بررسی مشخصات فنی تندر پلاس

۱ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی تندر پلاس

دهه ۹۰ شمسی، آغاز دوران خودروهایی بود که بعد از اسمشان یک علامت به‌علاوه + درج می‌شد. گروه خودروسازی سایپا اتومبیل‌های مثل کوییک آر پلاس و ساینا پلاس را عرضه کرد و سورن و دنا و رانا هم از محصولات ایران خودرو هستند. علاوه بر این خودروهای داخلی، یکی از محصولات شرکت‌های خارجی با اسم ایرانی نیز به این جمع اضافه شد: تندر پلاس.

تندر پلاس خودروی جدیدی نیست و در حقیقت فیس لیفت تندر۹۰ ایران خودرو است که از سال ۸۶ روی خط تولید قرار دارد. مدل فیس لیفت در سال ۹۵ عرضه شد و نسبت به مدل اولیه، فقط تغییرات جزئی در ظاهر پیدا کرد.

تولید خودروهای پلاس، واکنش شرکت‌های داخلی به تشدید تحریم‌ها، قطع همکاری شرکای خارجی و شرایط خاص بازار داخلی است که بدین شکل تغییرات کوچکی در بدنه و آپشن‌های اتومبیل‌های قدیمی خود می‌دهند و آنها را به عنوان خودروهای جدید و با قیمتی بیشتر به مشتریان می‌فروشند.

مطالب مرتبط:

مشخصات فنی تندر پلاس

تندر پلاس

اگر بخواهیم مشخصات فنی تندر پلاس را تعریف کنیم باید بگوییم که هیچ فرقی با تندر۹۰ ندارد. ایران خودرو همان پیشرانه و جعبه دنده را در بدنه‌ای به‌روزتر و با یک علامت + بعد از اسم تندر استفاده کرده است.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی
نوع موتور K4M
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۰.۲ ثانیه (دنده‌ای) / ۱۱.۷ ثانیه (اتومات)
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر (دنده‌ای) / ۸.۳ لیتر (اتومات) در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون با میله پیچشی
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
نوع بدنه سدان کوچک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۲۹۰ میلیمتر
عرض ۱۷۴۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۲۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۳۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۱۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ
چرخ جلو و عقب R15 185/65
حجم صندوق عقب ۵۱۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه تندر پلاس

تندر پلاس

تندر پلاس مدل فیس لیفت تندر۹۰ است که ۹ سال بعد از مدل اولیه راهی بازار شده است. این سدان کوچک با نام اصلی لوگان، محصول خودروسازی داچیا، یکی از شرکت‌های گروه خودروسازی رنو است که اتومبیل‌های ارزان قیمت و اقتصادی تولید می‌کند. به همین دلیل طراحی تندر نیز بر اساس همین رویه اقتصادی و به صورت ساده و جعبه‌ای طراحی شده و خبری از حجم‌ها و خطوط متعدد نیست.

تندر پلاس شکل و شمایل بهتری نسبت به تندر۹۰ پیدا کرده و تا حدودی زشتی‌ها و ضعف‌های ظاهری رفع شده است. طراحی چراغ‌ها و سپر هم در جلو و هم در عقب خودرو از نو انجام شده و علاوه بر باله اسپویلر مانند، یک نوار کرومی به پایین در صندوق عقب و یک نوار کرومی هم بالای جلوپنجره اضافه شده است.

دستگیره‌ها و زه روی درها همرنگ بدنه است و این رویه در دیگر خودروهای پلاس ایران خودرو نیز به کار رفته است.

موتور تندر پلاس

کابین تندر پلاس

داشبرد تندر پلاس

برعکس تغییراتی که روی بدنه و ظاهر خودرو انجام شده و باعث شده تا قیافه‌ای بهتر پیدا کند اما کابین تندر پلاس از نو طراحی نشده و سازندگان همان طرح ساندرو را به کار بسته‌اند.

تغییرات طراحی داخلی فقط به ظاهر داشبرد و تودری‌ها محدود شده است، با این وجود کیفیت خیلی بهتری از تندر۹۰ دارد.

تندر۹۰ یکی از جادارترین خودروهای بازار ایران است و تندر پلاس هم به دلیل ابعاد و اندازه یکسان، فضای کافی برای ۵ سرنشین را فراهم می‌کند. ظرفیت صندوق عقب این سدان کوچک ۵۱۰ لیتر است و برای یک سفر خانوادگی مناسب خواهد بود.

امکانات و تجهیزات تندر پلاس

تندر پلاس

هر چند تندر پلاس ظاهر زیباتر و کابین بهتری نسبت به تندر۹۰ پیدا کرده اما از نظر امکانات و تجهیزات تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد و با عرضه در سال ۹۶، فاقد آپشن‌هایی مثل نمایشگر لمسی، دوربین عقب، کروز کنترل و حتی سانروف و سنسور عقب است.

فهرست کوتاه و مختصر آپشن‌های تندر پلاس شامل این موارد است: ترمزهای ABS و EBD، کامپیوتر سفری، بالابر برقی شیشه عقب، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر و آینه بغل برقی دارای گرمکن.

تندر پلاس خودرویی بهتر از تندر۹۰

تندر پلاس

از هر نظر که بخواهیم حساب کنیم تندر پلاس خودرویی بهتر از تندر۹۰ محسوب می‌شود اما در مقایسه با رقبای هم‌قیمت امکانات و تجهیزات کمتری دارد. با این حال، این سدان کوچک خودروی جاداری برای خانواده‌های کوچک است و به دلیل کیفیت بالا و استهلاک کم سال‌ها می‌تواند زیر پایتان باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو