز رقیب لوکس آلمانی تسلا به حساب می‌آید که از دیدگاه برد مفید حرکتی، توان رقابت با این شاسی بلند تمام الکتریکی آمریکایی را ندارد.

توان حرکتی خیره کننده و برد مفید قابل توجه از بزرگ‌ترین مزایا مدل X است. همچنین قابلیت سفارش این خودرو در نسخه هفت نفره نیز بر کاربردی بودن آن می‌افزاید. اما در عین حال درهای گولوینگ عقب در کاربری روزانه در برخی موارد مالک را با دردسر مواجه خواهد کرد. همچنین استفاده فراوان از شیشه در سرتاسر بدنه و سقف خودرو، باعث گرم شدن بیش از حد کابین به هنگام تابش نور خورشید و استفاده بیشتر سرنشینان از سیستم تهویه مطبوع خواهد شد. البته عدم ارائه قابلیت اتصال تلفن هوشمند اپل و اندروید به سیستم مولتی مدیا نیز یکی دیگر از نقاط ضعف عجیب این کراس اوور لوکس بدون آلایندگی است.

مطالب مرتبط:

نتیجه‌ گیری

نمایی از بخش پشتی تسلا مدل ایکس 2021

مدل X نسخه پلید با وجود داشتن وزنی در حدود ۲.۵ تن قادر است با توان خروجی ۱۰۲۰ اسب بخاری خود (۶۷۰ اسب بخار برای نمونه برد طولانی) در مدت زمان ۲.۵ ثانیه (۳.۸ ثانیه برای نسخه برد طولانی) از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و ۲۲۷۰ کیلوگرم را با خود یدک بکشد تا سریع‌ترین و قوی‌ترین شاسی بلند جهان باشد، آن هم در حالی که هیچ آلایندگی تولید نمی‌کند. قیمت نهایی این کراس اوور برای محصولی تولید بازار آمریکا کمی تند و تیز است اما با مد نظر قرار داد کلاس، ویژگی‌ها و میزان لوکس‌گرایی آن در مقایسه با رقبای هم رده و هم کلاس آلمانی، مدل X همچنان یک گزینه قابل توجه برای طرفداران خودروهای برقی است.

در عین حال باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که خط تولید تسلا تنها به مدل X محدود نمی‌شود. این خودروساز نسبتا کوچک اما بسیار تاثیرگذار به منظور تامین تمامی نیازها و سلیقه‌‌ها، محصولات دیگری از سایر کلاس‌ها، نظیر مدل S، مدل ۳، مدل Y و نسل دوم رودستر را نیز در سبد محصولات تولیدی خود دارد که طیف قابل قبولی از خودروهای تمام الکتریکی را برای بازار خودرو جهان به ارمغان می‌آورد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی