بررسی مشخصات پژو ۲۰۷ صندوقدار (SD)

۳۰ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات پژو ۲۰۷ صندوقدار (SD)

در شرایط فعلی مسلما نمی‌توان کسی را در کشور ما یافت که حداقل یک بار سوار پژو ۲۰۶ نشده باشد و یا لااقل نام آن را نشنیده و یا اینکه آن را از نزدیک ندیده باشد. حتی صرف اشاره به چنین موضوعی ممکن است یک علامت تعجب بزرگ را در ذهن شما ایجاد کند که اصلا چرا باید در اینجا به یک چنین موضوعی اشاره شود!

دلیل این امر صرفا یادآوری میزان فروش و محبوبیت پژو ۲۰۶ در میان مشتریان ایرانی است که طی مدت زمان حدود بیست سال، روزبه‌روز بر میزان محبوبیتش در بازار ایران افزوده شده و همچنان به عنوان یکی از محصولات کلیدی و استراتژیک شرکت ایران خودرو به فروش بالای خود ادامه می‌دهد. احتمالا از این نکته نیز اطلاع دارید که شرکت پژو فرانسه مدل ۲۰۶ را صرفا به عنوان یک هاچبک کوچک طراحی کرده و به هیچ عنوان قصد نداشت نمونه سدان یا صندوقدار آن را روانه بازار کند.

اما اصرار شریک ایرانی و توجه به این مهم که فروش خودرو سدان خانوادگی در میان مشتریان پارسی با استقبال گسترده‌تری روبرو خواهد شد، کمپانی فرانسوی پژو را جهت نشان دادن چراغ سبز به تولید نسخه صندوقدار پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو مجاب ساخت. نهایتا پروژه مشترک ایران خودرو و پژو تحت عنوان پژو ۲۰۶ صندوقدار در سال ۸۶ با حواشی نسبتا فراوان پیرامون هزینه‌های این پروژه به مرحله تولید و عرضه به مشتریان رسید.

پژو ۲۰۶ صندوقدار رفته رفته جای خود را در میان مشتریان باز کرد و امروزه در کنار مدل هاچبک و البته با قیمت بالاتر، جزو پرفروش‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود.

با این حال مسئولان بزرگترین کمپانی خودروسازی ایران که فروش بالای پژو 206 SD زیر دندانشان مزه کرده بود، تصمیم گرفتند تا پژو ۲۰۶ پلاس را تحت عنوان پژو ۲۰۷ به مشتریان ایرانی عرضه کنند. این محصول نیز طبق انتظار با استقبال گسترده روبرو شد و قیمت آن به طرز غیرمنطقی بالاتر از پژو ۲۰۶ معمولی قرار گرفت. نهایتا در سال ۹۶ شرکت ایران خودرو جدیدترین حربه خود را بر پیکره پژو ۲۰۶ وارد آورد و نام مدل پژو ۲۰۷ اتوماتیک صندوقدار را در سبد محصولات خود جای داد و نخستین سری این محصول را از پاییز ۹۷ به دست مشتریان رساند.

مشخصات فنی پژو ۲۰۷ صندوقدار

پژو ۲۰۷ مدل فیس لیفت ۲۰۶ است که در فرانسه با نام ۲۰۶+ شناخته می‌شود و به همین دلیل تعجبی ندارد که مشخصات فنی مشابهی با پژو ۲۰۶ داشته باشد.

این خودرو با دو بدنه هاچبک و سدان (صندوقدار) در کارخانه ایران خودرو تولید می‌شود و از موتور ۱.۶ لیتری TU5 چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند. قبل از ۲۰۷، این موتور فقط در پژو ۲۰۶ و آن هم فقط تیپ ۵ استفاده می‌شد. حجم دقیق پیشرانه پژو ۲۰۷ ایرانی، ۱۵۸۷ سی سی است و حداکثر قدرتش به ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد و می‌تواند ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه گشتاور تولید کند.

ایران خودرو برای پژو ۲۰۷ دو جعبه دنده در نظر گرفته، یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. حداکثر سرعتی که می‌توان با این خودرو رانندگی کرد، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن پژو ۲۰۷ دستی ۱۰۸۷ کیلوگرم است و مدل اتوماتیک ۱۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد. ۲۰۷ ایرانی با استفاده از جعبه دنده دستی به ۱۱.۶ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد، در حالی که شتاب پژو ۲۰۷ اتومات یک ثانیه کندتر است و بعد از گذشت ۱۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شتاب برای خودرو تولید داخل، قابل قبول به نظر می‌رسد.

پژو ۲۰۷ که در ایران خودرو ساخته می‌شود، برعکس نسخه فرانسوی، روی همان پلتفرم ۲۰۶ تولید شده و ۳۹۰۰ میلیمتر طول، ۱۶۸۰ میلیمتر عرض و ۱۴۶۸ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور ۲۴۴۳ میلیمتر است. هزینه بنزین و مصرف سوخت ترکیبی این ماشین اقتصادی است و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه با جعبه دنده دستی، فقط ۶.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند، البته مصرف بنزین ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک کمی بیشتر و ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنزین مورد نیاز در یک باک ۵۰ لیتری ذخیره می‌شود. از پژو ۲۰۷ هاچبک مثل بقیه خودروهای این کلاس نباید انتظار فضای بار زیادی داشت و صندوق آن فقط گنجایش ۲۴۵ لیتر بار را دارد.

سیستم تعلیق پژو ۲۰۷ به خشکی ۲۰۶ است، البته صندلی‌های راحت‌تر و فرمان‌پذیری بهتر باعث می‌شود تا این ایراد کمتر به چشم بیاید. با این حال، اگر اهل سرعت هستید، برای پیشگیری از چپ شدن خودرو، کمک‌فنرها را عوض کنید. آن طور که رانندگان و مالکان پژو ۲۰۷ می‌گویند، حرارت پیشرانه با گیربکس اتومات از جعبه دنده دستی بیشتر است. همچنین شتاب پژو ۲۰۷ اتوماتیک و قدرتش در سربالایی‌ها کمتر است و موتور سر و صدای بیشتری تولید می‌کند.

طراحی خارجی

طراحی ظاهری 207 صندوقدار

جالب است بدانید که پژو ۲۰۷ صندوقدار پیش از ایران توسط شرکت دانگ فنگ در کشور چین نیز تولید می‌شده است. بنابراین این پروژه را نمی‌توان جزو خلاقیت‌های ناب شرکت ایران خودرو به حساب آورد.

طرح بدنه پژو ۲۰۶ هاچبک در هنگام عرضه اولیه از سوی کمپانی پژو بسیار مورد توجه مشتریان در ایران و جهان قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از زیباترین سبک‌های دوران خود یاد می‌شد. مدل ۲۰۶ پلاس نیز گرچه با ارائه به‌روزرسانی‌های ظاهری توانست تا حدودی موجب مدرن‌تر به نظر رسیدن ظاهر پژو ۲۰۶ ‌شود، اما به هر حال آن تناسب و هماهنگی ظاهری که در پژو ۲۰۶ موجود بود را تا حدودی بر هم زد و جلوه‎ای نسبتا فانتزی‌تر به این محصول بخشید. البته در کشور ما به دلیل عدم تنوع محصولات اقتصادی، این به‌روزرسانی کاملا با سلیقه مشتریان جور از آب درآمد و موجب استقبال مناسب خریداران از ۲۰۷ شد و قیمت بالاتری را برای آن رقم زد.

اضافه شدن یک صندوق به قسمت عقب بدنه پژو ۲۰۷ هاچبک، مشابه آنچه در پژو ۲۰۶ صندوقدار شاهد آن بودیم، صرفا بر جنبه‌های کاربردی و افزایش فضای محفظه بار تاثیر مثبت داشته اما از لحاظ ظاهری موجب کم‌فروغ‌تر به نظر رسیدن جلوه‌های بصری پژو ۲۰۷ شده است. در نمای روبرو تغییر چندانی نسبت به مدل هاچبک مشاهده نمی‌شود؛ همان حالت خندان هواکش سپر با چراغ‌های بزرگ در اینجا نیز قابل مشاهده بوده و یک نوار ال ای دی درون کاسه‌ چراغ نیز حکم دیلایت را برای پژو ۲۰۷ صندوقدار بازی می‌کند.

قطعات جدید اضافه شده به قسمت عقب نیز شامل یک بالچه کوچک روی درب صندوق و دو عدد مه شکن روی سپر است و در کل نمای چندان متفاوتی را نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار شاهد نیستیم.

طراحی داخلی

نمای داخلی207 صندوقدار

قطعا شما نیز همانند ما انتظار یک نوآوری محیرالعقول از شرکت ایران خودرو در باب تغییرات اساسی کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار نسبت به نمونه هاچ بک را ندارید؛ اگر خلاف این است لطفا کمی بیشتر در این زمینه تامل کنید. طراحی داشبورد، غربیلک فرمان، پنل کیلومترشمار و کنسول میانی تفاوتی با نمونه هاچبک نداشته و حرف جدیدی نیز برای گفتن ندارد. حتی شرکت ایران خودرو به خود زحمت نداده که طرح تودری‌ها را نسبت به پژو ۲۰۶ به روزتر و جذاب‌تر کند.

در این میان تنها حضور نمایشگر دیجیتال در بالای داشبورد تا حدودی به مدرن‌تر جلوه کردن فضای کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار کمک می‌کند. فرم غربیلک فرمان نیز در مقایسه با اکثر تولیدات داخلی از شاکله چشم‌نوازتری بهره می‌برد. پنل جعبه‌دنده اتوماتیک و اهرم تعویض دنده کرومی رنگ نیز نسبت به پژو ۲۰۶ اتوماتیک تغییرات خاصی را تجربه نکرده و با همان سبک و سیاق در اینجا حضور پیدا کرده است. فضای سرنشینان ردیف عقب این خودرو سدان همچون برادر مسن‌ترش یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار، چندان گسترده نبوده و محدودیت‌های جدی برای افراد بلندقد از ناحیه فضای پا و سر ایجاد خواهد کرد. البته اضافه شدن صندوق این حُسن را داشته که فضایی در حدود ۳۲۵ لیتر برای اسباب و وسایل کنار گذاشته شود تا کاربران هنگام مسافرت با دردسر کمتری نسبت به فضای بار ۲۴۵ لیتری نسخه هاچبک مواجه شوند.

امکانات و آپشن ها

نمای عقب 207 صندوقدار

پژو ۲۰۷ صندوقدار از آپشن کروز کنترل بهره می‌برد؛ آپشنی که در بسیاری از تولیدات اقتصادی داخلی موجود نیست. سنسور عقب، دزدگیر فابریک، سامانه‌های ترمز ABS و EBD به همراه ترمز کمکی نیز جزو امکانات ایمنی پژو ۲۰۷ صندوقدار به شمار می‌روند. در زمینه سیستم روشنایی با مواردی همچون: دیلایت، چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب و چراغ بدرقه مواجه خواهید شد. سیستم فرمان برقی حساس به سرعت وظیفه هدایت ۲۰۷ صندوق‌دار را برعهده دارد. سیستم صوتی با شش اسپیکر به همراه نمایشگر ۷ اینچی لمسی که شامل نَویگیشن و دوربین عقب می‌شود نیز اجزای اصلی سامانه مولتی مدیا را تشکیل می‌دهند. دوربین شب، بلوتوث، USB  و گیرنده تلویزیون نیز دیگر اجزای این قسمت خواهند بود. طبق معمول ایران خودرو فقط به ایمنی سرنشینان جلو توجه کرده و صرفا برحسب استانداردهای داخلی دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین در نظر گرفته است. تهویه اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، صندلی عقب تاشونده، روکش صندلی پارچه‌ای یا چرمی و آینه‌های بغل گرمکن دار با تنظیم برقی نیز از دیگر تجهیزات پژو ۲۰۷ صندوقدار به شمار می‌روند.

فروش پژو ۲۰۷ صندوقدار

به طور کل مشتقات پژو ۲۰۶ در ایران جزو محصولات پرفروش به شمار آمده و همواره مشتریان فراوانی پشت در منزل فروشنده جهت خرید این محصولات صف خواهند کشید. البته به نظر می‌رسد تحت شرایط فعلی ایران خودرو هر محصولی را ارائه کند، بازار پررونقی برای آن ایجاد خواهد شد. تنها نکته منفی که می‌تواند فروش پژو ۲۰۷ صندوقدار را اندکی تحت تاثیر قرار دهد، قیمت بالای آن است که این محصول اتوماتیک را از دسترس بسیاری از مشتریان خارج ساخته و آن را به یک مدل نسبتا لوکس برای اقشار متوسط رو به پایین جامعه بدل کرده است.

احتمالا برخی مشتریان ترجیح می‌دهند به جای خرید این محصول به سراغ دنا پلاس توربو با جعبه‌دنده دستی بروند که چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ عملکرد و فاکتورهای کاربردی، خودرویی مناسب‌تر و با پرستیژ بالاتر به شمار می‌رود. خودروهای اقتصادی دیگر نظیر پژو ۲۰۶ اتوماتیک صندوق‌دار هم می‌تواند گزینه مطلوبی به جای ۲۰۷ صندوقدار باشد. ام وی ام ایکس ۲۲ دنده‌ای و ام وی ام ۳۱۵ را نیز می‌توان به عنوان رقبای پژو ۲۰۷ صندوقدار در بازار ایران مد نظر قرار داد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور- میلاد قزللو