رونمایی از مرسدس بنز EQB؛ شاسی بلند جدید برقی آلمانی

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ رونمایی از مرسدس بنز EQB؛ شاسی بلند جدید برقی آلمانی

مرسدس بنز روزهای شلوغی را می‌گذراند و از خودروهای تمام برقی خود، یکی پس از دیگری رونمایی می‌کند. بعد از معرفی سدان برقی EQS در چند روز گذشته، حالا نوبت به یکی از سه شاسی بلند برقی مرسدس رسیده است: مرسدس بنز EQB.

مرسدس بنز EQB

مرسدس بنز با رونمایی از EQB، تعداد شاسی بلندهای برقی خود را به ۳ رساند. EQB جای خالی بین مدل‌های EQA و مرسدس بنز EQC را پر می‌کند و جایگزین تمام برقی برای شاسی بلند کامپکت چندمنظوره GLB بنز است.

مرسدس بنز EQB جدیدترین محصولی است که با برند برقی EQ عرضه می‌شود. EQB یک شاسی بلند برقی کامپکت است و مناسب خریدارانی است که می‌خواهند فضای انعطاف‌پذیری و بیشتری با هفت صندلی در اختیار داشته باشند؛ ویژگی‌های که در رقبای برقی مثل آئودی Q4 ای-ترون و فولکس واگن ID4 وجود ندارد.

این شاسی بلند برقی برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد اما بنا بر اعلام مرسدس، EQB به زودی در سال جاری به مشتریان اروپایی نیز معرفی خواهد شد.

مرسدس بنز EQB

مرسدس بنز EQB برقی با طراحی GLB بنزینی

داشبرد مرسدس بنز EQB

از نظر طراحی، مرسدس بنز EQB دنباله‌روی EQA و EQC است و از همان طراحی خودروهای بنزینی و با اندکی تغییرات جزئی استفاده می‌کند. بدین ترتیب، EQB دارای همان اندازه و شکل و شمایل جعبه‌ای GLB است اما مهم‌ترین تفاوت در بخش جلوی جدید و آیرودینامیک خودرو دیده می‌شود. این تفاوت‌ها عبارتند از یک جلوپنجره پوشیده و چراغ‌های مخصوص سری خودروهای برقی EQ.

دو ورودی هوا در دو طرف پایین سپر قرار دارد و چراغ‌های روز به وسیله یک نوار فیبر نوری در بالای جلوپنجره به یک دیگر متصل شده‌اند. به همین شکل، چراغ عقب به صورت یک نوار LED در عرض خودرو ادامه پیدا کرده و یک اسپویلر در بالای در عقب کار شده است.

یک کیت مشکی رنگ همراه با نوارهای کرومی دور تا دور پایین بدنه را پوشانده است و روی سقف خودرو نیز دو میله سیاه رنگ در طول بدنه دیده می‌شود. رینگ‌های EQB بنا بر مدل، از ۱۸ تا ۲۰ اینچ متغیر است.

طراحی داخلی و کابین جادار مرسدس بنز EQB

صندلی مرسدس بنز EQB

کابین هم تفاوت چندانی با GLB ندارد و تقریبا همان طراحی داخلی است، البته تغییرات مختصری نیز پیدا کرده، مثل رنگ رزگلد ورودی‌های هوا. بخش بیشتری از داشبرد با نمایشگر عریض و دوقلو ۱۰.۲۵ اینچی اشغال شده است. این نمایشگرها هم برای سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX و هم برای کیلومترشمار به کار می‌رود. نمایشگرهای مرسدس بنز EQB از گرافیک و برند EQ استفاده می‌کند.

وسط داشبرد و پایین نمایشگر، سه ورودی هوای دایره شکل دیده می‌شود که زیر آنها دکمه‌های مکانیکی برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع نصب شده است. یک کنسول وسط پهن هم فضای راننده و سرنشین جلو را از هم جدا می‌کند.

فاصله بین دو محور شاسی بلند جدید بنز ۲۸۲۹ میلیمتر است که تفاوت معناداری را با رقبا و همین طور خودرو کوچک‌تر هم‌خانواده EQA ایجاد می‌کند. قابل ذکر است که هم EQB و هم EQA روی یک پلتفرم ساخته شده‌اند. به همین دلیل این خودرو دارای سه ردیف صندلی است و طبق اعلام برند بنز، صندلی‌های ششم و هفتم بیشتر مناسب بچه‌ها است. مرسدس بنز EQB در چین به صورت هفت نفره عرضه می‌شود اما این ویژگی برای بازار اروپا اختیاری است و این خودرو برقی جدید به صورت پیش‌فرض پنج نفره خواهد بود.

فضای صندوق عقب در مدل پنج نفره ۴۹۵ لیتر است و در مدل هفت نفره به ۴۶۵ لیتر می‌رسد. این کاهش فضای بار به دلیل استفاده از پیشرانه برقی روی پلتفرم GLB است. در صورتی که شاسی بلندهای بنزینی و دیزلی به ترتیب ۵۷۰ و ۵۰۰ لیتر فضای بار دارند. در صورت جمع کردن صندلی‌های عقب، فضای بار خودرو به ۱۷۱۰ لیتر می‌رسد.

پیشرانه برقی مرسدس بنز EQB

مرسدس بنز EQB

مرسدس هنوز اطلاعات دقیقی درباره پیشرانه EQB را اعلام نکرده اما این خودرو مدل‌های مختلفی خواهد داشت که شامل چهار چرخ متحرک و دیفرانسیل جلو است. حجم باتری این شاسی بلند برقی هم از ۶۶.۵ کیلووات بر ساعت شروع می‌شود و حداکثر قدرتش نیز ۲۶۸ اسب بخار خواهد بود.

مرسدس بنز EQB ۳۵۰ ۴ماتیک، تنها نسخه این خودرو است که تا به حال معرفی شده و دارای سیستم چهارچرخ متحرک و بُرد ۴۱۸ کیلومتر است. این خودرو از دو موتور برقی استفاده می‌کند، یک موتور ناهمگام زیر کاپوت و یک موتور همگام هم عقب خودرو نصب شده است. بسته باتری این شاسی بلند زیر صندلی‌های عقب قرار دارد.

EQB با استفاده از یک شارژر دیواری ۱۱ کیلوواتی شارژ می‌شود و حداکثر سرعت شارژ سریع این خودرو ۱۰۰ کیلووات است، یعنی باتری مرسدس بنز EQB در عرض نیم ساعت شارژ می‌شود.

فناوری‌های دستیار راننده مثل دستیار رانندگی بین خطوط و دستیار ترمز فعال به صورت پیش‌فرض روی این خودرو نصب است. سفارش سیستم دستیار رانندگی به دلخواه مالک خواهد بود که شامل فناوری دستیار رانندگی نیمه خودران است.

جزئیات و اطلاعات بیشتر درباره امکانات و همین طور قیمت مرسدس بنز EQB اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام می‌شود.

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده