آشنایی با ساختار لاستیک ماشین

۱ خرداد ۱۴۰۰ آشنایی با ساختار لاستیک ماشین

لاستیک به‌ عنوان آخرین عضو از چرخه سیستم انتقال قدرت و تنها وسیله‌‌ مرتبط با سطح زمین از درجه اهمیت بسیار بالایی در کنترل ماشین برخوردار است. شاید در گذشته خودروسازان، تایر را به عنوان یک عضو ساده از اتومبیل در نظر می‌گرفتند؛ اما امروزه به موضوع «تداوم و تضمین اصطحکاک با سطح جاده و بزرگراه‌ها» که وظیفه آن برعهده لاستیک است، بیش از پیش توجه می‌شود.

در همین راستا از چندین سال پیش کمپانی‌های تایرسازی، تحقیق و مطالعه تخصصی در باب آن‌ها را بسیار مهم دانسته‌اند و تولید لاستیک‌هایی با تکنولوژی پیشرفته را در دستور‌کار خود قرار  دادند. قبل از هرچیزی بهتر است تا شما را با انواع تقسیم‌بندی تایرها آشنا کنیم.

ساختار لاستیک خودرو

تایر ماشین از موادی همچون کائوچو، سیم یا نخ، انواع محافظت‌کننده‌‌ و دوده تشکیل شده است. همچنین دارای دو نوع ساختار بایاس و رادیال است:

  • لاستیک‌های رادیال: در این دسته از تایرها، امتداد نخ‌های لایه‌ها با خط مرکزی آن، زاویه‌ای در حدود 90 درجه می‌سازد و به‌ عبارتی در جهت شعاعی قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های مهم انواع رادیال می‌توان به طول عمر زیاد، ترمز‌‎گیری سریع، مصرف سوخت کم و رانندگی راحت اشاره کرد. همچنین جنس نخ لایه‌ها در تایرهای رادیال، پلی استال یا ریون است.
  • لاستیک‌های بایاس: لایه‌ها در این دسته از تایرها، به‌صورت ضربدری روی هم قرار می‌گیرند و امتداد نخ‌های لایه با خط مرکزی آن، زاویه‌ای مورب می‌سازد. جنس نخ لایه‌های انواع بایاس، نایلون است و در بدنه آن (به‌جز در ناحیه طوقه‌ها) از سیم فولادی استفاده نمی‌شود.

انواع لاستیک خودرو

تایرها متناسب با قرارگیری در شرایط جوی متفاوت جاده‌‌ها (رانندگی در جاده‌های گرم، خشک، برفی یا مرطوب) و همچنین در فصل‌های مختلفی که از آن بهره می‌برند، به پنج دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. لاستیک تابستانه: این نوع از تایرها، مناسب استفاده در جاده‌های خشک و گرم هستند. انواع تابستانه مختص مناطق معتدل برای فصل تابستان طراحی شده‌اند؛ همچنین بعضی از مدل‌های آن برای استفاده در جاده‌های خیس مناسب هستند پس باید قبل از خرید لاستیک به مدل‌های آن و زمان استفاده هم توجه کرد. در واقع نوع تابستانه با هدف رسیدن به سرعت بالا در روزهای گرم تابستان به بازار ارائه شده است.
  2. لاستیک زمستانه (یخ شکن): این نوع تایرها برای جاده‌های برفی (برف‌های ذوب‌شده که با خاک ترکیب شده‌اند) مناسب هستند. شما در فصل زمستان با استفاده از انواع یخ ‌شکن می‌توانید بدون هیچ نگرانی تردد کنید.
  3. لاستیک چهار فصل: این نوع از تایرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شرایط مختلف جوی و برای حالات متفاوت سطح جاده در هر چهار فصل سال قابل استفاده باشند.نقطه قوت و ضعف این نوع از لاستیک‌ها در چهار فصله بودن آن خلاصه می‌شود؛ زیرا در عین حال که مناسب استفاده در کلیه فصول هستند، بهترین گزینه برای هیچ فصلی نیستند.
  4. لاستیک دارای عملکرد بالا: این نوع از تایرها که دارای قیمت بالایی هستند، از رشته‌های نخی با کیفیت بالا در ساختار خود بهره می‌برند که در نتیجه از قابلیت چنگ‌زنی بسیار عالی در سرعت‌ پایین، سر و صدای کم در سرعت بالا و عملکرد خوب در سر پیچ‌ها برخوردارند. هر چند در گذشته از این نوع لاستیک‌ها، تنها در ماشین‌های مدل بالا و ورزشی استفاده می‌شد؛ اما امروزه، شاهد استفاده از تایرهای دارای عملکرد بالا نیز در بسیاری از اتومبیل‌های معمولی هستیم.

انواع طرح آج لاستیک

موضوع مهم دیگری که در انتخاب این قطعه از خودرو باید در نظر گرفت، طرح آج تایر است که در مواردی همچون بهینه‌سازی ترمزگیری، خنک‌کردن، چنگ‌زنی بهتر به سطح جاده تاثیرگذار است. در مجموع انواع آج لاستیک به پنج دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. طرح چهار خط: منظور از خط، همان شیارهای روی تایر است و طرح چهار خط، حکایت از چهار شیار بر روی آن دارد. از ویژگی‌های بارز این نوع چرخ‌ها می‌توان به پایداری حرکتی مناسب، قدرت ترمزگیری خوب و فرمان‌پذیری راحت اشاره کرد. با توجه به این خصوصیات، بیشتر در محور جلو خودرو از نوع چهار خط استفاده می‌شود.
  2. طرح نیم‌دنده: در این طرح، شیارها به‌صورت عرضی در سرتاسر محیط لاستیک نقش بسته‌اند. طرح نیم‌دنده هم مانند طرح چهار خط از ویژگی‌هایی همچون ترمزگیری بسیار خوب، قدرت چنگ‌زنی بالا و راندن راحت ماشیت برخوردار است؛ با این تفاوت که تایرهای نیم‌دنده، مناسب محور عقب وانت‌ها و کامیون‌ها هستند.
  3. طرح دو خط: این طرح دارای شیار عرضی دور تا دور محیط تایر و شیارهای طولی در مرکز آن است؛ به عبارتی در این نوع لاستیک‌ها از ترکیب طرح چهار خط و نیم‌دنده در کنار هم استفاده شده است. همچنین طرح دو خط، مناسب محور جلو وانت‌ها و کامیون‌ها است.
  4. طرح مکعب: از این طرح بیشتر در چرخ‌ جلو و عقب لاستیک‌های رادیال سواری استفاده می‌شود. ویژگی‌های بارز طرح مکعب شامل ترمزگیری و چنگ‌زنی مناسب، فرمان‌گیری خوب و قابلیت بیرون راندن آب هنگام تماس با جاده است.

 

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45