بررسی مشخصات فنی مرسدس بنز EQT

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی مرسدس بنز EQT

مرسدس بنز از خودرو مفهومی EQT رونمایی کرد. مرسدس EQT مدل برقی ون کلاس T و نهمین محصول از سری خودروهای برقی EQ مرسدس است. اما شکل ظاهری این مدل از بنز چه شکلی است؟

این خودرو مفهومی بر اساس نسل دوم اتومبیل تجاری سبک (LVC) سیتان طراحی شده و نشان‌دهنده برنامه آینده مرسدس برای تولید ون و خودرو چندمنظوره (MVP) است که با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و برقی به بازار خواهد آمد. مدل‌های بنزینی و دیزلی با نام کلاس T عرضه می‌شود و ون برقی با اسم مرسدس بنز EQT به دست مشتریان می‌رسد.

مارکوس بریتشوئرت درباره این خودرو می‌گوید: «با تولید و عرضه کلاس T، تعداد محصولات مرسدس بنز بیشتر می‌شود. این خودرو مناسب خانواده‌ها و اشخاصی است که به یک اتومبیل جادار نیاز دارند. و مرسدس بنز EQT بیانگر این موضوع است که در آینده مدل تمام برقی از این خودرو را عرضه خواهیم کرد.» این خودرو رقیب فولکس واگن کدی، سیتروئن برلینگو و واکسال کمبو است و مشتریان می‌توانند در سال ۲۰۲۲ مرسدس کلاس T را خریداری کنند. خودرو جدید با همکاری رنو طراحی و تولید شده و مشخصاتی مشابه نسل سوم رنو کانگو دارد و مرسدس بنز EQT هم همزاد کانگو ای-تک الکتریک است.

طراحی ظاهری مرسدس بنز EQT

طراحی ظاهری مرسدس بنز EQT

خودرو مفهومی مرسدس بنز EQT پیش‌نمایشی از ون کلاس T است. جلوپنجره سیاه رنگ بزرگ به همراه نشان سه‌بعدی مرسدس در جلوی خودرو دیده می‌شود، چراغ‌های باریک LED جلو در بالای جلو پنجره قرار دارد و یک نوار باریک هم چراغ‌های عقب را به هم متصل می‌کند.

این خودرو مفهومی از رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی استفاده می‌کند و دارای یک سقف شیشه‌ای بزرگ است. برای تزئینات داخلی از چرم استفاده شده است. مدل‌های تولیدی کلاس T و EQT در اواخر سال جاری و تقریبا بدون تغییر نسبت به مدل مفهومی رونمایی می‌شوند.

جزئیات بیشتر در آینده اعلام خواهد شد اما مرسدس قصد دارد تا یک مدل با ابعاد استاندارد و پنج نفره عرضه کند و همین طور مثل مدل مفهومی EQT، یک مدل بزرگ‌تر با ظرفیت هفت سرنشین را نیز به بازار عرضه می‌کنند. درهای جلو از نوع لولایی است اما در عقب به صورت کشویی باز و بسته می‌شود و درهای مدل مفهومی به صورت برقی است. هر چند طبق اعلام مرسدس، در کشویی عقب در مدل‌های تولیدی به صورت دستی خواهد بود.

درهای بزرگ عقب از سقف شروع شده و تا بالای سپر ادامه دارد و فضای مسطح صندوق عقب را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد و با برداشتن صندلی‌های ردیف سوم و جمع شدن ردیف دوم می‌تواند گنجایش بیشتری پیدا کند.

نمای پشتی مرسدس بنز EQT

طراحی داخلی بنز EQT

فاصله زیاد بین دو محور و ارتفاع بلند مرسدس بنز EQT فضای بزرگی را در دسترس راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. ردیف دوم صندلی‌ها طوری طراحی شده تا سه صندلی کودک در خودرو قرار گرفته و همچنین در پشت صندلی‌های جلو از میزهای پلاستیکی تاشو استفاده شود.

در مدل مفهومی از چرم سفید استفاده شده که در مدل‌های تولیدی روکش‌های پارچه‌ای نایلونی به کار خواهد رفت. در مرکز داشبرد هم یک نمایشگر لمسی نصب شده است.

فرمان نمای مرسدس بنز EQT

آپشن‌ها و امکانات به سبک EQT

از جمله تجهیزات استاندارد ون کلاس T، سیستم عامل MBUX است که در کلاس A و سایر محصولات جدید مرسدس استفاده می‌شود. آپشن‌های ایمنی شامل ترمز اضطراری خودکار، دستیار تغییر لاین، دستیار باد، کنترل پایداری تریلر، کروز کنترل تطبیقی و دستیار ترافیک است.

صندوق عقب مرسدس بنز EQT

جزئیات مشخصات فنی مرسدس EQT

هر دو مدل ون مرسدس روی پلتفرم CMF-B رنو ساخته می‌شود و می‌توان از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی و برقی استفاده کرد. ون برقی EQT بنز، ۴۹۴۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۳ میلیمتر عرض و ۱۸۲۶ میلیمتر ارتفاع دارد و ۹۲ میلیمتر درازتر، ۸ میلیمتر عریض‌تر و ۸ میلیمتر بلندتر از فولکس واگن کدی مکسی است.

مشخصات فنی خودرو هنوز اعلام نشده اما به احتمال زیاد از پیشرانه‌های رنو کانگو و گیربکس شش سرعته دستی یا جعبه دنده اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچه استفاده می‌شود. پیشرانه‌های خودرو رنو شامل یک موتور بنزینی ۱.۲ لیتری توربوشارژ با ۱۱۳ اسب بخار و یک موتور دیزلی ۱.۵ لیتری با ۷۴ تا ۱۰۹ اسب بخار قدرت است. احتمالا پیشرانه برقی EQT دارای ۱۰۱ اسب بخار قدرت خواهد بود و از باتری ۴۵ کیلووات بر ساعت استفاده می‌کند.

نمایی از مرسدس بنز EQT

بنز EQT و کلاس T، ون آینده خواهد بود؟

مرسدس بنز EQT و T در کنار رنو کانگو و کانگو ای-تک الکتریک در کارخانه‌ای در فرانسه روی خط تولید می‌رود. هدف مرسدس بنز از تولید کلاس T، تکرار موفقیت‌های ویتو و کلاس V است.

طراحی ظاهری و کلی از نمایی از مرسدس بنز EQT

 

نویسنده: میلاد قزللو