ساندرو استپ وی ۲۰۲۱، خودرویی ارزان و اقتصادی

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساندرو استپ وی ۲۰۲۱، خودرویی ارزان و اقتصادی

داچیا ساندرو استپ وی که در ایران با آرم و نشان شرکت پارس خودرو عرضه می‌شود، یکی از کراس اوورهای ارزان قیمت و البته باکیفیتی است که مشتریانی در کشورهای توسعه‌یافته اروپا هم دارد.

رنو ساندرو استپ وی ایرانی، نسل اول این خودرو است که در دهه ۹۰ شمسی در کارخانه سایپا تولید می‌شد اما به دلیل افزایش تحریم‌ها و قطع همکاری رنو با شرکت ایرانی، ساخت این خودرو در داخل  کشور متوقف شد.

داچیا ساندرو استپ وی مدل ۲۰۲۱، نسل سوم این خودرو است که در کشورهای اسپانیا و انگلیس عرضه می‌شود و به دلیل قیمت خیلی ارزان‌تر از رقبا و کیفیتی که دارد، مثل فورد فیستا و واکسال کورسا نظر مشتریان این کشورها را به خود جلب کند.

ساندرو استپ وی داچیا 2021

نمای جلو ساندرو استپ وی

طراحی بدنه و نمای خارجی

داچیا ساندرو استپ وی ۲۰۲۱، مدل اسپرت از هاچبک کوچک ساندرو است. این خودرو روی پلتفرم جدید CMF-B رنو ساخته شده، همان پلتفرمی که رنو کلیو نیز از آن استفاده می‌کند و همین باعث شده محکم‌تر از نسل‌های قبلی باشد.

طراحی نسل جدید به کلی با نسل‌های قبلی، به خصوص نسل اولی که در ایران تولید می‌شود، متفاوت است و مدرن و به‌روز است. گرافیک چراغ‌های جلو تغییر کرده و چراغ‌های روز به شکل Y قرار گرفته است. جلوپنجره هم مدرن‌تر ساخته شده و روی آن تکه‌های کوچک کروم دیده می‌شود. ورودی بزرگ هوا در پایین سپر قرار گرفته و دو چراغ مه‌شکن در دو سوی سپر و درون قابی مشکی رنگ نصب شده است.

در استپ وی ۲۰۲۱ دیگر خبری از کاپوت صاف و ساده نسل‌های اول و دوم نیست و برای زیبایی بیشتر و البته آیرودینامیک، خط‌هایی روی کاپوت دیده می‌شود.

در نمای جانبی، شاهد همان حالت پنجره‌های قبلی هستیم، با این تفاوت که شیب سقف کمی بیشتر شده و پایین درها نیز خطوط بیشتری دارد. البته دیگر خبری از کیت مشکی دور خودرو نیست.

عقب ساندرو استپ وی نیز هماهنگ با سایر بخش‌های بدنه است و انحنای بیشتری پیدا کرده است. بالای شیشه عقب یک باله نصب شده تا حالتی اسپرت‌تر به این سوپرمینی بدهد. طرح چراغ‌های عقب نیز مثل چراغ‌های جلو Y شکل است.

موتور ساندرو استپ وی 2021 داچیا

موتور ساندرو استپ وی

پیشرانه و مشخصات فنی

ساندرو ۲۰۲۱ از یک پیشرانه یک لیتری با ۶۴ اسب بخار قدرت و جعبه دنده پنج سرعته دستی استفاده می‌کند. اما شرکت تولیدکننده برای داچیا ساندرو استپ وی ۲۰۲۱، موتور TCe 90 یک لیتری توربوشارژ با ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور را در نظر گرفته و برای انتقال قدرت به چرخ‌ها نیز از یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا یک گیربکس CVT استفاده می‌کند. مصرف سوخت استپ وی با این موتور ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و طی ۱۲ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت استپ وی بنزینی ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت است.

البته می‌توان پیشرانه دوگانه‌سوز TCe 100 (بنزینی – گازی) را نیز سفارش داد. در این حالت دیگر خبری از لاستیک زاپاس نیست و باک گاز به جای آن نصب می‌شود. این پیشرانه ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی موتور دوگانه‌سوز ۶ لیتر است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد. ساندرو استپ وی دوگانه‌سوز می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

داشبورد ساندرو استپ وی 2021

داشبورد ساندرو استپ وی

کابین و طراحی داخلی

کابین مدل‌های قبلی استپ وی طوری ساخته شده بودند که انگار وقتی برای طراحی آن صرف نشده بود. اما در مدل ۲۰۲۱ این قضیه کاملا فرق کرده و هم از نظر طراحی و هم از نظر کیفیت بهتر ساخته شده است. داشبرد و روی درها از پلاستیک خشک ساخته شده اما طرح‌دار است و کیفیت خوبی دارد. در مرکز داشبرد یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی برای سیستم سرگرمی نصب شده که قابلیت اتصال به اپل کار پلی و اتو اندروید اتو را دارد. برای سهولت استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، بین نمایشگر و کیلومترشمار یک پورت USB تعبیه شده که به راحتی می‌توان اسمارت فون را به آن متصل کرد.

برای استفاده راحت‌تر از سیستم سرگرمی، داچیا اپلیکیشن Dacia Media Control را طراحی کرده که می‌توان آن را دانلود و نصب کرد. داچیا ساندرو استپ وی فضای کافی را برای پنج نفر سرنشین دارد و افراد قدبلند به راحتی می‌توانند بدون اینکه فشاری به زانو و پاهایشان وارد شود، در صندلی عقب بنشینند.

صندلی‌های عقب استپ وی ۲۰۲۱ تا می‌شوند و در این حالت، فضای صندوق عقب از ۳۲۸ لیتر به ۱۱۰۸ لیتر می‌رسد.

نمای عقب داچیا ساندرو استپ وی 2021

نمای عقب ساندرو استپ وی

امکانات و تجهیزات

نسل سوم داچیا ساندرو استپ وی، یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار اروپا است، اما این قیمت پایین دلیل نمی‌شود که هیچ آپشنی داشته باشد.

رینگ آلیاژی ۱۵ اینچی، مه‌شکن، ورود بدون کلید، شیشه‌های برقی عقب، آینه‌های بغل برقی و دارای گرم‌کن، سنسور پارک، دوربین عقب و نمایشگر لمسی ۸ اینچی از آپشن‌های این خودرو کوچک اقتصادی است.

 

طراحی بدنه داچیا ساندرو استپ وی 2021

نمای کناری ساندرو استپ وی

ساندرو استپ وی ۲۰۲۱، مناسب بودجه‌های اقتصادی

داچیا ساندرو استپ وی ۲۰۲۱، یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار اروپا است، با این حال دلیل نمی‌شود که خودرو بدی باشد. نسل سوم استپ وی، بدنه جدیدتر و کابین جادارتر و طراحی مدرن‌تر و امکانات پیشرفته‌تری نسبت به نسل‌های قبلی دارد.

شاید در نگاه اول مثل فورد فیستا نظرات را به خود جلب کند، اما راننده و سرنشینان را به راحتی و به سادگی به هر جایی که بخواهند می‌رساند.

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو کارکرده