علت ساییده شدن لاستیک خودرو چیست ؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ علت ساییده شدن لاستیک خودرو چیست ؟

لاستیک خودرو یکی از قطعات مصرفی خودرو است که پس از مدتی نیاز به تعویض دارد. لاستیک‌ها وزن خودرو را حمل می‌کنند و بسیار مهم است که سالم باشند. در خودروهای قدیمی ساییده شدن لاستیک‌ها بیشتر است. به خاطر داشته باشید که سلامت لاستیک‌ها ارتباط مستقیمی با سلامت خودرو دارد و باید در دوره‌های کوتاهی بررسی شوند.

دلیل ساییده شدن لاستیک ها

ساییده شدن لاستیک‌ها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شود و می‌تواند دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. یکی از علت‌هایی که سبب ساییده شدن لاستیک‌ها می‌شود به هم خوردن زاویه‌های تنظیم به مرور زمان است البته ساییده شدن لاستیک‌ها به نوع رانندگی نیز ارتباط دارد برای مثال تیک آف کشیدن می‌تواند یکی از دلایلی باشد که سبب ساییده شدن لاستیک‌ها شود. ساییده شدن لاستیک‌ها علت دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

فرمان خودرو

اگر هنگام رانندگی خودرو به یک سمت کشیده شود و یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید خودرو از مسیر منحرف شود ابتدا باید تنظیم بودن باد لاستیک‌ها را بررسی کنید، نامتوازن بودن باد لاستیک‌ها می‌تواند یکی از دلایل سایش بیشتر یک لاستیک نسبت به بقیه لاستیک‌ها شود. اگر میزان باد لاستیک‌ها تنظیم بود باید فرمان خودرو را تنظیم کنیدکه در اصطلاح  به آن میزان فرمان می‌گویند. لرزش فرمان منیز نشان دهنده یک اشکال در خودرو است که هم می‌تواند به لاستیک‌ها و پلوس ارتباط داشته باشد. تنظیم نبودن فرمان یکی از دلایل سایش در لاستیک‌ها است.

فنربندی

فنرها ضربه‌ها را در دست‌انداز می‌گیرند. فنر خودرو از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است که این اجزا سبب همراستایی چرخ‌ها می‌شوند. آسب در هرکدام از بخش‌های فنر می‌تواند سبب آسیب به سایر بخش‌های فنر شود که این آسیب فشار روی چرخ ها را زیاد می کند و سبب فرساش می‌شود.

همراستایی لاستیک‌ها

برای اینکه لاستیک‌ها فرسوده نشوند لازم است که در یک راستا باشند. همراستایی از سایش لاستیک‌ها، اصطحکاک و سر خوردن جلوگیری می‌کند. برای اینکه لاستیک‌ها در یک راستا باشند و بین آنها همراستایی وجود داشته باشد باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا با تنظیم لاستیک‌ها مانع از ساییدگی آنها شود.

انواع لاستیک سایی

لاستیک سایی انواع مختلفی دارد و همیشه به یک شکل نیست در ادامه انواع لاستیک سایی‌ها را بررسی می‌کنیم.

دلایل ساییده شدن وسط لاستیک‌ها

اگر وسط لاستیک‌ خودرو ساییده شود نشان دهنده زیاد بودن باد در تایرها است و لازم است که حجم باد در تایرها را کمتر کنید. وقتی باد تایرها زیاد باشد به قسمت مرکزی آن فشار بیشتری وارد می‌شود در نتیجه فشار بیشتری که به مرکز لاستیک وارد می‌شود سبب شایش آن است.

ساییده شدن کناره لاستیک‌ها

اگر متوجه سایش لاستیک‌ها از کناره‌ها شدید باید بدانید که باد تایرها کم است و این باعث فشار به قسمت‌های کناره لاستیک‌ها شده و باعث ساییده شدن آن می‌شود.

تیزی در لبه تایرها

تنظیم همگرایی و واگرایی در خودرو بسیار پیچیده و حساس است و باید به دقت انجام شود. اگر لبه داخل یک دندانه تیز باشد نشان دهنده این است که زاویه Toe in یا همگرایی بیش از حد است و اگر لبه بیرونی دندانه‌ها تیز باشد نشان دهنده Toe out یا واگرایی است. تغییر در زاویه کمبر و کستر می تواند سبب تغییر در همگرایی و واگرایی فرمان شود که فنرها و سیستم تعلیق را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است برای تنظیم کمبر و کستر به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه کنید تا اشکال در آن سبب ایجاد مشکلات جدیدی در خودرو نشود.

برآمدگی یا تورفتگی لاستیک‌ها

برآمدگی یا تورفتگی در لاستیک‌ها را پله شدن نیز می‌گویند. اگر لاستیک خودرو پله شود باید دنبال مشکل در فنربندی خودرو باشید. اگر فنربندی دچار آسیب شده باشد بالانس لاستیک‌ها را به هم می‌ریزد و سبب پله شدن لاستیک می‌شود.

ساییده شدن لبه‌ بیرونی لاستیک

اگر لبه بیرونی لاستیک ساییده شود دلیل آن می‌تواند به کمبر و کستر ارتباط داشته باشد و باید زوایای آن بررسی شود.

ساییده شدن لبه‌ داخلی لاستیک

زاویه‌های کمبر منفی و  Toe می‌تواند از دلایلی باشد که سبب سایش لبه‌های داخلی لاستیک‌ها شود. همچنین فنرها، بوش‌ها و حمل بار نیز می‌توانند دلیلی بر ساییده شدن قسمت داخلی تایرها باشند.

جلوگیری از ساییده شدن لاستیک خودرو

  • بررسی مرتب تایرها را فراموش نکنید. تایرها باید مرتب بررسی شوند تا از میزان آج لاستیک‌ها آگاه باشید و در صورت کاهش آج آن را تعویض کنید.
  • فشار تایرها در فصل‌های مختلف باید متفاوت باشد. چرا که با تغییر فصل انبساط و انقباض به وجود می‌آید و سبب کم و زیاد شدن باد تایرها می‌شود. بهتر است با شروع هر فصل نسبت به تغییر باد تایرها اقدام کنید.
  • اگر دفترچه راهنما دارید حتما از آن کمک بگیرید چراکه با استفاده از آن می‌توان نسبت به میزان باد تایرها آگاهی پیدا کرده و آن را تنظیم کرد.
  • وقتی در حال رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز هستید و ترمز می‌گیرید سبب اصطکاک زیاد بین لاستیک و زمین می‌شوید و این باعث فرسایش لاستیک‌ها می‌شود.
  • معمولا لاستیک‌های جلو زودتر از لاستیک‌های عقب ساییده می‌شوند. برخی توصیه می‌کنند که سالانه دوبار لاستیک‌های عقب و جلو را جا‌به‌جا کنید تا به عمر لاستیک ها افزوده شود البته بهتر است قبل از جابه‌جاکردن لاستیک‌ها با یک تعمیرکار مشورت کنید.
  • رانندگی به صورت هجومی و تیک اف کشیدن می‌تواند سبب ساییده شدن لاستیک‌ها شود بنابراین بهتر است به صورت عادی رانندگی کنید.

همانطور که گفته شد لاستیک‌ها از اجزای مهم خودرو هستند و بهتر است به سالم بودن آنها توجه کنید. به یاد داشته باشید که سلامت لاستیک‌ها ارتباط مستقیمی با نوع رانندگی و جاده‌هایی که در آن رانندگی می‌کنید دارد در نتیجه بهتر است قبل از هرچیزی به سلامت آنها اهمیت دهید.

تفاوت تایر تابستانی و زمستانی

رانندگی در زمستان با فصل‌های دیگر متفاوت است. تغییرات جوی و وضعیت آب و هوایی سبب می‌شود که سطح جاده لغزنده و کنترل خودرو نیز کمی سخت باشد. تایرهای زمستانی باید اصطکاک بیشتری با جاده داشته باشند.

ویژگی تایرهای زمستانی

  • تایرهای زمستانی به دلیل به کار رفتن لاستیک بیشتری در آن، نرمتر از سایر لاستیک‌ها هستند. این ویژگی سبب افزایش اصطکاک لاستیک و جاده می‌شود.
  • شیارهای تایر آب را به دو طرف خودرو پخش می‌کند. تایرهای زمستانی شیار بیشتری دارند تا پخش برف و آب آسانتر باشد.
  • تایرهای زمستانی با علامت کوه برفی یا دانه‌های برف قابل شناسایی است.
  • شیارهای روی لاستیک زمستانی با یکدیگر تقارن دارند.

ویژگی تایرهای تابستانی

تایرهای تابستانی باید متناسب با آب و هوای گرم و خشک باشد.

  • تایرهای تابستانی سختی بیشتری نسبت به تایر زمستانی دارند.
  • عاج‌های تایر تابستانی کمتر از تایرهای زمستانی است.

تایرهای چهار فصل

این نوع تایرها به صورتی طراحی شده‌اند که بین تایرهای زمستانی و تابستانی است. این تایرها را می‌توان در چهار فصل استفاده کرد همچنین لاستیک‌های چهار فصل به شکلی ساخته شده‌اند که ایمنی مناسب را برای رانندگی در زمستان دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی‌خانی