سایپا از پراید دل می‌کند؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ سایپا از پراید دل می‌کند؟

انتشار صورت‌های مالی میانه تابستان از سوی شرکت‌ خودروسازی سایپا و پارس خودرو که به صورت حق العملی برای سایپا کار می‌کند نشان می‌دهد که تولید پراید در پارس خودرو به صفر رسیده است، اما سایپا با وجود افت شدید تولید در مقایسه با سال گذشته همچنان خودرو پرتیراژ پراید را تولید می‌کند و خط تولید این محصول پرحاشیه هنوز می‌چرخد.

خروج پراید از خط تولید چه زمانی کلید خورد؟

جواد سلیمانی، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در آبان ماه سال گذشته زمان توقف تولید پراید را اعلام کرد؛ بر این اساس مقرر شد که پراید ۱۳۲ تا پایان دی ماه ۹۸، پراید ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ و پراید ۱۳۱ تا پایان تیر ماه از خط تولید این شرکت خودروسازی خارج شود.

خط تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ زودتر از زمان مقرر متوقف شد اما تولید ۱۳۱ همچنان ادامه داشت. سایپا در این باره اعلام کرد که توانسته توقف پراید ۱۳۲ را ۱۰ روز و پراید ۱۱۱ را یک ماه زودتر از زمانبندی مشخص شده عملیاتی کند. به نظر می‌رسد که تولید پراید ۱۳۱ یک ماه بعد از زمانبندی برای توقف خط تولید همچنان ادامه دارد و چرخ تولید آن همچنان می‌چرخد.

چرا تولید پراید متوقف شد؟

خودرو پراید که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شرکت خودروسازی سایپا بود حواشی زیادی را با خود به همراه داشت که همچنان نیز ادامه دارد. این خودرو پر فروش و محبوب نتوانسته بود استانداردهای یورو ۵ را پاس کند و فعالان محیط زیست نسبت به این خودرو اعتراضات بسیاری داشتند. توقف خط تولید پراید از زمانی کلید خورد که طرح اجرای استاندارهای ۸۵ گانه در سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت جدی شد و توقف تولید محصول پر فروش دومین خودروساز بزرگ ایران مطرح شد و پلیس نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرد که خودرو پراید در سال ۹۹ شماره‌گذاری نخواهد شد. خودرو پژو ۴۰۵ نیز یکی دیگر از خودرو‌های داخلی بود که ایران خودرو تولید آن را در اوایل تابستان امسال متوقف کرد.

بدرقه پراید

شرکت سایپا مراسم رسمی خداحافظی از پراید را در ۱۶ مرداد با حضورت مقامات دولتی و رسانه برگزار کرد. در این مراسم محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری پراید را بدرقه کرد که یک دستگاه پراید ۱۳۲، به عنوان آخرین پراید تولیدی با امضای واعظی به موزه سایپا رفت.

تولید پراید ادامه دارد

چرخ تولید سایپا ۱۳۱ همچنان می‌چرخد!

با توجه به اینکه سایپا به طور رسمی از پراید خداحافظی کرد اما بر اساس آماری که این شرکت خودروسازی در سایت کدال سازمان بورس منتشر کرده از ادامه تولید این محصول خبر می‌دهد. براساس آمار منتشر شده سایپا در مرداد ماه ۲ هزار و ۲۶۲ دستگاه پراید تولید کرده است. تولید این خودرو با افت ۸۸ درصد نسبت به سال گذشته همچنان ادامه دارد و پارس خودرو که به صورت حق العمل کاری برای سایپا پراید تولید می‌کرد، تولید آن را در مرداد متوقف کرده و به صفر رسانده است.

 تولید زیر زمینی پراید صحت دارد؟

پراید که در مراسم خداحافظی به موزه رفت چه زمانی واقعا از خط تولید خارج می‌شود؟ این سوالی است که شاید نتوان هیچ پاسخ مشخصی برای آن پیدا کرد چراکه با وجود مراسم خداحافظی و خبرهای توقف تولید پراید و آمار تولید دوباره آن مسئله این خودرو پر حاشیه بسیار پیچیده شده است و از سویی دیگر حضور پراید در آمارهای سایپا را می‌توان تولید زیر زمینی پراید تعبیر کرد چراکه این محصول به صورت رسمی به موزه رفته است اما سایپا پس از آن بیش از ۲ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ تولید کرده است و این طور به نظر می‌رسد که مراسم خداحافظی از پراید نمادین بوده است!

مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی سایپا اعلام کرده بود که این شرکت از  تعهدات معوق ۲۰ محصول تا پایان شهریور تعهدات ۱۸ محصول را بروز رسانی خواهد کرد که احتمال می‌رود پراید نیز در بین ۱۸ محصول حضور داشته باشد و باتوجه به آن پراید در شهریور نیز تولید شود و بعد از بروز رسانی تعهدات شاید توقف تولید آن به واقعیت بپیوندد!

واکنش سایپا به تولید زیر زمینی پراید

پس از انتشار خبر عدم توقف تولید پراید سایپا نسبت به آن واکنش داد و بیانه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است:

«متأسفانه توقف تولید خودرو پراید به مذاق برخی حاشیه پردازان خوش نیامده و این اتفاق که به نوعی پایان تفکر پرایدی و آغاز تحول در گروه خودروسازی سایپا بود، عده‌ای را سوگوار کم‌شدن بهانه برای تاخت و تاز بر صنعتگران خودروسازی کشور و دغدغه‌مندان تولید ملی کرده است. کسانی که تا دیروز، صنعت خودرو کشور را با استناد به ایمنی پایین و قدیمی بودن تکنولوژی پراید به باد انتقاد می‌گرفتند، امروز آمار ارائه شده از تولید پراید وانت ۱۵۱ در سامانه کدال را ناشیانه دستاویز قرار داده و برای سایپا نسخه تولید زیرزمینی پراید سواری ۱۳۱ می‌پیچند».

سایپا در بیانه خود اعلام کرده که آمار تولید ۲ هزار و ۲۶۲ پراید برای وانت ۱۵۱ بوده که در گزارش مرداد ماه سایپا در سایت کدال به نام خانواده پراید درج شده و برخی آن را پراید سواری قلمداد کرده‌اند.

بعد از انتشار بیانه سایپا برخی رسانه‌ها خبر «تولید زیر زمینی پراید» را از خروجی سایت حذف کردند و بیانه این شرکت خودروسازی را منتشر کردند حال باید دید واکنش‌ها به تولید دوباره پراید چگونه خواهد بود و آیا تولید این خودرو پر حاشیه همچنان ادامه دارد؟

 

پی‌نوشت: خبر ادامه دار بودن تولید پراید در سایت اقتصاد نیوز منتشر شده است.

همچنین بیانیه اعلام شده درباره تولید پراید، از سایت گروه خودروسازی سایپا گرفته شده است.

 

 

نویسنده: شقایق صفی خانی