رنگ های محبوب خودرو در دنیا

۳ دی ۱۳۹۹ رنگ های محبوب خودرو در دنیا

شاید یکی از اتفاقات خوبی که در سال ۲۰۲۰ در صنعت خودروسازی رخ داد، خلاص شدن ما از رنگ‌های کسل کننده همیشگی و ورود رنگ‌های جذاب، روشن و خاص به دنیای خودرویی بود. اشتباه نکنید؛ رنگ‌های کلاسیکی ماننده سیاه، سفید، نوک مدادی و بژ نه تنها زشت نیستند، بلکه بسیار با کلاس و جذاب‌اند. نکته اینجاست که برای به چشم آمدن این رنگ‌ها، گاهی بد نیست که یک رنگ متفاوت و سرزنده ببینیم. با این حال، بر اساس داده‌های «شصت و هشتمین گزارش رنگ‌های محبوب خودرو» از Axalta، متوجه می‌شویم که ۸۱ درصد از مشتریان بازار، خودروهایی را خریده‌اند که با رنگ‌های معمول همیشگی ارائه شده‌اند، یعنی طیف سفید، خاکستری و نقره‌ای.

چرا وقتی در سال 2020، شاهد رنگ‌های جذاب و خاصی بودیم، اکثر مشتریان همچنان به رنگ‌های کلاسیک علاقه نشان دادند؟

حدودا ۱۵ غول خودروسازی، مانند لامبورگینی (Lamborghini)، رولز-رویس (Rolls-Royce)، بی ام و (BMW)، شورولت (Chevrolet) و فورد (Ford)، امسال از مدل‌هایی با رنگ‌های جذاب و جسورانه رونمایی کردند.

سبز برونزویک – جنسیس

(Brinswick – Genesis)

سبز برونزویک – جنسیس

از نظر خیلی‌ها، طراحی جنسیس GV70 و GV80، به اندازه کافی جذاب و دوست داشتنی نبود. همین انتقادات، باعث شد که کمپانی سازنده، یک رنگ یشمی چشم نواز به اسم سبز برونزویک، به پالت رنگی خود در سال 2020 اضافه کند. برای اینکه مشتریان این رنگ را با رنگ سبز متالیک کاردیف (Cardiff Green) اشتباه نگیرند، رنگ برونزویک به لیست رنگ‌های مات اضافه شد و در کنار سفید مَتِرهورن (Matterhorn White) و خاکستری ملبورن (Melbourne Grey) قرار گرفت.

آبی اینفینتو – مازراتی

(Blu Infinito – Maserati)

آبی اینفینتو – مازراتی

برند محبوب مازراتی، امسال از یک مدل اسپرت به نام MC20 رونمایی کرد. با این مدل خوش ساخت، یک رنگ خاص به نام آبی ایفینیتو نیز معرفی شد. این آبی روشن و زیبا، از زوایای مختلف طیف‌های مختلفی را به خریدار نشان می‌دهد. در صورت دلخواه، می‌توانید MC20 را با چرخ‌های سیاه رنگ خریده و از تضاد ایجاد شده لذت ببرید.

آبی لافِی/ نارنجی کالیفرنیایی – لامبورگینی

(Blue Laufey / California Orange – Lamborgini)

آبی لافِی/نارنجی کالیفرنیایی – لامبورگینی

رقابت‌ها و کل کل‌های بین برندهای خودروسازی تا حدی پیشرفت که از تکنولوژی و نوآوری گذشته و به دنیای رنگ‌ها رسید. بنابراین کمپانی لامبورگینی تصمیم گرفت که رنگ آبی ملایم مدل Huracan را با یک نارنجی نسبتا جیغ ست کند. در کنار این دو رنگ و ترکیب خاصی که به وجود آورده اند، از رنگ سیاه نیز استفاده شده است. بیایید قبول کنیم که دنیا، با این ترکیب آبی و نارنجی جای زیباتری شده است!

خاکستری کاکتوسی – فورد

(Cactus Grey – Ford)

خاکستری کاکتوسی – فورد

مدل‌های فورد برانکو و برانکو اسپرت، دو عدد از مهم‌ترین مدل‌هایی بودند که در سال میلادی جاری معرفی شدند. شاید دقت نکرده باشید، اما رنگ این دو مدل با دیگر رنگ‌های خاکستری موجود در بازار کمی متفاوت است. کمپانی فورد برای این که از قافله عقب نماند، فورد برانکو و برانکو اسپرت را با رنگ خاکستری کاکتوسی معرفی کرد. شاید برانکو با رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد یا آبی بیشتر به چشم آید، اما نگاه کردن به برانکو خاکستری کاکتوسی نیز خالی از لطف نیست.

آلبالویی متالیک – پورشه

(Cherry Metallic – Porsche)

آلبالویی متالیک - پورشه

طراحی پورشه 911 4S تارگا (Porsche 911 4S Targa) به قدری زیبا و جذاب است که برای دیده شدن، هیچ نیازی به رنگ خاصی ندارد، اما تنها کافی است تا یک نگاه به این رنگ آلبالویی جذاب بیاندازید تا عاشقش شوید! این مدل که یکی از اعضای خانواده بزرگ و تاریخی 911 است، در ماه ژوئن رونمایی و معرفی شد. طراحی آن برای ادای احترام به پورشه‌های دهه 50 و 60 میلادی، تا حد بسیار زیادی به مدل‌های قدیمی‌تر شباهت دارد. این مدل جدید با چهار رنگ متفاوت عرضه می‌شود، اما آلبالویی متالیک از همه آن‌ها زیباتر است.

نارنجی سایبری – فورد

(Cyber Orange – Ford)

نارنجی سایبری - فورد

فورد ماستنگ Mach-E، یک ماستنگ جذاب و خوش ساخت الکتریکی است که چند وقت پیش رونمایی و معرفی شد. پالت رنگی این مدل زیبا، شامل سه رنگ آبی گِرابِر (Grabber Blue)، قرمز راپید (Rapid Red) و نارنجی سایبری می‌شود. با اطمینان تمام می‌توان گفت که نارنجی سایبری، بیش از موارد دیگر طرفدار دارد. این رنگ زمانی که در کنار رنگ سیاه گریل و چرخ‌ها قرار می‌گیرد، غوغا می‌کند.

طراحی ساخت – مرسدس-بنز

(Designo Manufaktur – Mercedes-Benz)

طراحی ساخت - مرسدس-بنز

شاید در ابتدا تصور کنید که طراحی ساخت هم مانند دیگر موارد این لیست یک رنگ است، اما اشتباه می‌کنید. در واقع این عبارت، یک برنامه از طرف کمپانی محبوب مرسدس-بنز است که به شما اجازه می‌دهد رنگ دلخواه ماشین خود را انتخاب کنید. برنامه طراحی ساخت یک پروژه جدید نیست، بلکه اولین بار در سال 2015 معرفی شد، اما امسال پالت رنگ‌های آن به مدل‌هایی همچون کلاس E، کلاس S و AMG GT رسید. این پروژه شامل رنگ‌های تک و چشمگیر زیادی می‌شود. رنگ سبز لجنی که در تصویر می‌بینید، سبز عمیق (Deep Green) نام دارد.

آسمان الماسی – کادیلاک

(Diamond Sky – Cadillac)

آسمان الماسی – کادیلاک

کادیلاک CT4 و CT5 سال 2021، دچار تغییرات و به روزرسانی‌های زیادی شدند که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به ارائه رنگ آسمان الماسی یا همان دایموند اسکای اشاره کرد. این رنگ ترکیبی از طیف‌های لطیف و کم رنگی از آبی و خاکستری است که در نگاه اول، به رنگ صدفی شباهت زیادی دارد.

راش طلایی – داج

(Gold Rush – Dodge)

راش طلایی – داج

در ابتدا، داج رنگ گلد راش یا همان راش طلایی را، در پنجاهمین سالگرد مدل چلنجر (Challenger) معرفی کرد و سپس آن را برای مدل‌های جدید دیگری مانند شارژر (Charger) و کوپه‌های سال 2021 در نظر گرفت. این رنگ، ترکیبی از طیف‌های تیره و هایلایت‌های ساتن مانند روشنی است که در محل‌برآمدگی‌ها بیشتر به چشم می‌آید. از بعضی زوایا، این رنگ طلایی به خردلی نیز شباهت دارد.

هِلرِیزین – داج

(Hellraisin – Dodge)

هِلرِیزین – داج

حتی نام این رنگ هم بسیار پرجذبه و جالب است، چه برسد به خودش! رنگ بنفش تیره هلریزین بر روی بدنه شارژر و چلنجر بسیار دوست داشتنی به نظر می‌رسد. این رنگ در لیست طیف‌های جدید کمپانی داج در کنار رنگ‌های چوب دارچینی (Sinamon Stick)، یخی (Frostbite) و راش طلایی قرار می‌گیرد. هلریزین، جایگزین رنگ آلویی است که در سال‌های گذشته بین مشتریان حسابی محبوب بود.

آبی ساحل لانگ – آکورا

(Long Beach Blue – Acura)

آبی ساحل لانگ – آکورا

برند ژاپنی آکورا، با ارائه رنگ زیبای آبی جزیره لانگ، به همه ثابت کرد که هیچ محدودیتی برای رنگ ماشین وجود ندارد. این رنگ با مدل NSX معرفی شد و ریشه در تاریخ این مدل و نسل‌های پیشین آن دارد. پیش‌تر، رنگ مروارید آبی ساحل لانگ (Long Beach Blue Pearl) توسط همین کمپانی معرفی و بسیار پرطرفدار شده بود.

سنگ ماه – تویوتا

(Lunar Rock – Toyota)

سنگ ماه – تویوتا

سنگ ماه رنگ بسیار پیچیده‌ای است که توسط کمپانی تویوتا معرفی شد. در نگاه اول، سنگ  ماه به خاکستری روشن شباهت دارد، اما طیف‌های از سبز و آبی در عمق آن به چشم می‌خورد. این رنگ که نسبت به رنگ دیگر موارد این لیست کمی جدی‌تر به نظر می‌رسد، بر روی شاسی بلندهای خشن کمپانی تویوتا به خوبی می‌نشیند.

ماگما بیم – مرسدس-بنز

(Magma Beam – Mercedes-Benz)

ماگما بیم - مرسدس-بنز

زمانی که مرسدس-بنز با AMG GT سری سیاه (AMG GT Black Series) خود رکورد لامبورگینی را در Nurburgring شکست، با یک خودروی مرجانی-نارنجی روشن و سرزنده در حال مسابقه دادن بود. این رنگ جذاب که آدم را به یاد تابستان می‌اندازد، ماگما بیم نام داشت.

شب‌های نئونی – رولز-رویس

(Neon Nights – Rolls-Royce)

شب‌های نئونی - رولز-رویس

همگی رولز رویس را یک کمپانی لاکچری با رنگ‌های کلاسیک می‌شناسیم. چندی پیش این کمپانی محبوب تصمیم گرفت که با ارائه پالت‌ رنگی شب‌های نئونی، که در مدل‌های Dawn، Wraith و Cullinan به چشم می‌خورد، به رنگ‌های خود تنوع بخشد. شب‌های نئونی شامل سه رنگ اصلی سبز لیمویی سنگی (Lime Rock Green)، قرمز عقاب سنگی (Eagle Rock Red) و آبی میرابو (Mirabeau Blue) می‌شود.

اورو الکتروم – لامبورگینی

(Oro Electrum – Lamborghini)

اورو الکتروم – لامبورگینی

یکی دیگر از جایگاه‌های این لیست، متعلق به مدل سیان (Sian) از لامبوریگینی و رنگ اورو الکتروم آن است. این رنگ جسورانه، ترکیبی از سبز و طلایی بوده و ظاهری خشن به سیان می‌بخشد. ترکیب این رنگ با چرخ‌های مسی بسیار چشم نواز است.

مه قرمز – شورولت

(Red Mist- Chevrolet)

مه قرمز – شورولت

شورولت کوروت قرمز، از ملزومات و بخشی جدانشدنی از تاریخ شورولت است، و البته تا حد زیادی کلیشه‌ای! اما ما به شما قول می‌دهیم که مه قرمز یا همان رِد میست، هیچ شباهتی به قرمزهای معمول ندارد. این رنگ چشم گیر جایگزینی برای رنگ قرمز ساحل لانگ (Long Beach Red) است.

زرد سائوپائولو – بی ام و

(Sao Paulo Yellow – BMW)

زرد سائوپائولو – بی ام و

شاید این طیف از رنگ زرد، طرفداران چندانی نداشته باشد، اما حداقل دنیای برند بی ام و را رنگی‌تر و هیجان انگیزتر می‌کند. با این حال از نظر ما، مدل M4 با این رنگ زرد بسیار هم زیباست!

سبز شِروود – جگوار

(Sherwood Green – Jaguar)

سبز شِروود – جگوار

چندی پیش، کمپانی جگوار شصت سالگی مدل تاریخی E-Type را معرفی مدل F-Type Heritage 60 Edition جشن گرفت. این مدل جدید، با رنگ زیبای سبز شِروود ارائه شد. نکته جالب اینجاست که سبز شِروود را در هیچ کجای دیگر خط تولید جگوار نمی‌بینید. تنها 60دستگاه از این مدل خاص ساخته و ارائه خواهد شد.

سبز تانک – رَم

(Tank Green – Ram)

سبز تانک – رَم

رَم 1500 هم خودش به تانک شباهت دارد و هم رنگش! برای تولید این رنگ، از تانک‌های ارتشی کمک گرفته شده است. این رنگ سبز با سایه‌های تیره، ظاهری خشن اما جذاب به رم 1500 می‌بخشد.

سبز تیومان – آئودی

(Tioman Green – Audi)

سبز تیومان – آئودی

بدون شک، لقب زیباترین سبز این لیست را می‌توان به آئودی R8 Green Hell Edition بخشید که بدنه‌اش با سبز تیومان پوشیده شده و خیابان‌ها را روشن‌تر و سرزنده‌تر می‌کند. چرخ‌های این مدل، با ترکیبی از رنگ‌های سیاه و قرمز ارائه می‌شود. به گفته کمپانی سازنده، تنها 50 نمونه از این مدل به بازار عرضه می‌شود.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان