مقایسه تویوتا کمری XV30 در برابر کیا اپتیما MG

۶ دی ۱۴۰۰ مقایسه تویوتا کمری XV30 در برابر کیا اپتیما MG

بازار خودروهای کارکرده و دست دوم بازار ایران هنوز هم در نسخه‌های وارداتی قدیمی‌تر خود چند گزینه محبوب و دست داشتنی و البته معتبر به همراه دارد که برخی مشتریان دارای بودجه محدود را راضی کند. اگر در بین محصولات وارداتی کره‌ای و ژاپنی کمی در زمان به عقب برگردیم؛ با خودروهایی مواجه می‌شویم که به دلیل داشتن دوام قابل قبول یا سطح آپشن‌های رفاهی مناسب و برندی شناخته شده، احتمالا هنوز هم ارزش تملک در بازار دست دوم را دارند.

دو رقیب کره‌ای و ژاپنی کیا اپتیما نسل دوم (MG) و تویوتا کمری (XV30) از سگمنت سدان‌های سایز متوسط، در بازه زمانی بسیار متفاوت بر خط تولید قرار داشتند اما در محدوده زمانی نزدیک به هم در بازار خودرویی ایران حضور یافتند که رقابت آن‌ها به سال‌های نزریک به ۲۰۱۰ بازمی‌گردد. از این رو تقابل میان این دو گزینه در بازار دست دوم‌های نسبتا قدیمی برای خریداران احتمالی جذاب خواهد بود.

XV30 سری جدید کمری برای قرن بیست و یکم بود که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ بر خط تولید قرار رفت. این خودرو که سابقه حضور نامش در جهان مربوط به دهه ۱۹۸۰ میلادی است، فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شد تا در نسخه XV30 به صورت رسمی روانه بازار ایران شود هرچند که نسخه‌های قدیمی‌تر آن نیز در تیراژ بسیار محدود در بازار ایران یافت می‌شوند. این محصول از سوی نماینده رسمی واردات برند تویوتا در ایران؛ یعنی شرکت ایرتویا به بازار عرضه شد و در آن زمان یکی از برترین سدان‌های وارداتی بازار کشور به حساب می‌آمد که نه تنها در نسخه‌های V6 به بازار راه یافته بود، بلکه اعتبار نام کمپانی مادر آن برای ایرانیان بسیار احترام و اهمیت داشت.

اپتیما اما از بدو ورود نشان داد که قرار است به خودرویی تاثیرگذار و مهم در بازار خودرو جهانی و البته ایران بدل شود. این خودرو که از سال 2010 به بعد با نام K5 در بازار جهانی شناخته می‌شود، نیامده همچون سایر محصولات برادر ناتنی‌اش از برند هیوندای، غوغایی برپا کرد. اپتیما اولین حضور رسمی خود در بازار ایران را به واسطه شرکت وارد کننده محصولات کیا موتورز، یعنی اطلس خودرو، در نسخه فیس لیفت نسل دوم تجربه کرد که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ (از ۲۰۰۸ در نسخه فیس لیفت) بر خط تولید قرار داشت. نسل اول این خودرو با کد شناسایی فنی MS در سال ۲۰۰۰ به بازار جهانی معرفی شد اما به بازار ایران راه نیافت. البته باید اعتراف کرد که اپتیما در نسخه فیس لیفت نسل دوم خود هنوز آن تب و تاب پیشرفت و جاه‌طلبی که امروز در برندهای کره‌ای مشاهده می‌شود را به همراه نداشت اما جای نام اپتیما را در بازار ایران به خوبی باز کرد.

XV30 خودرو چندان بی‌ایرادی نبود. ظاهر نه چندان دلچسب آن در کنار سطح نسبتا پایین آپشن‌های رفاهی درمقایسه با رقبای کره‌ای که در حجم گسترده به ایران راه می‌یافتند، کم کم ضعف قابل توجه کمری را نمایان ساخت. اما همچنان اعتبار نام تویوتا باعث شد بازار خودروهای تولیدی این برند با محصولات کره‌ای ترکیب نشود ولی همچنان رو در روی هم قرار بگیرند.

طراحی: میانه‌روی کیا اپتیما و تویوتا کمری

طراحی ظاهری تویوتا کمری XV30

طراحی ظاهری کیا اپتیما MG

نمای خارجی کمری حاصل اقدامی ناگهانی و شدید از سوی تویوتا برای تغییر ظاهر نسل پیشین (XV20) به محصولی منطبق بر طراحی روز بود. با نگاهی به طراحی‌های تویوتا مخصوصا در آن دوران باید اعتراف کرد که این خودروساز الزاما در ارائه طرح‌های نوین موفق عمل نکرده است. XV30 از چراغ‌های بسیار بزرگ و کشیده چشم‌گربه‌ای، چیزی مشابه به طراحی قدیمی خانواده پژو؛ در جلو بهره می‌برد در حالی که چراغ‌های عقب حلالی شکل هستند. جلو خودرو تیز و باریک و عقب آن نسبتا پهن و ارتفاع آن تا سطح زمین زیاد است.

تویوتا از طراحی نسبتا مشابهی بر نسخه کوپه کمری XV30 با نام رسمی تویوتا کمری سولارا استفاده کرده بود که پختگی و تناسبات هندسی آن به مراتب بهتر از نسخه سدان بود. کمری سولارا در تیراژ بسیار محدود و به صورت غیررسمی به کشور وارد شد و متاسفانه خودرویی بسیار نادر است. حتی طراحی نسخه پرستیژ این خودرو (که در نسل XV40 با نام تویوتا آریون در کشور شناخته می‌شود) نیز از نسخه معمولی کمری بهتر بود. نمونه‌های پرستیژ کمری نسخه‌های لوکس‌تر و با امانات بیشتر هستند که برای بازارهای خاص آمریکای شمالی یا خاورمیانه با نام متفاوت کمری پرستیژ عرضه می‌شوند. تنها نمونه نسخه‌های پرستیژ کمری همان آریون‌های XV40 هستند که از سوی ایرتویا به بازار ایران راه یافتند. در نتیجه اگر در خانواده کمری از خریداران و مشتریان ایرانی نظر سنجی کنیم، XV30 در بالای جدول زیباترین نسل تویوتا کمری نخواهد بود و این مهم جای تعجب ندارد.

کیا اپتیما نسل دوم نیز چندان آش دهان‌سوزی نیست. اگرچه نسخه بهبود یافته و فیس لیفت شده آن که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، به بازار ایران راه یافت اما همچنان طراحی آن بسیار ساده است. زمانی که نسخه‌های امروزی اپتیما را دربازار ایران مشاهده می‌کنیم، کمی دشوار است بپذیریم که این مدل نیز نسل دوم همان خودرو است. مهم‌ترین المان‌های طراحی اپتیما فیس لیفت نسل دوم ظاهر جعبه‌ای آن است که در نهایت سادگی در جلو با چراغ‌های موازی با جلو پنجره، ظاهری همچون محصولات دهه ۱۹۹۰ میلادی برندهای ژاپنی چون هوندا را در ذهن تداعی می‌کند. در عقب نیز طراحی بسیار ساده چراغ‌ها با یک پله کاهش ارتفاع در محل نصب پلاک، شباهت ظاهری بی‌مانندی به محصولات آئودی در دهه ۲۰۰۰ دارد. تنها جایی که در هر دو خودرو به یکدگر شبیه است نمای جانبی آن‌ها است که بسیار ساده و بی‌آلایش است با این تفاوت که ظاهر جعبه‌ای اپتیما که اتفاقا بازار آمریکای شمالی را هدف قرار داده بود، به چشمان بیننده سنگین‌تر و شیک‌تر به نظر می‌رسد.

تویوتا کمری در طول به اندازه ۵۰ ملی‌متر کشیده‌تر، در عرض ۵ میلی‌‌متر باریک‌تر و در ارتفاع تقریبا با اپتیما برابر است و این در حالی است که فاصله محورهای هر دو خودرو با یکدیگر برابر است که باعث می‌شود فاصله سپر‌ها تا چرخ‌ها در جلو و عقب کمری کمی زیاد به نظر برسد.

نمای داخلی: شباهت میان کمری و اپتیما

طراحی داخلی کیا اپتیما MG

طراحی داخلی تویوتا کمری XV30

وقتی میان این دو خودرو صحبت نمای داخلی به میان می‌آید، شباهت بی‌مانندی در بین آن‌ها مشاهده می‌شود. شباهتی که مملو از میانه‌روی و ساده اندیشی طراحان این دو کمپانی است. نمای داشبرد کمری کاملا افقی، مسطح و قرینه است و جز در بخش میانی که با دو دریچه سیستم تهویه مطبوع و مجموعه ادوات کنترلی سیستم مولتی مدیا شلوغ می‌شود؛ هیچ المان خاص دیگری مشاهده نمی‌شود. کنسول میانی با شیبی ملایم به مرکز داشبرد متصل شده است و پشت غربیلک فرمان چهار شاخه آن چهار نشانگر دایره بر حسب سنت آن دوران تویوتا قرار گرفته است.

استفاده از تریم طرح چوب بر کنسول میانی، رودری‌ها و نیمه پایینی داشبرد دور سیستم کنترلی سیستم تهویه مطبوع (یا تمام بخش مرکزی داشبرد در  برخی تریم‌ها) در کنار استفاده از ترکیب رنگ‌بندی دوگانه، تنها المان‌های دلپذیر و تقویت کننده جلوه بصری نمای داخلی این کمری است.

داشبرد اپتیما نیز طراحی قرینه دارد. با این تفاوت که داشبرد این خودرو در هر دو طرف با شیبی ملایم به سمت مرکز متمایل شده تا در ترکیبی زیباتر به کنسول میانی خودرو نزدیک شوند. ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع و سیستم مولتی مدیا نیز درمیانه داشبرد در ترکیبی زیباتر گرد هم آمده‌اند. اما ظاهر غربیلک فرمان همانند کمری بسیار ساده است ولی در پشت آن سه دایره مجموعه نشانگرها را تشکیل می‌دهند که بدون شک گرافیک آن‌ها جذاب‌تر و اندکی اسپرت‌تر از کمری است.

استفاده از تریم دو رنگ همانند کمری، شیب داشبرد و دنبال شدن تریم داخلی تا روی درهای خودرو در کنار جلوه بصری بهتر بخش مرکزی داشبرد بدون شک مهم‌ترین المان‌های برتر طراحی داخلی اپتیما بر کمری است که هرچند جزئی اما به چشمان مالک جلوه خواهد کرد. رعایت این جزئیات در نمای اپتیما یکی از بخش‌هایی است که تلاش کره‌ای‌ها در پیشی گرفتن از ژاپنی‌ها در بخش طراحی را به نمایش می‌گذارد. جایی که کره‌ای‌ها در سال‌های بعد و تولید نسل‌های جدید، تمایز و برتری خود را بر خودروهای اقتصادی ژاپنی به نمایش گذاشتند.

فضای صندوق عقب کمری حجمی برابر با ۴۳۷ لیتر دارد که در مقایسه با فضای صندوق ۴۲۰ لیتری اپتیما اختلافی قابل توجه را نشان می‌دهد. اما با در نظر گرفتن طول کلی بیشتر کمری در برابر اپتیما و البته فاصله محورهای برابر، این موضوع نیز چندان تعجب برانگیز نیست. در عوض فضای داخلی اپتیما مخصوصا در ردیف عقب با کمری برابری می‌کند که در برابر اختلاف ۵۰ لیتری فضای صندوق میان دو خودرو موضوع مهم‌تری خواهد بود.

مشخصات فنی: کمری، یک قدم جلوتر از اپتیما

نمای عقب تویوتا کمری XV30

نمای عقب کیا اپتیما MG

تویوتا کمری در سه تریم متفاوت XLI، GLI و گرند به بازار ایران راه یافت که تفاوت مهم آن‌ها در سطح آپشن‌‌های رفاهی عرضه شده و البته پیشرانه‌های به کار رفته در آن‌ها بود. دو نسخه XLI و GLI به پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲.۴ لیتری ۱۵۷ اسب بخاری ۲۲۰ نیوتون.متری به همراه گیربکس ۵ سرعت دستی و ۴ سرعت سفارشی مجهز بودند. این ستاپ در کمری می‌توانست شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۹.۵ ثانیه‌ای در نسخه دنده دستی (۱۰.۵  ثانیه در نسخه اتوماتیک) به همراه آورد که در نوع خود با توجه به وزن تقریبی ۱۴۰۰ کیلوگرمی آن قابل احترام است.

اما نسخه گرند که به پیشرانه ۳.۰ لیتری ۲۴ سوپاپ V6 و گیربکس ۴ سرعت اتوماتیک مجهز است توانی برابر با ۱۹۴ اسب بخار در دور ۵۲۰۰ و گشتاوری معادل ۲۸۵ نیوتون.متر در دور ۴۴۰۰ تولید ‌می‌کند که برای وزن حدود ۱۵۰۰ کیلوگرمی این نسخه بهبود عملکرد در برابر نمونه‌های ۴ سیلندر را به همراه دارد. نسخه گرند کمری می‌تواند در اندکی کمتر از ۸ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد در حالی که مصرف سوخت متوسطی برابر با ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر را از خود برای می‌گذارد.

کیا اپتیما اما به پیشرانه ۲.۷ لیتری ۲۴ سوپاپ سری تتا به قدرت ۱۹۱ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاور ۲۵۰ نیوتون.متر در دور ۴۵۰۰ مجهز است و از گیربکس 5 سرعت اتوماتیک بهره می‌گیرد. توان تولیدی پیشرانه اپتیما با وجود داشتن ۳۰۰ سی‌سی حجم کمتر تقریبا با کمری برابر است اما همین حجم کمتر باعث شده است تا در زمینه گشتاور تولیدی در قابل آن کم بیاورد. خوشبختانه داشتن یک ضریب دنده بیشتر از نسخه اتوماتیک کمری، اپتیما را از دیدگاه توان فنی و قوای حرکتی به این رقیب ژاپنی نزدیک نگه‌ می‌دارد اما همچنان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو حدود ۹ ثانیه است که با وجود داشتن مصرف سوخت و وزنی مشابه به کمری (۱.۵ تن)، باز هم قابل احترام است.

تمایز فنی میان کمری و اپتیما در نسخه شش سیلندر به واقع چندان محسوس و قابل توجه نیست اما بسیاری از مشتریان می‌دانند یا باور دارند که محصولات تویوتا با داشتن ذاتی ژاپنی، از دیدگاه دوام و کیفیت بسیار برتر از محصولات کره‌ای، مخصوصا تولیدات آن دوران کره هستند که در عمل نیز باور چندان اشتباهی نیست. در نتیجه به هنگام انتخاب میان این دو خودرو در بازار دست دوم این کیفیت فنی است که تمایز ایجاد می‌کند و نه توان خروجی پیشرانه آن‌ها.

سخن نهایی

محصولات کره‌ای به منظور کمرنگ کردن مبحث کیفیت و دوام قطعات تولیدی خود، بازر هدف را با سطح آپشن‌های رفاهی ارائه شده هدف قرار دادند و از این نظر نیز تا به امروز واقعا پیروز بوده‌اند. اما هنوز بسیاری از افراد اولویت را در دوام و کیفیت محصول می‌دانند و از این رو بازار دو محصول کره‌ای و ژاپنی هیچ‌گاه با یکدیگر ادغام نشد. در نتیجه انتخاب میان کمری XV30 و اپتیما MG انتخابی بسیار نزدیک به هم خواهد بود که مهم‌ترین تفاوت میان آن‌ها مبحث انتخاب بین کیفیت و اعتبار برند یا قیمت نهایی و سطح آپشن‌ها است. از این رو این مالک نهایی خودرو در بازار دست دوم است که باید بر اساس اولویت‌ها و بودجه مورد نظر یکی از این دو گزینه را برگزیند.

نویسنده: شهاب انیسی