بررسی مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴

۱۱ تیر ۱۴۰۳ بررسی مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴

ویتارا نام آشنایی در بازار خودرو ایران است، چرا که نسل سوم آن به مدت ۱۴ سال، از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ توسط ایران خودرو تولید می‌شد. خودروساز ژاپنی و زیرمجموعه هندی آن، ماروتی نسل پنجم سوزوکی گرند ویتارا را با ظاهری به‌روزتر و پیشرانه نیمه هیبریدی معرفی کرده است. ویتارا جدید همراه با تویوتا اِربِن کروزر محصولات مشترک دو خودروساز ژاپنی سوزوکی و تویوتا هستند که از نظر مشخصات فنی و ابعاد و اندازه کاملا شبیه‌اند. سوزوکی ویتارا سال ۲۰۲۲ در هند رونمایی شد و در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم طرفدارانی دارد. بعد از آزادسازی واردات خودرو، شرکت راسا موتور تعدادی از محصولات سوزوکی را در دسترس خریداران ایران قرار داد، که نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا یکی از آنهاست.

مزایا و معایب

+ پیشرانه کم‌مصرف

+ ظاهر جدید و به‌روز

+ کابین راحت

+ آپشن‌ها و امکانات متعدد

– شتاب پایین

مشخصات فنی

نسل پنجم سوزوکی گرند ویتارا با دو پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی و ۳ سیلندر توربو و سه گیربکس ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته اتومات و e-CVT در بازار هند و دیگر کشورهای جهان عرضه شده است.

نسخه‌ای از ویتارا که راسا موتور وارد بازار ایران کرده، از یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی با سیستم هیبرید ۱۲ ولت استفاده می‌کند. حداکثر خروجی‌های این سیستم نیمه هیبریدی ۱۰۲ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر است. این پیشرانه هیبریدی در سوزوکی فرانکس، یکی دیگر از محصولات این شرکت ژاپنی هندی نیز به کار رفته است. سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ در دو نسخه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل توسط راسا موتور عرضه می‌شود و بدین ترتیب گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته قدرت را یا به چرخ‌های جلو یا به هر دو محور انتقال می‌دهد.

همان‌طور که می‌بینید پیشرانه ویتارا جدید آنچنان پرقدرت نیست و بنابراین نباید از آن انتظار شتاب‌گیری سریع و سرعت زیاد و البته آفرود بالایی را داشت. اگرچه شتاب سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ حدود ۱۱ ثانیه اعلام شده است، اما در شرایط واقعی شتاب ۱۵ ثانیه‌ای امکان‌پذیر است. جالب توجه است که بدانید خروجی‌های ویتارا جدید از نسخه مونتاژی ایران خودرو بسیار کمتر است.

البته مزیت نسل جدید گرند ویتارا مصرف سوخت پایین و اقتصادی است. این کراس اوور جمع و جور و سبک وزن در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۵.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند که دلیل آن هم استفاده از سیستم هیبریدی است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی + هیبریدی ملایم

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۰۲ اسب بخار

گشتاور

۱۳۷ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دو دیفرانسیل

شتاب

۱۱ ثانیه

سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور کامپکت

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۴۵ میلیمتر

عرض

۱۷۹۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۴۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۰۰ میلیمتر

وزن خالص

 ۱۲۱۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۷۳ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۵ لیتر

قطر رینگ

۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴

طراحی نسل جدید ویتارا برای مالکان نسل قبلی این خودرو در ایران، جالب و جدید خواهد بود و تعریف جدیدی از سوزوکی گرند ویتارا را به‌عنوان یک کراس اوور جمع و جور ارائه خواهد داد.

سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ با استفاده از زبان طراحی Crafted Futurism طراحی شده و همین سبک نیز برای طراحی دوقلوی ویتارا، یعنی تویوتا اربن کروزر نیز به کار رفته است.

نسل جدید کراس ‌اوور کوچک دارای چهره‌ای مثل بیشتر خودروهای روز است که شامل دیلایت‌های باریک و سه‌تکه‌ای زیر در کاپوت و چراغ‌های اصلی روی سپر می‌شود. اولین تفاوت ویتارا با نسل‌های قبلی، جلوپنجره بزرگ و سیاه رنگ آن است که با نواری کرومی از بخش بالایی جدا شده است.

در نمای جانبی گلگیرهای بزرگ، عضلانی و مربعی، خط شانه‌ای پهن و رینگ‌های ۱۷ اینچی جلب توجه می‌کند.

در قسمت عقب هم چراغ‌های باریک دو رنگ دیده می‌شوند که روی درب صندوق کشیده شده و به هم وصل شده‌اند. گرافیک چراغ‌ها شبیه دی‌لایت‌ها بوده و با سه لامپ LED کار شده است. مه‌شکن‌ها در دو طرف بدنه قرار گرفته‌اند و قاب آنها برجسته است و باعث می‌شود ویتارا عریض‌تر دیده شود.

همین سبک طراحی شامل جلوپنجره بزرگ، نوار کرومی بین دی‌لایت‌ها و چراغ‌های اصلی روی سپر در دیگر کراس اوور کوچک و جمع و جور سوزوکی، یعنی فرانکس نیز به کار رفته است.

طراحی داخلی

کابین سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴

همان‌طور که تغییرات در طراحی ظاهری نسل جدید ویتارا موجب رضایت طرفداران و مالکان نسل قدیمی این خودرو در ایران شده است، طراحی کابین گرند ویتارا ۲۰۲۴ نیز جلب توجه خواهد کرد.

کابین سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ مثل ظاهرش طراحی خیلی خاص و عجیب و غریبی ندارد. با این حال، بعد از مدت‌ها با طرح قابل قبولی از داشبرد یک کراس اوور اقتصادی روبه‌رو هستیم.

برعکس خودروهای چینی موجود در بازار ایران، فرمان سوزوکی ویتارا ۲۰۲۴ از نوع معمولی و ساده است و خبری از غربیلک برش‌خورده یا به‌اصطلاح دی کات نیست. همین‌طور کلاستر پشت فرمان از نوع آنالوگ است.

در مرکز داشبرد یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی به صورت ایستاده دیده می‌شود و در پایین آن دریچه‌های تهویه قرار گرفته‌اند و در قسمت‌های پایین‌تر نیز کلیدهای فیزیکی نصب شده‌اند.

صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که بدن راننده و سرنشین جلو را در بر بگیرند و همچنین مجهز به خنک‌کننده باشند.

سوزوکی گرند ویتارا در مدل ۲۰۲۴ برای اولین بار با سقف پانوراما عرضه می‌شود و موجب می‌شود تا کابین بزرگ‌تر و جادارتر به نظر برسد.

آپشن ها و امکانات

سوزوکی گرند ویتارا یک کراس اوور جمع و جور اقتصادی به حساب می‌آید و آپشن‌ها نیز بر همین اساس در این خودرو به کار رفته‌اند. بدین ترتیب امکاناتی که در ویتارا جدید به کار رفته، کاملا کاربردی است.

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، نمایشگر هداآپ، پدال شیفتر پشت فرمان، نمایشگر مالتی مدیا ۹ اینچی، شارژر وایرلس، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب و سانرفو پانوراما بازشونده تجهیزاتی است که در دسترس کاربران سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ قرار دارد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

پدال شیفتر

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد (۹ اینچ)

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد (۶ عدد)

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

قیمت سوزوکی گرند ویتارا در بازار

نمای عقب سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴

نسل پنجم سوزوکی گرند ویتارا در تابستان ۲۰۲۲ میلادی معرفی شده تا در بازار کراس‌اوورهای اقتصادی و جمع و جور با تویوتا اربن کروزر، هیوندای کرتا، هیوندای ونیو، کیا سلتوس، نیسان کیکس و فولکس واگن تایگن رقابت کند.

طراحی ظاهری ویتارا به‌روزرسانی شده و کابین علاوه بر سادگی، کیفیت ساخت خوبی دارد و همچنین آپشن‌های بیشتری به فهرست امکانات خودرو اضافه شده است. خرید خودرو سوزوکی گرند ویتارا از سپتامبر ۲۰۲۲ برای هندی‌ها و ساکنان کشورهای جنوب شرق آسیا با قیمت ۱۴ هزار تا ۲۳ هزار دلار امکان‌پذیر شده است. سوزوکی گرند ویتارا وارداتی راسا موتور در گمرک ایران ۱۹،۳۰۰ یورو قیمت خورده است و در سال ۱۴۰۳ وارد سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو