خودروهای از رده خارج شده ۲۰۲۲

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ خودروهای از رده خارج شده ۲۰۲۲

برخی از محصولات صنعت خودروسازی عمری بلند و برخی هم مدت زمان کمتری در بازار حضور دارند، اما سرانجام هر کدام از این خودروها، روزی زمانشان به پایان می‌رسد و خط تولید کارخانه‌های خود را ترک می‌کنند؛ درست مانند یکی از محبوب‌تری محصولات کمپانی هیوندای، یعنی ولوستر یا دیگر محصولاتی که در سال میلادی آینده از رده خارج می‌شوند.

سال ۲۰۲۱ میلادی به نیمه رسیده است. شاید باورش دشوار باشد، اما امسال نیز با توجه به تمامی سختی‌هایی که به بازار و صنعت خودروسازی متحمل شد در یک چشم به هم زدن به پایان خواهد رسید. دیگر چیزی به رسیدن مدل‌های سال ۲۰۲۲ به بازار جهانی نمانده است، اما ورود این خودروهای تازه نفس به بازار به قیمت از رده خارج شدن برخی دیگر تمام می‌شود؛ درست مانند بازیکن فوتبالی که به ناچار زمین را ترک کرده و با یک بازیکن دیگر جایگزین می‌شود.

این روال همیشگی و پابرجاست، همانطور که امسال نیز خودروهایی با بازار خداحافظی کردند تا جای خود را به مدل‌های نو دهند. امسال نوبت به خودروهایی همچون لامبورگینی آونتادور، فیات ۵۰۰ال و… رسیده تا پس از خداحافظی با بازار، عمری پربار و پرافتخار را در کارنامه خود و برندهایشان ثبت کنند.

۱. فیات ۵۰۰ال؛ کوچک دوست داشتنی

نمایی از فیات ال۵۰۰

اولین خودرویی در سال میلادی آینده از رده خارج شده و تولیدش متوقف می‌شود، فیات 500L کوچک و جمع و جور است. ورژن هاچبک این خودرو دوست داشتنی در سال ۲۰۱۹ با صنعت خودروسازی وداع کرد و در پس درهای کارخانه‌های فیات آرام گرفت. این کراس‌اوور محبوب ایتالیایی به قدری موفق بود که تنها در یک سال ۱۲ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. متاسفانه ۵۰۰ال نیز مانند دیگر خودروهای بازار از گزند شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در امان نماند و در سال ۲۰۲۰ فروش تنها ۴۷۵ دستگاه را ثبت کرد.

۲. هوندا کلاریتی اف سی وی؛ ایمن و باکیفیت

نمایی از هوندا کلاریتی

هوندای آسیایی به ساخت انواع و اقسام خودروهای باکیفیت، ایمن و بهینه معروف است، بنابراین کلاریتی اف سی وی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه طراحی و تولید این خودرو قدم بزرگی در ساخت محصولات الکتریکی به حساب می‌آمد، اما عمر و بخت و اقبال کلاریتی چندان بلند نبود.

نخستین نسل از کلاریتی در سال ۲۰۰۸، یعنی بیش از یک دهه پیش معرفی و رونمایی شد و بعد از گذشت هشت سال، جای خود را به نسل دوم داد. خوشبختانه مدل نسل دوم تنها نماند و در سال ۲۰۱۷ نسخه‌های تمام الکتریک و پلاگین هیبرید نیز به این خاندان اضافه شدند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۱ هزار دستگاه و در سال ۲۰۲۰ تنها چهار هزار ۲۱۵ دستگاه از کلاریتی اف سی وی به فروش رفت.

۳. هیوندای ولوستر؛ خاص و محبوب

نمایی از هیوندای ولوستر

هیوندای ولوستر یکی از آن خودروهای خاص و پرطرفداریست که با شنیدن خبر از رده خارج شدن آن، بسیار متاثر شدیم. به نظر می‌رسد که مدل پایه، R-Spec و توربو از سال میلادی جدید دیگر در بازار حضور نخواهند داشت، اما ولوستر N همچنان باقدرت به حیات و فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۴. کیا کادنزا؛ سدان فراموش شده بازار

نمایی از کیا کادنزا

هرچند که کیا کادنزا یکی از سدان‌های شیک و جذاب بازار است، اما بنا به دلایلی نامعلوم خیلی راحت به دست فراموشی سپرده شد. متاسفانه موفقیت کادنزا درست مانند محبوبیتش عمر کوتاهی داشت، چرا که در سال ۲۰۱۹ تنها هزار و ۵۷۷ دستگاه و در سال ۲۰۲۰ نیز فقط هزار و ۲۶۵ دستگاه از آن به فروش رسید. البته که روح این سدان در کالبد مدل K8 همچنان حضور دارد و با یک پلتفرم دیگر در بازار جولان می‌دهد.

مطالب مرتبط:

۵. کیا K900؛ همتای دیگر کادنزا

نمایی از کیا K900

گرچه کیا کادنزا و مدل کِی۹۹ دوقلوها نیستند، اما متاسفانه در سال میلادی جدید سرنوشت مشترکی در انتظارشان است. این خودرو نیز به زودی از بازار محو می‌شود، اما بخشی از آن در قالب K9 به حیات خود ادامه خواهد داد. این سدان بزرگ به قدری بدشانس بود که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۳۰۵ و ۳۹۲ دستگاه از آن به فروش رسید.

۶. لامبورگینی آونتادور؛ خودرویی فراموش نشدنی

نمایی از لامبورگینی آونتادور

متاسفانه لامبورگینی آونتادور V12 تنفس طبیعی نیز به زودی بازار را ترک خواهد کرد و جای خود را به مدل هیبرید می‌دهد. قطعا این خبر برای کسانی که عاشق سرعت گرفتن با این خودرو خاص و قدرتمند بودند، ناراحت‌کننده خواهد بود.

۷. مزدا ۶ و عمری پربار

نمایی از مزدا ۶

قطعا مزدا ۶ از آن دسته خودروهایی است که در طول زندگی حرفه‌ای خود افتخارات زیادی کسب کرد. این خودرو در سه نسل و طی ۱۶ سال در خط تولید کمپانی آسیایی مزدا حضور داشت، اما با اوج گرفتن درخواست‌ها برای خودروهای کراس‌اوور، این خودرو نیز بازار را ترک خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

۸. تسلا مدل اس پِلِید پلاس

نمایی از تسلا مدل اس پلید پلاس

بدون شک یکی از خودروهایی که کوتاه‌ترین عمر را در این فهرست دارد، این خودرو تسلا است. برای تولید و توزیع این خودرو وعده‌های بی‌شماری از سوی کمپانی سازنده داده شده بود، اما متاسفانه هیچ کدام به حقیقت نپیوست. قرار بود این خودرو قدرتمند با قیمت برابر ۱۴۹ هزار و ۹۹۰ دلار عرضه شود، اما ایلان ماسک اعلام کرد که تولید آن متوقف خواهد شد.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان