چرا خودرو دوباره گران شد؟

۲۱ خرداد ۱۴۰۰ چرا خودرو دوباره گران شد؟

قیمت برخی خودروهای داخلی، ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. از ابتدای سال جاری و پس از آنکه شورای رقابت به خودروسازها مجوز داد که قیمت محصولات خود را ۹ درصد بالا ببرند، این دومین بار است که قیمت‌ها در بازار خودرو افزایش یافته است.

افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، چندان هم غیر قابل پیش‌بینی نبود. چرا که کارشناسان اقتصادی و حتی فعالان بازار بارها تاکید کرده بودند که دست‌کم، تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد داشت. این صاحب‌نظران همچنین معتقدند که نوسان قیمت ارز، امسال نیز به رسم سال‌های گذشته، پاشنه آشیل گرانی خودرو در کشور است.

اتفاق قابل تامل اما، تداوم «رکود تورمی»، در بازار خودرو است. به این مفهوم که قدرت خرید دهک‌های درآمدی متوسط و سطح پایین جامعه آب می‌رود و منطقی است که در این شرایط سطح عمومی قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما به دلیل حاکم شدن جو دلالی در بازار خودرو، قیمت‌ها خیال پایین آمدن ندارد.

به گواه آمارها، بازار خودرو این روزها رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. می‌توان گفت که بازار خودرو تقریبا خالی از مشتری شده است. برخی از فعالان بازار علت این رکود را در محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا می‌دانند اما در این‌باره هنوز اتفاق نظری به وجود نیامده است.

با این حال، رخدادهای ۲ ماهه ابتدایی سال جاری، نشان می‌دهد که با توجه به باز شدن نمایشگاه‌های خودرو و از سرگیری معاملات غیر رسمی در بازارها، محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا کمترین نقش را در تداوم رکود بازار خودرو ایجاد کرده است. در حقیقت اصل ماجرا، کاهش روز به روز قدرت خرید دهک‌های درآمدی ضعیف جامعه است.

اتفاقا رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت هم به تازگی گفته است که خودرو برای فروش زیاد است اما خریداری وجود ندارد. این در حالی است که برآورد اظهار نظر صاحب‌نظران بازار خودرو نشان می‌دهد که وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بیش از استاندارد و به صورت غیر منطقی بالا می‌رود، رکود کمترین اتفاقی است که بازار مربوطه تجربه می‌کند.

افزایش قیمت خودرو در بازار بدون مشتری

بازار خودرو در ۱۸ خرداد ماه، شاهد افزایش چند باره قیمت بود. افزایش قیمت خودرو‌ها تاثیر چندانی در بازار نداشته و رکود بازار خودرو همچنان ادامه دارد.

طی ۲ روز گذشته، کوییک آر افزایش یک میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و به ۱۵۷ میلیون تومان رسید. تیبا۲ نیز یکی دیگر از خودروهای هاچ بک سایپا است که با افزایش قیمت یک میلیون تومانی، قیمت آن به ۱۳۷ میلیون تومان در بازار رسید. همچنین، ساینا نیز دیگر خودرویی بود که افزایش یک میلیون تومانی را تجربه کرده و با قیمت ۱۴۴ میلیون تومان در بازار به فروش رسید.

از سوی دیگر رصد آمارها نشان می‌دهد: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار اندکی بیشتر از محصولات سایر شرکت‌های خودروسازی بوده است. به طوری که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ رقمی در  حدود ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و حالا با قیمت ۲۵۹ میلیون تومان، به دست مشتری می‌رسد.

همچین دو خودرو دیگر ایران خودرو یعنی سمند ال ایکس با موتور EF7 با افزایش ۳میلیون تومانی از ۲۰۰ میلیون به ۲۰۳ میلیون تومان رسیده است.  پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز با قیمت ۲۴۶ میلیون تومان معامله می‌شود. البته افزایش قیمت خودرو تنها به این مدل‌ها محدود نشده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۴۰۰، رانا پلاس و دنا پلاس نیز یک تا ۲ میلیون تومان گران‌تر شدند.

جمع‌بندی

بازار خودرو این روزها تاثیر آنچنانی از تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری نگرفته است. مساله اصلی بازار همچنان رکود تورمی بی‌سابقه‌ است که درست از زمان تحریم، گریبانش را گرفته است. حال باید دید بازار خودرو چه زمانی این رکود را می‌شکند؟ مهم‌تر آنکه باید دید رئیس جمهور جدید، چه خوابی برای بازار و صنعت خودرو خواهد دید.

نویسنده:‌ شقایق صفی خانی- فرشته بهروزی نیک

فروش فوری خودرو کارکرده