نکاتی درباره قولنامه ماشین

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ نکاتی درباره قولنامه ماشین

معامله خودرو مانند هر فعالیت حقوقی دیگر نیاز به آگاهی دارد. از همان ابتدای کار که تصمیم به خرید یا فروش خودرو می‌گیرید تا زمانی که دست‌تان به برگ سند رسمی می‌خورد، باید با یک آگاهی و اطلاعات لازم حرکت کنید تا دچار مشکلات حقوقی یا حاشیه‌های بعد از معامله نشوید.

یکی از مواردی که در این میان باید به آن توجه داشت، مساله قولنامه خودروست. قولنامه یا همان چیزی که ما با عنوان مبایعه‌نامه می‌شناسیم، یک توافق رسمی میان دو طرف خریدار و فروشنده است. این سند از اساس برای این تنظیم می‌شود که بقیه مراحل میان خریدار و فروشنده سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود. اصل قولنامه به خریدار و یک نسخه کپی از آن به فروشنده داده می‌شود.

اهمیت قولنامه

اما چرا این سند در نقل و انتقال ماشین مهم است؟ اهمیت این سند تنها برای انجام بقیه مراحل معامله است و اگر برخی نکات در آن رعایت شود، می‌تواند به انجام راحت‌تر و سریع‌تر معامله ختم شود. در این مقاله به سه نکته مهم درباره قولنامه ماشین اشاره می‌کنیم که باید حتما آن را در نظر داشته باشید.

لزوم توجه به زمان

نمونه قولنامه ماشین

اولین مساله زمان انجام معامله است. این نکته را به خاطر داشته باشید که بازه زمانی مشخصی را برای انجام معامله قید کنید و آن را به یاد داشته باشید. در برخی مواقع، یا زمان قید نمی‌شود یا توجهی به آن نمی‌کنند. همین مساله هم مشکلاتی را در معامله ایجاد می‌کند. حتی مراجعه به مراکز تعویض پلاک هم زمان مشخصی دارد و باید در زمان قید شده مراجعه کرد.

نحوه پرداخت پول و تاریخ آن

نکته دیگر مساله پرداخت پول یا همان ثمن معامله است. اگر به صورت چک معامله می‌کنید، باید جزئیات کامل مربوط به چک مثل تاریخ و تعداد آن را در قولنامه قید کنید. اگر هم پول معامله را به صورت واریز وجه واریز می‌کنید، باید کلیه موارد به صورت کامل ثبت شود تا بعدها مشکلی ایجاد نکند.

به بیمه نامه دقت کنید

این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از نوشتن قولنامه حتما بیمه‌نامه را بررسی کنید چون از طریق تخفیف بیمه می‌توانید متوجه تصادفی بودن خودرو شوید. علاوه بر این، تمام اطلاعات مربوط به طرفین معامله را از روی مدارک شناسایی معتبر و به صورت کامل در قولنامه درج کنید.

تمام توافقات را مکتوب کنید

تمام توافقاتی که حین مذاکره به آن رسیده‌اید را در قرارداد قید کنید و چیزی را از قلم نیاندازید چون این قولنامه سند مکتوب اولیه و قابل استناد برای طرفین است و توافقات شفاهی چندان قابل استناد نیست.

در بنگاه های مطمئن معامله کنید

علاوه بر مواردی که پیش از این ذکر شد، این نکته را به خاطر داشته باشید که معامله خودرو باید در یک مکان امن و در بنگاهی صورت گیرد که از طرف اتحادیه مربوطه مجوز داشته باشد. این مساله باعث می‌شود تا احتمال سوءاستفاده طرفین کمتر شود و معامله به صورت شفاف و امن انجام شود.

در مجموع این مساله را در نظر داشته باشید که قولنامه سند رسمی خودرو نیست و بعد از انجام کارهای اولیه همچون تعویض پلاک، باید برای ثبت محضری مراجعه کنید. اما آگاهی از همین نکات به ظاهر ساده می‌تواند خاطره بهتری را از معامله خودرو برایتان ایجاد کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سپیده اشرفی