بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲

یکی از جنجالی‌ترین خودروهای بازار بعد از خروج نوبتی شرکت‌های اروپایی از بازار کشورمان، پژو ۲۰۰۸ بود. این خودرو به نوعی یکی از مدل‌های زیر ذره بین قیمت فعالان بازار محسوب می‌شد. این محصول که قرار بود یکی از تولیدات استراتژیک ایکاپ در کشورمان باشد، به سرعت به قیمت‌ دست نیافتنی بالای یک میلیارد تومان رسید. این روزها دوباره زمزمه‌هایی از واردات خودرو شنیده می‌شود و مجلس و دولت در حال تدوین قوانین و بخشنامه‌هایی در این زمینه هستند. به تازگی یک دستگاه پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲ در خیابان‌های تهران دیده شده که حدسیاتی از تست و بررسی این خودرو برای ورود آن به کشورمان، مطرح شده است.

پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ متولد شد و امروز در دومین نسل خود به سر می‌برد. این خودرو قرار بود توسط مجموعه ایکاپ که سهام آن برای ایران خودرو و گروه پژو سیتروئن بود، در بازار کشورمان نیز تولید شود که به خاطر شروع تحریم‌ها و مسائل مربوط به آن، تیراژ تولیدش در حد بسیار اندک ماند. این روزها، بازار بسیاری از کشورها به خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلندها، روی خوشی نشان می‌دهد و پژو نیز برای این رقابت، به محصولی مثل ۲۰۰۸ نیاز دارد. البته این خودرو تنها کراس این شرکت نبوده و برادر بزرگ‌تری به نام ۳۰۰۸ نیز دارد.
با توجه به اینکه برای خرید خودرو در نسخه‌های رده کمتر از ۲۰ هزار دلار هزینه می‌کنید و همچنین از این لحاظ که پیشرانه‌های بنزینی آن نیز زیر ۲.۵ لیتر حجم دارند، پژو ۲۰۰۸ می‌تواند از گزینه‌های مطرح برای واردات باشد. خصوصا اگر نمونه هیبریدی آن نیز در نظر گرفته شود، از حقوق گمرکی کمتری برخوردار خواهد شد. البته باید در نظر داشت که این روزها، گروه پژو سیتروئن به همراه فیات و کرایسلر، مجموعه بزرگ استلانتیس را تاسیس کرده‌اند که با توجه به حضور گروه خودروسازی کرایسلر آمریکا در این مجموعه، باید دید وضعیت همکاری پژو با خودروسازان کشورمان حتی در صورت رفع تحریم‌ها، چگونه خواهد بود.

مزایا و معایب

+ ظاهر زیباتر نسبت به نسل قبل
+ پیشرانه کم‌حجم و کم‌مصرف
+ کابین لوکس
+ امکانات قابل قبول
+ عرضه به صورت هیبریدی

– عدم وجود نمونه چهارچرخ دائم

مشخصات فنی

برخلاف نسل قبلی که با چندین پیشرانه بنزینی عرضه می‌شد، نسل دوم پژو ۲۰۰۸ فقط با یک موتور کم‌حجم به بازار آمده است. جدا از موتور ۱.۵ لیتری توربو دیزل این خودرو که از موتورهای فورد است و با همکاری استلانتیس ساخته می‌شود، تنها می‌توان یک پیشرانه بنزینی برای این خودرو سفارش داد که حجمی برابر با ۱.۲ لیتر دارد. این پیشرانه سه سیلندر، خطی بوده و به سیستم پرخوران یا همان توربوشارژ نیز مجهز است. نسخه هیبریدی پژو ۲۰۰۸، که e-2008 نام دارد، یک موتور الکتریکی به قدرت ۱۳۴ اسب بخار نیز دارد که با مجموعه باتری ۵۰ کیلوواتی این خودرو، امکان پیمایشی حدود ۳۱۰ کیلومتر ارائه می‌دهد.

نوع موتور

خطی بنزینی
حجم موتور بنزینی

۱.۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۳ / ۱۲
تنفس موتور

توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت

حداکثر قدرت

۱۲۸.۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور

۲۳۰ نیوتن.متر

نسبت تراکم

۱۰.۵ به یک
مصرف سوخت ترکیبی

۴.۵ لیتر در صد کیلومتر

بیشترین سرعت

۲۰۲ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد

۸.۴ ثانیه

گیربکس

اتوماتیک هشت سرعته / شش سرعته دستی
محور محرک

دیفرانسیل جلو

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور ۵ نفره سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۰۰ میلیمتر

عرض

۱۷۷۰ میلیمتر
ارتفاع

۱۵۳۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۰۵ میلیمتر
وزن خالص

۱۱۶۷ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۴۴ لیتر
فضای صندوق بار

۴۰۵ تا ۱۴۶۷ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر
قطر رینگ

۱۶ / ۱۷ / ۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

دارد

کمک کننده پارک برای جلو و عقب

ندارد
سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط

دارد

سیستم خودکار تعویض خطوط

ندارد
رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد
سنسور شکست شیشه

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
چراغ بدرقه

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

سازگاری با آیفون

دارد
سازگاری با اندروید

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
استارت از راه دور

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

تهویه سرنشینان عقب

ندارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
صندلی ردیف دوم برقی

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
گرم‌کن صندلی عقب

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد
ماساژور صندلی راننده

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲

نسل جدید این خودرو از نظر طراحی خارجی، کاملا زبان متفاوتی با نسل قبلی دارد. در حالی که نسل قبلی دارای یک طرح ملایم با خطوط نرم بود، نسل جدید از خطوطی تیز و شکسته بهره می‌برد که نمای تهاجمی‌تری به آن داده است. این خودرو در سه نسخه Allure، جی‌تی و جی‌تی اسپرت عرضه می‌شود که از نظر ظاهر، تفاوت چندانی بین آنها نیست. هرچند که امکانات داخلی این سه رده کمی باهم متفاوت هستند. همچنین فرم اتاق نیز با نسل قبل متفاوت است و این سری، بیشتر شبیه به خودروهای شاسی‌بلند کوچک طراحی شده است.

طراحی داخلی

نمای داخلی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲

داخل خودرو نیز نسبت به نسل قبلی، کاملا متفاوت شده و از طراحی بسیار زیباتری برخوردار است. در این خودرو از سیستم i-Cockpit بهره گرفته می‌شود که شامل امکاناتی مثل نمایشگر هدآپ برای نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده روی شیشه جلو است. فضای داخل اتاق در عین کوچکی بدنه، کاملا جادار بوده و صفحه نمایش پشت فرمان نیز به سبک خودروهای امروزی، کاملا دیجیتالی است. در حالی که دسته دنده در مدل‌های با گیربکس دستی، کاملا ساده و بدون طرح هیجان‌انگیز است، اما در مدل‌های اتوماتیک، طراحی بسیار زیبا و خاصی دارد. از نقاط قوت طراحی کابین، باید به کیفیت بالای ساخت کنسول میانی و داشبرد آن اشاره کنیم. جایی که با طرح فیبرکربن و دکمه‌هایی به سبک خودروهای اسپرت، حسی شبیه به اسپرت‌های ایتالیایی را تداعی می‌کند. پوشش قسمت‌های مختلف داخل خودرو مثل فرمان، پوسته داشبرد و صندلی‌ها، بسته به رده و تریم خودرو، پارچه و یا ترکیبی از چرم و پارچه است.

بازگشت دوباره پژو ۲۰۰۸

نمای پشتی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲

پژو ۲۰۰۸ از جمله خودروهای پرفروش این شرکت در اروپا محسوب می‌شود. هرچند که در دیگر نقاط دنیا مثل برزیل و چین، فروش چندان بالایی نداشته اما در اروپا، طرفداران زیادی دارد. این خودرو قرار بود در کنار پژو ۲۰۸، ۵۰۸ و ۳۰۱، با تولید در ایران برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز بازاریابی شود که چنین نشد. با این حال، می‌توان گفت اگر ورود یا مونتاژ دوباره این خودرو اتفاق بیفتد، باید شانس خوبی برای مطرح شدن دوباره آن در کشورمان در نظر گرفت. این ماشین از نظر ایمنی، یکی از برترین‌های پژو است که امکاناتی مثل برنامه‌های کمکی برای پارک خودرو، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، تنظیم شدت نور چراغ‌های جلو، سیستم استارت/ استاپ، سیستم تشخیص عابر پیاده، ترمز اضطراری خودکار و… دارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی