فیس لیفت هیوندای سانتافه 2021

۷ دی ۱۳۹۹ فیس لیفت هیوندای سانتافه 2021

هیوندای اخیرا نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم سانتافه را با عنوان هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ معرفی کرده است. این شاسی‌بلند شهری یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی کشور ما بوده و به نوعی می‌توان آن را موفق‌ترین خودرو وارداتی از لحاظ فروش در کشورمان دانست.

ار آنجا که شرکت هیوندای فوریه سال ۲۰۱۸ نسل چهارم سانتافه را معرفی کرده بود و هنوز ۲ سال نیز از عرضه این نسل نگذشته، معرفی یک فیس‌لیفت جدید آن‌هم با توجه به تغییرات گسترده قبلی کمی عجیب به نظر می‌رسد. به هر حال حدودا ۲ هفته گذشته، این خودروساز کره‌ای با انتشار تیزری خبر از رونمایی رسمی از نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم هیوندای سانتافه داد.

نسل فعلی هیوندا سانتافه فعلا در سه کشور کره جنوبی، ایالات متحده و چین تولید می‌شود و هنوز مشخص نیست که فیس‌لیفت جدید این نسل در چه کشورهایی روی خط تولید خواهد رفت اما فعلا اروپا به‌عنوان بازار فروش این خودرو معرفی شده است.

همانطور که از تیزر منتشر شده از سانتافه ۲۰۲۱ برداشت می‌شد تغییرات اعمال شده بر روی سانتافه تنها به ظاهر این خودرو محدود نمی‌شود. هیوندای در سانتافه ۲۰۲۱ از پلتفرمی جدید کمک گرفته و این خودرو را بر پایه پلتفرم جدید خود توسعه داده است. علت این سنت‌شکنی به عملکرد بالا، مصرف سوخت کم و هندلینگ و ایمنی فوق‌العاده پلتفرم جدید هیوندای بازمیگردد. به‌علاوه مزیت مهم دیگری نیز که این پلتفرم دارد امکان نصب قوای محرکه برقی بر روی آن است. با کمک گرفتن از پلتفرم جدید، هیوندای قادر است پیشرانه‌های برقی را نیز بر روی سانتافه ۲۰۲۱ نصب کند و با این کار عملا آینده این خودرو را تضمین خواهد کرد.

سومین نسل از پلت‌فرم اختصاصی برند هیوندای پیش از این نیز در چند محصول دیگر این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته و خود را به اثبات رسانده است. این پلت‌فرم از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و بسیار سبک وزن است. همین انعطاف‌پذیری بالا اجازه می‌دهد که سانتافه برای نخستین‌بار در نسخه فیس‌لیفت شده خود از پیشرانه‌های هیبریدی و هیبریدی شارژی (پلاگین) بهره‌مند شود. این پلتفرم نخستین بار با معرفی نسل فعلی سوناتا مورد استفاده قرار گرفت و سانتافه نخستین شاسی‌بلندی از هیوندای خواهد بود که بر پایه آن ساخته می‌شود.

این کمپانی در زمان معرفی پلتفرم اختصاصی و جدید خود عنوان کرده بود که این پلتفرم کارایی بسیار بالایی داشته و می‌تواند در تصادفات ایمنی بیشتری را برای خودروهای تولیدی هیوندای فراهم کند. مطابق با این ادعا گفته می‌شود که هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ در تصادفات به اصطلاح شاخ‌به‌شاخ انرژی برخورد را بهتر جذب کرده و سرنشینان خودرو کمتر آسیب می‌بینند. در واقع کابین این فیس‌لیفت جدید مقاومت بالایی داشته و در برخورد ها کمتر دفرمه می‌شود.

تغییرات شاسی‌بلند کره‌ ای در فیس‌لیفت جدید

 فیس‌لیفت جدید سانتافه

در خصوص تغییرات ظاهری هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ باید گفته شود که جلوپنجره این خودرو رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به‌نحوی که این جلوپنجره تمامی عرض خودرو را می‌پوشاند. به‌علاوه طراحی جلوپنجره نیز خشن‌تر شده و همین موضوع سبب شده که این فیس‌لیفت ظاهری تهاجمی‌تر به خود بگیرد. البته لازم به ذکر است که الگوهای طراحی جلوپنجره بسته به تریم انتخابی خریدار می‌تواند متفاوت باشد.

چراغ‌های روشنایی روز این خودرو نیز تغییر شکل داده و همانند محصولات ولوو اکنون گرافیکی مشابه با حرف T به‌ خود گرفته است. به‌طورکلی جلوپنجره و چراغ‌های روشنایی اصلی و روز این خودرو با یکدیگر درهم آمیخته و طراحی یکپارچه به خود گرفته‌اند. در نمای پشتی خودرو تغییرات محدودتر بوده و شاید بتوان عمده‌ترین آن‌ها را تغییر شکل و ساده‌تر شدن سپر و همچنین چراغ‌های عقبی تلقی کرد. در حوزه خودروها نیز طراحی‌ به سمت مینیمالیستی حرکت کرده و همین موضوع ساده‌ترشدن شکل سپر سانتافه ۲۰۲۱ را توجیه می‌کند. در کنار تمامی این موارد یک چراغ شبرنگ سرتاسری نیز بر روی سپر عقب خودرو قرار گرفته که سبب می‌شود بیننده فیس‌لیفت جدید سانتافه را عریض‌تر از قبل تصور کند.

در سانتافه جدید تغییرات تنها به بیرون خودرو محدود نشده و درون کابین را نیز دربرمی‌گیرد. در درون کابین در طراحی کنسول میانی و سیستم اینفوتینمنت بازنگری شده و دکمه‌های متعدد بیشتری برای کنترل گیربکس، انتخاب حالت رانندگی و مدیریت امکانات مختلف به خودرو اضافه شده است. در این فیس‌لیفت جدید سانتافه حالت‌های مختلف رانندگی همچون شن، برف و گل، اقتصادی، راحت، اسپرت و هوشمند برای خودرو درنظر گرفته شده است. جالب است بدانید در حالت هوشمند این خودرو است که به‌طور خودکار سبک رانندگی  بهینه را انتخاب کرده  و خیال راننده را از این نظر راحت می‌کند.

نکته دیگر در خصوص کابین سانتافه ۲۰۲۱ نبود اهرم کنترل گیربکس و تعویض دنده بر روی کنسول میانی است. این اهرم به‌دلیل استفاده از سیستم تعویض با سیم (shift-by-wire) حذف شده و جای خود را به چند دکمه داده است.

یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی نیز داخل کابین هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ قرار گرفته و در نقش سیستم اینفوتینمنت اطلاعات، امکانات و سرگرمی‌های مورد نیاز سرنشینان این خودرو را فراهم می‌کند. همچنین یک پنل کاملاً دیجیتال ۱۲.۳ اینچی نیز در پشت فرمان این فیس‌لیفت جدید جای گرفته و اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار آن قرار می‌دهد.

هیوندای ادعا می‌کند که کیفیت کابین این خودرو ارتقاء یافته و به‌دلیل عایق‌بندی بهتر آرامش سرنشینان در داخل کابین آن بیشتر شده است. اما با این وجود باید منتظر ماند و دید که آیا ادعاهای هیوندای در خود نسخه فیس‌لیفت سانتافه ۲۰۲۱ با تجربه‌های رانندگی که از این خودرو منتشر می‌شود یکسان است یا خیر؟

هیوندای برنامه دارد این فیس‌لیفت جدید را شهریور ماه امسال در اروپا عرضه کند اما هنوز اطلاعاتی در خصوص مشخصات فنی، برچسب‌های قیمتی تریم‌های مختلف این خودرو منتشر نشده است. شاید رونمایی از نسخه فیس لیفت هیوندای سانتافه این خودرو را در لیست بهترین خودروهای فیس لیفت جهان جای دهد و یا ایرادات اساسی به نسخه فیس لیفت هیوندای وارد شود.

آخرین مشخصات هیوندا سانتافه 2021

هیوندا سانتافه 2021

سانتافه (Santa Fe)، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین محصولات کمپانی هیوندای (Hyundai) است. مدل جدید این محصول دوست داشتنی، یعنی هیوندای سانتافه 2021، نسبت به نسل فعلی خود، یعنی مدل 2018، پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری داشته است. البته باید بدانیم که هر تغییری یک بهایی دارد. بنابراین در انتظار یک مدل جدید و جذاب اما گران قیمت‌تر باشید.

از کلیدی‌ترین ویژگی‌های ظاهری جدید این هیوندای پرطرفدار، می‌توان به یک فیس‌لیفت جسورانه و طراحی متفاوت چرخ‌ها اشاره کرد. داستان به اینجا ختم نمی‌شود! خبرهای خوب، در زیر کاپوت و داخل کابین هستند. از تغییرات مهم رخ داده، می‌توان به وارد شدن یک تکنولوژی ایمنی پیشرفته به خط تولید این سری از محصولات هیوندای و یک موتور 2.2 لیتری آلیاژی بسیار بهینه‌تر اشاره کرد که حالا، با یک جعبه سرعت هشت سرعته، کلاچ دوقلوی اتوماتیک و قابلیت AWD همراهی می‌شود.

ارتفاع کنسولی که در داخل کابین این مدل‌های جدید وجود دارد نسبت به گذشته بیشتر شده است. بنابراین دسترسی راننده به کلیدهای کنترلی آسان‌تر شده است. همچنین طراحان و مهندسان، فضای ذخیره سازی بیشتری در زیر ماشین تعبیه کرده اند. نام انواع مدل‌ها و ورژن‌های جدید این محصول محبوب، به ترتیب سانتافه (Santa Fe)، سانتافه اکتیو (Santa Fe Active)، سانتافه الیت (Santa Fe Elite)، و سانتافه هایلندر (Santa Fe Highlander) است.

برای هر کدام از این مدل‌ها، دو موتور ارائه شده است. گزینه اول، یک موتور 3.5 لیتری V6 بنزینی است که با قابلیت AWD و یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ارائه و گزینه دوم یک موتور 2.2 لیتری توربو دیزل است که آن هم با قابلیت AWD همراه بوده و با یک جعبه سرعت هشت سرعته کلاچ دو قلو اتوماتیک عرضه می‌شود.

قیمت مدل پایه که همان سانتافه نام دارد، 48.200 دلار است. سانتافه اکتیو با قیمت 51.800 دلار، سانتافه الیت با قیمت 57.800 دلار و پرچمدار این سری، یعنی سانتافه هایلندر، با قیمت  65.200 دلار ارائه خواهند شد. همانطور که مشاهده می‌کنید، مدل‌های جدید با افزایش قیمت قابل توجهی همراه هستند. طبق مقایسات انجام شده با مدل‌های قدیمی‌تر، مدل پایه 2.4 درصد، مدل اکتیور 3.4 درصد، مدل الیت 4.6 درصد و هایلندر 5.7 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

به گفته کمپانی سازنده، ورژن‌های دیزلی مدل 2021، در اوایل سال جدید به نمایشگاه‌ها می‌رسند، اما نسخه‌های بنزینی، دیرتر وارد بازار می‌شود. قل دیگر سانتافه، یعنی کیا سورنتو (Kia Sorento) نیز دیرتر به عرصه قدم خواهد گذاشت.

سیستم‌های ایمنی و تکنولوژی

تمامی این مدل‌های با سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای همچون ترمز  اضطراری اتوماتیک، مانیتورهای جداگانه برای تشخیص فشار تایرها، سیستم اخطار نقطه کور، AEB پشتی و رادار سیستم کروز کنترل همراه هستند. از دیگر ویژگی‌های این خط تولید جدید، می‌توان به چراغ‌های LED، صفحه نمایش سرعت دیجیتالی، سنسورهای عقبی پارکینگ و دوربین دید پشت اشاره کرد. با این حال بر خلاف رقبای امروزی که به سیستم تشخیص علامت سرعت مجهز هستند، سانتافه از این قابلیت بی بهره است. همچنین سیستم اخطار سرعت مدل 2021 بر اساس داده‌های جهت یابی عمل می‌کند. Apple Carplay و Android Auto، همچنان به عنوان تکنولوژی‌های استاندارد حضور دارند. تمامی مدل‌ها، به یک شارژر بی سیم مجهز هستند.

مانند برخی از مدل‌های تویوتا (Toyota) و فولکس واگن (Volkswagen)، شیشه پنجره‌های این هیوندای جدید تنها با یک لمس کوچک باز و بسته می‌شوند. این مورد به صورت استاندارد برای همه مدل‌ها قابل استفاده است.

روکش‌ پارچه‌ای برای صندلی‌ها، یک دسته دنده ساده و چرخ‌های 17 اینچی آلیاژی از ویژگی‌های ظاهری بارز مدل پایه است. با این حال بسیار با کیفیت بوده و قطعا از آن‌ها راضی خواهید بود. با اینکه بدنه تا حد بسیار زیادی به مدل فعلی شباهت دارد، افزایش 15 سانتی متر طول، 10 میلی متر عرض و 5 میلی متر ارتفاع، باعث افزایش فضای مدل 2021 شده است. طبق گفته‌های هیوندای، برای ردیف دوم صندلی‌ها، 39 میلی متر فضای بیشتر در نظر گرفته شده است.

تمامی مدل‌ها ظرفیت جای دادن هفت سرنشین را دارند، اما بهتر است بدانید که فضای ردیف سوم، بیشتر برای کودکان مناسب است تا بزرگسالان. برای مدل اکتیو چرخ‌های 18 اینچ آلیاژی، اخطار خروج از در (در صورت تشخیص دوچرخه سوار یا عابر پیاده)، صندلی‌های چرمی، کلید سنسور و دکمه استارت، سنسورهای جلویی پارک و آینه‌های برقی در نظر گرفته شده است.

مدل الایت که یک سطح از مدل اکتیو بالاتر است، چرخ‌های 20 اینچی آلیاژی، یک صفحه نمایش جهت یابی 10.25 اینچی، یک سیستم صوتی باکیفیت 10-اسپیکر، چراغ‌های برقی پشت و صندلی‌های برقی دارد.

طراحی چرخ‌های 20 اینچی هایلندر بسیار خاص، تک و زیباست. در داخل کابین، از چرم ناپا برای روکش صندلی‌ها استفاده شده است. صندلی‌ها برقی بوده و مجهز به سیستم‌های گرم کننده و خنک کننده هستند. صفحه نمایش پشت فرمان دیجیتالی و 12.3 اینچی است. از دیگر ویژگی‌های این مدل پرچمدار، می‌توان به سانروف پانورامیک، دوربین 360 درجه، قابلیت پارک از راه دور اشاره کرد. این قابلیت می‌تواند از راه دور، خود رو را در جاهای تنگ عقب و جلو کند.

عملکرد سانتافه 2021 در یک نگاه

با اینکه عملکرد خودروی مدل فعلی و مدل 2021 سانتافه از لحاظ قدرت خروجی تا حد بسیار زیادی یکسان است، اما می‌توان چابک‌تر بودن موتور 2.2 آلیاژی توربو دیزل چهار سیلندر را به راحتی متوجه شد. البته لازم به ذکر است که حضور یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز بی تاثیر نیست.

موتور و سیستم انتقال قدرت، با یک دیگر همکاری و هماهنگی بسیار خوبی دارند. نتیجه این همکاری، تجربه‌ رانندگی بسیار روان است. کمپانی سازنده اعلام کرده است که این مدل از دیگر خواهر و برادرهای خود، 19 درصد بهینه‌تر است.

سیستم تعلیق به راحتی پستی‌ها و بلندی‌های جاده را کنترل می‌کند. کنترل‌ ورود صدای خیابان و جاده به داخل کابین، می‌توانست کمی بهتر باشد.

فرمان سفت و سنگین نیست و رانندگی با آن راحت است. از طرف دیگر خیالتان می‌تواند از بابت ترمزهای باکیفیت این مدل جدید راحت باشد. به لطف آینه‌های بزرگ و شیشه باکیفیت، می‌توانید اطراف را با وضوح کامل ببینید.

ارتفاع کنسول مدل‌های پیشرفته و گران‌تر، بالاتر از کنسول مدل پایه است. همین موضوع دسترسی به کلیدهای کنترلی را آسان‌تر می‌کند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، این محصول نه تنها از لحاظ ظاهری و عملکرد، بلکه از نظر کیفیت نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. بنابراین پیش بینی می‌شود که از بدو ورود، بسیار پرطرفدار شود.

 

نویسنده: زهرا ملکی-  پرستو مهدی قلیخان