بررسی مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۶ ۲۰۲۳

۲۳ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۶ ۲۰۲۳

نام آیونیک (با تلفظ درست آیانیک) کلمه‌ای است متشکل از دو کلمه مستقل آیان (Ion/به معنای یون) و یونیک (Unique/به معنای منحصر به فرد) که واژه Ioniq را شکل داد تا نشانگر سری خودروهای الکتریکی جدید برند هیوندای کره جنوبی از سال ۲۰۲۱ باشد. این نام اما به هیچ عنوان جدید نبود، چرا که در سال ۲۰۱۶، شرکت هیوندای یک مدل با نام آیونیک را روانه بازار کرد که اولین اقدام این خودروساز در راستای تولید یک خودرو فاقد پیشرانه احتراق داخلی معمولی، و در عوض از نوع هیبرید یا تمام الکتریکی بود.

با ورود آیونیک ۵ در سال ۲۰۲۱، حالا نوبت آیونیک ۶ رسیده است تا اولین خودرو از ۱۷ خودرو تمام الکتریکی وعده داده شده گروه خودروسازی هیوندای در هشت سال پیش رو باشد.

مزایا و معایب

+طراحی کاملا نوین و خارج از ساختار هیوندای

+طراحی خارجی بسیار ارودینامیک

+در رقابت تنگاتنگ با برترین‌های جهان

+کسب عنوان و جایزه‌های بسیار مهم جهانی

+احتمالا قدرتمندتر از آیونیک ۵ باشد

-عدم انتشار اطلاعات دقیق خودرو

-قیمت نهایی درخور توجه

-برد مفید نهایی

مشخصات فنی

در میان سه خودرو برتر تمام الکتریکی (EV) سال گذشته، نام سه خودرو هیوندای آیونیک ۵، کیا EV6 و فورد ماستنگ Mach-E به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم به چشم می‌خورد. با آگاهی از این که برند کیا نیز تا درصد مشخصی تحت تملک گروه خودروسازی هیوندای است، این موضوع نشان‌دهنده پیروزی اول و دوم این برند در بازار خودروهای برقی آمریکای شمالی است.

همچنین در بازار اروپا، آیونیک ۵ برنده دو جایزه طراحی جهانی و خودرو الکتریکی برتر جهان در سال ۲۰۲۲ شد. این پیروزی یعنی کنار زدن خودروهایی چون مرسدس بنز EQS و آئودی E-Tron GT و دهان کجی به خودروسازان برتر حوضه بازار اروپا. پس برند آیونیک استارت خود را با قدرت زده و مدل ۶ یکی از ۱۷ خودروی تمام الکتریکی است که گروه خودروسازی هیوندای برای هشت سال پیش رو قول آنها را به جهان داده است.

اولین و بارزترین نکته در خصوص آیونیک ۶، سبک طراحی آن است. یک سدان لیفت‌بک (یا حتی شاید کوپه، همانند مرسدس بنز CLS) که از دیدگاه ارودینامیک، ضریب درگ نهایی برابر با ۰.۲۱ دارد. اهمیت این عدد در چیست؟ مرسدس بنز EQS به عنوان مدعی داشتن رکورد برترین ضریب درگ در میان خودروهای تاریخ، ضریب درگ معادل ۰.۲۰ دارد، حال تصور کنید یک خودرو از برند هیوندای، به اندازه یک تار مو به این عدد نزدیک شود. مدیر مرکز جهانی طراحی هیوندای نیز طراحی آیونیک ۶ را با کلمه Streamliner (استریم لاینر) توصیف می‌کند که سبک بخصوصی از طراحی ارودینامیک در قطارهای تولید شده بین دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ میلادی بود که سبک طراحی آنها به صنعت خودروسازی نیز نفوذ کرد. سبک دیزاین قطره اشک (Tear Drop) نیز یکی از مهم‌ترین المان‌های به کار رفته از سبک طراحی استریم لاینر است که در خودروهای متنوعی به کار گرفته شد.

برخلاف شاسی بلند‌های آیونیک ۵ و آیونیک ۷ که در آینده روانه بازار خواهد شد، مدل ۶ این برند یک خودرو عملکرد محور و ویژه افرادی است که الزاما در جست و جوی فضای داخلی بیشتر و لوکس‌گرایی بالاتر نیستند. در نتیجه، آیونیک ۶ به حقه‌های بیشتری نظیر فلپ‌های فعال افزاینده ارودینامیک، تایرهای چسبیده به طاق گلگیرها و آینه‌های دیجیتالی جانبی نازک‌تر از معمول مجهز است که روی برد نهایی اعلام نشده این خودرو تمام الکتریکی تاثیر مثبت خواهد داشت.

آیونیک ۶ همانند آیونیک ۵، بر پایه ساختار تمام الکتریکی ۸۰۰ ولت E-GMP هیوندای بنا شده است. در نتیجه همانند مدل ۵ و در صورت نیاز، قابلیت انتقال نیرو الکتریکی برای راه‌اندازی تجهیزات الکتریکی خانگی نظیر تلوزیون، جارو برقی و مخلوط‌کن را دارد. پس تا زمانی که بتوانید تجهیزات الکتریکی خود را در آن جای دهید، این خودرو می‌تواند یک خانه متحرک یا یک کمپر کوچک غیر آفرودی باشد.

هنوز هیچ اطلاعات جزئی و دقیقی از ویژگی‌های فنی آیونیک ۶ منتشر نشده، اما با توجه به اشتراک پلتفرم با آیونیک ۵، انتظار می‌رود که آیونیک ۶ نیز از ویژگی‌های بسیار نزدیک (یا حتی مشابه) بهره بگیرد. در نتیجه جدول زیر به بیان مشخصات احتمالی نسخه دو دیفرانسیل فول آیونیک ۶ می‌پردازد

مشخصات کلی

نوع موتور

تمام الکتریکی (EV)

مشخصات موتور

دو موتور الکتریکی/۱۷۳ کیلووات
سیلندر / سوپاپ

تنفس موتور

قدرت

۳۲۰ اسب بخار در مجموع

گشتاور

۶۰۰ نیوتون.متر در مجموع
گیربکس

تک سرعت

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

حدود ۵ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۸۵۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۸۰ میلی‌متر
ارتفاع

۱۵۰۰ میلی‌تر

فاصله محورها

۲۹۵۰ میلی‌متر
وزن خالص

حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

سانروف

طراحی خارجی

نمای جلویی هیوندای آیونیک ۶ ۲۰۲۳

با تعلق به سگمنت سدان‌، آیونیک ۶ یک ویژگی بسیار ملموس و مشهود دارد که چیزی نیست جز فاصله بسیار زیاد محورها از یکدیگر. از آنجایی که این خودرو یک محصول تمام الکتریکی است، نیازی نیست که طراحی بخش فنی و قوای محرکه آن بسیار پیچیده و درهم باشد. مزیت بزرگ خودروهای تمام الکتریکی امکان چیدمان باتری‌ها، سیستم‌های کنترلی و موتورها در شکل و شمایل مناسب با طراحی پلتفرم و ظاهر خارجی خودرو است که دست مهندسان و طراحان را بسیار بازتر و آزادتر می‌گذارد.

در نتیجه زوایای حمله و فرار در این خودرو بسیار کوتاه است که یکی از مهم‌ترین المان‌ها در خودروهای اسپرت به شمار می‌آید. از آن گذشته، تاثیر زیاد بودن فاصله محورها بر فضای داخلی خودرو نیز غیر قابل انکار است.

نمای جانبی خودرو مجموعه‌ای از قوس‌های بسیار نرم و زیبا است و المان‌های شکسته و تیز تقریبا در ظاهر خودرو دیده نمی‌شود. ظاهر لیفت‌بک مانند بخش انتهایی خودرو نمایی مشابه به یک سدان کوپه، چیزی شبیه به مرسدس بنز CLS را به نمایش می‌گذارد. آینه‌های جانبی بسیار باریک، در برگیرنده دوربین‌های دید عقب است که بدون تردید در نسخه تولید انبوه با آینه‌های واقعی جایگزین خواهد شد، چراکه هنوز استانداردهای فدرال ایالات متحده آمریکا، مجوز استفاده از دوربین به جای آینه را به خودروسازان نمی‌دهد.

پیش از آنکه از ظاهر بانمک و البته آینده گرایانه آیونیک ۶ گذر کنید، باید بدانید که هیچ خط و هیچ قطعه‌ای در بدنه این خودرو بدون در نظر گرفتن تاثیر بر ویژگی‌های ارودینامیک طراحی نشده است. حتی ورودی و خروجی‌های هوا در دو گوشه سپرهای جلو و عقب و البته اسپویلر عقب به همراه چراغ خطر دو پله که به زیبایی در بخش انتهایی خودرو نقش بسته است نیز همگی در دستیابی به ضریب درگ ۰.۲۱ آیونیک ۶ موثر هستند.

طراحی داخلی

نمای داخلی هیوندای آیونیک ۶ ۲۰۲۳

همانند بیشتر خودروهای تمام الکتریکی آینده‌نگر امروزی، آیونیک ۶ نیز استفاده از کلید‌ها و ادوات مکانیکی را به حداقل رسانده است. مجموعه ادوات کنترلی و نمایشی خودرو در مجموع دو عدد نمایشگر ۱۲.۰ اینچی لمسی قرار گرفته در کنار یکدیگر است. این سبک طراحی همین حالا نیز از سوی خودروسازانی چون مرسدس بنز و برخی کمپانی‌های چینی به کار گرفته می‌شود.

کنسول میانی کاملا تخت، پهن و جادار طراحی شده است و در دل خود شارژری بی‌سیم به همراه دارد که می‌تواند یک تبلت بزرگ یا یک لپ‌تاپ را به سادگی نگه داشته و شارژ کند. اما جذاب‌ترین ویژگی به کار رفته در آیونیک ۶ استفاده از سیستم نورپردازی انتزاعی داخل کابین است که آپشن جدیدی به حساب نمی‌آید اما در این خودرو با ۶۴ رنگ مجزا و دلخواه برای سرنشینان قابل تنظیم است. همچنین شش الگو دو رنگ از پیش تعیین شده نیز وجود دارد و حالت اسپرت نیز منجر به تغییر رنگ نمای داخلی بر اساس سرعت لحظه‌ای خودرو می‌شود.

گذشته از این موارد، یکی از بارز‌ترین نقاط قوت هیوندای آیونیک ۶، استفاده از متریال قابل بازیافت و پاک به منظور کاهش میزان آلایندگی و تاثیرات بشر بر محیط زیست است. این شرکت تلاش بسیار دارد تا محصولات خود را نه تنها از دیدگاه مصرف انرژی، بلکه از هر نظر پاک نگه دارد.

سخن نهایی

نمای پشتی هیوندای آیونیک ۶ ۲۰۲۳

برند هیوندای در سال گذشته، با رشد قابل توجه چهار درصدی فروش در بازار کره جنوبی مواجه شده است. این در حالی است که فروش جهانی برند رقم هفت درصدی را تجربه می‌کند که با مد نظر قرار دادن شرایط پاندمی کرونا، بسیار خیره‌کننده است. بخش قابل توجهی از این موضوع به کمک استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) برای پرسنل دورکار این شرکت (مخصوصا در بخش طراحی) حاصل شده است که شرایط کار در فضای دورکاری را به واقعیت ملموس نزدیک‌تر کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی