بررسی مشخصات SWM G01 سیف خودرو

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات SWM G01 سیف خودرو

شرکت سیف خودرو پس از دو مرتبه تلاش ناکام در جهت نمایندگی برندهای خارجی و عرضه محصولات آنها به بازار ایران، در گام سوم و پس از چشیدن طعم شکست در همکاری با دو شرکت سوبارو ژاپن و بیسو چین، این بار به سراغ یک شرکت تازه‌کار چینی در زمینه تولید اتومبیل رفت و اولین محصول آن را تحت عنوان swm G01 روانه بازار کشور کرد.

شرکت اس دبلیو ام (SWM) در اصل یک شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی با نام دقیق svvm است که بیش از نیم قرن تجربه در صنعت موتورسیکلت‌سازی دارد. با این وجود شرکت اس وی وی ام به دلیل مشکلات مالی به یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی خودروسازی برلیانس چین فروخته شد. پس از این قضیه شرکت چینی نام «اس وی وی ام» را به swm تغییر داد و ضمن تداوم تولید و حضور در صنعت موتورسیکلت، شانس خود را در زمینه تولید خودرو، به ویژه محصولات کراس اوور نیز امتحان کرد. اولین مدل swm نیز کراس اوور جمع و جور جی ۰۱ بود که در قالب دو نسخه معمولی و اسپرت به دست مشتریان رسید.

مشخصات فنی اس دبلیو ام G01

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۴۹۸ سی سی

نوع موتور

DG15T بنزینی

تنفس موتور

توربوشارژ

حداکثر قدرت

۱۵۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۲۲۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ – ۴۲۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۲.۷ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۶ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۹.۶ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور)

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۶۷۰ میلیمتر

عرض

۱۸۵۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۲۵ میلیمتر (G01)

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۵۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۲۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۴ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

R18 225/55

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی ظاهری جوان‌پسند و زیبا

طراحی ظاهری سیف خودرو اس دبلیو ام G01

طراحی بدنه این کراس اوور به نحوی صورت پذیرفته که هم مشتریان جوان با شور و اشتیاق به این خودرو نگاه کنند و هم خانواده‌ها و افراد مسن‌تر از ظاهر مدرن و متقاعدکننده و باپرستیژ اتومبیل خود رضایت داشته باشند. همچنین شرکت چینی سازنده این خودرو به این حد قناعت نکرده و یک نسخه اسپرت تحت عنوان G01 F را به طور ویژه با طراحی ظاهری تهاجمی و جوان‌پسندتر عرضه نموده است تا افرادی را که به شمایل اسپرت و چهره خشن و هیجان برانگیز علاقه دارند، به سوی این محصول خود بکشاند.

نمای روبروی SWM G01 در نسخه معمولی از حالتی متناسب و متقاعدکننده سود می‌برد؛ در این نسخه یک جلوپنجره بزرگ شش ضلعی به رنگ کروم و نوارهای داخلی افقی فضای میان چراغ‌های جلو را به نحوی متشخصانه پر نموده و به همراه طراحی متناسب سپر، چهره‌ای عامه‌پسند را به نمایش گذاشته است. اما وقتی به سراغ مدل اسپرت G01 می‌رویم، دیگر اثر چندانی از آن ظاهر منطقی را نمی‌بینیم. بلکه یک جلوپنجره باریک مشکی رنگ به نحوی هم‌عرض با چراغ‌ها فضای میان دو چراغ جلو را به تسخیر خود درآورده است. سایر فضاهای نمای روبرو به هواکش‌های بزرگ سپر اختصاص یافته که چهره خودرو را به کلی متحول ساخته‌اند و وجهه‌ای ستیزه‌جویانه‌تر متناسب با سلیقه جوانان و افراد اسپرت‌پسند را به وجود آورده‌اند.

نمای جانبی SWM G01 سرشار از چین‌خوردگی‌ها و حجم پردازی‌های نوین است تا بدین وسیله شخصیتی منحصر به فرد برای این خودرو چینی رقم بخورد. در این میان طراحی جالب فریم پنجره‌ها با اضلاع کرومی رنگ و به ویژه حالت خاص انتهای این قسمت، به ارتقای وجهه ظاهری آن کمک شایان توحهی داشته است.

نمای عقب SWM G01 نیز به نوبه خود زیبا و متناسب به نظر می‌رسد؛ چراغ‌های اصلی حالتی شبیه به تیر و پیکان کمان‌های قدیمی دارد که با پر‌های عقاب ساخته می‌شدند؛ این چراغ‌ها به واسطه یک نوار باریک کرومی به نحوی هنرمندانه به یکدیگر متصل شده‌اند. همانطور که انتظار می‌رود در نسخه اسپرت اف، نمای عقب حالتی هجومی‌تر داشته و به ویژه طرح سراگزوزها، دیفیوزر، هواکش‌های جانبی سپر در این بین نسبتا هیجان‌برانگیز جلوه می‌کنند.

به طور کل می‌توان گفت که طراحی ظاهری این کراس اوور چینی تقریبا زیبا بوده و می‌تواند مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کند؛ به ویژه مدل اسپرت F که کیت بدنه اسپرت را با خود به همراه دارد، حس و هیجانی دوچندان در مشتریان جوان که نیازمند یک خودرو خاص با ویژگی‌های خانوادگی هستند، ایجاد خواهد کرد.

طراحی داخلی سیف خودرو اس دبلیو ام G01

طراحی داخلی سیف خودرو اس دبلیو ام G01

پس از پا گذاشتن به کابین اس دبلیو ام جی۰۱ شاهد نوعی طراحی مینیمالیستی که از انحنای چندانی برخوردار نبوده و در عوض خطوط صاف با زوایای تقریبا شکسته به حالتی دلنشین در کنار یکدیگر قرار گرفته و داشبوردی مدرن و متناسب با طرح‌های آینده نگرانه را به معرض دید قرار داده‌اند. شمایل کنسول میانی، نمایشگر لمسی و دریچه‌های تهویه در این میان خوشایند به نظر می‌رسند؛ تزیینات کروم رنگ به کار گرفته شده در ناحیه کابین نیز موجب مجلل‌تر به نظر رسیدن نمای داخلی SWM G01 شده‌اند. طراحی غربیلک فرمان به حالت چهار شاخه از فرمی اسپرت بهره‌مند بوده و طرح دی-کات آن به راحتی به دل می‌نشیند. به خصوص که کیلومترشمار دیجیتال این خودرو نیز از گرافیک جذابی سود برده و منظره دلنشینی را مقابل چشمان راننده پدید آورده است.

در نسخه اسپرت فابریک شاهد استفاده از پنل‌های طرح فیبرکربن و همچنین تزییناتی به رنگ متمایز همچون فسفری هستیم که حس و حالی متناسب با نیازهای روحی مشتریان جوان را از خود به نمایش خواهد گذاشت ( البته این تزیینات در نمونه‌های داخلی یافت نمی‌شوند). صندلی‌ها با روکش‌های چرم مصنوعی با کیفیت پوشش داده شدند؛ جنس متریال داشبورد نیز در حد و اندازه های خودروهای چینی در این رنج قیمت احساس شده و تقریباً می‌تواند رضایت بخش باشد. به ویژه رویه نرم داشبورد و رودری‌ها نیز در این بحث بسیار کمک‌کننده و خوشایند است.

ظرفیت فضای کابین از نظر راحتی و گنجایش، نسبتا قابل قبول بوده و جای کافی جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را فراهم آورده است. ظرفیت محفظه بار نیز تقریبا متناسب با نیازهای معمول یک خانواده پنج نفره طراحی شده است.

آپشن‌ها و امکانات SWM G01

نمای عقب سیف خودرو اس دبلیو ام G01

شرکت سیف خودرو SWM G01 را با امکانات رفاهی مناسب به بازار ایران عرضه کرده تا برگ برنده‌ای برای این محصول گمنام خود در میان مشتریان ایرانی رو کند. در ادامه به مهمترین امکانات خودرو swm اشاره می‌شود: چراغ‌های جلو ال ای دی، دی‌لایت، آینه‌های تاشونده بغل با تنظیمات برقی و گرم کن، آنتن کوسه‌ای، چراغ راهنما با حالت متحرک، سینی محافظ موتور، تودوزی چرمی، روکش چرمی فرمان با دکمه‌های کنترل، سقف پانورامیک مجهز به آفتابگیر، سیستم تشخیص مانع، تهویه اتوماتیک به علاوه دریچه برای صندلی‌های ردیف عقب، صندلی راننده مجهز به تهویه، گرمکن و تنظیمات برقی شش جهته، کنسول آرنج میان صندلی‌های عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کلید هوشمند، سیستم ضبط اطلاعات رانندگی، جا لیوانی مجهز به گرمکن و سردکن، جک گازی درب کاپوت، کروز کنترل هوشمند، کنترل توقف در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حسگرهای پارک، رادارهای نقطه کور – تغییر مسیر و هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، ABS و EBD، فرمان حساس به سرعت، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، سیستم صوتی با 9 اسپیکر، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه و جانبی، بلوتوث، USB، شش عدد کیسه هوا، گرمکن و سردکن صندلی راننده.

شرکت سازنده یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر را برای اولین کراس اوور خود در نظر گرفته است تا ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش دنده اتوماتیک به سوی محور جلو ارسال کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۶۲۰ کیلوگرمی معادل حدودی ۱۳ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن نیز حوالی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی swm g01 برابر با ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

مزایا و معایب

در بحث نقاط قوت می‌توان به طراحی ظاهری مناسب به ویژه در نسخه g01 f ، آپشن‌های رفاهی ایمنی متعدد نسبت به رقبا و طراحی کابین مناسب اشاره کرد. عرضه محدود و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده به اندازه رقبایی نظیر ام وی ام X55 و جک S5، به علاوه کسب تنها دو ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP که نشان از ایمنی نه چندان مناسب این خودرو دارد، در زمره نقاط ضعف SWM G01 دسته بندی می‌شود.

وضعیت فروش SWM G01 در بازار ایران

این کراس اوور چینی توسط یک شرکت نه چندان معروف ایرانی و به صورت نسبتا محدود، با خدمات پس از فروش محدودتر به بازار ایران راه پیدا کرده است؛ بنابراین نباید در حال حاضر انتظار بازار پررونق و پرحرارت را برای این کراس اوور چینی در ایران انتظار داشت. اگر سیف خودرو بتواند دایره نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش خود را بیش از پیش گسترش دهد، به نظر می‌رسد که SWM G01 بتواند در آینده جایگاه بهتر و وضعیت فروش پررونق‌تر را در ایران برای خود دست‌وپا کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور