بررسی مشخصات کوییک آر (R)

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ بررسی مشخصات کوییک آر (R)

احتمالا تا به حال در خیابان چشمتان به خودرو هاچبک دو رنگی افتاده و با نگاهتان آن را دنبال کرده‌اید. کوییک آر یکی از انواع مختلف هاچبک جوانپسند گروه خودروسازی سایپا است که یک سال بعد از تولید و عرضه کوییک معمولی، روانه بازار خودرو شد.

البته شاید فکر کنید که خودرویی با این شکل و شمایل و رنگ‌آمیزی چیزی بیشتر از کوییک معمولی به راننده ارائه می‌دهد اما تنها امتیاز و برتری کوییک آر همین دو رنگ بودن است در غیر اینصورت همان کوییکی است که بود. هر چند کوییک آر به پای خودروهای باکیفیت خارجی نمی‌رسد اما با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بازار ایران، با رنگ‌آمیزی جالب و متفاوتش رانندگان جوان و بانوان را ترغیب به خرید خودرو کرده است.

مشخصات فنی

موتور کوییک آر

کوییک آر یکی دیگر از خودروهای انحصاری سایپا است و مثل  ماشین تیبا و ساینا روی پلتفرم X200 ساخته شده و به همین دلیل مشخصات فنی کاملا مشابهی با آنها دارد. این خودرو ۳۹۸۹ میلیمتر طول، ۱۶۸۸ میلیمتر عرض و ۱۵۲۴ میلیمتر ارتفاع دارد و با این ابعاد و اندازه‌ها در کلاس خودروهای هاچبک کوچک جای می‌گیرد. فاصله بین دو محور کوییک آر ۲۴۱۲ میلیمتر است و ۱۰۶۵ کیلوگرم وزن دارد. هاچبک دو رنگ سایپا به جز رنگ‌آمیزی بدنه، از نظر مشخصات فنی هیچ فرقی با کوییک معمولی ندارد و اندازه‌ها و وزن و پیشرانه و گیربکس و آپشن‌های این دو خودرو یکسان است.


کوییک آر از همان پیشرانه ۴ سیلندر M15 بنزینی استفاده می‌کند که در زیر کاپوت تیبا و ماشین ساینا قرار دارد. این موتور می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. جعبه دنده ۵ سرعتی دستی قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. کوییک آر با استفاده از جعبه دنده دستی و پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد تا به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتش هم ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. باک این هاچبک کوچک ظرفیت ۴۱ لیتر بنزین را دارد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.

مثل بیشتر خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی، ترمز جلو از نوع دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است. برای سیستم تعلیق جلو از مک فرسون و برای سیستم تعلیق عقب از میله پیچی استفاده شده است. گنجایش صندوق عقب هاچبک کوچک سایپا به ۲۲۵ لیتر می‌رسد. کوییک آر از رینگ‌های ۱۴ اینچی استفاده می‌کند.

بدنه هاچبک سگمنت B
نوع موتور M15 خطی بنزینی
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۸
قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
محور محرک دیفرانسیل جلو
جعبه دنده ۵ سرعته دستی
شتاب ۱۳ ثانیه
سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
ترمز جلو / عقب دیسکی / کاسه‌ای
سیستم تعلیق جلو / عقب مک فرسون / میله پیچشی
طول ۳۹۸۹ میلیمتر
عرض ۱۶۸۸ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۲۴ میلیمتر
فاصله بین محورها ۲۴۱۲ میلیمتر
وزن ۱۰۶۵ کیلوگرم
ظرفیت باک ۴۱ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
ظرفیت صندوق عقب ۲۲۵.۶ لیتر

 

طراحی ظاهری

نمای ظاهری کوییک آر

جلوپنجره و سپر جلو کاملا جدید است. چراغ‌های کوییک آر از ساینا گرفته شده، با این تفاوت که دارای یک هاله سیاه رنگ است تا با دیگر اجزای بدنه هماهنگ باشد و چهره‌ای اسپرت پیدا کند. پوشش پلاستیکی روی گلگیرها قرار گرفته و ریل سقفی و دفیوزر سپر جلو و سپر عقب نیز روی کوییک آر نصب شده است.

سایپا این تغییرات را انجام داده تا کوییک آر را شبیه به یک خودرو هاچبک کراس مثل ساندرو استپ وی کند. البته ارتفاع کوییک و ساینا یکی است. نمای عقب کوییک آر شبیه به بی ام و ایکس۱ است.

بعد از برجام، سایپا اقدام به تولید ستروئن سی۳ کرد که با تشدید تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی و به دلیل کمبود قطعات، این خودرو از خط تولید خارج شد. هاچبک سیتروئن رنگ‌آمیزی دو رنگ داشت و سایپا این نوع رنگ‌آمیزی را روی کوییک آر اجرا کرد. با این حال همچنان تفاوت زیادی بین سیتروئن سی۳ و کوییک آر وجود دارد.

رنگ سقف، سپر و آینه‌ها با رنگ اصلی بدنه تفاوت دارد. کوییک آر در رنگ‌های سفید مشکی، سفید قرمز، مشکی نقره‌ای و مشکی قرمز عرضه می‌شود. از دیگر تغییرات کوییک آر می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی دو رنگ اشاره کرد.

طراحی داخلی

کابین کوییک آر

همان طور که ابعاد و ظاهر و مشخصات فنی کوییک آر با کوییک معمولی یکی است، بنابراین نباید انتظار داشت تا کابین این هاچبک کوچک هم متفاوت باشد.

هر چند تغییراتی در فرمان، تودری‌ها و کنسول میانی باعث شده تا کابین کوییک آر و همین طور کوییک معمولی کمی بهتر از تیبا و ساینا باشد. با این حال، همچنان ساده و تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد. تنها مزیت کوییک آر، قطعات دو رنگ داخل کابین است. قاب دور ورودی تهویه، قاب دور سیستم پخش، بخشی از رودری‌ها رنگ متفاوتی دارد.

آپشن‌ها و امکانات

نمای عقب کوییک آر

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور عقب، سیستم ضد سرقت خودرو، چراغ جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، بالابر برقی شیشه عقب، آینه بغل برقی، USB، برف پاکن کن عقب، گرمکن شیشه عقب، باز شدن خودکار درها بعد از تصادف، صندلی تاشو عقب، باز کردن صندوق عقب با ریموت از آپشن‌ها و امکانات کوییک آر است.

ماجرای تولد کوییک آر

کوییک آر

کوییک آر واکنش و پاسخ گروه خودروسازی سایپا به تشدید تحریم‌های آمریکا، قطع همکاری شرکت‌های خارجی با تولیدکنندگان داخلی، خروج سیتروئن از ایران و همچنین تامین بخشی از تقاضای بازار داخلی است.

بعد از برجام، شرکت‌های خارجی برای همکاری با خودروسازان داخلی به ایران آمدند و سیتروئن یکی از این شرکت‌ها بود. هاچبک سیتروئن C3 یکی از خودروهایی بود که تولید آن بعد از برجام در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. یکی از نکاتی که در این خودرو جلب توجه می‌کرد، رنگ‌آمیزی دو رنگ آن بود.

با خروج شرکای خارجی از ایران و نبود قطعات لازم برای تولید سیتروئن C3، مدیران سایپا تصمیم گرفتند تا خودرو داخلی مشابهی تولید کنند و این گونه بود که ساخت کوییک آر در کارخانه پارس خودرو، یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا شروع شد.

نویسنده: میلاد قزللو