خودروهای ۳ میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۳)

۸ آذر ۱۴۰۲ خودروهای ۳ میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۳)

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که به تصویب مجلس رسید، خودروهای ۳ میلیارد تومانی لوکس محسوب می‌شوند و صاحبان آنها باید ۱ درصد از ارزش خودرو را به عنوان مالیات پرداخت کنند. ابن رویه در بودجه سال ۱۴۰۳ هم دیده می‌شود و ماشین‌هایی که ارزش آنها بیش از ۳ میلیارد تومان باشد، باید مالیات تعیین‌شده را بپردازند.

هر چند اتومبیل‌هایی مثل فونیکس تیگو ۸ پرو مکس قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد تومان دارند، اما در بازار، ماشین مونتاژی فعلا در رده لوکس‌ها دیده نمی‌شود و همه خودروهای لوکس، طبق قانون ایران، از نوع وارداتی و مدل‌های ۲۰۱۸ به قبل است. البته ماشین‌های خارجی مدل ۲۰۲۳ در دور جدید واردات خودرو، در بازار آزاد بیش از ۳ میلیارد تومان قیمت می‌خورند.

تویوتا پریوس

مدل ۲۰۱۷ – ۲،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تویوتا پریوس معروف‌ترین خودرو هیبریدی در جهان است که نسل اول آن سال ۱۹۹۷ معرفی شد. نسل چهارم پریوس با مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به بازار ایران رسید. طراحی ظاهری عجیب و متفاوت خودرو هیبریدی ژاپنی مورد پسند همه نیست، همین‌طور کابین این خودرو نیز با طرح ماشین‌های معمولی متفاوت است. اما مصرف سوخت ۳.۶ لیتری و پیشرانه هیبریدی ۱۲۱ اسب بخاری مزیت مهم تویوتا پریوس است. پریوس در تیپ‌های مختلفی در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفت که تیپ C بیشترین سطح آپشن‌ها را دارد که شامل ۷ رادار می‌شود.

کیا سراتو

مدل ۲۰۱۸ – ۲،۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس لیفت نسل سوم سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد. نسل سوم کیا سراتو از یک موتور تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۹ اسب بخار و گشتاور ۱۹۴ نیوتن.متر بهره می‌برد. کابین سراتو وارداتی با متریال باکیفیتی ساخته شده است و فضای راحت و جاداری را در اختیار سرنشیان قرار می‌دهد. کیا سراتو ۲۰۲۳ یکی از خودروهایی است که در دور جدید واردات در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه خواهد شد.

هیوندای النترا

مدل ۲۰۱۸ – ۲،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا هم‌خانواده و رقیب کره‌ای کیا سراتو است که نسل ششم آن از اواسط دهه ۹۰ شمسی وارد ایران شد و همین‌طور برای مونتاژ روی خط کرمان موتور قرار گرفت. نکته جالب در مورد النترا در بازار ایران این است که نسخه‌های وارداتی و مونتاژی این خودرو از نظر طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی و آپشن‌ها تفاوتی با هم ندارند. فقط در نسخه کرمان موتور، ایربگ زانویی حذف شده است. پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن.متر زیر کاپوت هیوندای النترا قرار دارد. مشخصات این خودرو شبیه به کیا سراتو وارداتی است. بعد از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو، هیوندای النترا ۲۰۲۳ از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو