کروز کنترل و کاربرد آن در خودرو

۲۱ آذر ۱۴۰۰ کروز کنترل و کاربرد آن در خودرو

کروز کنترل (Cruise Control) سیستمی پیشرفته در خودرو است که شرایط رانندگی با سرعت ثابت و کنترل‌شده را برای شما فراهم می‌کند. اگر بخواهیم که برای این آپشن، یک توصیف معنادار داشته باشیم؛ باید از آن با نام «سیستم نگهدارنده سرعت» یاد کنیم.

هدف اصلی Cruise Control فراهم‌کردن آسایش و راحتی راننده با ویژگی عدم نیاز به استفاده از پدال‌ گاز هنگام رانندگی است. این آپشن هم مانند سایر تجهیزات، ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارد که در این متن برای شما شرح می‌دهیم.

کاربرد کروز کنترل

کروز کنترل سیستمی است که بدون درگیری راننده، سرعت حرکت خودرو را کنترل می‌کند. در واقع این آپشن، وظیفه کنترل مقدار هوای ورودی به محفظه سوخت را دارد تا شتاب اتومبیل را متناسب با خواسته راننده بدون استفاده از پدال گاز و تنها با کمک یک یا چند کلید تنظیم کند.

زمانی که مشغول رانندگی در مسیر‌های طولانی هستید؛ سیستم نگهدارنده سرعت، بزرگ‌ترین کمک به شما در جاده‌های مستقیم است و به نوعی خستگی راننده را برطرف می‌کند. همین یک ویژگی مثبت برای انتخاب بر سر خودرو مجهز به Cruise Control و ماشین فاقد این ویژگی، کافی است.

اجزای کروز کنترل

اصلی‌ترین قطعات Cruise Control که منجر به عملکرد صحیح سیستم می‌شود، به شرح زیر است:

ماژول فرمان

این قطعه، پنل کلیدهای کروز کنترل است که در دسترس راننده قرار گرفته تا با کمک آن، سرعت را کم، زیاد و تثبیت کرده یا حتی سیستم را را روشن و خاموش کند.

واحد کنترل الکتریکی

ECU نقش کامپیوتر مرکزی Cruise Control را برعهده دارد تا مدیریت اصلی فرایند را انجام دهد. به عبارتی جمع‌آوری اطلاعات، پردازش داده‌ها و صدور دستورات، وظیفه اصلی واحد کنترل الکتریکی است.

عملگر

این قطعه پس از صدور فرمان ECU، کار خود را شروع می‌کند. عملگر، دریچه گاز را مطابق دستورات، باز و بسته می‌کند تا سرعت مدنظر تنظیم شود. قطعه مذکور به سه شکل الکتریکی، خلا (Vacuum) و حتی بدون عملگر در انواع اتومبیل‌ها استفاده می‌شود.

عملکرد کروز کنترل

اگر شما قصد رانندگی در یک مسیر طولانی را دارید؛ کافی است که سیستم نگهدارنده سرعت را (با کمک کلیدهای کمکی) روی میزان مشخصی ثابت کنید. عدم پشتیبانی کروز کنترل از سرعت‌های زیر 50 کیلومتر، یکی از نکات منفی این آپشن است؛ اما نکته مثبت آن، قابلیت تنظیم شتاب روی یک عدد دقیق، حتی در سربالایی‌ها و سرآشیبی‌ها است.

مهم‌ترین قطعه‌ای که شما به عنوان راننده در Cruise Control با آن درگیر هستید؛ پنل کلیدهای کنترلی است که هر یک، وظیفه‌ای را برعهده دارند. جایگاه کلید‌های کروز کنترل در انواع خودروها با هم متفاوت است؛ در بعضی از وسایل نقلیه روی فرمان و در برخی دیگر، روی دسته کناری فرمان قرار می‌گیرد.

کلیدهای کروز کنترل

تعداد و نام‌گذاری کلیدهای کنترلی سیستم نگهدارنده سرعت در انواع اتومبیل‌ها متناسب با طراحی خودروسازان، کمی با هم تفاوت دارند. دکمه‌های مذکور شامل موارد زیر می‌شود:

کلید Set: هدف این دکمه، تنظیم شتاب ماشین بر روی عدد مشخصی است. پیش از فشردن دکمه Set، باید سرعت اتومبیل را به میزان مورد نظرتان رسانده و سپس کلید را فشار دهید.

کلید Cancel: همانطور که از اسم این دکمه مشخص است؛ Cancel وظیفه خاموش کردن سیستم کروز کنترل را برعهده دارد. البته ویژگی‌ مذکور در تمام خودروهای مجهز به این آپشن وجود ندارد.

در خودروهای بدون کلید Cancel جهت غیرفعال کردن سیستم نگهدارنده سرعت باید از پدال‌ها کمک بگیرید. در ماشین‌های اتومات، پدال ترمز را فشار داده و در اتومبیل‌های دنده‌ای، کلاچ را نگهدارید.

کلید Accel: این دکمه که بیشتر با علامت + روی پنل کلیدها مشخص می‌شود؛ وظیفه افزایش سرعت تثبیت شده به میزان یک کیلومتر بر ساعت با هر بار فشار دادن آن را دارد. به طور مثال، اگر سرعت کروز کنترل به میزان 80 کیلومتر باشد و شما هفت بار این کلید را فشار دهید؛ شتاب خودرو به 87 کیلومتر رسیده و در همان میزان ثابت می‌ماند.

کلید Cost: این دکمه دقیقا برعکس مورد قبلی یعنی Accel کار می‌کند؛ علامت روی آن به شکل – است و به ازای هر بار فشردن آن، سرعت ماشین به میزان یک کیلومتر، کاهش پیدا کرده و تثبیت می‌شود.

کلید Resume: اگر کروز کنترل را روشن کرده و پس از مدتی، آن را غیر فعال کنید؛ با فشردن این دکمه می‌توانید، آن را دوباره راه‌اندازی کنید. سرعت خودرو هم طبق آخرین شتابی که سیستم روی آن فعال بوده؛ تنظیم می‌شود.

سیستم کروز کنترل تطبیقی

نسل جدید Cruise Control با تکنولوژی بسیار هوشمند، چندین سال است که  وارد بازار شده تا قابلیت تنظیم سرعت اطمینان به اندازه حدودی پنج تا 10 کیلومتر را برای رانندگان فراهم کند. کروز کنترل تطبیقی دارای تعدادی رادار کنترل شتاب و فاصله با ماشین‌های اطراف است تا سرعت را مطابق با شرایط جاده، کم و زیاد می‌کند.

در صورتی که به هر دلیلی، دیگر امکان محاسبه و تصمیم‌گیری توسط این آپشن خودرویی وجود نداشت؛ کروز کنترل تطبیقی، سرعت را به همان میزانی که شما از قبل تنظیم کرده بودید، برمی‌گرداند تا مشکل خاصی پیش نیاید. کاربرد این نوع سیستم‌های نگهدارنده سرعت نسبت به نوع ثابت که در بالا به صورت کامل درباره آن صحبت کردیم؛ بسیار بیشتر است.

 

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45