بررسی مشخصات فوتون تونلند(تانلند) دیزلی

۱۹ دی ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فوتون تونلند(تانلند) دیزلی

کلاس خودروهای وانت دو کابین دو دیفرانسیل کشور سال‌های درازی است که از عدم تنوع به شدت رنج می‌برد. این کلاس در ابتدای دهه ۱۳۹۰ با ورود تعداد جدیدی از وانت‌های این کلاس به بازار ایران به آرامی با افزایش تنوع مواجه شد. خودروهایی چون ایسوزو دیمکس و گرند تایگر (کاپرا ۱ و ۲) از بهمن موتور، دانگ فنگ ریچ از پارس خودرو، هَرور از مرتب خودرو، آسنا از آمیکو و فوتون تانلند از ایران خودرو دیزل در این دهه روانه بازار ایران شدند.

اما در میان این گزینه‌ها فوتون تانلند با بهره‌مندی از برخی ویژگی‌های مثبت ظاهری و فنی به یکی از قدرتمندترین و پرفروش‌ترین وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل بازار ایران بدل شد. جایگاهی که همچنان از سوی این خودرو در بازار دست دوم کشور حفظ شده است.

مشخصات فنی فوتون تانلند دیزلی

تانلند (Tunland) که در فضای مجازی با نام کاملا اشتباه توتلند نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۱ از سوی شرکت فوتون موتور چین روانه بازار شد. این شرکت که در زمینه طراحی و تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین تخصص دارد، برتری و شهرت خود را از طریق همکاری در قالب قرارداد مشترک با قطعه سازان و تامین کنندگان معتبر جهانی به دست آورد و دقیقا به همین دلیل توانست در بازار‌های جهانی مطرحی چون استرالیا، کلمبیا و برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین حضور پیدا کند. موقیتی که از سوی هیچ یک از تجاری سازان چینی دیگر تکرار نشد.

تانلند از زمان عرضه در سال ۱۳۹۳ از سوی ایران خودرو دیزل (ایکو دیزل) تا کنون با سه پیشرانه مختلف (دو نمونه بنزینی و یک نمونه دیزلی) و یک فیس لیفت روانه بازار کشور شد. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی و جزئیات نسخه دیزلی خواهیم پرداخت و نیم نگاهی به دو نمونه بنزینی و نمونه فیس لیفت شده این خودرو نیز خواهیم داشت.

مشخصات فنی فوتون تانلند دیزلی-ایکو دیزل

کد پیشرانه/نوع سیستم سوخت رسانی

کامینز ISF 2.8/تزریق مستقیم گازوئیلی

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L)

۴/۱۶/۲.۸

نوع تنفس

توربوشارژر

قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM)

۳۴۰۰/۱۷۴

گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM)

۳۲۰۰-۱۶۰۰/۳۶۰

گیربکس

پنج سرعته دستی

انتقال نیرو

دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4WD)

وزن (Kg)

۱۹۴۰

شتاب اولیه 0-100 (S)

حدود ۱۴

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

حدود ۹

فوتون تانلند در نسخه دیزلی از پیشرانه ۲.۸ لیتری بهره می‌گیرد که طراحی ابتدایی آن کار شرکت آمریکایی  بسیار مشهور کامینز (Cummins) است که تولید آن برای شرکت فوتون در شعبه چین این شرکت آمریکایی انجام شده است. داستان در مورد سایر قطعات تولیدی این خودرو نیز به همین ترتیب است. گیربکس پنج سرعته دستی آن را شعبه چین شرکت گترگ (Getrag) آمریکا، گیربکس کمکی آن را شرکت بورگ وارنر (Borg Warner) آمریکا، محور عقب آن را شرکت دِینا (Dana/ بخوانید دِی-نا/در ایران معروف به دانا) و سیستم‌های الکترونیکی آن نظیر سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم پاشش سوخت مستقیم را شرکت بوش آلمان تولید کرده است.

از این رو فوتون از همان ابتدا پشتش به تجهیزات به کار رفته در تانلند گرم بود و در نتیجه جای تعجب ندارد که این خودرو تقریبا به سادگی به بازار داخلی استرالیا راه یافت. بازاری که مملو از رقبای قدرتمندآسیایی و آمریکایی نظیر محصولات تویوتا و جنرال موتورز و فورد است.

تنوع نسخه‌های فوتون تونلند

طراحی ظاهری فوتون تانلند

فوتون در ابتدا به موازات پیشرانه توربودیزل ISF 2.8 کامینز با پیشرانه ۲.۴ لیتری بنزینی تنفس طبیعی یورو ۴ (مشترک با بیشتر وانت‌های چینی بازار کشور) به بازار عرضه شد. این نسخه که در حقیقت بیشترین تیراژ تولید تانلند در ایران را به خود اختصاص می‌دهد، به دلیل ضعیف بودن، همانند نسخه دیزلی محبوب واقع نشد اما به دلیل سهولت در استفاده عموم مردم جامعه و دسترسی بهتر به جایگاه‌های سوخت بنزین، بیشتر نسخه‌های به فروش رسیده تانلند به این پیشرانه مجهز هستند.

ایران خودرو نسخه فیس لیفت فوتون تانلند را در اواخر سال ۱۳۹۸ با عنوان تانلند یورو ۵ روانه بازار ایران کرد که ضمن بهره‌مندی از ظاهر خارجی و داخلی نوین و ارتقا‌های انجام شده در بخش آپشن‌های رفاهی، به پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو بنزینی مجهز بود. این پیشرانه دقیقا همان پیشرانه‌ای است که اولین بار در فوتون ساوانا (شاسی بلند تولید محدود عرضه شده از سوی شرکت عظیم خودرو) به کار گرفته شده بود.

این پیشرانه با وجود داشتن حجم کمتر، به دلیل داشتن سیستم توربوشارژ، توان و گشتاور قابل قبولی به تولید می‌رساند که به نوعی ترکیبی منطقی از ویژگی‌های مثبت هر دو پیشرانه بنزینی و دیزلی قبلی تانلند را در یک پیشرانه واحد با خود به همراه دارد.

طراحی فوتون تونلند دیزلی

نمای پشتی فوتون تانلند

با تعلق طراحی به سال ۲۰۱۱، طراحی تانلند نه چندان زیبا است و نه چندا پویا. اما از سبک طراحی میانه‌رو آن نمی‌توان انتقاد زیادی وارد کرد. طراحی نمای خارجی این خودرو مخصوصا به دلیل تعلق به کلاس وانت‌‌ها، در بخش جلو قابل قبول و در نمای جانبی و نمای عقب زیبا به حساب می‌آید. طراحی ساختار و ابعاد بزرگ اتاق فوتون تانلند برابر با ۵۳۱۰×۱۸۸۰×۱۸۷۰ با فاصله محورهای ۳۱۰۵ میلی‌متری، یکی از ویژگی‌های بسیار درخور توجه این خودرو است. به این ترتیب که در زمان عرضه تانلند به بازار ایران، هیچ وانت دیگری در ابعاد خارجی و فضای داخلی فوتون تانلند در بازار وجود نداشت تا این که آمیکو با مدل آسنا از راه رسید.

بزرگ‌تر و راحت‌تر بودن فضای داخلی فوتون تانلند مخصوصا در ردیف دوم سرنشینان باعث شد از دیدگاه راحتی و آسایش سواری، بارها با رقیب قدرتمند و البته بسیار گران‌ قیمتی چون تویوتا هایلوکس مقایسه شود. فضای داخلی این خودرو با داشتن فضای بسیار بزرگ و راحت از چند ضعف اساسی رنج می‌برد.

فضای داخلی نسخه دیزلی فوتون تانلند فاقد آپشن‌های قابل توجه و دندان‌گیر است. کیفیت متریال به کار رفته در نمای داخلی این خودرو تماما از جنس پلاستیک خشک با رنگ تیره است و تنها آپشن‌هایی که در اختیار مالک قرار می‌دهد شامل آینه‌های برقی جانبی، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل و سنسور پارک عقب است که بسیار ابتدایی و تاسف‌بار است.

مزایا و معایب فوتون تونلند دیزلی

طراحی داخل کابین فوتون تانلند

فوتون تانلند با تکیه بر پیشرانه توربو دیزل با گشتاور قابل توجه خود سواری بسیار لذت بخش و پرتوانی ارائه می‌دهد که از دیدگاه شتابگیری و توان حرکتی رفتاری نزدیک به پیشرانه‌های V6 در محصولات برتری چون تویوتا دارد در حالی که از نظر قیمت نهایی در جایگاهی بسیار رقابتی قرار می‌گیرد. این مهم باعث می‌شود که تانلند دیزلی با داشتن وزن قابل توجه از دیدگاه مانورپذیری میان علاقه‌مندان ورزش آفرود و برای عبور از مسیرهای بیراهه بسیار محبوب واقع شود. فضای بسیار جادار و راحت کابین آن در کنار ظرفیت باربری در حدود یک تن، آن را به یک خودرو باربر دو دیفرانسیل توانمند برای استفاده‌های سازمانی و خصوصی بدل کرده است.

اما نسخه دیزلی تانلند پیش از فیس لیفت، چند ایراد اساسی دارد. پیشرانه این خودرو در برابر سوخت دیزل بسیار بی‌کیفیت تولیدی پالایشگاه‌های کشور بسیار حساس است. دسترسی به سوخت دیزل در ایران تنها در محدوده بیرون از شهرها ممکن است و این موضوع دشواری تملک تانلند دیزلی را به شکل غیر قابل باوری افزایش می‌دهد. با وجود این که مصرف سوخت پیشرانه خودروهای دیزلی در مقایسه با بنزینی بسیار کمتر است اما همچنان نمی‌توان از زحمت بسیار زیاد هر بار سوخت‌گیری با خودرویی دیزلی در استفاده روزمره درون شهری چشم‌پوشی کرد.

سیستم دو دیفرانسیل این خودرو نیز به صورت الکترونیکی فعال می‌شود و از این رو در مواجهه با رطوبت بسیار حساس عمل کرده و رفتار غیر قابل پیش بینی از خود بروز می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، سیستم دو دیفرانسیل این خودرو ممکن است دقیقا جایی که به آن نیاز دارید (در مسیرهای بارانی، برفی و گل‌آلود) عمل نکند. از آن گذشته این خودرو از سطح بسیار ضعیفی از آپشن‌های رفاهی و کیفیت متریال داخلی بسیار پیش پا افتاده رنج می‌برد و به هیچ عنوان در نمای داخلی نمی‌تواند مالک را راضی نگهدارد.

مجموع این مشکلات باعث شد عرضه نسخه دیزلی فوتون تانلند از سوی ایکو دیزل در برابر نسخه بنزینی آن بسیار محدودتر باشد. این موضوع افزایش قیمت این خودرو در بازار دست دوم و در عین حال افزایش محبوبیت برای علاقه‌مندان سفرهای برون شهری و طبیعت‌گردی را به همراه داشت که نتیجه آن به صورت خلاصه در افزایش تقاضا و کمبود عرضه خلاصه می‌شود.

نتیجه گیری

درگیری‌های شدید و حل و فصل نشده فوتون تانلند دیزلی و دو محصول رقیب آن یعنی ایسوزو دیمکس و هرور (نسخه دیزلی پاژن) با سازمان محیط زیست و درگیری‌های سازمان‌های درونی (عدم پلاک‌گذاری از سوی پلیس راهور) در زمان عرضه، باعث شد طلسم عدم محبوبیت خودروهای دیزلی عمومی در بازار ایران شکسته نشده و بازار این دست خودروها همچنان محدود و بی‌تنوع باقی بماند.

با این وجود قابل انکار نیست که نسخه دیزلی فوتون تاتنلند قدرتمندترین و محبوب‌ترین وانت دیزلی تولید شده در بازار ایران به شمار می‌آید. اگر خریداری بتواند پایه قیمت بالا در بازار دست دوم، دردسرهای نگهداری و تعیرات این خودرو را به تن بمالد و با آپشن‌های نداشته آن کنار بیاید، بدون شک از سواری با این وانت دو دیفرانسیل توانمند توربو دیزل لذت خواهد برد. باید دید که نسخه توربو بنزینی فوتون تانلند با حجم بیشتری از آپشن‌های رفاهی ارائه شده از سوی ایکو دیزل، تا چه اندازه جای خالی نسخه دیزلی این وانت را پر خواهد کرد.

رونمایی از فیس لیفت تونلند

ایران خودرو دیزل، زیرمجموعه تجاری‌ساز ایران خودرو که اخیرا با خیل عظیم مونتاژی‌های جدید چینی از دار و دسته وانت‌های دو کابین مواجه شده است، ظاهرا جایگاه پیکاپ توانمند و خوش فروش خود یعنی فوتون تانلند را بلاخره در خطر دیده و در نتیجه اقدام به تولید نمونه فیس لیفت شده این وانت کرده است.

نسخه فیس لیفت شده تانلند از دیدگاه فنی هیچ تغییری به خود ندیده اما بدون شک از دیدگاه زیبایی شناختی و افزایش سطح آپشن‌های رفاهی دستخوش تغییرات مثبت شده است. نسخه فیس لیفت تانلند شاید به زودی وارد بازار کشور شود تا با پیکاپ‌های دو کابین جدیدی که در آینده نزدیک به بازار تزریق می‌‌شوند رقابت کند اما در حقیقت این فیس لیفت از سوی فوتون در سال ۲۰۱۸ ارائه شده بود.

طراحی ظاهری نسخه فیس لیفت تونلند

نمای خارجی نسخه فیس لیفت تانلند بزرگ‌ترین تغییرات را در نمای جلوپنجره، چراغ‌ها و زیرسپر دیده است.به این ترتیب که گرافیک و طراحی چراغ‌های جلو با کمی کاهش در ارتفاع تغییر یافته و باریک‌تر شده‌اند. جلوپنجره با مزین شدن به سه خط کرومی عرضی ارتفاع بیشتری یافته و تا زیر سپر ادامه پیدا می‌کند. پس از آن زیر سپرخودرو با اتصال کاملا عرضی در راستای افق در دو طرف به سیستم روشنایی در روز و مه‌شکن‌های مستطیلی مزین شده است تا ظاهری جدیدتر برای چهره قدیمی تانلند به همراه آورد. البته نباید فراموش کرد که ریم‌های اسپرت آلیاژی در نسخه فیس لیفت با نمونه زیباتری جایگزین شده است اما رنگ کردن گلگیرهای خودرو به رنگ مشکی اقدام چندان جذابی به حساب نمی‌آید. امیدواریم ایران خودرو دیزل گلگیرهای مشکی رنگ پلاستیکی بر چهار چرخ خودرو را همانند نمونه پیش از فیس لیفت به رنگ بدنه نقاشی کند.

هنوز دقیقا مشخص نیست که ایران خودرو دیزل تانلند را دقیقا با چه سطح ارتقا یافته‌ای از آپشن‌های رفاهی روانه بازار خواهد کرد اما گویا قصد داشت نسخه نوین ۲۰۲۱ تانلند اتوماتیک را با پیشرانه‌ای قدرتمندتر در کشور به تولید برساند. از آنجایی که این موضوع هنوز محقق نشده است بعید به نظر می‌رسد که تانلند فعلی در نسخه فیس لیفت جز به نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تریم داخلی دو رنگ و اندک بهبود جزئی ظاهری در نمای داخلی به ویزگی خاص دیگری مجهز شده باشد. البته همین تغییرات به ظاهر جزئی در مقابله با رقبای جدیدی چون KMC T8 کرمان موتور، دایون V5 ماموت خودرو و آمیکو آسنا (نمونه توربو اتوماتیک)، می‌تواند تانلند قدیمی را همچنین در بورس نگه دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی