دلایل استارت نخوردن خودرو چیست؟

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ دلایل استارت نخوردن خودرو چیست؟

استارت نخوردن خودرو یکی از مشکلات رایجی محسوب می‌شود که تقریبا اکثر رانندگان با آن مواجه شده‌اند. اما استارت نخوردن خودرو دلایل متفاوتی دارد که عمده‌ترین آن وجود اشکال در باتری خودرو است.

استارت نخوردن با مشکل باتری

اگر هنگام استارت زدن برق پشت آمپرها بیاید و خودرو استارت نخورد مشکل از باتری خودرو است. در واقع باتری قادر به تامین برق لازم برای خودرو نیست. در این صورت ممکن است باتری خراب و یا خالی شده باشد.

چرا برق پشت آمپر نمی‌آید؟

اگر هنگامی که استارت می‌زنید برق پشت آمپر نیاید و ماشین استارت نخورد احتمال اینکه باتری ماشین خالی شده باشد زیاد است اگر باتری خراب باشد برق به آمپر می‌رسد ولی استارت نمی‌خورد. خالی شدن باتری دلایل مختلفی از جمله روشن گذاشتن چراغ سقفی و برق دزدی در سیستم الکتریکی ماشین دارد.

دلیل قفل شدن فرمان

قفل شدن خودرو می‌تواند به دلیل چسبیدگی و شکستگی یاتاقان‌ها و شاتون‌ باشد. سوختن واشر سرسیلندر سبب جمع شدن آب روی پیستون‌ها و محفظه احتراق می‌شود و می‌تواند باعث قفل شدن موتور ماشین شود. شکستن استارت و دنده استارت نیز می‌تواند موتور خودرو را قفل کند.

استفاده از روغن موتور مناسب

روغن موتورهای بی‌کیفیت سبب جمع شدن لایه‌های ضخیم روی قطعات موتور می‌شوند و در نتیجه از حرکات نرم قطعات جلوگیری می‌کنند و همین مانع از استارت خوردن ماشین می‌شود؛ بهتر است روغن موتورهایی که کیفیت مناسب دارند را انتخاب کنید تا به موتور خودرو آسیب وارد نشود.

استفاده از فیلتر آلوده

فیلتر سوخت از لوازم مصرفی خودرو است و هر ۲۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. مسدود شدن فیلتر سوخت سبب نرسیدن بنزین به موتور خودرو می‌شود و ماشین نمی‌تواند سوخت کافی را دریافت کند به همین دلیل ممکن است خودرو استارت نخورد.

خرابی استارت خودرو

استارت یا استارتر به باتری ماشین وصل است و وظیفه دارد برق را ماشین برساند اگر استارتر خراب باشد هنگام استارت زدن صدای تق تق از ماشین شنیده می‌شود و ماشین روشن نمی‌شود. همچنین اگر پیچ‌های استارت شل باشد از روشن شدن موتور ماشین جلوگیری می‌کند.

خالی بودن باک بنزین

گاهی اوقات ممکن است به دلیل حواس پرتی متوجه نشویم که باک خودرو خالی است و این سبب می‌شود که خودرو استارت نخورد همچنین اگر بنزین در باک کم باشد و خودرو در سطح ناهموار قرار داشته باشد نیز امکان استارت نخوردن خودرو وجود دارد.

فیوزها را بررسی کنید

فیوزها نیز از لوازم مصرفی خودرو به شمار می‌روند و همه در یک جعبه و معولا در دسترس راننده قرار دارند. هر فیوز وظیفه خاصی دارد که برای اطلاعات بیشتر بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. فیوزهای سوخته مانع از استارت خوردن ماشین می‌شوند.

تعویض نکردن به موقع شمع‌ها

شمع‌های خودرو نیز از لوازم مصرفی خودرو به حساب می‌آیند و باید هر ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. تعویض نکردن به موقع شمع‌ها از عوامل روشن نشدن ماشین است.

سیم پیچ را تست کنید

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین و استارت نزدن می‌تواند به دلیل سیم پیچ احتراق باشد. برای تست مقاومت سیم پیچ باید از مولتی متر استفاده کرد. اگر سیم پیچ به درستی کار نکند باید تعویض شود. شکستگی در سیم سیم پیچ هم می‌تواند از دلایل استارت نخوردن ماشین باشد.

معیوب بودن کلاه توزیع

اگر کلاه توزیع خودرو معیوب باشد در هوای مرطوب مانع از استارت خوردن ماشین می‌شود. اگر ماشین روشن نشد کلاه توزیع را بیرون آورده و آن را خشک کنید. اگر کلاه توزیع آسیب دیده باشد باید تعویض شود.

بررسی فیلتر هوا

ماشین برای روشن شدن نیاز به احتراق بنزین دارد و نبود اکسیژن مانع از احتراق می‌شود. اگر فیلتر هوا نیاز به تعویض داشته باشد هوای فیلتر شده به موتور نمی‌رسد و احتراق صورت نمی‌گیرد و ماشین روشن نمی‌شود. فیلتر هوا نیز از لوازم مصرفی خودرو است و باید هر دو ماه یک بار تعویض شود البته این زمان به میزان آلودگی هوا نیز ارتباط دارد.

بررسی پمپ سوخت خودرو

صدای پمپ سوخت بعد از استارت زدن به آرامی قابل شنیدن است. اگر پمپ سوخت به درستی کار نکند ماشین استارت نمی‌خورد.

مراقب انژکتور خودرو باشید

وقتی موتور گرم است احتمال نرسیدن سوخت به آن وجود دارد و علت آن نیز معیوب بودن انژکتور خودرو است. انژکتور معیوب سبب می‌شود تا ماشین نتواند استارت بخورد.

بررسی عملکرد کامپیوتر خودرو

اختلال در عملکرد کامپیوتر خودرو نیز یکی از دلایلی است که سبب استارت نخوردن ماشین می‌شود و برای رفع مشکل لازم است به مکانیکی مراجعه شود.

اهمیت به سیستم امنیتی خودرو

مشکل در سیستم برقی خودرو (Error) که به دلیل مسایل امینتی پیش می‌آید مانع از روشن شدن خودرو خواهد شد. این مسئله بیشتر برای خودروهایی پیش می‌آید که قابلیت روشن شدن از راه دور یا تشخیص چهره را دارند. چنین وضعیتی روی نمایشگر خودرو نشان داده می‌شود و خودرو پس از ۲۰ دقیقه اجازه استارت زدن دوباره را می‌دهد.

استارت نخوردن می‌تواند به دلایلی که پیش‌تر گفته شد ارتباط داشته باشد و از طرفی می‌تواند به دلیل مشکلات بسیار ریزی در سیستم‌های مختلف باشد که یک فرد متخصص می‌تواند علت آن را بیابد و رفع کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی‌خانی