ناک زدن موتور خودرو چیست و چه دلایلی دارد؟

۲۴ مهر ۱۳۹۹ ناک زدن موتور خودرو چیست و چه دلایلی دارد؟

ناک زدن به حالتی گفته می‌شود که موتور صدایی شبیه به ناک ناک (Knock) تولید کند. این صدا بیشتر در حالتی که موتور در دور پایین کار می‌کند شنیده می‌شود که در صورت نادیده گرفتن‌ آسیب زیادی به خودرو وارد می‌کند.

ناک زدن موتور یعنی چه؟

هنگامی دور موتور پایین است و خودرو در حالت دنده سبک قرار دارد با فشار دادن پدال گاز صدای ناک یا ضربه تق تق شنیده می‌شود که برخی به اشتباه به آن صدای سوپاپ می‌گویند. این صدا نشان دهنده یک مشکل مکانیکی در خودرو است. اکتان پایین و کیفیت پایین سوخت، کیفیت پایین شمع‌ها و معیوب بودن آنها و وجود کربن نسوخته باعث ناک زدن موتور می‌شود.

ناک حالتی است که ترکیب سوخت و هوای موجود در سیلندر زودتر از جرقه زنی شمع منفجر می‌شود و این اتفاق بیشتر در حالت دنده مرده یا حالتی که راننده با دنده اشتباه قصد شتاب گیری را دارد بیشتر پیش می‌آید و سبب کاهش شتاب ماشین می‌شود. اکتان پایین بنزین یکی از دلایل مهم ناک زدن موتور است.

اکتان بنزین باید ۹۸ باشد که این عدد در بنزین‌های سوپر ۹۱ و در بنزین معمولی ۸۵ است. اکتان بنزین‌های موجود در ایران پایین است و به همین دلیل معمولا از مکمل اکتان استفاده می‌شود.

دلایل ناک زدن موتور خودرو

پایین بودن عدد اکتان

اکتان متناسب با خودرو توسط کارخانه پیشنهاد می‌شود و زمانی که که اکتان بنزین از عدد مشخص شده پایینتر باشد شنیده شدن‌ صداهای غیر عادی از موتور و ناک زدن طبیعی است. استفاده از بنزین بی‌کیفیت به خودرو آسیب وارد می‌کند به همین دلیل بهتر است از بنزین سوپر و اکتان بوستر استفاده شود. استفاده از مکمل‌های نامرغوب نیز به موتور آسیب جدی وارد می‌کند.

شمع‌های نامناسب

هر کدام از شمع‌ها مقاومت مختلفی در برابر حرارت دارند. استفاده از شمع‌های غیر استاندارد و بی‌کیفیت روی عملکرد موتور اثر می‌گذارد. همچنین اگر شمع‌ خودرو به موقع تعویض نشود باید منتظر ناک زدن موتور باشید.

ترکیب نامناسب سوخت و هوا

اگر ترکیب سوخت و هوا مناسب نباشد احتراق ناقص را به دنبال دارد که به پیستون و سیلندر آسیب می‌زند.

روغن موتور و وضعیت آن

روغن موتور پس از مدتی خاصیت  و کارایی خود را از دست می‌دهد و باید در زمان مشخصی تعویض شود.  اگر سرسیلندر به درستی روغن کاری نشود صدای ناک از موتور شنیده می‌شود.

رسوبات کربنی

استفاده از افزودنی‌ها در سوخت مانع از نشستن رسوبات روی سیلندر و سایر قطعات می‌شود. اگر این افزودنی در سوخت نباشد رسوبات کربنی روی قطعات می‌نشیند و باعث ناک زدن موتور می‌شود.

این مشکلات مکانیکی منجر به ناک موتور می‌شود

  • فرسودگی آلترناتور
  • معیوب بودن کمپرسور سیستم تهویه مطبوع
  • شل بودن بلبرینگ تسمه تایم
  • ضعیف شدن یاتاقان میل لنگ
  • فرسودگی بلبرینگ پمپ آب

 

دلایل ناک زدن خودرو

ناک زدن موتور سبب چه اتفاقاتی می‌شود؟

  • ایجاد خوردگی در بدنه سیلندر
  • از بین رفتن شمع‌ها
  • از بین رفتن سرسیلندر
  • ذوب شدن پیستون و سوپاپ خروجی
  • نشتی دود از واشرها

صداهای غیرعادی موتور را جدی بگیرید

شنیده شدن صداهای غیرعادی از موتور خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در هر صورت باید جدی گرفته شود. موتور خودرو قطعه مهم و گران قیمتی است که هرگونه اختلال در آن حرکت خودرو را مختل و یا متوقف می‌کند بنابراین توجه به آن بسیار مهم است.

 

نویسنده: شقایق صفی خانی