سانگ یانگ اکتیون نیوفیس، کراس اوور زیبا اما مهجور

۵ مرداد ۱۳۹۹ سانگ یانگ اکتیون نیوفیس، کراس اوور زیبا اما مهجور

سانگ یانگ اکتیون یک کراس اوور شاسی بلند کامپکت است که توسط گروه خودروسازی سانگ یانگ موتور کره جنوبی در سال ۲۰۰۵ به خطوط تولید این شرکت اضافه شد و روند ساخت آن تاکنون نیز تداوم داشته است.

این محصول در قالب دو مدل شاسی بلند کوپه ( اکتیون ) و یا وانت پیکاپ ( اکتیون اسپرت ) در دسترس مشتریان در بازارهای بین‌المللی قرار گرفته است. جالب است بدانید که سانگ یانگ اکتیون جایگزین مدل موسو شده و از سال ۲۰۱0 به ایران رسیده است.

مدل فیس قدیم سانگ یانگ اکتیون علیرغم برخورداری از ویژگی‌های فنی دینامیکی قابل قبول، دارای چهره‌ای به مراتب نامتناسب و زشت بود که همین امر نیز سبب شد نکات مثبت سانگ یانگ اکتیون فیس قدیم به کلی تحت‌الشعاع قرار بگیرد و این محصول نتواند آن‌طور که شایسته‌اش بود، به جایگاه‌های والا در بازار ایران دست یابد. چند سال بعد مدل نیوفیس اکتیون از سال ۲۰۱۴ با چهره‌ای پخته‌تر و همه‌پسندتر وارد بازار ایران شد که دیگر اثری از چهره و قیافه نامتعادل مدل پیشین در آن مشاهده نمی‌شد.

در هر حال در مطلب پیش رو بر آن شده‌ایم تا سانگ یانگ اکتیون نیوفیس را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این کراس اوور کوپه دارید، می‌توانید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

طراحی ظاهری سانگ یانگ اکتیون

سانگ یانگ نیو اکتیون در قالب مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به بازار ایران برگشت تا چهره‌ای به مراتب زیباتر و نسبتا اسپرت را به مشتریان ارائه داده و خاطره آن نمای زشت مدل پیشین را تا حدود زیادی از اذهان پاک کنند‌. مهمترین تغییر ظاهری سانگ یانگ اکتیون ۲۰۱۴ به نمای روبه روی این خودرو باز می‌گردد که شاهد تغییر کلی این بخش نسبت به گذشته هستیم‌.

چراغ‌های کاملا زشت و نافرم مدل پیشین جای خود را به چراغ‌هایی با طراحی اسپرت، ساده و جذاب داده‌اند که دو طرف یک جلو پنجره شش ضلعی با پس زمینه مشبک را به تسخیر خود درآورده و چهره‌ای مصمم برای اکتیون جدید رقم زده‌اند. طراحی سپر نیز بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر از گذشته صورت پذیرفته و نمایی هماهنگ با سایر المان‌ها پدید آورده است.
درب کاپوت برجسته و خطوط حجمی روی آن نیز موجب عضلانی‌تر جلوه کردن چهره سانگ یانگ نیو اکتیون شده و زیبایی بصری این محصول را ارتقا بخشیده است. در نمای بغل شاهد تغییر اساسی نسبت به گذشته نیستیم و همان حالت کمانی شکل سقف و فریم پنجره‌ها در اینجا نیز قابل رویت است. یکی از نکات انتقاد برانگیز در نمای کناری، سبک طراحی ستون سی و زاویه قائم درب صندوق است که شمایلی نسبتا ناخوشایند را برای این شاسی‌بلند کوپه پدید آورده است.

به نظر می‌رسد اگر تغییراتی در ناحیه ستون سی و درب صندوق صورت می‌گرفت که این بخش نیز شمایلی همچون محصولات پرفروشی نظیر بی ام و ایکس ۴ یا ایکس 6 پیدا می‌کرد، آنگاه با یک کراس اوور کوپه فوق‌العاده جذاب‌تر مواجه می‌بودیم. ‌ در نمای عقب نیز شاهد استفاده از سپر جدید با طراحی مدرن‌تر هستیم که ظاهر جذاب‌تری به بخش پشت این خودرو بخشیده است؛ با این حال به طور کل نمای عقب سانگ یانگ اکتیون جدید در قیاس با گذشته تحولات چشمگیری را تجربه نکرده و هنوز هم آن فرم نه چندان جالب را حفظ کرده است.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری سانگ یانگ اکتیون جدید در قیاس با گذشته بسیار قابل قبول‌تر و جذاب‌تر شده است؛ البته فرم کلی بدنه اکتیون به عنوان یک کراس اوور کوپه همچنان موردپسند مشتریان به ویژه افرادی که این محصول را با تولیدات روز دنیا نظیر بی ام و ایکس ۴ یا ایکس ۶ مقایسه می‌کنند، واقع نشده است.

 

طراحی ظاهری سانگ یانگ اکتیون

طراحی داخلی سانگ یانگ اکتیون

طراحی کابین سانگ یانگ نیو اکتیون در قیاس با گذشته تقریبا همان فرم کلی را حفظ کرده اما برخی جزئیات آن همچون پنل کیلومتر شمار دستخوش تغییر شده و جلوه جذاب‌تری را به نمایش گذاشته است. سبک طراحی داشبورد در قیاس با محصولات امروزی کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما با این حال نظم و آرامش خاصی در طراحی آن موجود بوده که حضور در کابین اکتیون جدید را به تجربه‌ای نسبتا لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

استفاده از کلیدهای دایره‌ای شکل در انواع و اقسام مختلف نیز یکی دیگر از شاخصه‌های نمای ظاهر داشبورد سانگ یانگ اکتیون به شمار می‌رود. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین در نوع خود قابل قبول بوده و می‌تواند رضایت نسبی مشتریان را در پی داشته باشد. همچنین فضای کابین سانگ یانگ اکتیون جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال فضایی کاملا قابل قبول را ارائه داده و محدودیت چندانی را متوجه ایشان نخواهد ساخت.‌ فرم صندلی‌ها نیز از ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و بدن سرنشینان را تا حد امکان به خوبی در برمی‌گیرد. فضای صندوق عقب سانگ یانگ اکتیون نیز گنجایش قابل قبولی را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار خواهد داد.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی داخلی سانگ یانگ اکتیون بر خلاف نمای بیرون آن که از یکسری ناهماهنگی‌ها رنج می‌برد، نسبتا قابل قبول بوده و می‌تواند موجب خرسندی عمده سرنشینان این کراس‌اور کوپه شود.

 

طراحی داخلی سانگ یانگ اکتیون

آپشن‌ها و امکانات سانگ یانگ اکتیون

سانگ یانگ نیو اکتیون با دو مدل کامفورت (نسخه پایه) و لاکچری (نسخه فول آپشن) به دست مشتریان ایرانی رسیده است که در ادامه به مهمترین تجهیزات نمونه فول آپشن اشاره خواهیم کرد:

کروز کنترل، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری، سامانه ضد واژگونی، سنسور پارک عقب، حسگر باران، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک دو حالته با دکمه‌های کنترل به علاوه دکمه تعویض دنده روی فرمان، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر ۷ اینچی، سامانه نویگیشن دوربین عقب، بلوتوث ۴ عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای، کمربند ایمنی پیش کشنده، سیستم تهویه اتوماتیک با کنترل رطوبت، صندلی راننده ۸ حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالت دستی، صندلی عقب تاشونده، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت برق ۱۲ ولت،  آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده.

مشخصات فنی سانگ یانگ اکتیون

سانگ یانگ اکتیون زیر درب کاپوت خود در قسمت جلو یک پیشرانه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی پنهان کرده که حداکثر قدرت آن معادل ۱۵۰ اسب بخار خواهد بود. همچنین نهایت گشتاور حاصل از این پیشرانه به رقم ۲۱۴ نیوتن متر می‌رسد که توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل پارت تایم سه حالته به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. شتاب این کراس اوور ۱۹۳۶ کیلوگرمی چیزی در حدود ۱۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو به طور میانگین ۱۱.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. ناگفته نماند که قابلیت آفرود مناسب، توانایی فنی قابل قبول، رانندگی نرم و سواری راحت از جمله ویژگی‌های عملکردی سانگ یانگ اکتیون خواهد بود.

مزایا و معایب SsangYong Actyon

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های سانگ یانگ نیو اکتیون می‌توان به طراحی چهره بسیار مناسب‌تر نسبت به مدل پیشین، کیفیت ساخت بالا، توانایی آفرود مناسب، عملکرد نرم فرمان، شاسی نردبانی جدا از بدنه که موجب ارتقای قابلیت‌های دینامیکی و آفرود خودرو شده و پیشرانه تحت لیسانس مرسدس بنز با کیفیت ساخت بالا اشاره کرد. از سوی دیگر واردات نه چندان گسترده این محصول سبب شده تا خدمات پس از فروش و لوازم یدکی آن اندکی سخت‌تر از سایر رقبا در دسترس باشد همین امر نیز بازار ضعیف‌تری برای آن در پی داشته است.

 

نمای عقب سانگ یانگ اکتیون

وضعیت فروش سانگ یانگ نیو اکتیون در بازار ایران

از لحاظ فنی و یا حتی ظاهری، سانگ یانگ اکتیون در مدل نیو دارای قابلیت‌های بسیار مناسبی بوده و می‌توانست در صورت عرضه گسترده‌تر و همچنین تبلیغات مناسب‌تر، یکی از کراس اوورهای نسبتا خوش فروش بازار ایران باشد. با این حال وجود حریفان پرطرفداری همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و… سبب شده تا سانگ یانگ اکتیون علی‌رغم شایستگی‌های فنی و توانایی آفرود بهتر، نتواند آن‌طور که باید و شاید نظر مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب سازد. بنابراین در مجموع باید عنوان داشت که بازار خرید و فروش سانگ یانگ اکتیون نیو در ایران چندان پررونق نبوده و مالکان این محصول جهت فروش خودرو با قیمت مناسب باید مدتی صبر کنند تا مشتری با قیمت پیشنهادی قابل قبول به ایشان رجوع کند.

 

نویسنده: حسین باباپور