بررسی مشخصات فنی ام وی ام X33 اسپرت

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی ام وی ام X33 اسپرت

ام وی ام ایکس۳۳ یکی از کراس اوورهای محبوب چینی موجود در کشورمان به حساب می‌آید که تاکنون در سه مدل مختلف به دست مشتریان ایرانی رسیده است.

این محصول نخستین مرتبه با نام چری تیگو در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۰۵ به معرض دید عموم گذاشته شد. از سال ۲۰۱۰ و پس از ارائه نمونه فیس لیفت این خودرو، نام آن به چری تیگو ۳ در بازارهای بین‌المللی تغییر یافت که مدل جدید در ایران تحت عنوان ایکس ۳۳ نیو شناخته می‌شد.

شرکت مدیران خودرو که تولید و مونتاژ محصولات چری در ایران را بر عهده دارد، عرضه x33 نیو را به بازار کشور ادامه داد تا آنکه مدل جدید ایکس ۳۳ یا چری تیگو ۳ از سال ۲۰۱۶ در سبد تولیدات شرکت چری جای گرفت. بنابراین مدیران خودرو نیز بیکار ننشست و جدیدترین مدل تیگو ۳ را با عنوان ام وی ام X33S از سال ۹۵ روانه پارکینگ مشتریان داخلی کرد. این مدل در دو تیپ معمولی و اسپرت به دست مشتریان ایرانی رسید که در شرایط فعلی تنها مدل اسپرت و فول آپشن‌ این خودرو در لیست تولیدات شرکت مدیران خودرو حضور دارد. در ادامه بررسی ویژگی‌های ظاهری، فنی و وضعیت فروش ام وی ام X33S اسپرت تشریح شده است.

 

مشخصات فنی ام وی ام X33 اسپرت

MVM X33S اسپرت به یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۹۷۱ سی سی مجهز شده و نیرویی برابر با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. این میزان نیرو به واسطه یک جعبه دنده سی وی تی ۷ سرعته (شبیه سازی شده) به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودروی ۱۴۲۰ کیلوگرمی برابر با ۱۳.۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. باک بنزین ایکس۳۳ هم برابر با ۵۵ لیتر گنجایش دارد.

طراحی ظاهری ام وی ام ایکس۳۳

طراحی ظاهری ام وی ام ایکس33 اسپرت

نمای ظاهری ام وی ام ایکس۳۳ اسپرت نسبت به مدل اولیه این خودرو که بیش از ۱۰ سال پیش مهمان جاده‌های ایران شد، بسیار جذاب‌تر به نظر رسیده و شمایل مهیج‌تری از این کراس اوور جمع‌وجور چینی به نمایش گذاشته است. در بخش جلو شاهد طرح کشیده و نسبتا خشن چراغ‌های اصلی هستیم که در کنار جلو پنجره‌ای نه چندان بزرگ و مزین به لوگو ام وی ام، شمایلی جسورانه به چهره این خودرو بخشیده است.

طراحی قاب‌های مه شکن، سپر و دریچه تهویه میانی آن نیز در نوع خود زیبا و اسپرت جلوه می‌کند که بر جذابیت ام وی ام x33 اس نسبت به سایر مدل‌های این خودرو بیش از پیش افزوده است. طراحی نمای جانبی نسبت به گذشته و در طول دوران حیات این خودرو، دچار تغییرات عمده نشده و شرکت سازنده صرفا با اعمال برخی اصلاحات ظاهری اندک، سعی در به‌روزآوری و جذاب‌تر ساختن بدنه این خودرو داشته است. همچنین در مقایسه با دیگر محصولات ام وی ام، عملیات حجم‌پردازی و ایجاد نمای عضلانی در بدنه خودرو کمتر صورت گرفته است.

در نمای عقب نیز شاهد حضور لاستیک زاپاس روی درب صندوق به سبک کراس اوورهای فول سایز ژاپنی هستیم. چراغ‌های یک تکه نیز در دو طرفه درب صندوق جانمایی شده و نمایی ساده و در عین حال متناسب را برای این بخش ام وی ام ایکس ۳۳ اس رقم زده‌اند. استفاده از رنگ متمایز مشکی برای ستون‌ها و سقف در مدل اسپرت هم جزو ترفندهایی است که امروزه برخی از خودروسازان به جهت مهیج‌تر جلوه دادن تولیدات خود در نسخه‌های اسپرت از آن بهره می‌برند.

به طور کلی طراحی نمای بیرونی ام وی ام ایکس ۳۳ اس به ویژه در بخش روبه‌رو بسیار هیجان برانگیزتر و جذاب‌تر از گذشته ترسیم شده است. با این حال بدنه ام وی ام x33 به دلیل آنکه به طور کلی نسبت به مدل‌های اولیه خود دستخوش تحول اساسی نشده، امروزه و در قیاس با تولیدات جدیدتری همچون چری تیگو ۷، ام وی ام ایکس۵۵ و… کمی قدیمی و کلاسیک به نظر می‌رسد. با این حال عمده مشتریان بازار کم تنوع ایران از ظاهر ام وی ام ایکس۳۳ نسبتا راضی و خرسند هستند و انتقاد چندانی را بر آن وارد نمی‎دانند.

طراحی داخلی ایکس ۳۳

طراحی داخلی ام وی ام ایکس ۳۳

طراحی کابین ام وی ام ایکس ۳۳ اس بر خلاف نمای بیرونی آن به طور کلی نسبت به مدل‌های اولیه دستخوش تحول شده و در اینجا شاهد نوعی طراحی اسپرت و نسبتا به‌روز هستید که جلوه‌های مهیج و جذابی را برای کاربران در پی داشته است. داشبورد با استفاده از خطوطی با زوایای نسبتا نرم و البته شکسته و همچنین اشکال هندسی چندضلعی سر و شکل یافته که نشان از تاکید بر جنبه‌های اسپرت و جوان‌پسندانه نمای داخلی ایکس ۳۳ اسپرت دارد؛ استفاده از تزیینات قرمز رنگ نیز موجب تشدید این مهم شده است.

همه چیز از جمله طرح دستگیره‌ها، بازویی درب‌ها، کنسول میانی، دریچه‌های تهویه، غربیلک فرمان و همچنین پنل کیلومترشمار پشت فرمان دارای طراحی نسبتا به روز و آمیخته با شاخصه‌های مدرن طراحی داخلی است. کیفیت متریال به کار رفته در ساخت کابین این خودرو نیز گرچه از نوع مرغوب و با کیفیت نیست اما در این رنج قیمت تقریبا قابل قبول بوده و می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند.

همچنین فضاسازی کابین ام وی ام  X33S اسپرت به نحوی صورت پذیرفته که پنج سرنشین بزرگسال به صورتی نسبتا راحت و آسوده و با حداقل محدودیت درون آن جای بگیرند. به طور کل فضای کابین ام وی ام ایکس ۳۳ اس اسپرت از نوعی طراحی جوان‌پسند و امروزی برخوردار شده که نسبت به گذشته پیشرفت بسزایی در آن قابل مشاهده است و می‌تواند نظرات مثبت بسیاری از مشتریان را نسبت به خود جلب کند.

امکانات ام وی ام ایکس۳۳

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی ایمنی جدیدترین مدل ام وی ام X33 اتوماتیک اسپرت می‌توان به کروز کنترل، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت، سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دیلایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، روکش چرمی فرمان مجهز به دکمه‌های کنترل و روکش چرم، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر و هندزفری، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، میرورلینک، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع اتومات، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، روکش صندلی چرم، پورت ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، کیت و رکاب اسپرت بدنه، سقف مشکی.

 مزایا و معایب ام وی ام ایکس ۳۳

از جمله نقاط قوت ام وی ام x33 اسپرت می‌توان به طراحی ظاهری جذاب‌تر نسبت به مدل‌های پیشین، عایق‌بندی بهتر، امکانات بیشتر از قبل، بهبود شاخصه‌های فنی خودرو، عملکرد نرم جعبه دنده سی وی تی، گستردگی خدمات پس از فروش و تعمیر نگهداری نسبتا ارزان آن اشاره کرد. از سوی دیگر انتقاداتی بر کیفیت ساخت خودرو وارد است که می‌توان آنها را در زمره نکات منفی ام وی ام x33 دسته‌بندی کرد.

وضعیت فروش ام وی ام X ۳۳ اس در بازار ایران

ام وی ام ایکس۳۳ با توجه به برخورداری از قیمت نسبتا مناسب در میان کراس اوورهای هم‌ رده و مشابه، همواره یکی از پرفروش‌ترین و مورد توجه‌ترین شاسی بلندهای جمع و جور بازار ایران به شمار آمده است. مضاف بر این گستردگی خدمات پس از فروش و ارزان‌تر بودن نسبی لوازم یدکی این خودرو نسبت به سایر شاسی بلندها سبب شده تا شمار بسیار بیشتری از اقشار متوسط جامعه خواهان تصاحب این خودرو باشند. بنابراین باید گفت که ام وی ام  X33S یکی از پرفروش‌ترین مدل‎های شاسی بلند شهری ایران به شمار رفته و بازار معاملات آن از گرما و رونق بسیار مناسبی سود می‌برد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور