نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده

۱ دی ۱۴۰۰ نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده

افراد به دلایل مختلفی اقدام به خرید خودرو کارکرده و دست دوم می‌کنند. مهم‌ترین دلیل آن کمبود بودجه برای خرید ماشین صفر است. البته علاقمندان به خودروهای خاص و اتومبیل‌های کلاسیک یکی از مشتریان بازار ماشین دست دوم هستند. فروشندگان هم دلیل‌های خاص خودشان را برای فروش خودرو کارکرده دارند. نیاز به پول و تبدیل به خودرو مدل بالاتر، از علل حضور فروشندگان در این بازار هستند.

همه افراد حاضر در بازار ماشین دست دوم به دنبال معامله‌ای هستند که به نفعشان باشد. خریداران می‌خواهند خودرو کارکرده را با ارزان‌ترین قیمت تهیه کنند و فروشندگان در نظر دارند تا خودرویشان را با کمترین افت قیمت به فروش برسانند. به همین دلیل لازم است تا قیمت خودرو دست دوم دقیق و درست تعیین شود.

چگونگی تعیین قیمت خودرو کارکرده

محاسبه قیمت خودرو دست دوم

قیمت خودرو چه صفر و چه دست دوم در ایران، اول از همه تحت تاثیر دولت قرار دارد. به دلیل اینکه بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا، تحت مالکیت دولت قرار دارند، قیمت محصولاتشان را نیز دولت تعیین می‌کند.

بنابراین مشتریان و متقاضیان همیشه منتظر اعلام فهرست قیمت‌های جدید هستند که در گذشته توسط شورای رقابت اعلام می‌شد و حالا ستاد تنظیم بازار مسئولیت آن را بر عهده دارد.

هر چند خودرو در ایران کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید، اما در اصل یک کالای مصرفی است و در طول زمان مستهلک می‌شود و قیمتش افت پیدا می‌کند. این افت قیمت ناشی از شاخص‌ها و فاکتورهایی شامل مدل و سال ساخت، کارکرد، رنگ‌شدگی، تصادف، آپشن‌ها، بیمه و مشخصات فنی است.

بعد از کسر این شاخص‌ها از ارزش مدل صفر، قیمت خودرو کارکرده به دست می‌آید.

اما تعیین و محاسبه درست و دقیق قیمت ماشین دست دوم نیاز به کارشناسی دارد و بهتر است برای اینکه از خرید و فروش خودرو راضی باشید، توسط افراد باتجربه و خبره انجام شود.

خرید خودرو دست دوم

۱- مدل و سال ساخت

مهم‌ترین فاکتور برای تعیین قیمت خودرو کارکرده، مدل و سال ساخت است. هنگام خرید و فروش خودرو کارکرده باید به سال ساخت خودرو توجه زیادی داشت.

اول از همه اینکه، خودرو یک وسیله مصرفی است و به علت استفاده، مستهلک شده و عمر مفیدش کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه هزینه نگهداری آن نیز بیشتر می‌شود. دوم اینکه عمر مفید خودرو در بخشنامه‌های دولتی تعیین می‌شود و بعد از پایان عمر مفید آن، به سختی می‌توان معاینه فنی گرفت و در معابر و خیابان‌ها رانندگی کرد.

همچنین هر چه سال ساخت خودرو قدیمی‌تر باشد، قیمت کارکرده و دست دوم آن نیز افت بیشتری خواهد داشت.

۲- کارکرد

دومین شاخص تعیین‌کننده قیمت خودرو دست دوم، میزان کارکرد آن است. به عبارت دیگر، یعنی اینکه راننده چند کیلومتر با این وسیله نقلیه رانندگی کرده که عدد آن را می‌توان از روی پنل کیلومترشمار، کامپیوتر و همین قطعات خودرو تعیین کرد.

ممکن است خودرو خیلی قدیمی نشده باشد اما بیشتر از ۳۰ هزار کیلومتر با آن رانندگی کرده باشید. به این ترتیب، ماشین شما پرکار محسوب شده و برای فروش آن باید از خودرویی که کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته، قیمت پایین‌تری تعیین کنید.

۳- رنگ‌ شدگی

حتی اگر بهترین راننده هم باشید، احتمال اینکه در شهرهای شلوغ و پرترافیک به خودرویتان بزنند، بالا است. در این صورت، تصادف کوچکی رخ می‌دهد و بخشی از بدنه آسیب می‌بیند و ممکن است نیاز به صافکاری و رنگ پیدا کند.

رنگ‌شدگی یکی از فاکتورهایی است که در ظاهر خودرو تاثیر زیادی دارد و هر لکه رنگ در بخش‌های مختلف بدنه مثل گلگیر، درب‌ها، کاپوت و صندوق عقب قیمت خودرو را می‌اندازد.

۴- تصادف سنگین

علاوه بر رنگ‌شدگی، تصادف سنگین هم می‌تواند باعث شود تا خودرو دست دوم با قیمت خیلی کمتری نسبت به مدل صفر، به فروش برسد. تصادف سنگین موجب می‌شود تا بخش زیادی از بدنه از نو رنگ و یا به طور کامل تعویض شود و یا اینکه شاسی ضربه شدیدی بخورد.

همچنین تصادفات سنگین به خصوص از جلو به موتور و گیربکس هم آسیب شدیدی وارد می‌کند.

بازار خودرو کارکرده

۵- آپشن و امکانات و رنگ

همه خودروها به صورت استاندارد دارای آپشن‌ها و امکاناتی هستند که در کارخانه نصب می‌شود و بعضی از صاحبان نیز به دلخواه امکاناتی را برای راحتی و رفاه خود روی آن نصب می‌کنند. این آپشن‌ها باعث می‌شود تا به قیمت خودرو کارکرده اضافه شود.

نکته مهم دیگر، رنگ خودرو است. بعضی از رنگ‌ها مشتریان بیشتری دارند و همین می‌تواند قیمت ماشین دست دوم را افزایش دهد.

۶- بیمه

اگر خودرو بیمه نداشته باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که دارای تخفیف بیمه باشد، موجب می‌شود تا با قیمت بیشتری به فروش برسد.

۷- وضعیت فنی و موتور

«فنی سالم است» این اصطلاح رایج و متداولی در بازار خودرو است که نشان می‌دهد موتور خودرو و قطعات آن مثل واشر سرسیلندر، سیستم ترمز، سیستم تعلیق و… مشکلی ندارد. البته هنگام خرید اتومبیل دست دوم بهتر است خودرو کارشناسی‌شده بخرید و یا از نظرات افراد خبره و اهل فن استفاده کنید و به حرف فروشندگان ماشین توجه نکنید. در صورتی که خودرو از نظر فنی دارای معایبی باشد، بعدها هزینه زیادی روی دست خریدار می‌گذارد.

نویسنده: میلاد قزللو