بررسی مشخصات فنی تویوتا کمری ۲۰۲۳

۵ اسفند ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی تویوتا کمری ۲۰۲۳

کمری (Camry/با تلفظ: کم-ری) یکی از محبوب‌ترین سدان‌های سبد محصولات برند ژاپنی تویوتا و همچنینی یکی از خوش فروش‌ترین و استوارترین خودروهای وارداتی بازار ایران در دوران آزادی واردات بود. برخلاف سلیقه بازار جهان، محبوبیت کمری در ایران به مراتب بالاتر از برادر کوچک‌تر آن یعنی تویوتا کرولا است چرا که از نظر ابعاد خارجی، تویوتا کمری به‌عنوان یک سدان سایز متوسط با سلیقه ایرانیان هماهنگی بیشتری دارد.

با آزادی مجدد واردات خودرو، جای تعجب ندارد که سری جدید تویوتا کمری ۲۰۲۳ در صدر جدول و در میان اولین‌های واردات قرار بگیرد. ورود دوباره این خودرو محبوب به بازار ایران می‌تواند موج جدیدی از تغییرات در بازار دست دوم خودروهای کارکرده ژاپنی را رقم بزند.

مزایا و معایب

+ اعتبار برند

+ حفظ ارزش در بازار دست دوم

+ محبوبیت خیره کننده در ایران

– قیمت نهایی قابل توجه

– سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی بسیار محدود

– عملکرد فنی ضعیف

مشخصات فنی

با توجه به مشخصات فنی ثبت شده در کاتالوگ تویوتا کمری وارداتی از سوی شرکت تیوا خودرو ریکا (شرکت واردکننده)، مدل وارداتی بازار ایران آخرین سری تولیدی از نسل هشتم (XV70) است که در سال میلادی ۲۰۲۴ به‌صورت رسمی با نسل نهم (XV80) جایگزین خواهد شد.

کوچک‌ترین پیشرانه رسمی تویوتا کمری ۲۰۲۳، نمونه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است، اما این خودرو در برخی بازارهای آسیای شرق از جمله کشور چین، با پیشرانه ۲ لیتری نیز عرضه می‌شود که نسخه منتخب برای واردات به ایران نیز از همین مدل است. در نتیجه پیشرانه برگزیده شده از دیدگاه فنی به هیچ عنوان توان تامین رضایت مشتری ایرانی را نخواهد داشت، مخصوصا که سیستم انتقال نیروی آن از نوع اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) و از نوع متحرک جلو است. برای ایرانی‌ها که زمانی سوار بر کمری V6 و نسخه پریمیوم کمری تحت نام کمری پرستیژ (در ایران به نام تویوتا آریون) بودند، رویارویی با این اقتصادی ژاپنی که حالا بیشتر از قبل تضعیف شده است، موجب ناراحتی خواهد بود.

البته می‌دانیم کسانی که در ایران به سراغ برند تویوتا می‌روند، معمولا از دیدگاه پتانسایل‌های حرکتی و فنی حسابی بر محصولات اقتصادی این برند باز نمی‌کنند و تنها به کیفیت ساخت، اعتبار برند و مصرف کم آن توجه دارند. تویوتا کمری ۲۰۲۳ وارداتی جدید نیز از این موضوع مستثنا نخواهد بود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۷۷ اسب بخار
گشتاور ۲۰۷ نیوتن.متر
گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۰.۴ ثانیه
سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه سدان سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۹۰۵ میلی‌متر
عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۸۲۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۲۷ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا کمری ۲۰۲۳

تویوتا کمری در طول دوران تولید خود همواره پیرو اصول طراحی میانه‌رو و معاصر بوده است. از زمان عرضه سری XV40 (نسل ششم) در سال ۲۰۰۶، سایر مدل‌های پس از آن از سبک طراحی مشابه با الهام بسیاری قوی از نسل‌های پیشین بهره گرفته‌اند. این مهم باعث شد کمری همواره خودرویی کسل‌کننده، تکراری و به اصطلاح ایرانیان، یک خودرو پیرمردی باشد که از دیدگاه ظاهری معمولا هیچ هیجانی به همراه ندارد. اگرچه این موضوع بسیار درست است، اما در عین حال این سبک طراحی معاصر باعث شد که ظاهر تویوتا کمری در گذر زمان دیرتر منقضی شود و از چشم بی‌افتد.

به همین دلیل هنوز هم بسیاری از طرفداران پروپاقرص کمری XV40 را در کشور شاهد هستیم که ظاهر این خودرو را همچنان معقول و مناسب می‌دانند. دلیل آن است که در ظاهر معمولی و بی‌هیجان کمری، یک فاکتور مهم به نام رعایت تناسبات هندسی به زیبایی موج می‌زند. فاکتوری که حتی در گذر زمان نیز چشم‌نوازی خود را حفظ می‌کند.

البته تویوتا در تریم‌های مختلف کمری از تمایزات جزئی اما محسوس در ظاهر خارجی بهره می‌گیرد تا تفاوت میان تریم‌ها را حفظ کند. کاتالوگ منتشرشده از تویوتا کمری ۲۰۲۳ نیز با دو عکس متفاوت از نمای خارجی متمایز کمری نسل هشتم همراه است که باعث می‌شود دقیقا مشخص نباشد که کدام ظاهر برای واردات به ایران در نظر گرفته شده است.

احتمال کمی دارد که شرکت واردکننده هر دو مدل را به کشور وارد کند اما در عین حال محتمل‌تر است که خود واردکننده نیز نداند که دقیقا پای کدام مدل از نسل هشتم تویوتا کمری قرار است به بازار کشور باز شود.

طراحی داخلی

کابین تویوتا کمری ۲۰۲۳

مستقل از ظاهر خارجی کمری وارداتی، نمای داخلی این خودرو همانند سایر محصولات در سبد تویوتا، چند سالی است که از یک به‌روزرسانی عمده و زبان طراحی پیچیده‌تر بهره می‌گیرد تا از شدت خسته‌کننده و معمولی بودن خودرو بکاهد. در نتیجه تویوتا کمری وارداتی ایران نیز از آن سبک طراحی داخلی بهره می‌گیرد که اولین بار در زمان رونمایی کراس‌اوور تویوتا C-HR شاهد آن بودیم.

داشبرد طراحی کاملا نامتقارنی دارد که در بخش میانی داشبرد با یک تریم قوس‌دار، یک قاب راننده‌محور را شکل می‌دهد که کنسول میانی و شیفتر دنده را از فضای شاگرد جدا می‌کند. از طرف دیگر، پنل‌های کنترلی سیستم تهویه مطبوع به همراه نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچ سیستم مولتی مدیا با تمرکز بر سرنشین کناری (شاگرد) طراحی شده است.

تویوتا در تمامی مدل‌های تولیدی خود از تریم داخلی دو رنگ بهره می‌گیرد که با توجه به سبک طراحی داخلی پیچیده‌تر محصولات این برند در مقایسه با گذشته، تریم دو رنگ طراحی و درهم‌تنیدگی خطوط را با چند برابر زیبایی بیشتر به سرنشینان هدیه می‌کند. اما از آنجایی که خودروسازان داخلی و واردکنندگان معمولا با تریم دو رنگ قهر هستند، احتمال عرضه این خودرو اقتصادی با تریم تک رنگ مشکی بسیار محتمل‌تر است و از این رو بسیاری از زیبایی‌های بصری نمای داخلی تویوتا کمری ۲۰۲۳ وارداتی در این تریم تک رنگ مفقود خواهد بود.

آپشن ها و امکانات

عدم ارائه ویژگی‌های رفاهی و ایمنی بارز در محصولات وارداتی ژاپنی (مخصوصا تویوتا) در ایران موضوع جدیدی نیست. کاهش تعداد این ویژگی‌ها تنها به منظور کاهش قیمت فروش و احتمالا افزایش حاشیه سود وارد کننده است. تویوتا کمری جدید نیز قطعا از این استاندارد نانوشته مستثنی نخواهد شد.

جدا از استانداردهای اجباری و رایج بین‌المللی نظیر سیستم نظارت بر فشار باد تایر، کنترل پایداری و کنترل کشش، ویژگی‌های چون کروز کنترل تطبیق‌پذیر، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران (برف پاک‌کن اتوماتیک)، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک تنها ویژگی‌های ذکرشده در کاتالوگ کمری وارداتی است، اما اینکه دقیقا چه ویژگی‌هایی در اختیار خریدار خواهد بود، تنها در زمان عرضه خودرو به بازار مشخص خواهد شد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف

قیمت تویوتا کمری در بازار

نمای عقب تویوتا کمری ۲۰۲۳

قیمت تریم پایه تویوتا کمری ۲۰۲۳ با پیشرانه ۲.۵ لیتر در حدود ۲۶ هزار دلار است. این رقم احتمالا برای نمونه ۲ لیتر اندکی کمتر خواهد بود، در نتیجه محاسبه ارزی قیمت نهایی این خودرو در بازه‌ای معقول قرار خواهد گرفت. اما هزینه حمل و نقل، هزینه‌های ترخیص، مالیات، گمرک و حاشیه سود شرکت واردکننده، بدون تردید رقم واقعی فروش را از مرز ۲ میلیارد تومان بالاتر خواهد برد.

افزایش قیمت چشم‌گیر خودروهای وارداتی موضوعی پذیرفته‌شده و رایج در بازار ایران است که پیش‌تر و مخصوصا در خصوص محصولات اروپایی و ژاپنی بازار کشور دیده شده است. در نتیجه این خودرو اقتصادی با کمترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی و ساده‌ترین تریم فنی، همچنان بسیار گران‌قیمت و دور از دسترس عوام احساس می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی