مقایسه خودروهای ۲۳ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۶ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۲۳ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

برای خرید خودرو جدید و باکیفیت در بازارهای جهانی نیازی نیست پول خیلی زیادی در حساب بانکی خود داشته باشید، بلکه ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار دلار (یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون تا یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان) کافی است، هر چند یک میلیارد تومان در ایران پول زیادی به حساب می‌آید. با این مبلغ جدیدترین محصولات خودروسازان معتبری مثل کیا، هیوندای، نیسان، میتسوبیشی، مزدا، تویوتا و هوندا را می‌توان از نزدیک‌ترین نمایندگی در بازارهای جهانی خرید، در صورتی که مشتریان ایرانی با این مبلغ فقط به تعداد محدودی خودرو مونتاژی از کمپانی‌های چینی و فرانسوی دسترسی دارند.

قیمت خودروها در جهان و ایران

اشکودا کامیک

۲۳،۰۰۰ دلار

هیوندای کونا

۲۳،۱۰۰ دلار

هیوندای ولستر

۲۳،۱۰۰ دلار

ماکسوس D90

۲۳،۱۱۰ دلار

نیسان ایکس تریل

۲۳،۱۱۰ دلار

سوبارو ایمپرزا

۲۳،۲۰۰ دلار

تویوتا کرولا

۲۳،۲۳۰ دلار

فورد ماوریک

۲۳،۳۶۰ دلار

کیا سول

۲۳،۳۹۰ دلار

شورولت مالیبو

۲۳،۴۰۰ دلار

مینی کوپر

۲۳،۴۰۰ دلار

نیسان سنترا

۲۳،۴۰۰ دلار

بستیون B70

۲۳،۴۱۰ دلار

مزدا ۳

۲۳،۴۵۰ دلار

کیا سراتو

۲۳،۴۹۰ دلار

سوبارو لگاسی

۲۳،۵۰۰ دلار

شورولت ترکس

۲۳،۵۰۰ دلار

فولکس واگن تائوس

۲۳،۵۰۰ دلار

هوندا سیویک

۲۳،۵۵۰ دلار

تویوتا هایلوکس

۲۳،۵۶۰ دلار

هیوندای آیونیک هیبرید

۲۳،۶۰۰ دلار

سوبارو کراس ترک

۲۳،۶۵۰ دلار

تویوتا C-HR

۲۳،۶۶۰ دلار

بستیون T77

۲۳،۶۹۰ دلار

میتسوبیشی اکلیپس کراس

۲۳،۷۰۰ دلار

کیا K5

۲۳،۷۹۰ دلار

میتسوبیشی اوتلندر اسپرت

۲۳،۸۰۰ دلار

هوندا HR-V

۲۳،۸۰۰ دلار

ماهیندرا XUV500

۲۳،۹۶۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ است.

با توجه به اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۸ هزار تومان است، ۲۳ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان و ۲۴ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار خودرو ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آورده شده است.

تندر پلاس

۱،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو ساندرو استپ وی

۱،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا ۵۱۱

۱،۱۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X33 S

۱،۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷

۱،۱۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 پرو

۱،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

نیسان ایکس تریل

قیمت جهان: ۱،۱۰۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

نیسان ایکس تریل همراه با قشقایی و جوک، کراس‌اوورهایی هستند که خودروساز ژاپنی در دهه ۹۰ خورشیدی روانه بازار ایران کرد. نسل سوم X-Trail که در داخل کشور موجود است، برای اولین بار در نمایشگاه خودرو ۲۰۱۳ فرانکفورت معرفی شد. این خودرو بر اساس مدل مفهومی های-کراس ساخته شده و طراحان برای ظاهر آن نیم‌نگاهی به نیسان مورانو، قشقایی و پاترول داشته‌اند. پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با ۱۷۰ اسب بخار قدرت، گیربکس CVT و سیستم متحرک دو دیفرانسیل، مشخصات فنی نیسان ایکس تریل است.

نسل چهارم نیسان X-Trail در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد و بلافاصله در دسترس خریداران قرار گرفت. این کراس‌ اوور ژاپنی در بازار آمریکای شمالی با نام نیسان روگ عرضه شده و ظاهر به‌روزتر و جذاب‌تری نسبت به نسل قبلی دارد. ایکس تریل ۲۰۲۳ در بازار کشورهای همسایه ایران با قیمت یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون تومان فروخته می‌شود، اما مدل ۲۰۱۸ آن در بازار خودروهای وارداتی کشور حدود ۵ – ۶ برابر گران‌تر است.

مزدا ۳

قیمت جهان: ۱،۱۲۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ۱۴ سال روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت. نسل اول این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد و نسل دوم آن نیز با نام مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در ایران مونتاژ می‌شد. آخرین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ بود که با موتور ۲ لیتری به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گیربکس اتومات ۵ سرعته به فروش می‌رسید.

مزدا ۳ ۲۰۲۳ جدیدترین مدل این خودرو از نسل چهارم است که با ظاهری جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و شتاب سریع‌تر یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای سدان ارزان‌قیمت بازار جهانی محسوب می‌شود، اما اگر در ایران بخواهید آخرین مدل، یعنی نسل دوم مونتاژ ۱۳۹۸ را خریداری کنید، باید ۱.۸ میلیارد تومان بیشتر از قیمت مدل ۲۰۲۳ بپردازید.

کیا سراتو

قیمت جهان: ۱،۱۲۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس‌لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا فورته ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. اختلاف قیمت سراتو ۲۰۲۳ با سراتو ۲۰۱۸ موجود در ایران، عجیب و غریب است و ایرانی‌ها مدل قدیمی‌تر را ۲.۵ میلیارد تومان گران‌تر می‌خرند.

تویوتا C-HR

قیمت جهان: ۱،۱۳۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تویوتا C-HR برای رقابت با دیگر کراس ‌اوور ژاپنی، یعنی نیسان جوک طراحی و تولید شده است. این خودرو تقریبا هم‌زمان با بازارهای جهانی در ابتدای سال ۹۶ به ایران رسید و با موتور توربوشارژ و سیستم محرک 2WD یا AWD به فروش می‌رسد. تویوتا C-HR فول ‌آپشن یکی از ایمن‌ترین خودروهای بازار است و از شش رادار برخورد جلو، تشخیص عابر پیاده، برخورد عقب، نقطه کور، تغییر لاین و تابلوخوان استفاده می‌کند. این خودرو با پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی در بازار کشور موجود است.

تویوتا C-HR مدل ۲۰۲۳ همان ظاهر اسپرت و جذاب مدل‌های اولیه را حفظ کرده و البته با انجام تغییرات به‌روز شده است. کراس‌اوور ژاپنی در ژاپن، چین، ترکیه و تایلند تولید می‌شود و در هر کدام از این کشورها طراحی ظاهری و آپشن‌های خاصی دارد. قیمت تویوتا C-HR مدل ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی یک میلیارد و ۱۳۶ میلیون تومان است، اما مدل ۲۰۱۸ آن برای ایرانی‌ها ۴.۵ میلیارد تومان گران‌تر درمی‌آید.

کیا اپتیما

قیمت جهان: ۱،۱۴۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا اپتیما که در بعضی کشورها با نام کیا K5 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۶ و با نسل چهارم به ایران رسید. ظاهر محصول جدید کره‌ای‌ها چندان تفاوتی با نسل سوم آن ندارد، اما بیشترین مدل وارداتی اپتیما GT Line است که ظاهری جذاب‌تر و اسپرت‌تری نسبت به مدل‌های معمولی دارد. ارتفاع کمتر، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت عقب، دیفیوزر سپر عقب، رکاب جدید، جایگزینی مه‌شکن روی سپر جلو با ورودی هوا و چراغ تکی جلو با قابلیت چرخش از مشخصه‌های اپتیما GT لاین است.

کیا اپتیما مدل ۲۰۲۳ ظاهر جذاب‌تر و جسورانه‌تری دارد و مثل نسل‌های قبلی روی پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا ساخته شده است. از سال ۲۰۲۱ نام اپتیما از روی این خودرو حذف شده و در بازارهای جهانی با نام کیا K5 شناخته می‌شود. کابین این خودرو میان‌رده شبیه‌ به ماشین‌های لاکچری است و یک موتور ۱.۶ لیتری زیر کاپوت اپتیما قرار دارد. کیا اپتیما ۲۰۱۷ با قیمت ۵.۴ میلیارد تومان در ایران فروخته می‌شود و با جدیدترین مدل آن در بازارهای جهانی، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف دارد.

میتسوبیشی اوتلندر

قیمت جهان: ۱،۱۴۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی اوتلندر در سال ۲۰۱۶ با دومین فیس‌لیفت از نسل سوم وارد کشور شد. این کراس‌اوور دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، قطعات کرومی سپر و نمای عقب جدید است و از نظر فنی هم تغییراتی روی گیربکس آن اعمال شده است. ردیف سوم صندلی، سردکن صندلی جلو و سیستم صوتی راکفورد از آپشن‌های خاص تیپ ۴ اوتلندر است که حتی در تیپ ۵ هم وجود ندارد.

نسل چهارم اوتلندر از سال ۲۰۲۱ روی خط تولید میتسوبیشی قرار گرفت که ظاهر تهاجمی‌تری دارد. پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۳ با نیسان روگ یکسان است و ۱۱ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد. خرید این خودرو در کشورهای همسایه ایران یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان هزینه دارد، اما ایرانی‌ها مدل‌های قدیمی آن را ۵ برابر گران‌تر می‌خرند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو