پیشرانه بنزینی جدید با ۲۵۰۰۰ دور در دقیقه

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ پیشرانه بنزینی جدید با ۲۵۰۰۰ دور در دقیقه

با تولید و عرضه خودروهای برقی مانند بی ام و iX و کیا EV6، بیشتر خودروسازان جهان به تدریج در حال کاهش تعداد محصولات بنزینی و در نهایت حذف کامل آنها از سبد تولیداتشان هستند. فناوری که بیش از یک قرن در اتومبیل‌ها استفاده شده، حالا دیگر جزو آلاینده‌های زیست‌محیطی طبقه‌بندی می‌شود و به اندازه تکنولوژی الکتریکی مطمئن نیست.

با این حال، شرکت کوچکی در ویچیتا، کانزاس ایالات متحده پیشرانه جدید درون‌سوز را با نام امگا وان (Omega One) معرفی کرده که نشان می‌دهد هنوز می‌توان از موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد. بنا به گفته مدیران استرون آئرواسپیس (Astron Aerospace) جدیدترین محصول آنها می‌تواند در وسایل نقلیه موتوری، از خودرو گرفته تا هواپیما، استفاده شود و علاوه بر مصرف خیلی کم سوخت، تقریبا هیچ گاز مضری منتشر نمی‌کند.

موتور بنزینی امگا وان

قطعات داخلی موتور امگا وان

مشخصات فنی امگا وان جالب توجه است. این موتور خودرو فقط ۱۶ کیلوگرم وزن دارد، اما می‌تواند ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. پیشرانه جدید در دور موتور ۱۰۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند، اما حداکثر دور موتور آن به ۲۵۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. امگا وان امکان افزایش قدرت و گشتاور را دارد و می‌توان دو عدد از آن را روی هم قرار داد.

تولید قدرت در امگا وان ساده‌تر از فرآیندی است که در موتور درون‌سوز پیستونی وجود دارد. با به‌کارگیری یک سیستم چرخش ساده، هدررفت قدرت به دلیل اصطکاک کاهش پیدا می‌کند. آلاینده‌ها هم به دلیل اینکه فقط چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها نیاز به روغن‌کاری دارند، کم می‌شود. بدین ترتیب دیگر اثری از رسوب روغن موتور که در پیشرانه‌های پیستونی وجود دارد، دیده نمی‌شود.

چرخه احتراق امگا وان خیلی ساده‌تر از موتورهای پیستونی است. هوا از طریق کمپرسور ورودی روتور به داخل کشیده شده و سپس به محفظه اولیه می‌آید و با میزان مناسب سوخت ترکیب می‌شود. سپس این ترکیب از طریق یک شیر چرخشی به محفظه احتراق تزریق می‌شود.

برای اطمینان از دمای بالای فرآیند، سیستم تایمینگ یا زمان‌بندی به گونه‌ای تنظیم شده که شمع‌ها در زمان گرم شدن و احتراق خودکار باعث سوختن بنزین شوند. بدین ترتیب فرآیند احتراق با سرعت بیشتری رخ می‌دهد. بلافاصله شیر چرخشی تا زمانی که مخلوط هوا و بنزین با نقطه احتراق واقع در پدال روتور تماس پیدا کند، بسته می‌شود.

قطعات موتور امگا وان

برای افزایش بازده، امگا وان یک سوپرشارژر خاص دارد که هوا را با فشار ۲۰۰ تا ۳۰۰ psi وارد می‌کند. این مقدار خیلی بیشتر از چیزی است که در سوپرشارژرهای فعلی وجود دارد.

در صورتی که بخواهید با سرعت بالا و ثابت رانندگی کنید، نرخ جرقه به تعداد چرخش‌های لازم که توسط کامپیوتر خودرو تعیین می‌شود، کاهش می‌یابد. این کار می‌تواند در هر ۵، ۱۰ یا ۵۰ دور اتفاق بیفتد تا در هنگام رانندگی با سرعت بالا، ریتم چرخش را حفظ کند و کارایی را افزایش دهد.

به گفته استرون آئرواسپیس این موتور اولین پیشرانه با انتقال قدرت خطی فعال است. بدین شکل، کل قدرت موتور از طریق یک شفت چرخشی انتقال پیدا می‌کند، بدون اینکه نیازی به میل لنگ، پیستون و… باشد. به خاطر همین سیستم ساده، طراحان توانستند موتوری سبک‌تر از پیشرانه‌های بنزینی طراحی کنند. همین طور می‌توان برای افزایش قدرت، دو عدد از این پیشرانه را مثل موتورهای چرخشی (وانکل) روی هم قرار داد.

علاوه بر این موارد، به دلیل اینکه امگا وان قطعات متحرک خیلی کمی دارد، می‌تواند تا ۱۰۰ هزار ساعت بدون نیاز به تعمیر اساسی کار کند و به خاطر همین مطمئن بودن، هزینه خیلی کمتری روی دست صاحب خودرو می‌گذارد.

هر چند استارتاپ خودرویی هندی وزیرانی اتوموتیو پیشرانه توربینی مشابهی را در یک ابرخودرو بنزینی کار گذاشته، اما هنوز زمان دقیقی برای استفاده از امگا وان در خودروها اعلام نشده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو