بررسی مشخصات وانت جدید سایپا

۲۷ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات وانت جدید سایپا

وانت پراید ۱۵۱ از اواسط دهه ۹۰ به مشتریان ایرانی معرفی شد و توانست بخش بزرگی از بازار وانت‌های کوچک شهری را در اختیار بگیرد. حالا گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا خودرو دیگری را در همین کلاس عرضه کند و به احتمال زیاد خط پایانی برای تولید آخرین مدل پراید در بازار باشد.

مشخصات فنی وانت جدید سایپا

هر چند هنوز مشخصات فنی وانت جدید سایپا اعلام نشده اما می‌توان با توجه به خودروهای فعلی این شرکت، حدس و گمان‌هایی زد. وانت پراید جدید سایپا احتمالا روی پلتفرم X200  همانند ساینا و تیبا تولید خواهد شد. جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا، شاهین نیز از همان موتور M15 استفاده می‌کند اما به خاطر اینکه تنفس توربوشارژ دارد، می‌تواند قدرت بیشتری را تولید و به چرخ‌های جلو منتقل کند.

پیشرانه ۱.۵ لیتری
قدرت موتور ۸۷ اسب بخار
وزن بار ۵۰۰ کیلوگرم
پلتفرم X200
نوع موتور M15

طراحی ظاهری وانت جدید سایپا

تنها تصاویری که از وانت جدید سایپا در دست داریم، ویدیوی بازدید رستم قاسمی از مرکز تحقیقات این شرکت است.

در این ویدیوی تصاویر و مدل اولیه‌ای از محصول جدید سایپا را می‌بینیم که نیمه جلویی آن شباهت زیادی به ساینا و کوییک دارد و به نظر می‌رسد همان رویه‌ای که در تولید پراید با بدنه‌های مختلف وجود داشت، در مورد ساینا هم اعمال خواهد شد و بعد از مدل‌های سدان و هاچبک، وانت آن هم به بازار می‌آید.

وانت جدید سایپا دارای کابین بزرگ‌تری از پراید ۱۵۱ خواهد بود و لچکی بزرگ‌تر پشت ستون B، فضای بیشتری را برای راننده و سرنشین فراهم می‌کند. روف رگ، دستگیره آسان بازشو و کیت مشکی دور بدنه از دیگر المان‌های ظاهری این خودرو است.

بازار خلوت وانت‌های کوچک شهری

گروه خودروسازی سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش همچون زامیاد و پارس خودرو، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان وانت و پیکاپ در ایران هستند. معروف‌ترین وانت کشور با نام نیسان جونیور که در کوچه و بازار به نیسان آبی معروف است، توسط کارکنان زامیاد تولید می‌شود. این وانت به دلیل توانایی حمل بار با وزن بالا، کاربرد بسیاری در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف دارد. پادرا، ریچ و نیسان پیکاپ از دیگر خودروهای تجاری سایپا است.

با وجود تنوع زیاد در بازار پیکاپ‌های بزرگ برای باربری یا آفرود، وانت‌های کوچک شهری تنوع چندان زیادی در بازار کشور ندارند. خودروهایی که بتوانند بارهای سبک و کم حجم و ابزار و وسایل را حمل کنند و در عین حال بتوان در شهرهای شلوغ و پرترافیک از آنها استفاده کرد و مشکل جای پارک نداشته باشند.

ارزان‌ترین وانت کوچک شهری، پراید ۱۵۱ سایپا است و وانت آریسان و تندر پیکاپ ایران خودرو از دیگر ماشین‌های این بازار خلوت هستند.

وانت جدید سایپا، جایگزین پراید 151

جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا در مجمع سالانه این خودروساز در سال گذشته اعلام کرد که مدل وانت پراید تا رونمایی و معرفی جایگزین آن در سال ۱۴۰۰ روی خط تولید قرار خواهد داشت. همچنین قائم مقام مدیرعامل سایپا در صحبت‌هایش خبر از تولید وانت جدید بر اساس پلتفرم کشیده پراید داده بود.

در همین رابطه، ویدیویی از بازدید رستم قاسمی از مرکز تحقیقات سایپا منتشر شد که در آن تصاویر و همین طور مدل اولیه وانت جدید سایپا دیده می‌شود. با وجود این اظهارات و صحبت‌ها و همین طور تصاویر منتشرشده، هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از محصول جدید سایپا گزارش نشده، اما می‌توان انتظار داشت که به زودی معرفی و رونمایی شود.

بازار وانت جدید سایپا و نتیجه‌گیری

همان طور که ساینا قیمتی بیشتر از پراید دارد، وانت جدید سایپا هم با قیمتی بیشتر از پراید ۱۵۱ عرضه خواهد شد. پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان قابل خرید است و مدل پلاس این وانت ۴ میلیون تومان گران‌تر است.

با مقایسه قیمت روز خودروهای صندوقدار پراید ۱۳۱ و ساینا می‌توان انتظار داشت که وانت جدید سایپا حدود ۲۰ میلیون تومان از پراید ۱۵۱ گران‌تر باشد. تا زمان عرضه محصول جدید سایپا باید منتظر بود و دید که بازار خودرو در دولت جدید چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو