روش های حمل خودرو با قطار و قوانین آن

۱۸ اسفند ۱۴۰۲ روش های حمل خودرو با قطار و قوانین آن

سفر با قطار و گذر از دشت‌ها و کوهستان‌ها یک لذت و سفر با خودرو شخصی لذتی دیگر دارد. اما گاهی سفر با خودرو شخصی در مسافت‌های طولانی هم خسته‌کننده و خطرناک است و هم به دلیل حجم بالای مصرف سوخت، به صرفه نیست. از این رو استفاده از امکان حمل خودرو با قطار (در مسیرهای ریلی) در این شرایط منطقی‌ترین روش خواهد بود.

به طور طبیعی سفر با خودرو شخصی در مسافت‌های طولانی چندان توصیه نمی‌شود، زیرا هم خستگی راننده را در پی دارد و هم منجر به استهلاک خودرو می‌شود. از سوی دیگر سفر با خودرو در برخی جاده‌های خطرناک ایران یکی از همان مخاطراتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سال‌های زیادی است که جا‌به‌جایی خودرو با قطار در سفرهای طولانی مرسوم است، اما آنچنان که تصور می‌شود مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. زیرا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در گذر از جاده‌های بین شهری خودشان رانندگی کنند. اما تصور کنید هنگامی که با قطار سفر می‌کنید، فرصت بیشتری برای تماشای دشت‌ها و بیابان‌ها دارید و از سوی دیگر از خطرات سفرهای جاده‌ای هم در امان می‌مانید.

قوانین حمل ماشین با قطار

معمولا نوروز و تابستان زمانی است که شاهد ترافیک سفرها به اقصی نقاط کشور هستیم. اما افزایش مسافرت‌های جاده‌ای، احتمال تصادف را هم بالا می‌برد. یکی از راه‌های کاهش این مخاطرات، حمل خودرو با قطار است. کاهش میزان مصرف بنزین هم یکی دیگر از مزیت‌های حمل خودرو با قطار محسوب می‌شود. اما اگر شما این تصمیم را گرفتید، باید به نکاتی هم توجه داشته باشید.

  • قبل از تحویل خودرو به انبار راه‌آهن، به میزان سوخت در باک خودرو دقت کنید. نباید باک خودرو بیش از یک چهارم پر باشد.
  • به لحاظ ضرورت رعایت موارد ایمنی خودروها، «سرباتری» در مبدأ جدا می‌شود و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.
  • همراه داشتن کارت شناسایی مالک و مدارک خودرو الزامی است.
  • توجه داشته باشید که حتما مشخصات خودرو شامل شماره پلاک، نام خودرو و نام مالک روی بلیط قطار ذکر شده باشد.
  • در صورتی که خودرو صفر کیلومتر است و هنوز مراحل تعویض پلاک انجام نشده، ذکر شش رقم آخر شماره شاسی به جای پلاک ضروری است. در غیر اینصورت باید برگه‌های فروش هنگام تحویل خودرو تحویل داده شود.
  • هنگام تحویل خودرو به بار، فقط لاستیک زاپاس و جک را داخل ماشین قرار دهید، زیرا به گفته شرکت رجا، این شرکت مسئولیتی در قبال وسایل داخل خودرو ندارد.
  • امکان حمل خودروهای آسیب دیده یا تصادفی با قطار وجود ندارد؛ هنگام خرید بلیط به این نکته توجه کنید.
  • برای خودروهای خارجی، داشتن اصل برگ سبز گمرگی خودرو الزامی است.
  • برای خودروهای دارای پلاک سیاسی، داشتن معرفی نامه از سفارت مربوطه الزامی است.

قوانین خرید بلیط حمل خودرو

توصیه می‌شود پیش از خرید بلیط قطار جهت حمل اتومبیل خود، حتما به موارد زیر توجه کنید تا سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

  • بهتر است بلیط را سه ساعت مانده به زمان حرکت قطار تهیه کنید. ساعتی که به عنوان ساعت حرکت روی بلیت حمل خودرو درج شده، آخرین زمان پذیرش خودرو جهت اعزام از مبدأ است.
  • مسافران باید خودروی خود را در ساعت اداری تحویل بدهند. (اگر حرکت قطار در ساعات اولیه صبح است، باید خودرو را روز قبل تحویل بدهید).
  • توجه کنید که هنگام خرید بلیط قطار شما حق بیمه‌ای جهت تضمین جا‌به‌جایی پرداخت می‌کنید.
  • برای حمل اتومبیل با قطار بهتر است بلیت ماشین را به نام خودتان بخرید.
  • برای حمل خودرو از مبدا تهران، باید بلیت مربوطه با همین عنوان در مسیر دوم حتما با یک روز فاصله از ورود قطار اول به تهران صادر شود. بر اساس اعلام شرکت رجا، ضروری است حداقل ۸ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد تا زمان حرکت قطار دوم فاصله‌ای در نظر گرفته شود.
  • برای خودروهای گذرموقت تا زمانی که مجوز عبور دارند، می‌توانید با همان شماره پلاک گذر موقت، بلیط قطار را تهیه کنید.
  • هنگام خرید بلیت قطار جهت حمل خودرو دقت داشته باشید که خودروهای شاسی بلند با ارتفاع بیش از ۱۵۸ سانتی‌متر (پرادو، سانتافه، پاترول، نیسان وانت و…) یا خودروهای با عرض بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر (اکسل پهن) با قطار حمل نمی‌شود.

مسیرهای حمل خودرو با قطار

گرچه حمل و نقل خودرو با قطار، ایده‌ای ایده‌آل برای سفرهای راه دور است اما محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد. در برخی مسیرها، هنوز امکان حمل خودرو با قطار فراهم نشده است. به عنوان مثال ایستگاه‌های گرگان، شاهرود، کاشان، اراک، دورود و ساری هنوز چنین امکانی ندارند.

قیمت بلیط حمل خودرو

قیمت بلیط حمل خودرو با قطار در مسیرهای امکان‌پذیر تا آخر زمستان ۱۴۰۱ در جدول زیر آمده است.

حمل خودرو با قطار در مسیرهای برعکس نیز با همین قیمت‌ها انجام می‌شود.

امکان حمل خودرو با قطار در مسیر زنجان – مشهد و برعکس نیز از خردادماه ۱۴۰۲ توسط شرکت ریلی رجا فراهم شده است.

مبدا مقصد قیمت (تومان)
تهران مشهد ۵۷۸.۲۰۰
تهران بندرعباس ۱.۰۰۲.۳۵۰
تهران اهواز ۶۳۲.۵۵۰
تهران تبریز ۴۴۴.۵۰۰
تهران شیراز ۶۱۴.۹۵۰
شیراز مشهد ۸۲۸.۰۵۰
بندرعباس مشهد ۸۰۹.۰۰۰
اصفهان بندرعباس ۵۵۲.۳۰۰
تهران زاهدان ۸۰۵.۳۵۰
تهران یزد ۳۸۳.۱۵۰
تهران کرمان ۶۳۵.۸۵۰
مشهد اهواز ۸۸۶.۵۵۰

نکات ضروری حمل ماشین با قطار

  • در صورتی که راه‌آهن شهر مقصد بعد از ۲۴ ساعت زمان اعلام شده در زمان تحویل در بلیط خودرو را تحویل ندهد، موظف است ۵۰ درصد از مبلغ بلیط را به مسافر پرداخت کند. همچنین درصورتی که زمان تحویل بیش از موعد مقرر زمان بر باشد، باید کل مبلغ را به مسافر برگرداند.
  • در صورتی که مسافر باید سفر را لغو کند، فرصت دارند حداقل ۱۲ تا سه ساعت قبل از حرکت بیش از ۵۰ درصد از بهای بلیط را پس بگیرند.
  • مسافران می‌توانند تا ۲۴ ساعت پس از رسیدن خودرو به مقصد به صورت رایگان از پارکینگ راه‌آهن مقصد استفاده کنند. در غیر این صورت روزانه مبلغ ۱۵۰۰ تومان و پس از یک هفته مبلغ سه هزار تومان هزینه پرداخت شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا