بررسی مشخصات فنی ریسپکت بهمن موتور

۲۱ مهر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی ریسپکت بهمن موتور

گروه بهمن بعد از معرفی و عرضه کراس‌اوورهای دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم، در پاییز ۱۴۰۰ خبر از تولید یک خودرو سدان داد. محصول جدید بهمن موتور که در ایران ریسپکت (Respect به معنی احترام) نام گرفته، مونتاژ چینی کُووین شواندو (Cowin Xuandu) است و روی پلتفرم مشترکی با چری آریزو ۵ و چری آریزو ۶ تولید شده. ریسپکت برای اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و ظاهر به‌روز و آپشن‌های قابل قبول آن توانست نظرها را به سمت این خودرو جلب کند.

مزایا و معایب

+ ظاهر مدرن

+ آپشن‌های بیشتر از رقبا

مشخصات فنی

ریسپکت بهمن موتور روی پلتفرم یکسانی با آریزو ۵ و آریزو ۶ چری ساخته شده و به همین خاطر مشخصات فنی مشابهی با این خودروها دارد. البته قدرت و گشتاور محصول جدید بهمن مقداری از رقبا بیشتر است.

یک موتور توربو ۱۵۴ اسب بخاری زیر کاپوت ریسپکت قرار گرفته و گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی، قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

یکی از مزیت‌های ریسپکت نسبت به رقبا، مواردی است که در فهرست آپشن‌ها و امکاناتش دیده می‌شود و شامل دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی راننده، صندلی‌های گرم‌شونده جلو و ۲ کیسه هوای پرده‌ای است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۵۴ اسب بخار

گشتاور

۲۳۰ نیوتن.متر

گیربکس

CVT با ۹ دنده مصنوعی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۹ ثانیه

سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۷۰ میلیمتر

عرض

۱۸۲۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۸۳ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۰۸ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۵۵ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

شارژر بی‌سیم تلفن همراه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

ریسپکت در سال ۲۰۲۱ با نام کووین شواندو در چین معرفی شد و از این رو ظاهر مدرن و جدیدی دارد.

نمای جلویی ریسپکت چهره‌ای اسپرت و جدید را نمایش می‌دهد و شباهت‌هایی به پژو ۵۰۸ دارد. چراغ‌ها با فاصله کمی از جلوپنجره به سمت عقب کشیده‌اند و جلوپنجره بزرگ با طرح خاص از زیر آرم گروه بهمن شروع شده و  نیمه میانی نمای جلو را می‌پوشاند. چراغ‌های روز به شکل J و L انگلیسی، به دو بخش تقسیم شده‌اند که یک بخش درون قاب چراغ‌های جلو است و بخش دیگر در دو طرف سپر قرار دارد.

در نمای جانبی سدان، خبری از حجم‌پردازی‌ها و خطوط اغراق‌شده نیست و با ظاهری ساده طرف هستیم و دو خط موازی بالا و پایین درها که تا چراغ‌های عقب و گلگیر عقب امتداد پیدا می‌کنند.

در نمای عقب چراغ‌های دو تکه و کشیده را می‌بینیم که همان طرح J شکل چراغ‌های جلو را دارند و تا وسط در صندوق ادامه پیدا کرده و ظاهری مدرن به این سدان چینی داده است. در صندوق دارای برآمدگی است که نقش باله را بازی می‌کند و همراه با دو خروجی مستطیلی اگزوز، به حس و حال اسپرت ریسپکت اضافه کرده است.

طراحی داخلی

فضای داخلی ریسپکت بهمن، نمایی ساده اما مدرن دارد. نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی روی داشبرد ایستاده و بالای دریچه‌های تهویه کنسول میانی نصب شده است.

دکمه‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع و دیگر امکانات خودرو در پایین دریچه‌ها دیده می‌شود و اهرم دنده کرومی جلوی آنها قرار دارد. فرمان دی‌کات حس و حال اسپرت ریسپکت را تکمیل می‌کند و می‌توان اطلاعات خودرو را در کیلومترشمار نیمه دیجیتال – نیمه آنالوگ پشت فرمان دید.

کیفیت موادی که برای ساخت کابین به کار رفته، خوب به نظر می‌رسد و دوخت قرمز رنگ داشبرد، رودری‌ها و صندلی‌ها از دیگر المان‌های اسپرت محصول جدید بهمن است. خودروساز ایرانی، در ریسپکت مونتاژی اسپرت را به کار برده تا خودرویی جوان‌پسندتر به مشتری ایرانی ارائه دهد.

قیمت ریسپکت بهمن در بازار

ریسپکت بهمن موتور خودرو دارای ظاهر مدرن، کابین اسپرت و آپشن‌های کاربردی است و مشتریان جوان را به سمت خود جلب خواهد کرد. قیمتی که بهمن موتور برای خرید خودرو جدید در پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرده، ۷۳۷ میلیون تومان است و با توجه به امکانات و ظاهر جدید، به راحتی از چری آریزو ۵ و چری آریزو ۶ پیشی خواهد گرفت و همین طور می‌تواند فونیکس آریزو ۶ پرو را به چالش بکشد. همچنین ریسپکت می‌تواند رقیب ارزان‌قیمت‌تری برای کی ام سی J7 باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو