کلاسیک‌ها در آزادی

۲۰ تیر ۱۴۰۱ کلاسیک‌ها در آزادی

کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور، آن زمان که خبری از پاندمی کرونا نبود، به صورت پیوسته اقدام به برگزاری سالانه گردهمایی‌هایی خصوصی، در قالب عنوانی با مزمون Track Day یا روز پیست می‌کرد که ویژه اعضای فعال کمیته کلاسیک پایتخت و در استاندارد مشخصی برگزار می‌شد.

در چنین برنامه‌ای، تعداد محدودی از اعضای کمیته کلاسیک پایتخت در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی گرد هم می‌آمدند تا بتوانند در خلوت دوستانه، از پتانسیل‌های موجود در این پیست استفاده کرده و از همراهی افراد علاقمند به خودرو لذت ببرند. پس از گذر حدود سه سال از غیبت چنین گردهمایی‌هایی، با فروکش کردن تب پاندمی کرونا، در تیرماه سال جاری، این فرصت بار دیگر پدید آمد تا برنامه Track Day در پیست آزادی برگزار شود.

از کلاسیک تا مدرن

درگ کلاسیک ها در آزادی

این گردهمایی خصوصی معمولا با حضور تعداد محدودی از پیشکسوتان و اعضای فعال کمیته کلاسیک و خودرو دوستان برگزار می‌شد که خودروهای متنوعی از برندهای ایتالیایی، آلمانی و ژاپنی را دربر می‌گرفت و معمولا در میان آن‌ها، تعدادی خودرو مدرن/کلاسیک و حتی خودروهای تماما مدرن تولید روز نیز حضور پیدا می‌کردند.

برنامه اخیر اما در قالبی بسیار بزرگ‌تر و با حضور پررنگ خودروهای معمولی‌تر از کلوپ پیکان، رنو، بیوئیک ایران (کلوپ بیوئیک کلاسیک ایران)، کلوپ کامارو، کلوپ بنز، بی ام و و ژاپنی سواران برگزار شد که البته با جمعیتی به مراتب بزرگ‌تر همراه بود که ازدیاد این جمعیت به نوبه خود دردسرهای زیادی نیز به همراه داشت. اگرچه حضور خبرنگاران متخصص حوزه صنعت خودرو در این دست برنامه‌ها نیز بسیار محدود است، اما این حضور به صورت همیشگی برای نویسنده این محتوا میسر بوده است.

این برنامه اما با شرکت برخی خودروهای خاص همراه شد که در صدر آن‌ها، شورولت کوروت C5 (نسل پنجم)، مرسدس بنز CLS500 C218 (نسل دوم)، مرسدس بنز S550 W222 (نسل ششم) و یک دستگاه موتورسیکلت سنگین ویژه انجام حرکات نمایشی قرار داشتند.

قدرت در دست آمریکایی‌ ها

ماشین های کلاسیک در پیست ازادی

یکی از بزرگ‌ترین اهداف این دست گردهمایی‌های خصوصی، ارائه پتانسیل‌های پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی به اعضا در قالب یک محیط ایمن و کنترل شده، به منظور لذت بردن از حداکثر توان خودروهای شرکت کننده است. در نتیجه، اجرای درگ‌های دوستانه (درگی که در آن نتیجه نهایی ملاک نبوده و اندازه‌گیری نمی‌شود)، دور زدن در طول پیست و اجرای حرکات نمایشی چون دونات، دریفت و برن اوت (Burn Out) از طبیعی‌ترین برنامه‌هایی است که شرکت کنندگان و بازدید کنندگان همراه، شاهد آن هستند.

اگرچه درگ‌های دوستانه با رعایت کلاس و سطح توان نهایی هر خودرو اجرا می‌شود، الزاما عادلانه، برابر و حساب شده نیست. از این رو ممکن است یک خودرو مدرن از کلاس چهار سیلندر، با یک خودرو کلاسیک از کلاس هشت سیلندر رو در رو شود که دقیقا همین رویارویی ناعادلانه است که نتیجه را هیجان انگیز‌تر می‌کند. هرچند که در یک رقابت دوستانه، نتیجه نهایی نه ارزیابی می‌شود و نه اهمیتی دارد.

درگ‌های دوستانه در کلاس‌هایی چون پیکان، رنو، بیوئیک، مرسدس بنز و بی ام و، معمولا به صورت رو در رو و با خودروهایی از همان کلاس انجام گرفت که نتیجه را بعضا قابل پیش‌بینی و مشخص می‌ساخت. اما بدون تردید، رویارویی برخی خودرهای حاضر در این گردهمایی، به مراتب هیجان انگیزتر و داغ‌تر از رویارویی‌های بین دو خودرو مشابه است.

به عنوان مثال، حضور یک دستگاه بیوئیک اسکایلارک (بیوئیک ایران) مجهز به پیشرانه نسبتا مدرن LS1 (سری اول نسل سوم پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک جنرال موتورز) با گیربکس اتوماتیک 4L60 چهار سرعت، در مقابل خودروهای پرتوان آلمانی، بسیار حاشیه‌ساز شد. این خودرو با پیشرانه نه چندان مدرن (پیشرانه LS، تولید از 1997 تا 2005) خود، توانست در رقابت مستقیم با مرسدس بنز S550 و CLS500 مدرن امروزی، با اختلافی قابل توجه، هر دو رقیب چندین میلیارد تومانی خود را پشت سر بگذارد. اگرچه این خودرو از تایرهای اسلیک (تایرهای مسابقه‌ای با چسبندگی بالا) بهره می‌گرفت اما توان خالص پیشرانه LS1 (از ۳۲۵ تا ۳۴۵ اسب بخار، وابسته به مدل)، باعث شد تا این بیوئیک ایران به سادگی از پس محصولات اشتوتگارتی مدرن چند میلیارد تومانی روز بازار کشور برآید.

اجرای حرکات نمایشی نیز یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های این گردهمایی خصوصی است. یک دستگاه موتورسیکلت سنگین کاستوم (ارتقا یافته ویژه اجرای حرکات نمایشی)، اقدام به اجرای مانورهای بسیار زیبا و هیجان انگیز کرد که نه تنها با تشویق و هیجان بازدیدکنندگان همراه بود، بلکه نشان از تجربه سوارکار ورزیده و ماهر آن داشت.

شورولت کوروت C5 قرمز رنگ حاضر در این گردهمایی نیز با تجهیز به یکی از پیشرانه‌های استاندارد خانواده LS جنرال موتورز، به سادگی به اجرای حرکت نمایشی دونات (چرخش خودرو به دور خود) پرداخت. این حرکت تنها ویژه خودروهای دیفرانسیل عقب است، اما با این حال بیشتر خودروهای دیفرانسیل عقب کم‌تر از شش سیلندر، معمولا از پس آن بر نمی‌آیند. با این حال این کوروت بسیار زیبا و دوست داشتنی، با تکیه بر گشتاور بالا پیشرانه خود که به دلیل بهره‌وری از مهندسی آمریکایی، در دورهای بسیار پایین حاصل می‌شود، به سادگی آب خوردن اقدام به دود کردن تایرهای خود کرد. تاجایی که بعد از این گردهمایی، مالک احتمالا مجبور به تهیه یک جفت تایر نو برای خودرو ارزشمند خود شده است.

امید به تکرار

خودروهای کلاسیک در پیست آزادی

در دورانی که اثری از بیماری کشنده‌ای به نام کرونا نبود، این برنامه حداقل یک بار در سال در پیست اتومبیلرانی آزادی برگزار می‌شد. حالا که تب کرونا اندکی فروکش کرده است، امید بر آن است که مسئولان ارشد کمیته کلاسیک و فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور، بار دیگر اقدام به برگزاری روتین و پیوسته چنین گردهمایی‌های کنند که این بار با حضور پررنگ‌تر و آزادی عمل خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو همراه باشد.

هدف از این دست گردهمایی‌ها، ایجاد فضا و فرصت برای فعالان کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور برای استفاده کامل از توانایی خودروهای خود و پتانسیل‌های پیست آزادی در محیطی کاملا کنترل شده و ایمن و همچنین ترویج فرهنگ صحیح لذت بردن از هیجانات وابسته به انجام حرکات نمایشی و خودروهای قدرتمند مسابقه‌ای و شهری است.

جا دارد از برگزار کنندگان و مسئولان ارشد کمیته کلاسیک کشور که چنین فرصتی را فراهم می‌کنند، کمال قدردانی را به عمل آوریم و از آن‌ها درخواست برگزاری هرچه بیشتر و با کیفیت‌تر چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم، اگر کرونا بگذارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی