نابسامانی صنعت خودرو؛ مجلس قانع نشد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ نابسامانی صنعت خودرو؛ مجلس قانع نشد

وضعیت آشفته بازار خودرو،  وزیر صمت را به مجلس کشاند. کار صنعت خودرو بیخ پیدا کرده است.

امروز وقتی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از رزم حسینی درباره علت نابسامانی‌های صنعت خودروسازی ایران و همچنین آشفتگی‌های دردسرساز بازار خودرو سوال کرد، رزم حسینی پاسخ‌هایی داد که نتوانست کمیسیون صنایع را قانع کند. ابهام‌ها در خصوص مشکلات بی‌شمار صنعت خودرو میان دولت و مجلس بیشتر شده است. اما در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن چه گذشت؟

صنعت خودرو، حیاط خلوت نیست

«برخی مدیران، از صنعت خودروسازی برای خود حیات خلوت ساخته‌اند» این نکته یکی از محورهای مهم در جسله ‌ کمیسیون صنایع و معادن بود که با حضور با  حضور جمعی از مدیران گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا، رئیس انجمن قطعه سازان، رئیس شورای رقابت و مهمتر از همه وزیر صمت برگزار شد.

کیفیت خودروهای داخلی پایین است

آسیب‌شناسی کیفیت نازل خودروهای داخلی، اصلی‌ترین محور پرسش از وزیر صمت بود.سوال مهمی که حالا از فرط تکرار لوث شده است: «چرا کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا همچنان پایین است؟» واقعیت آن است که کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، پاشنه آشیل صنعت خودرو در  ایران است. طی سال‌های گذشته تا به امروز، مجلس بارها از دولت(ها) در این باره سوال پرسیده؛ اما در تمام سال‌های گذشته تاکنون پاسخ روشنی برای این پرسش پیدا نشده است.

اگرچه تحریم اقتصادی ایران از سوی غرب و بحران تامین مواد اولیه،  استدلالی است که بسیاری از مدیران صنعت خودروسازی در ایران برای توجیه کیفیت پایین خودروها مطرح می‌کنند، اما انگار این ماجرا از جای دیگری آب می‌خورد!

چرا صنعت خودروسازی زیان‌ ده است؟

پرسش دیگر، در رابطه با چرایی زیان‌ده ماندن صنعت خودروسازی در ایران بود. سوال قابل تاملی است. چرا که حالا زیان انباشته در صنعت خودرو ایران به بیش از 80 هزار میلیارد تومان رسیده. در این باره می‌توان مصداقی‌تر نوشت: با استناد به آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان سال گذشته، زیان گروه خودروسازی ایران خودرو روی هر خودرو 26 میلیون تومان و برای گروه خودروسازی سایپا 10 میلیون تومان بوده است.

 دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود

امروز نمایندگان مردم در خانه ملت از وزیر صمت پرسیدند: «چرا جولان دلالان در بازار خودرو نادیده گرفته می‌شود؟»اگرچه وزیر پاسخی تکراری داد و گفت که این روند به دلیل اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار است،اما در واقع مشکل اصلی همین است. به باور بسیاری از آگاهان اقتصادی، اگر عزم راسخی برای خلع ید دلالان از بازار خودرو وجود دارد،  باید نظارت‌ها تشدید شود و بس.

جمع‌بندی؛ راهکار حل معادله صنعت خودرو چیست؟

مجلس انقلابی یازدهم اصرار دارد که در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»، صنعت خودروسازی ایران باید متحول شود. آگاهان اقتصادی اما می‌گویند مشکلات صنعت خودرو یک شبه به وجود نیامده و یک شبه هم حل نخواهد شد. باید استراتژی داشت. اینکه در هر دولت وزیر صنعت را به مجلس کشاند، از پاسخ‌های او قانع نشد و کارت زردی هم به نشانه اخطار به او داد، اگر چه لازم است اما نمی‌تواند معادله مجهول عقب ماندگی صنعت خودرو در ایران را حل کند. اما اینکه راهکار چیست؟ پرسشی است که باید مدیران و برنامه نویسان صنعتی به آن پاسخ دهند.

 

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو کارکرده