معرفی هیوندا RM20e خودرو الکتریکی جدید هیوندای!

۷ مهر ۱۳۹۹ معرفی هیوندا RM20e خودرو الکتریکی جدید هیوندای!

اگر نگاهی به اخبار دنیای خودروسازی داشته باشید، متوجه می‌شوید که برند هیوندا (Hyundai) و جدیدترین مدل اولیه اش از RM20e، در صدر اخبار است. این مدل الکتریکی که به تازگی معرفی و رونمایی شده است، قابلیت این را دارد که به یکی از غول‌های شکست ناپذیر بازار خودرو دنیا تبدیل شود. معرفی این مدل قدرتمند، استانداردهای فراوانی را در صنعت خودروهای الکتریکی به چالش کشیده و تغییر می‌دهد. همانطور که در جریان هستید، سال گذشته در نمایشگاه خودروی پکن، این برند محبوب از یک محصول بسیار خاص به نام وِلوستر N eTCR (Veloster N eTCR) رونمایی کرد. هیوندا ولستر یکی از شاخص‌ترین مدل‌های الکتریکی مسابقه‌ای بود که مدل اولیه آن نیز برای رانندگی قانونی در جاده‌ها ارائه شد. حالا شاید برخی در نگاه اول تصور کنند که RM20e، نسخه به روز شده و تغییر یافته ولوستر است، اما باید بگوییم که اشتراک این دو مدل، در همان «نگاه اول» پایان یافته و هیچ شباهت دیگری به یک دیگر ندارند.

حروف RM، مخفف کلمه Racing Midship است و به تنظیمات و نوع پیشرانه این مدل اشاره می‌کند. عدد 20، نشان دهنده بیستمین مرتبه‌ای است که هیوندای از شروع راه RM در سال 2012، بر روی این پروژه کار کرده است. همانطور که مشخص است، کلمه  e هم الکتریکی بودن پیشرانه این مدل افسانه‌ای را نشان می‌دهد. تمامی تنظیمات و ویژگی‌های این مدل در کنار هم، «چابکی و ثبات» خاصی را رقم می‌زنند. این بدان معناست که کنترل این مدل آسان و بسیار عالی بوده و در عین حال چالاکی‌اش را به رخ رقبا می‌کشد.

پیشرانه رقابت پذیر با سایر خودروهای الکتریکی

ویژگی های ظاهری هیوندای الکتریکی جدید

نمای عقب هیوندای مفهومی جدید

نوبتی هم که باشد، نوبت پیشرانه است. هیوندا ادعا دارد که موتور الکتریکی تعبیه شده بر روی این مدل جذاب، 810 اسب بخار یا به عبارتی دیگر 596 کیلووات نیرو تولید می‌کند. این می‌تواند خبر بدی برای رقبای الکتریکی و حتی غیرالکتریکی RM20e باشد. نکته شگفت آور دیگر، گشتاور موتور است که با 960 نیوتون.متر برابری می‌کند! تمامی این ویژگی‌های شگفت انگیز در کنار هم قرار گرفته‌اند تا سرعت این مدل در کمتر از تنها سه ثانیه، از صفر به 62 مایل بر ساعت برسد. اگر بخواهید که سرعت به 124 مایل بر ساعت برسد، باید 9.88 ثانیه صبر کنید. بیشینه سرعت، 155 مایل بر ساعت تخمین زده شده است. هیوندای می‌گوید که طراحی مسابقه‌ای این مدل و سطح عملکرد آن، تعادل را به هنگام ترمز گرفتن چاشنی کار می‌کند. این در حالی است که سکوت موتور، سرعت عکس العمل و پاسخگویی آن، درست مانند یک ماشین مناسب برای فعالیت‌های روزمره روان است. یکی از دلایل موفقیت این مدل نسبت به مدل پیشین خود یعنی RM19، وزن بالاتر آن است. آنطور که به نظر می‌رسد، توانایی شارژ سریع باتری RM20e معادل 800 ولت است و این یعنی موفقیتی فراموش نشدنی.

معاون اجرایی و رئیس بخش محصولات گروه هیوندای موتور می‌گوید: «مدل اولیه RM20e اسپرت، نشانی از آرزوهای بخش الکتریکی هیوندای برای برند N است. با حرکت رو به جلو، هیوندای N نه تنها از طریق موتورهای احتراق داخلی باعث افزایش ضربان قلب رانندگان در هر دقیقه می‌شوند، بلکه از طریق گشتاور لحظه ای و پایداری محیطی پیشرانه قابل اعتمادی به ارمغان می‌آورند. RM20e ثابت می کند که هیجان رانندگی N حتی با انواع مدل های برقی نیز کاهش پیدا نخواهد کرد. »

هنوز اطلاعات مشخص و دقیقی از تکنولوژی و طراحی داخلی این مدل در دسترس نیست، اما آنطور که به نظر می‌رسد، طراحی صفحات دیجیتالی داخل کابین و همچنین طراحی فرمان، از ولوستر الهام و ریشه گرفته است.

 

هیوندای و خودروهای هیبرید و الکتریکی

کمپانی هیوندا هم مانند برخی دیگر از برندهای مطرح، طرفدار محیط زیست، رفع آلودگی هوا و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین است. در نتیجه فعالیت آن در زمینه خودروهای دوست‌دار محیط زیست، به حدودا 30 سال قبل بر می‌گردد. کمپانی محبوب ما، در سال 1988 فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای دوگانه سوز آغاز کرد. اولین خودروی تمام الکتریکی که از این برند ارائه شد، سوناتا الکتریکی (Sonata Electric Vehicle) بود که در سال 1991 تولید شد. این محصول به عنوان سوناتا که یک سدان است، حیات خود را در صنعت خودرو شروع کرد. سال‌ها بعد، این برند با استفاده از پلتفرم اکسل (Excel)، گِرِیس (Grace)، اکسِنت (Accent)، آتوس (Atos) و کیا اسپورتیج (Kia Sportage) محصولات الکتریکی دیگری نیز تولید کرد. امروز پس از تلاش‌های فراوان، این برند آسیایی بخشی از قلب تپنده کمپانی‌های خودروسازی دوست‌دار طبیعت و محیط زیست محسوب می‌شود.

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان