سریع ترین خودروهای برقی جهان

۱۵ دی ۱۴۰۲ سریع ترین خودروهای برقی جهان

رقابت برای ثبت رکوردهای سریع ترین خودرو از همان اختراع اتومبیل وجود داشته است و خودروسازان جهانی با هر محصول جدید سعی کرده‌اند، به سرعت و شتاب بالاتری دست پیدا کنند. اگرچه اولین خودرو برقی در دهه ۱۸۹۰ میلادی و هم‌زمان با اولین ماشین‌های درون‌سوز معرفی شد، اما هنوز فناوری خودرویی آنقدر پیشرفت نکرده بود که بتوان مدل‌های مختلف برقی را طراحی و تولید کرد. موج برقی‌سازی صنعت خودرو از دهه ۲۰۱۰ – ۲۰۲۰ شروع شده است و حالا می‌توان انواع مدل ماشین برقی را برای کاربردهای مختلف خرید. اتومبیل‌های برقی به دلیل فناوری خاص خود شتاب بالایی دارند و معمولا رکورد ۰ تا ۱۰۰ آنها کمتر از همتایان بنزینی است. سریع ترین خودروهای برقی جهان توانسته‌اند شتاب کمتر از ۲ ثانیه را ثبت کنند و تلاش برای رسیدن به رکوردهای جدید ادامه دارد.

تسلا مدل Y

تسلا مدل Y

شتاب: ۳.۵ ثانیه

سرعت: ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت

تسلا مدل Y یکی از سریع ترین خودروهای برقی در بازار خودرو است. حداکثر سرعت این خودرو برقی به ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن فقط ۳.۵ ثانیه است. برعکس دیگر خودروها، کراس اوور تسلا دکمه لانچ ندارد تا قدرت و سرعت معمول ماشین را افزایش دهد. قیمت تسلا مدل Y در بازارهای جهانی ۶۱ هزار دلار است و ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد.

آئودی ای-ترون GT RS

آئودی ای ترون GT RS

شتاب: ۳.۱ ثانیه

سرعت: ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت

آئودی ای-ترون GT پلتفرم، باتری و پیشرانه مشترکی با پورشه تایکان دارد و حتی صندلی‌های برقی ۱۴ حالته آن با همتای آلمانی یکسان است. تفاوت این دو خودرو در ظاهرشان خلاصه می‌شود. حداکثر سرعت آئودی ای-ترون GT برابر با ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت است و ۰ تا ۱۰۰ را در ۳.۹ ثانیه پر می‌کند. ای-ترون GT RS مدل قوی‌تر و سریع‌تر این سدان برقی با قدرت ۶۳۷ اسب بخار، سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۳.۱ ثانیه است.

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

شتاب: ۳.۱ ثانیه

سرعت: ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

با توجه به اینکه تسلا پیشرو تولید خودروهای برقی است، شاید عجیب نباشد که این برند نمایندگانی در لیست سریع ترین خودروهای برقی داشته باشد. رقیب اصلی تسلا مدل ۳ خودروی آلمانی بی ام و سری ۳ است. این خودرو چهار چرخ متحرک با ۴۴۹ اسب بخار قدرت، در عرض ۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. به‌روزرسانی‌های آینده این امکان را برای رانندگان فراهم می‌کند تا با یک دکمه سرعت بیشتری را به دست بیاورند.

لوتوس اوایا

لوتوس اوایا

شتاب: کمتر از ۳ ثانیه

سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت

لوتوس آمار ابرخودرو ۱۹۲۳ اسب بخاری خود را فاش کرد. طبق ادعای شرکت نورفولک شتاب ۰ تا ۱۰۰ لوتوس اوایا (Evija) کمتر از ۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن بیش از ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت است. با این حال، به لطف محدودسازی وزن به کمتر از ۱۷۰۰ کیلوگرم و حالت‌های بهبودیافته رانندگی، اوایا یکی از سریع ترین خودروهای برقی است.

مازراتی گرن توریسمو فولگوره

مازراتی گرن توریسمو فولگوره

شتاب: ۲.۷ ثانیه

سرعت: ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت

مازراتی گرن توریسمو یکی از خودروهای پرطرفدار خودروساز ایتالیایی است که نسخه ۲۰۲۴ آن علاوه بر پیشرانه‌های درون‌سوز، با موتورهای برقی نیز به بازار آمده است. این خودرو برقی با نام مازراتی گرن توریسمو فولگوره وارد بازار شده است. قدرت ۳ موتور برقی آن ۷۵۱ اسب بخار است و در کنار وزن کم بدنه شتاب ۲.۷ ثانیه‌ای را برای فراهم می‌کند.

نیو EP9

نیو EP9

شتاب: ۲.۷ ثانیه

سرعت: ۳۱۳ کیلومتر بر ساعت

شرکت چینی نیو تاکنون ۱۶ دستگاه از مدل ای‌پی۹ را تولید کرده و به فروش رسانده است. نیو EP9 چهار چرخ متحرک و ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت دارد. با این آمار، رکورد یک دور در پیست نوربرگرینگ با زمان ۶ دقیقه و ۴۵.۹ ثانیه در اختیار نیو ای‌پی۹ است. عملکرد این خودرو در پیست عالی است و مطابق با FIA LMP1 ساخته شده. نیو EP9 در ۲.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

تسلا مدل X پلد

تسلا مدل X پلد

شتاب: ۲.۶ ثانیه

سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

تسلا مدل X با هفت صندلی در عرض ۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در حقیقت، شتاب تسلا مدل ایکس برابر با پورشه تایکان است. تصور کنید که یک شاسی‌بلند ۲.۵ تنی، شتابی سریع‌تر از بیشتر ابرخودروها دارد. شتاب سریع این مدل تسلا ناشی از یک پیشرانه دو موتوره‌ای است که روی مدل اس پرفورمنس نیز نصب شده است. این موضوع بدین معنی است که تسلا مدل ایکس با یک باتری ۱۰۰ کیلوواتی، ۷۷۸ اسب بخار قدرت دارد.

پورشه تایکان توربو S

پورشه تایکان توربو S

شتاب: ۲.۶ ثانیه

سرعت: ۲۶۱ کیلومتر بر ساعت

نمی‌توان میزان اهمیت حضور پورشه تایکان را در فهرست سریع ترین خودروهای برقی جهان را نادیده گرفت، خودرویی که توسط یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان تولید شده است. در حالی که قیمت بیشتر خودروهای برقی گران است، با این حال پورشه تایکان قیمتی هم‌اندازه خودروهای بنزینی دارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ تایکان توربو اس ۲.۶ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۲۶۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. فرمان‌پذیری عالی و طراحی زیبا پورشه تایکان را هم‌ ردیف پورشه ۹۱۱ قرار می‌دهد.

فارادی فیوچر FF 91

فارادی فیوچر FF 91

شتاب: ۲.۲ ثانیه

سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

استارتاپ چینی فارادی مدعی است که برای تولید خودرو روش متفاوتی را اتخاذ کرده، روشی که توسط غول دنیای فناوری، شرکت اپل به کار می‌رود. فارادی به فیوچر اف‌اف۹۱ به چشم پلتفرم فروش خدمات دیجیتال نگاه می‌کند، و از این رو به داده‌های خودرو دسترسی کامل دارد. موتورهای سه‌گانه این خودرو چینی ۱۰۳۵ اسب بخار قدرت دارند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ فارادی فیوچر FF 91 فقط ۲.۲ ثانیه است. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عرضه آن در بازار اروپا وجود ندارد، اما قیمت این خودرو برقی در بازار آمریکا ۱۲۰،۴۲۹ دلار است.

لوسید ایر سفایر

لوسید ایر سفایر

شتاب: ۲ ثانیه

سرعت: ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت

لوسید ایر سفایر جدیدترین و قوی‌ترین محصول کمپانی لوسید موتور است. این خودرو نسخه تقویت‌شده لوسید ایر محسوب می‌شود و ۳ موتور الکتریکی دارد. قدرت این سه موتور برقی ۱۲۳۴ اسب بخار است و در کنار طراحی آیرودینامیکی این امکان را می‌دهد تا لوسید ایر سفایر بتواند در حدود ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بیشینه سرعت این خودرو برقی ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

تسلا مدل S پلد

تسلا مدل S پلد

شتاب: ۱.۹ ثانیه

سرعت: ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت

تسلا مدل S پلد از ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ وارد بازار شده است. مدل S پلد ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین خودرو برقی تولید انبوه است که به سرعت بیش از ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت رسیده است. طبق اعلام رسمی تسلا، این سدان لوکس در عرض ۱.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد تا یکی از سریع ترین خودروهای برقی جهان و همین طور یکی از تند و تیزترین‌ها در رقابت با دیگر خودروهای بنزینی باشد.

تسلا رودستر

تسلا رودستر

شتاب: ۱.۹ ثانیه

سرعت: ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت

عرضه نسل دوم تسلا رودستر با تاخیر زیاد و هیاهوی فراوانی همراه بوده است و حتی از استانداردهای تسلا هم بلندپروازانه‌تر است. این ابرخودرو چهار سرنشینه از یک باتری ۲۰۰ کیلووات بر ساعت استفاده می‌کند که به سه موتور برقی متصل بوده و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط به ۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت است. بُرد این خودرو برقی ۹۹۸ کیلومتر و قیمت آن ۲۵۲،۹۰۰ دلار تعیین شده است و در سال ۲۰۲۲ به بازار می‌آید.

پینین فارینا باتیستا

پینینفارینا باتیستا

شتاب: ۱.۸۹ ثانیه

سرعت: ۳۵۸ کیلومتر بر ساعت

در زیر کاپوت فیبرکربن پینینفارینا باتیستا همان پیشرانه استفاده‌شده در ریماک نورا قرار دارد. با ۴ موتور و قدرت ۱۸۷۷ اسب بخار، عملکرد شگفت‌انگیزی دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن روی کاغذ ۱.۸۹ ثانیه محاسبه شده است. علیرغم ارتباط نزدیک با ریماک، فقط حدود ۵۰ درصد از قطعات این دو خودرو مشترک است و ۱۵۰ دستگاه از این خودرو با قیمت ۲.۶ میلیون دلار در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. بخشی از قیمت زیاد این خودرو صرف آموزش در اتومبیل فرمول E است.

ریماک نورا

ریماک نورا

شتاب: ۱.۸۱ ثانیه

سرعت: ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت

ریماک دومین دهه از فعالیت خود را در حوزه خودروهای برقی پشت سر می‌گذارد و تا به حال ابرخودروهای جذاب و سریعی را تولید کرده است. ریماک نورا ۴ موتور برقی دارد که هر کدام از موتورها به یکی از ۴ چرخ متصل است و نیروی تولیدی مستقیم به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این موتورهای برقی روی هم ۱۸۷۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. ریماک نورا (Nevera) با ظرفیت ۲ سرنشین ۲.۴ میلیون دلار قیمت دارد و فقط ۱۵۰ دستگاه از دومین ماشین در فهرست سریع ترین خودروهای برقی جهان تولید می‌شود.

آسپارک اول

آسپارک اول

شتاب: ۱.۷۲ ثانیه

سرعت: ۴۰۱ کیلومتر بر ساعت

شرکت تازه ‌تاسیس ابرخودرو ژاپنی برای کسب عنوان سریع ترین خودرو برقی جهان وقت را تلف نکرد. آسپارک اول از چهار موتور برقی با خروجی ۱۹۸۵ اسب بخار بهره می‌گیرد و می‌تواند در عرض ۱.۷۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سازندگان این خودرو اعتقاد دارند که می‌توانند باز هم شتاب آن را به میزان ده دهم ثانیه کمتر کنند. حداکثر سرعت اسپارک اول ۴۰۱ کیلومتر بر ساعت است و با استفاده از یک باتری تقویت‌شده ۶۴ کیلوواتی، ۴۵۱ کیلومتر حرکت کند. آسپارک قصد دارد که فقط ۵۰ دستگاه از مدل اول تولید و با قیمت ۳.۳ میلیون دلار به بازار عرضه کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو