آینه ماشین و انواع آن

۶ اسفند ۱۴۰۲ آینه ماشین و انواع آن

آینه ماشین یکی از اجزای خودرو است که گرچه بسیار کوچک و ساده به نظر می‌رسد اما رانندگی بدون آن تقریبا غیر ممکن است. آینه‌های خودرو در حقیقت نقش چشم راننده را در تمامی زوایای ماشین ایفا می‌کند و به او این امکان را می‌دهد تا تمام نقاط خارج از دید و کور را ببیند و تحت نظر بگیرد و با استفاده از آینه در هنگام رانندگی احتمال وقوع تصادف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

انواع آینه ماشین

به طور معمول ۳ آینه در ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد. آینه وسط، آینه سمت راننده یا سمت چپ و آینه سمت شاگرد یا سمت راست. هر یک از این آینه‌ها وظیفه‌ای را بر عهده دارند.

آینه وسط

شنیده‌اید که می‌گویند «فلانی پشت سرش هم چشم دارد»؟ آینه وسط در حقیقت در حکم چشم‌های پشت سر راننده عمل می‌کند. این آینه به راننده کمک می‌کند تا اتفاقاتی را که پشت خودرو می‌افتد را ببیند و به سرعت برای آن‌ها آماده شود.

راننده با استفاده از این آینه هم می‌تواند سرنشینان صندلی عقب را ببیند و هم ماشین‌های پشت سر  خود و رفتار رانندگان آن‌ها را ببیند.

توجه داشته باشید افرادی که از یک چشم دچار معلولیت هستند باید با نصب آینه مناسب رانندگان تک چشم به وسعت دید خود کمک کنند. لزوم استفاده از این آینه در گواهینامه این افراد ذکر شده است.

آینه سمت راننده یا سمت چپ

همانطور که گفته شد، آینه‌ به راننده کمک می‌کند تا نسبت به اطراف خود آگاهی پیدا کند. آینه سمت چپ شما را نسبت به کسانی که قصد سبقت گرفتن دارند آگاه می‌کند. آینه سمت چپ باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد که هیچ یک از قسمت‌های بدنه خودرو در آن نمایان نباشد و با آینه وسط هم پوشانی نداشته باشند.

آینه سمت راست یا آینه شاگرد

آینه سمت راست نیز برای این است که میدان دید شما را کامل تر کند. آینه سمت راست باید به گونه‌ای تنظیم شود که قسمت انتهایی خودرو در آن مشخص باشد.

کاربرد آینه ماشین

همان‌طور که توضیح دادیم، هر کدام از آینه‌های ماشین به منظوری در خودرو تعبیه شده‌اند و کاربرد متفاوتی دارند.

کاربرد آینه وسط

  • مشاهده و کنترل رویدادها و ترافیک
  • مشاهده مسافران و افراد در داخل خودرو
  • نمایش اطلاعات خودرو (آینه‌های دارای نمایشگر)
  • کنترل و تنظیم روشنایی داخلی خودرو (برخی آینه‌های خودروهای لوکس)

کاربرد آینه بغل

  • دید بهتر نسبت به عقب
  • تغییر حالت و نمایش موقعیت خودرو
  • تشخیص نقطه کور
  • پیشگیری از تصادفات جانبی

نحوه تنظیم آینه های ماشین

چگونگی قرارگیری آینه‌های ماشین در پوشش نقاط کور و داشتن دید همه‌جانبه راننده بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید هر ۳ آینه ماشین را به صورت دقیق و اصولی تنظیم کرد.

تنظیم آینه وسط

قبل از شروع به تنظیم آینه باید ابتدا صندلی خودرو را تنظیم کنید. صندلی باید طوری تنظیم شود که پای شما (راننده) به راحتی به پدال ها برسد سپس باید کمربند ایمنی خود را ببندید تا به صورت دقیق در جای خود قرار بگیرید. اگر آینه را قبل از اینکه کمربند را ببندید تنظیم کنید ممکن میدان دیدی را که بعد از بستن کمربند به آن نیاز دارید به شما ندهد.

آینه داخلی خودرو را بچرخانید تا بتوانید تمام شیشه عقب خودرو را در آن ببینید. (هنگامی که یک قسمت از شیشه خودرو بیشتر از قسمت دیگر در آینه مشخص باشد یعنی آینه درست تنظیم نشده است)

اگر آینه وسط به درستی تنظیم شده باشد نه تنها تمام ترافیک پشت سر بلکه خطوط سفید خیابان را نیز می‌توانید ببینید. به طور متوسط هر ۵ تا ۸ ثانیه باید به آینه نگاه کنید تا از وضعیت آگاه باشید. به یاد داشته باشید که قبل از پارک کردن، دور زدن، سبقت گرفتن و باید به آینه نگاه کنید تا پیچیدن و تغییر مسیر خودرو سبب تصادف نشود.

تنظیم آینه بغل راننده

تنظیم آینه سمت چپ نیز باید به شکلی باشد که کوچک‌ترین قسمتی از بدنه خودرو در آن نمایان نباشد همچنین آینه سمت راست زمانی درست تنظیم شده است که بتوانید انتهای خودرو را در آن ببینید.

درباره تنظیم آینه‌ها باید این نکته را به خاطر داشته باشید که در بین سه آینه چپ، وسط و راست نباید هیچ نقطه مشترکی باشد به عبارتی نباید یک نقطه از دو آینه قابل دیدن باشد.

انواع آینه بغل ماشین

آینه بغل‌ ماشین، در حال حاضر بر اساس نوع تنظیم و امکانات خود به چندین دسته تقسیم می‌شوند.

آینه بغل دستی

این آینه‌ها ساده‌ترین نوع آینه بغل موجود در بازار هستند. راننده برای تنظیم این آینه‌ها باید با دست، زوایای این آینه را تنظیم کند. دسته تنظیم این آینه‌ها معمولا در بخش جلویی  و داخلی در دو سمت راننده و شاگرد دقیقا پشت آینه‌ها قرار دارد. در بیشتر خودروهای اقتصادی از این آینه‌ها استفاده شده است.

آینه بغل برقی

آینه بغل‌های برقی با استفاده از دکمه‌‌های مجزایی کنترل می‌شود و راننده با استفاده از این کنترلگر می‌تواند آینه‌های جانبی ماشین را در ۴ جهت تنظیم کند. برخی خودروهای اقتصادی به این آپشن مجهز هستند.

آینه بغل تاشو

آینه‌ بغل‌های تاشو، بیشتر در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای جمع کردن و خواباندن این آینه‌ها نیازی به فعالیت فیزیکی نیست و راننده می‌تواند از طریق یک دکمه، موتور الکتریکی مربوط به آینه‌ها را فعال کند تا آینه‌های بغل به راحتی جمع شوند.

آینه لوکس

آینه‌های بغل در خودروهای لوکس آپشن‌های بسیار بیشتری هم دارند. این آینه‌ها عبارتند از:

  • آینه‌‌ بغل راهنمادار
  • آینه بغل با گرمکن
  • آینه بغل با رادار
  • آینه بغل خود تمیز شونده

علت وجود خط چین روی آینه بغل

روی آینه بغل برخی از خودرو‌ها نقطه‌چین (نقطه خط چین) وجود دارد. آینه‌هایی که خط نقطه چین روی آنها تعبیه شده است، آینه‌های محدبی هستند که نقطه‌چین، مرز بین آینه محدب و معمولی را نشان می‌دهد. روی بیشتر آینه‌های خودرو‌ها جمله «اجسام از آنچه در آینه می‌بینید، به شما نزدیکتر هستند» نیز به این دلیل است که راننده باید دقت کافی داشته باشد زیرا خودرویی را که در آینه دیده می‌شود در واقعیت نزدیکتر است و خط چین مرز بین فاصله واقعی و فاصله کمتر است.

آینه مجازی

شرکت آئودی برای کسانی که قصد داشتند اولین خودرو الکتریکی این شرکت را خریداری کند حق انتخاب آینه را گذاشت به این معنا که خریداران می توانستند به جای آینه معمولی درخواست آینه مجازی کنند. مقصود شرکت خودروسازی آئودی از آینه مجازی همان نمایشگر‌های دیجیتال بود. این اولین بار نبود که یک شرکت خودروسازی استفاده از نمایشگرهای دیجیتال به جای آینه را مطرح کرد بلکه قبل از آن شرکت‌های خودروسازی به دنبال تحقق آن بودند اما به دلیل هزینه بالا، منع قانونی و مهندسی پیچیده از آن صرف نظر کردند.

تنظیم آینه‌ها را نباید کم اهمیت تلقی کنید زیرا همانطور که گفته شد تنظیم نبودن آینه می‌تواند باعث صدمات زیاد جانی و مالی شود. همچنین دانستن این نکته لازم است که نباید آینه را زمانی که در حال رانندگی هستید تنظیم کنید چرا که ممکن است سبب تصادف شود. نکته دیگری که باید بدانید این است که توجه به آینه برای دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی مهم است و بی توجهی به آن ممکن است سبب شود تا در امتحان رانندگی قبول نشوید.

آینه الکتروکرومیک

یکی از موضوعاتی که سبب اختلال در دید و آزار چشم رانندگان می‌شود، بازتاب نور چراغ خودروهای پشت سر در آینه جلو است. آینه الکترومیک به صورتی طراحی شده تا این مشکل را بر طرف کند. هنگام تابیدن نور به آینه، رنگ آن به صورت اتوماتیک تیره می‌شود تا بازتاب نور در آن کمتر شود. آینه الکتروکرومیک به صورت خودکار روزها به رنگ روشن و در شب به رنگ تیره در می‌آید. بسیاری از خودروهای امروزی به این آینه مجهز‌اند و آینه الکتروکرومیک یکی از آپشن‌های هوشمند خودروها محسوب می‌شود.

ژل به کار رفته در ساختار این آینه به نور شدید حساسیت نشان می‌دهد و به صورت خودکار رنگ ‌آینه را تاریک می‌کند. از آنجایی که رنگ تیره بازتاب بسیار کمتری دارد در نتیجه نور تابیده شده به آینه بازتاب کمی دارد و برای دید راننده آزار دهنده نیست.

مزایای آینه الکتروکرومیک

اگر خودرو، دوربین عقب داشته باشد می‌توان از این آینه به جای مانیتور نمایشگر عقب استفاده کرد. همچنین می‌توان از این آینه برای اتصال دوربین‌های عقب، اطراف و دیدن اطراف هنگام پارک خودرو استفاده کرد. این آینه از آپشن‌های ایمنی به شمار می رود و می‌تواند سبب کاهش تصادفات شود. از دیگر مزایای این آینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم نیاز به تنظیم آینه برای رانندگی در شب
  • فراهم کردن نور مناسب برای دید راننده
  • دید واضح
  • نشان دادن بزرگ‌تر اشیا و آدم‌ها در آینه الکترومیک
  • کم شدن بازتاب نور
  • شفافیت بالای آینه در شب
  • تغییر رنگ خودکار

نحوه عملکرد آینه الکتروکرومیک

این آینه از دو شیشه تشکیل شده و در فضای میانی این دو شیشه ژل الکترومیک به کار رفته است. هنگامی که جریان الکتریسیته کم شود، رنگ ژل تغییر می‌کند. در این آینه از حسگرهای نور استفاده شده تا با تشخیص میزان نور و کم زیاد شدن آن، رنگ ژل الکتروکرومیک را تغییر دهد. در برخ از این‌آینه‌ها قطب نما نیز تعبیه شده تا بعد از چرخش جهت درست را نشان دهد.

کلام آخر

آینه ماشین، بر خلاف اندازه کوچکش، اهمیت بسیار بالایی در رانندگی دارد. سلامت آینه و استفاده درست از آن می‌تواند یک رانندگی ایمن و بدون خطر را برای شما تضمین کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا