انواع روش های کاهش مصرف سوخت

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ انواع روش های کاهش مصرف سوخت

هر سال از اواخر بهمن و اسفندماه، زمزمه افزایش قیمت سوخت شنیده می‌شود. در چند سال گذشته قیمت بنزین، گازوئیل و گاز CNG افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت، به همین دلیل بسیاری از رانندگان به دنبال یافتن راهی برای کاهش مصرف سوخت خودرو هستند.

گاهی افراد، برای خلاص شدن از میزان بالای مصرف سوخت خودرو به خرید ماشین‌های کم‌مصرف روی می‌آورند اما با ترفند‌هایی می‌توان میزان سوخت مصرف شده توسط اتومبیل را کاهش داد.

اهمیت میزان مصرف سوخت

مصرف بیش از اندازه سوخت، به جز آسیب‌های فراوانی که به محیط زیست وارد می‌کند، هزینه زیادی نیز روی دست رانندگان می‌گذارد. اما در صورتی که بازده ماشین بالا باشد، میزان مصرف سوخت پایین خواهد آمد و این هزینه کنترل می‌شود.

بالا بردن راندمان سوخت خودرو به معنی بهینه کردن سیستم سوخت ماشین برای کاهش مصرف بنزین، گازوئیل و… است. بنابراین راندمان و بازده سوخت با مصرف آن رابطه معکوس دارد.

مزایای کاهش مصرف سوخت

ممکن است تصور کنید، تنها مزیت کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست اما این امر، مزایایی بیش از این دارد.

  • کاهش هزینه: همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین مزیت کم شدن مصرف سوخت ماشین، کاهش هزینه تامین انرژی برای وسیله نقلیه و هزینه‌های جانبی است.
  • کمک به محیط زیست: سوخت‌های فسیلی که بیشتر در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، آسیب شدیدی به محیط زیست می‌زنند. از سوی دیگر این سوخت‌ها جزو انرژی‌های تجدیدناپذیرند و با استفاده زیاد، رو به نابودی می‌روند و دیگر اثری از آن‌ها برای آیندگان باقی نمی‌ماند.
  • کاهش آسیب به خودرو: مصرف بالای سوخت، کارایی موتور خودرو را به شدت کاهش می‌دهد و در اثر گذشت زمان آن را فرسوده می‌کند. در صورتی که میزان مصرف سوخت در ماشین اصلاح شود، احتمال آسیب رسیدن به خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

افزایش مصرف سوخت خودرو در زمستان

به طور میانگین، مصرف سوخت خودرو در زمستان حدودا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. روشن کردن ماشین در هوای سرد، راه‌ انداختن موتور و رسیدن به زمان ایده‌آل به انرژی بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر، باد لاستیک‌ها در سرما کاهش پیدا می‌کند، همچنین ممکن است در زمستان از لاستیک زمستانی استفاده کنید. این موضوعات منجر به بالا رفتن میزان اصطکاک لاستیک با زمین می‌شود. بنابراین برای غلبه بر این اصطکاک، نیروی بیشتری نیاز است. استفاده از بخاری، گرمکن صندلی و… نیز نیازمند مصرف سوخت است. همه این موارد سبب می‌شود تا خودرو در زمستان سوخت بیشتری مصرف کند.

مصرف سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی

مصرف سوخت خودرو بنزینی

کاهش دما در میزان مصرف سوخت در خودروهایی که موتور احتراقی دارند، اثرگذار است. این خودروها در سرما و هنگام تردد در شهرها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در سفرهای کوتاه بین ۱۵ تا ۳۳ درصد افزایش سوخت را تجربه می‌کنند.

مصرف سوخت خودروهای هیبریدی

کاهش دما، اثر بیشتری بر کاهش بازدهی خودروهای هیبریدی می‌گذارد. از آنجا که دمای باتری در هوای سرد کاهش می‌یابد، بازدهی آن‌ نیز دچار روندی نزولی می‌شود. خودروهای هیبریدی در زمستان در مصارف شهری ۲۰ تا ۴۰ درصد و در سفرهای کوتاه ۲۵ تا ۴۵ درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کنند.

مصرف سوخت در خودروهای برقی

خودروهای برقی در سرما بین ۳۹ تا ۴۱ درصد افزایش مصرف سوخت دارند. بیشترین سهم انرژی مصرف شده، به گرم کردن کابین خودرو اختصاص می‌یابد. همچنین چون بخاری این خودروها با آب گرم کار نمی‌کند، باتری خودرو باید بار گرم کردن کابین را هم بر دوش بکشد.

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو چیست؟

دستگاه کاهش مصرف سوخت، دستگاهی است که با استفاده از آن مصرف سوخت پایین آمده و قدرت موتور افزایش می‌یابد. این دستگاه، هم در رانندگی معمولی و هم برای رانندگی با سیستم کروز کنترل، مناسب است.

البته سیستم کاهش‌دهنده مصرف سوخت، تنها در موتورهای احتراقی کاربرد دارد.

انواع دستگاه کاهش مصرف سوخت

در حال حاضر، دستگاه‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت ماشین‌ها ساخته شده‌‌اند. هر کدام از این دستگاه‌ها بخش خاصی از سیستم احتراق خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به این وسیله، میزان سوخت مصرف‌شده را کاهش می‌دهد.

دستگاه‌ مولد هیدروژن

این دستگاه‌ از آب برای تولید هیدروژن و تهیه سوخت مورد نیاز موتور استفاده می‌کند. البته به گفته کارشناسان، هیدروژن تولید شده توسط این دستگاه، تفاوت قابل توجهی در افزایش راندمان مصرف سوخت خودرو ایجاد نمی‌کند.

دستگاه‌ یونیزه کننده سوخت

جایگاه دستگاه یونیزه‌کننده سوخت، بین انژکتور خودرو و پمپ هیدروژنی است. این دستگاه‌ها با ایجاد میدان یونی، باعث تبخیر بیشتر سوخت و راحت‌تر سوختن آن در موتور می‌شوند. البته در خودروهای مدرن، انژکتورهای سوخت مدرن این وظیفه را بر عهده دارند.

دستگاه یونیزه کننده موتور

دستگاه یونیزه‌کننده موتور، به طور مستقیم به موتور خودرو وصل می‌شوند. اما عملکرد آن شبیه دستگاه یونیزه‌کننده سوخت است. البته این دستگاه به لوله بنزین وصل نمی‌شود.

دستگاه ورتکس ورودی

این دستگاه، نحوه ورود هوا به موتور را تغییر داده و باعث بهبود فرآیند احتراق در خودرو می‌شود. البته باید بدانید در صورتی که رایانه اتومبیل در ورودی هوای موتور مشکلی را تشخیص دهد، تلاش می‌کند جریان سوخت را تنظیم کند و در نتیجه فرآیند احتراق ناکارآمد خواهد شد. پس چندان روی این دستگاه حساب باز نکنید.

افزودنی های سوخت

این موارد در بطری‌های کوچکی به فروش می‌رسند. مواد داخل این بطری باید در مخزن سوخت ریخته شود. این افزودنی‌ها احتمالا به کاهش مصرف سوخت خودرو شما کمک می‌کند.

مگنت‌ کاهش مصرف سوخت

این مگنت‌ها طوری طراحی شده‌اند که با اتصال به لوله بنزین، باعث بهتر سوختن بنزین، گازوئیل، گاز و… شوند.

البته برخی معتقدند این مگنت‌ها کارایی چندانی ندارند و ممکن است روی قطعات الکترونیکی اطراف خود نیز اثرات منفی بگذارند و عملکرد آن‌ها را دچار اختلال کنند.

دستگاه‌ جرقه زنی

این دستگاه‌ها شمعی خاص دارند و گفته می‌شود راندمان سوخت خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. این دستگاه، فرآیند احتراق را داغ‌تر و سریع‌تر می‌کند.

انژکتور

بعضی دستگاه‌های انژکتوری آب یا بخار سوخت را به لوله بنزین خودرو اضافه می‌کنند تا مصرف سوخت را پایین بیاورند.

بنابر گفته برخی کارشناسان، انژکتورهای آبی، از انفجار، احتراق ناقص یا مشکلات دیگر در موتور جلوگیری می‌کند.

کاتالیزور سوخت

کاتالزور سوخت، نوعی فلز است که مستقیم در باک خودرو قرار می‌گیرد. این کاتالیزور، با سوخت خودرو واکنش شیمیایی داده و فرآیند احتراق را بهبود می‌بخشد.

روش های کاهش مصرف سوخت

همانطور که پیشتر گفتیم، هزینه بالای سوخت و رشد قیمت بنزین، یکی از دغدغه‌های بزرگ صاحبان خودرو در ایران و حتی جهان است. در این شرایط، کاهش مصرف بنزین اهمیت بسیاری پیدا کرده و استفاده کم‌تر سوخت توسط ماشین، کمک اقتصادی قابل توجهی برای افراد است.

عوامل متعددی در طراحی و تولید یک خودرو وجود دارند که در میزان سوخت مصرفی آن تاثیرگذار هستند. اما از طرف دیگر، برخی عوامل به طور کامل به نوع رانندگی و طرز نگهداری از ماشین بستگی دارد.

حرکت با سرعت استاندارد

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش سوخت خودرو، حرکت در اتوبان با سرعت استاندارد (نه زیاد و نه کم) است. به‌ازای کاهش سرعت به‌ میزان هر ۸ کیلومتر در ساعت (به طور مثال، حرکت با ۷۰ کیلومتر در ازای ۷۸ کیلومتر)، مصرف بنزین تا ۷ درصد کاهش پیدا می‌کند. پس در صورت امکان با سرعت خیلی بالا در بزرگراه‌ها حرکت نکنید.

خاموش کردن موتور هنگام توقف

خاموش‌ کردن خودرو هنگام ایست، یکی از روش‌های کاهش مصرف بنزین است. بنابراین زمان توقف‌ طولانی پشت چراغ قرمز، کنار خیابان یا زمانی که منتظر کسی هستید، موتور ماشین را خاموش کنید. همچنین برای گرم‌ کردن درجای موتور، بیشتر از یک دقیقه زمان نگذارید زیرا این عمل منجر به هدر رفتن بنزین می‌شود.

برخی از خودروهای جدید دارای سیستم Stop Start هستند که موتور را زمان توقف به صورت اتومات خاموش می‌کنند.

استفاده از روغن موتور مناسب

میزان استاندارد روغن‌ موتور، مورد دیگر تاثیرگذار در کاهش مصرف سوخت به مقدار ۲ تا ۳ درصد است. به‌طور مداوم، میزان غلظت روغن موتور ماشین خود را طبق اعلام شرکت سازنده بررسی کرده تا در صورت کم یا زیاد بودن آن، متوجه امر شده و مقدار آن را تنظیم کنید.

قرار ندادن پا روی ترمز در زمان توقف

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌ها برای کاهش مصرف سوخت، قرار ندادن پا روی پدال ترمز خودرو هنگام توقف است. این کار بی‌مورد، حدود ۳۵ درصد میزان استفاده بنزین را افزایش می‌دهد که خود، رقمی باورنکردنی و بسیار زیاد است. علاوه بر مشکل ذکر شده، نگه ‌داشتن پا روی پدال منجر به فرسایش سریع لنت ترمز هم می‌شود.

تنظیم موتور

مصرف بنزین خودرویی که موتور آن تنظیم نیست، حدود ۴ درصد افزایش پیدا می‌کند. در تشخیص ایرادهای مربوط به تنظیمات پیشرانه خودرو، تمام پارامترهای کارکرد موتور و وضعیت سنسورهای خودرو باید مورد بررسی قرار گرفته و تک‌تک ایرادها رفع شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

یکی از دلایلی که خودرو، برچسب تاییدیه معاینه‌ فنی دریافت نمی‌کند، تنظیم‌ نبودن موتور و مصرف بنزین بالای آن است.

تنظیم فرمان

تنظیم فرمان خودرو

گذر از چاله‌ها به‌خصوص در فصول سرد سال، منجر به نامیزان‌ شدن فرمان و چرخ‌های خودرو می‌شود و در نتیجه ماشین با افزایش مصرف سوخت ۱۰ درصدی مواجه خواهد شد. همچنین یکی دیگر از عوارض تنظیم‌ نبودن چرخ، فرسایش سریع‌تر آج لاستیک‌هاست.

از علائم نامیزان بودن فرمان می‌توان به انحراف به سمت چپ یا راست خودرو هنگام رانندگی یا میزان نبودن غربیلک فرمان هنگام حرکت مستقیم اشاره کرد.

ترمز و شتاب گیری سریع

ترمزگیری شدید در سرعت بالا و شتاب‌گیری زیاد در سرعت کم باعث می‌شود به موتور شوک وارد شده و میزان مصرف سوخت، افزایش پیدا کند.

در شرایط مذکور، به این دلیل که سرعت پیشرانه به یک‌باره با شدت، کم یا زیاد می‌شود؛ موتور برای جبران، بنزین بیشتری مصرف می‌کند تا دستور عجیب و ناگهانی راننده را انجام دهد.

بررسی درب باک بنزین

خودرو فاقد درب باک بنزین یا دارای درب باک معیوب، دو مورد از دلایل احتمالی مصرف سوخت بالا هستند و به‌طور معمول، این مشکل از طریق روشن ‌شدن چراغ چک ترمز به اطلاع راننده می‌رسد. همچنین درب باک دارای ایراد، به‌دلیل خارج شدن بخارهای مضر بنزین در هوا به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند.

کاهش وزن خودرو

هر چقدر که وزن ماشین بیشتر باشد، میزان استفاده سوخت آن بالاتر می‌رود. به ازای هر ۴۵ کیلوگرم، مصرف بنزین خودرو به اندازه یک تا ۲ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین وسایل اضافه و غیرضروری داخل ماشین (به‌خصوص صندوق عقب) را خارج کنید تا وزن اتومبیل کمتر شود.

ثابت نگه داشتن سرعت

تغییر مداوم سرعت حرکت هنگام رانندگی، سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود. به گفته کارشناسان، در صورتی که خودرو شما مجهز به سیستم کروز کنترل باشد، بهتر است هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها از آن استفاده کرده و با سرعتی ثابت ادامه دهید. در ماشین‌های دنده دستی هم بهتر است از دنده‌های بالا استفاده کنید تا موتور دور بر دقیقه کمتری داشته باشد و مصرف سوخت کاهش یابد.

باز کردن پنجره ها و استفاده به موقع  از سیستم تهویه

وقتی در شهر در حال رانندگی هستید و چندان سرعت بالایی ندارید، بهتر است به جای استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو یا کولر ماشین، شیشه‌ خودرو را پایین بکشید. اما اگر حتما مجبور بودید تهویه مطبوع را روشن کنید، آن را روی حالت بازچرخش تنظیم کنید تا سوخت کمتری مصرف شود.

اما اگر سرعت‌تان بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت است، پایین کشیدن شیشه را فراموش کنید. پنجره باز خودرو در این سرعت‌، مقاومت خودرو در برابر حرکت را افزایش داده و مصرف سوخت را بالا می‌برد. پس بهتر است سیستم تهویه هوا را روشن کنید.

تعویض فیلتر هوا

اگر فیلتر هوا خودرو را به موقع تعویض نکنید، موتور سخت‌تر کار می‌کند و مصرف سوخت را بالا می‌برد. فیلتر هوا باید به صورت دوره‌ای و بر اساس دفترچه راهنما خودرو تعویض شود.

 پرهیز از رانندگی در جاده های خاکی و ناهموار

رانندگی در جاده‌های خاکی و شنی، به طور معمول ۳۰ درصد بیشتر طول می‌کشد. از آنجایی که این جاده‌ها یکنواخت نیستند، زمان بیشتری برای عبور از آن‌ها نیاز است. پس سوخت بیشتری هم مصرف خواهد شد.

توجه به جلو در رانندگی و پیش بینی حرکات بعدی

هنگام رانندگی به مسیر خود توجه کنید. عابران و خودروها را رصد کنید تا تشخیص بدهید حرکت بعدی آن‌ها چه خواهد بود. با این کار، تقریبا سرعت‌تان ثابت باقی خواهد ماند و از ترمز گرفتن‌های ناگهانی و شدید جلوگیری می‌کنید. بنابراین مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

رانندگی نکردن در ترافیک و شلوغی

رانندگی در ترافیک یعنی حرکت با دنده پایین و مدام ترمز کردن. این موارد به معنی افزایش مصرف سوخت خودرو است. بنابراین در صورت امکان از تردد با خودرو در این ساعت‌ها خودداری کنید.

استفاده درست از گیربکس دستی

بهتر است همیشه به دور موتور توجه کنید تا به ‌موقع دنده را تغییر دهید. هر چه دور موتور بالاتر برود، مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد.

تنظیم فشار باد لاستیک

تنظیم باد لاستیک خودرو

تنظیم نادرست فشار باد لاستیک، تاثیر مستقیمی در افزایش مصرف سوخت و همچنین فرسایش سریع آج تایر دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که فشار باد لاستیک‌های خود را به‌‌طور مرتب بررسی کرده و آن را همیشه در حالت استاندارد قرار دهید.

میزان فشار باد تایر هر خودرو، توسط سازنده آن (برچسب روی رکاب) مشخص شده؛ اما در زمستان به دلیل تغییرات آب و هوایی، بهتر است مقدار آن را کمی کاهش دهید.

 سرویس دوره ای خودرو

سرویس منظم خودرو، راندمان سوخت خودرو را حفظ می‌کند. اگر قطعات خودرو به‌خوبی نگهداری نشده یا دچار خوردگی و آلودگی شوند، موتور به خوبی کار نمی‌کند. بنابراین میزان مصرف سوخت بالا می‌رود. در صورت عدم سرویس دوره‌ای خودرو میزان مصرف سوخت ممکن است تا ۳۰ درصد افزایش یابد. بنابراین کاهش مصرف سوخت خودرو با دیاگ یکی از اقدامات مؤثر برای جلوگیری از مصرف بالای سوخت است.

انجام معاینه فنی خودرو نیز می‌تواند به عنوان سرویس دوره‌ای خودرو تلقی شود. حتما توجه داشته باشید کاتالیست خودرو وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

استفاده نکردن از خودرو در مسافت های کوتاه

روشن و خاموش کردن مداوم خودرو برای طی کردن مسافت‌های کوتاه، مصرف سوخت را به شدت بالا می‌برد. بنابراین بهتر است با برنامه‌ریزی، چندین کار را در یک سفر شهری انجام دهید تا میزان سوخت خودرو را مدیریت کنید.

کمتر رانندگی کردن

شاید خنده‌دار باشد اما رانندگی کمتر و استفاده نکردن از خودرو، میزان مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. بنابراین تا حد ممکن از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه برای انجام کارهای روزانه استفاده کنید.

استفاده از بنزین زمستانی

رانندگی در برف، نیازمند رعایت نکات خاصی است. بنزین زمستانی، نوع خاصی از بنزین است که در کشور ما چندان مرسوم نیست. ترکیبات این بنزین به گونه‌ای طراحی شده که در زمستان دارای فشار بخار Reid بالاتری باشد، به این معنی که راحت‌تر تبخیر شده و راحت‌تر مشتعل می‌شود تا ماشین در هوای سرد سریع‌تر استارت بخورد.

عدم استفاده بیش از حد از گرم کن صندلی

بهتر است از امکانات جانبی خودرو مثل گرمکن صندلی کمتر استفاده شود. استفاده مکرر از این آپشن سبب مصرف بیشتر سوخت می‌شود.

اطمینان از سلامت سیستم تعلیق خودرو

حتما سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید. بالانس نبودن چرخ‌ها، کمک فنر و… میزان مصرف سوخت را بالا می‌برد.

کاهش مصرف سوخت با ریمپ خودرو

ریمپ خودرو، نرم‌افزاری است که روی کامپیوتر خودرو نصب می‌شود و به خودرو برای رسیدن به بالاترین راندمان کمک کرده و سبب کاهش قابل توجه مصرف سوخت می‌شود. سازندگان خودرو از طریق تنظیم این نرم‌افزار، موتور خودرو را کالیبره می کنند. این تنظیمات قبل از عرضه وسیله نقلیه در بازار انجام می‌شود.

ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت‌های مختلف سازگار کند. بنابراین بعد از ریمپ، مصرف سوخت کاملا بهینه شده و از آن کاسته می‌شود.

مزایای ریمپ خودرو

  • تغییر جداول سیستم متغیر منیفولد ورودی
  • تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode
  • رفع تاخیر پدال گاز (کپ دریچه گاز) بعد از ریمپ ایسیو
  • تغییر در عملکرد دمای فن
  • رفع محدودیت سرعت توسط ریمپ ایسیو
  • افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو
  • تغییر جداول مربوط به گشتاور
  • حذف سنسور اکسیژن دوم
  • ریمپ با سوخت E85

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های رانندگان، چگونگی مدیریت مصرف سوخت و کاهش آن است. با رعایت موارد مطرح شده در این مقاله، می‌توانید بر این چالش‌ها غلبه کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا