کیا EV6، خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ کیا EV6، خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا

بهترین خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا با رای ۵۹ کارشناس و روزنامه‌نگار خودرویی از ۲۲ کشور انتخاب شد. کیا EV6 توانست با بیشترین رای داوران در رقابت با ۶ خودرو دیگر، عنوان خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا را از آن خود کند.

مراسم دوره جدید خودرو سال اروپا در نمایشگاه پلکسپو (Palexpo) ژنو سوییس در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ۱۴۰۰) برگزار شد. مراسم خودرو سال اروپا همیشه بخشی از نمایشگاه ژنو است که امسال هم مثل سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

از بین خودروهایی که در یک سال گذشته وارد بازار شده بودند، هفت خودرو به مرحله نهایی رسیدند که کیا EV6 به عنوان خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا انتخاب شد. این ماشین برقی، اولین محصول کره جنوبی است که توانسته به این عنوان دست پیدا کند.

رای‌گیری هیات داوران تفاوتی با سال‌های قبل داشت. به دلیل حمله روسیه به اوکراین، هیات داوران تصمیم گرفت تا رای نمایندگان روسیه را لحاظ نکند. با این حال، طبق بیانیه هیات داوران، این کار هیچ تاثیری در در نتیجه نهایی رای‌گیری نداشت.

بهترین خودرو سال اروپا

کیا EV6

کیا EV6، اولین اتومبیل کره‌ای و سومین خودرو برقی است که توانسته جایزه خودرو سال اروپا را برنده شود. این ماشین با ۲۷۹ امتیاز در رقابتی نزدیک با ۶ خودرو دیگر جایگاه نخست را در اختیار گرفت.

رنو مگان ای تک الکتریک با ۲۶۵ امتیاز دوم شد و هیوندای آیونیک ۵، هم‌وطن کیا، با ۲۶۱ امتیاز در رتبه سوم قرار گرفت.

پژو ۳۰۸ (۱۹۱ امتیاز)، اشکودا انیاک (۱۸۵ امتیاز)، فورد موستانگ مک ای (۱۵۰ امتیاز) و کوپرا بورن (۱۴۴ امتیاز) جایگاه‌های چهارم تا هفتم را به خود اختصاص دادند.

معرفی فینالیست های خودرو سال اروپا

فینالیست های خودرو سال اروپا

فهرست هفت فینالیست جایزه خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا، معتبرترین جایزه خودرو جهان، پس از بررسی ۳۸ اتومبیل اعلام شد.

اسامی این خودروها عبارتند از:

  • کوپرا بورن
  • فورد موستانگ مک E
  • هیوندای آیونیک ۵
  • کیا EV6
  • پژو ۳۰۸
  • رنو مگان E تک
  • اشکودا انیاک

از بین این هفت خودرو، فقط پژو ۳۰۸ با موتور بنزینی کار می‌کند و بقیه فینالیست‌های خودرو سال اروپا از پیشرانه‌های برقی استفاده می‌کنند. این موضوع کاملا برعکس سال ۲۰۲۱ است که فولکس واگن ID3 و فیات ۵۰۰ الکتریک، تنها خودروهای برقی حاضر در فهرست نامزدهای جایزه بودند.

مرحله دوم و نهایی رای‌گیری در سال آینده میلادی برگزار خواهد شد و بهترین خودرو سال در روز ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ میلادی (۹ اسفند ۱۴۰۰) معرفی می‌شود. این مرحله شامل تست‌ها و آزمون‌های جاده‌ای است. در این بخش هر داور باید ۲۵ امتیاز را بین هفت خودرو تقسیم کند و هر خودرویی که امتیاز بیشتری کسب کند، به عنوان بهترین خودرو انتخاب خواهد شد.

نکاتی درباره خودرو سال اروپا

خودروهایی که در این جایزه شرکت می‌کنند و انتخاب می‌شوند باید کاملا جدید بوده و تا پایان سال میلادی باید حداقل در ۵ کشور اروپایی قابل خرید باشند.

کیا EV6، بعد از نیسان لیف (خودرو سال ۲۰۱۱ اروپا) و جگوار آی پیس (خودرو سال ۲۰۱۹ اروپا)، سومین ماشین تمام برقی است که با رای هیات داوران به عنوان خودرو سال انتخاب می‌شود. البته ولوو XC40 (خودرو سال ۲۰۱۸ اروپا) علاوه بر پیشرانه بنزینی، با موتور برقی هم عرضه شده بود.

خودرو سال اروپا جایزه مستقلی است که توسط ۹ رسانه خودرویی از ۹ کشور اروپایی برگزار می‌شود. بهترین خودرو سال ۲۰۲۲ اروپا قرار بود با رای ۶۱ داور از ۲۳ کشور انتخاب شود، که بعد از حذف نمایندگان روسیه، تعداد داوران به ۵۹ نفر از ۲۲ کشور رسید.

خودرو سال اروپا در سال ۱۹۶۴ میلادی بنیانگذاری شد و روور ۲۰۰۰ مقام اول را به دست آورد. سال گذشته، تویوتا یاریس در رتبه نخست قرار گرفت و پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۲۰ این عنوان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۹ هم جگوار آی پیس بعد از تساوی با آلپینا A110، با رای طلایی به عنوان بهترین خودرو معرفی شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو