محصولات بهمن موتور در بازار ایران

۱۳ بهمن ۱۴۰۲ محصولات بهمن موتور در بازار ایران

گروه بهمن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در ایران، در ۷۰ سال فعالیت انواع مختلف خودرو از سه‌چرخه و وانت تا سدان و شاسی بلند را در قالب مونتاژ و واردات به بازار کشور عرضه کرده است.

فهرست محصولات بهمن موتور با مونتاژ خودروهای مزدا که اولین آنها وانت سه‌چرخ بود، شروع می‌شود. اما تحریم‌ها و قطع همکاری خودروسازان داخلی موجب شد تا بهمن هم مثل باقی شرکت‌ها به شراکت با کمپانی‌های چینی روی بیاورد و به مونتاژ این خودروها در بازار کشور بپردازد.

محصولات گروه بهمن علاوه بر خودروهای مونتاژی، شامل ماشین‌های وارداتی چینی نیز می‌شود که از سال ۱۴۰۲ در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفته است.

تاریخچه گروه بهمن

گروه بهمن از ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۳۱ فعالیت خود را در زمینه ترابری دریایی با نام ایران خلیج کو آغاز کرد. ۷ سال بعد و در سال ۱۳۳۸، اولین وسیله نقلیه این شرکت که وانت سه چرخ مزدا بود به بازار آمد و از آن به بعد به نام کارخانه خودروسازی مزدا شناخته می‌شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اسم شرکت دوباره عوض شد و ایران وانت در سال ۶۳ شروع به تولید وانت مزدا ۱۶۰۰ کرد. در سال ۱۳۷۸، عنوان شرکت به «گروه بهمن» تغییر نام پیدا کرد و اولین محصول این دوران، خودرو سدان مزدا ۳۲۳ بود.

شرکت بهمن دیزل، زیر مجموعه گروه بهمن که خودروهای تجاری سنگین تولید می‌کند، در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شد. میتسوبیشی برند ژاپنی بعدی بود که با مونتاژ شاسی بلند پاجرو در گروه بهمن به ایرانی‌ها معرفی شد.

در ابتدا دهه ۹۰، مدل دیگری از شریک قدیمی بهمن، مزدا ۲ به بازار ایران آمد و همچنین همکاری خودروساز ایرانی با تولیدکننده چینی FAW آغاز شد و دو خودرو بسترن B50 و B50F زیر پای رانندگان قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۵، بخش خصوصی مدیریت گروه بهمن و زیرمجموعه‌هایش شامل ایران دوچرخ، بهمن موتور، سیبا موتور و بهمن دیزل را برعهده گرفت. بسترن B30، هاوال H2 و H9، دیگنیتی و فیدلیتی از محصولات دوره جدید گروه بهمن هستند.

در حال حاضر، دیگنیتی، فیدلیتی، ریسپکت، کاپرا ۲، کارا، اینرودز و G9 خودروهایی هستند که در فهرست محصولات بهمن موتور قرار دارند و تولید مزدا ۳ جدید، بسترن B50F، هاوال H2، هاوال H9 و ایسوزو دی مکس متوقف شده است.

در سال ۱۴۰۲ بی ام کارز به‌عنوان زیرمجموعه جدید گروه بهمن برای واردات خودرو راه‌اندازی شد.

فهرست محصولات بهمن موتور

در حال حاضر، خودروهای چینی با بدنه‌های سدان، کراس اوور، وانت و ون روی خط مونتاژ این شرکت قرار دارند.

ایسوزو دیمکس

ایسوزو دیمکس

ایسوزو دیمکس تنها محصول سبک خودروساز ژاپنی ایسوزو در ایران است. گروه بهمن از سال‌ها پیش کامیون‌ها، کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌های ایسوزو را مونتاژ می‌کرد و در سال ۹۴ به سراغ خودروهای سبک این شرکت ژاپنی رفت. نسل اول ایسوزو دیمکس که محصول سال ۲۰۰۲ است، روی خط تولید گروه بهمن قرار گرفت. ایسوزوD-MAX  دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی توربو دیزل است و این موتور ۳ لیتری سوخت گازوییل مصرف می‌کند و به جعبه دنده دستی ۵ سرعته مجهز است که قدرت ۱۶۳ اسب بخار پیشرانه را به دو دیفرانسیل منتقل می‌کند. این وانت دو کابین دو دیفرانسیل قدرتمند دوام چندانی روی خط تولید گروه بهمن نداشت و خیلی زود از مجموعه محصولات بهمن حذف شد.

اینرودز

اینرودز ون باری کوچک و محصول دانگ فنگ چین است که توسط بهمن موتور مونتاژ و به مشتریان ایرانی عرضه می‌شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری اینرودز ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد، اما برای این موتور برای ماشینی که با ظرفیت کامل بارگیری، ۲ تن وزن پیدا می‌کند، ضعیف به نظر می‌رسد. فضای بار اینرودز ۵.۱ مترمکعب است و می‌توان حداکثر ۷۲۵ کیلوگرم بار را با آن حمل کرد. مزیت اینرودز در بازار ایران، ابعاد جمع و جور است و برای حمل بار در شهرهای شلوغ و پرترافیک به کار می‌آید.

بهمن G9

بهمن G9

بهمن G9 پیکاپ بزرگ و جدید چینی است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان ۱۴۰۱ به علاقه‌مندان ایرانی معرفی شد. این پیکاپ در چین با نام ZX ویشی ۱۹۴۹ عرضه می‌شود و برای طراحی آن از وانت‌های آمریکایی فورد و رم الهام گرفته شده است. موتور ۱۹۰ اسب بخاری و ۳۶۰ نیوتن.متری قابلیت آفرود را به بهمن G9 می‌دهد. امکاناتی که برای این پیکاپ در نظر گرفته شده، بیشتر از سدان‌ها و کراس‌اوورهای موجود در بازار است.

بسترن B30

بسترن B30 بعد از عرضه سدان‌های B50 و B50F به فهرست محصولات بهمن موتور اضافه شد و توانست مشتریان بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی جذب کند و فروش بهتری داشته باشد. بسترن B30 محصول FAW چین است و روی پلتفرم فولکس واگن ساخته شده است و از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری استفاده می‌کند. قدرت ۱۰۷ اسب بخاری صندوقدار بهمن از طریق یک گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. تولید این خودرو در سال ۱۴۰۰ به دلیل کمبود قطعات متوقف شده بود، اما در پایان سال ۱۴۰۱ دوباره روی خط مونتاژ قرار گرفت.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم کراس اوور مونتاژی بهمن موتور است که سال ۱۴۰۰ به مشتریان ایرانی تحویل داده شد. این خودرو سال ۲۰۱۸ بعد از رونمایی در نمایشگاه پکن، با نام دانگ فنگ iX5 به دست خریداران چینی رسید. طراحی ظاهری دیگنیتی پرایم با بیشتر کراس اوورهای موجود در بازار کشور تفاوت دارد، چرا که در قالب کراس اوور کوپه طراحی شده است و شمایلی اسپرت ارائه می‌دهد. مثل بیشتر ماشین‌های چینی مونتاژی، این خودرو نیز با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری و گیربکس CVT به فروش می‌رسد.

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ نسخه قوی‌تر دیگنیتی پرایم است که در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ معرفی شد. مدل پرستیژ همان ظاهر کراس اوور کوپه مدل پرایم را حفظ کرده، اما تغییراتی در سپر جلو و عقب، دیفیوزر عقب و سراگزوزها داشته است. یک موتور ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۲۸ اسب بخار زیر کاپوت دیگنیتی پرستیژ قرار دارد و یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌فرستد تا کراس اوور اسپرت بهمن موتور در ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

ریسپکت

ریسپکت

ریسپکت یکی از محصولات بهمن موتور است که بعد از عرضه دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم به بازار خودرو ایران رسید. این خودرو نسخه مونتاژی کوین شواندو است و روی پلتفرم آریزو ۵ و آریزو ۶ ساخته شده و مشابهت‌هایی با این سدان‌های چینی دارد. ریسپکت به موتور ۱.۵ لیتری ۱۵۴ اسب بخاری و گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی مجهز است و امکانات و آپشن‌های بیشتری از رقبای موجود در بازار دارد. نسخه جدید این خودرو با نام ریسپکت ۲ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲ معرفی شد. کیلومترشمار دیجیتال و اهرم تعویض دنده جدید، از تفاوت‌های ریسپکت ۲ با مدل قبلی است.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم بعد از دیگنیتی پرایم دومین خودرویی است که بهمن موتور در تابستان ۱۴۰۰ به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو در چین و سایر کشورها با نام جتور X70S فروخته می‌شود و از آنجا که یکی از محصولات گروه خودروسازی چری است، از مشخصات فنی یکسانی با خودروهای آریزو و تیگو بهره می‌برد. یکی از معایب سری اول این خودرو گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته خشک آن بود که در سال ۱۴۰۱ با گیربکس DCT تَر تعویض شد، تا رانندگان سواری راحت‌تری و کم‌دردسرتری را تجربه کنند. فیدلیتی پرایم در دو مدل ۵ و ۷ نفره عرضه می‌شود.

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ نسخه جدید فیدلیتی پرایم محسوب می‌شود که طراحی ظاهری لوکس‌تر، کابین مجلل‌تر و مشخصات فنی قوی‌تری دارد. این خودرو در چین با نام جتور X70 پلاس فروخته می‌شود و از آنجایی که یکی از محصولات کمپانی چری به حساب می‌آید، مشخصات فنی مشترکی با فونیکس تیگو ۸ پرو و فونیکس FX دارد. پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو در زیر کاپوت فدلیتی پرستیژ می‌تواند حداکثر ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل پرستیژ فیدلیتی هم مثل مدل پرایم به‌صورت ۵ یا ۷ نفره در دسترس خریداران ایرانی قرار می‌گیرد.

کاپرا ۲

کاپرا ۲ یکی از پیکاپ‌های میان‌رده بازار ایران است که با سیستم دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین قابلیت آفرود را دارد. این وانت در فهرست محصولات بهمن موتور قرار دارد و نسل دوم پیکاپ کاپرا محسوب می‌شود. گروه بهمن در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱، فیس لیفت جدیدی از این خودرو ارائه داد که همان مشخصات فنی کاپرا ۲ فعلی را دارد، اما از نظر طراحی ظاهری و داخلی به‌روزتر شده است تا بتواند با پیکاپ‌های جدیدتر از دیگر شرکت‌ها رقابت کند.

کارا

کارا یک خودرو وانت است که از دهه ۶۰ شمسی در فهرست محصولات بهمن موتور دیده می‌شود. این خودرو با بدنه تک کابین و دو کابین به بازار عرضه می‌شود و از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۱۱ اسب بخار بهره می‌برد. کارا در کنار نیسان جونیور یکی از پرکاربردترین وانت‌های ایران به حساب می‌آید. این خودرو در اصل وانت مزدا ۲۰۰۰ است که طراحی ظاهری آن به ۵ دهه قبل برمی‌گردد.

مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ نیو، نسل دوم این سدان ژاپنی است که برای عرضه در بازار داخلی توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شد. مزدا ۳ در سال ۱۳۸۶ به بازار ایران معرفی شد و در سال ۱۳۸۹ نسل جدیدش به دست مشتریان ایرانی رسید. مزدا ۳ نیو با دو بدنه سدان و هاچبک به بازار آمد که بعد از مدتی تولید مدل هاچبک متوقف شد. این خودرو دارای پیشرانه ۲ لیتری با ۱۴۸ اسب بخار قدرت است و از یک گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک استفاده می‌کند. ظاهر مزدا ۳ جدید نسبت به مدل قبلی به کل متفاوت شده است.

هاوال H2

هاوال H2 محصول گروه خودروسازی گریت وال چین است که تولیدش از سال ۹۶ در کارخانه گروه بهمن آغاز شده و از سال ۹۷ زیر پای رانندگان ایرانی قرار گرفته است. تولید این خودرو تا سال ۹۸ ادامه داشت. این کراس اوور دارای یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری است و هر چند آپشن‌های بهتری از خودروهای داخلی دارد اما از نظر قیافه به پای شاسی بلندهای جدیدتر گروه بهمن نمی‌رسد.

هاوال H9

هاوال H9 در کنار کراس اوور H2 یکی دیگر از محصولات گروه خودروسازی گریت وال چین است که از توسط گروه بهمن مونتاژ و به بازار داخلی عرضه می‌شد. این شاسی بلند چینی علاوه بر اینکه مثل برادر کوچک‌ترش یک خودرو شهری محسوب می‌شود، مثل تویوتا پرادو و میتسوبیشی پاجرو قابلیت آفرود را دارد. پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ هاوال H9 می‌تواند ۲۴۱ اسب بخار قدرت تولید کند و همراه با دو دیفرانسیل هوشمند، این امکان را فراهم کند تا بتوان با شاسی بلند چینی در هر مسیری رانندگی کرد. ابعاد بزرگ این خودرو اجازه می‌دهد ۵ تا ۷ سرنشین به راحتی در فضای داخلی آن جا شوند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو