کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی به چه معناست؟

۳ شهریور ۱۴۰۰ کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی به چه معناست؟

رانندگی در هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد. قوانین عجیب رانندگی در دنیا کم نیست برای مثال اگر در کشور اسپانیا باشید نمی‌توانید هنگام پر کردن باک خودرو به موزیک و رادیو گوش دهید و اگر از این قانون سرپیچی کنید؛ مشمول ۹۱ یورو جریمه خواهید شد. در ایران نیز هرکدام از قوانین راهنمایی و رانندگی کد تخلفات خاص خودش را دارد و ممکن است در پیامک‌هایی که از سمت پلیس راهنمایی و رانندگی برای تخلفات رانندگی شما ارسال می‌شود، این پرسش ایجاد شود که هر یک از کدها شامل چه تخلفاتی است و چگونه می‌توان نسبت به پرداخت جریمه آن‌ها اقدام کرد.

در ادامه شما را با بیشترین کدهای تخلفاتی که ممکن است روزانه با آن‌ها سر و کار داشته باشید اما به دلیل عدم آگاهی کامل از قوانین راهنمایی و رانندگی، اطلاعی از میزان جریمه آن‌ها نداشته باشید، آشنا می‌کنیم.

توقیف خودرو با کد تخلف ۲۰۰۱

انجام حرکات نمایشی و در جا زدن برای خودرو و تک چرخ زدن برای موتور سیکلت علاوه بر اینکه خطر آفرین است تخلف نیز محسوب می‌شود. انجام چنین تخلفاتی با کد تخلف ۲۰۰۱ مشخص می‌شود که علاوه بر جریمه، ۸ نمره منفی دارد و اگر راننده‌ای سرعت غیر مجاز داشته باشد و حرکات نمایشی انجام دهد سبب توقیف خودرو نیز خواهد شد.

کد تخلف ۲۰۰۲ و ۲۰۵۶

سرعت غیر مجاز یکی از دلایلی است که تصادفات بسیاری را در پی دارد و می‌تواند در جاده‌های خطرناک  برای راننده و سایر وسایل نقلیه خطرات جبران ناپذیری را رقم زند. سرعت غیر مجاز یکی از تخلفاتی است که روزانه بارها شاهد آن هستیم. اگر از سرعت غیرمجاز در بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشید جریمه خواهید شد و با کد تخلف ۲۰۰۲ از میزان جریمه آن مطلع خواهید شد. اگر بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر سرعت غیر مجاز داشته باشید، ۵ نمره منفی نیز برای شما در نظر گرفته خواهد شد که این نمره منفی برای سرعت غیر مجاز در بیش از ۵۰ کیلومتر، ۱۰ خواهد بود.

 

سرعت غیر مجاز رانندگی

کد تخلف ۲۰۰۳

قوانین سبقت در آیین نامه راهنمایی و رانندگی مشخص شده است و سر پیچی از آن علاوه بر اینکه جریمه در پی خواهد داشت باعث تصادفات بسیاری نیز در کشور است. کد تخلف ۲۰۰۳ نشان دهنده سبقت غیر مجاز در مسیرهای دو طرفه است و اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفی شود ۵ نمره برای آن در نظر گرفته می‌شود.

کد تخلف ۲۰۰۴

عبور از چراغ قرمز در بسیاری از کشورهای جهان جرم به حساب می‌آید، ۵ نمره منفی نیز در کارنامه راننده ثبت می‌شود. به خاطر داشته باشید که اگر از چراغ قرمز عبور کنید و مامور پلیسی شما را جریمه کند حق اعتراض ندارد و در صورت اعتراض و یا توهین به ماموران پلیس مجرم شناخته شده و به مراجع قضایی معرفی می‌شوید. احترام به چراغ قرمز نه تنها نشان دهنده فرهنگ است بلکه می‌تواند از خسارت‌های جانی و مالی نیز جلوگیری کند.

کد تخلف ۲۰۰۵

انجام حرکات مارپیچ یکی از کارهایی است که جوانان بسیاری به آن علاقه دارند که البته بسیار خطرناک است. انجام حرکات مارپیچ جریمه نسبتا بالایی دارد و اگر راننده‌ای همزمان با انجام حرکات مارپیچ سرعت و سبقت غیر مجاز داشته باشد خودرو وی به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد و همچنین ۲ نمره منفی نیز در کارنامه راننده ثبت می‌شود.

کد تخلف ۲۰۰۶

روزانه شاهد این هستیم که رانندگان در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها با دنده عقب حرکت می‌کنند انجام این کار نه تنها خطرناک است بلکه جریمه و ۵ نمره منفی نیز دارد.

دنده عقب خطرناک

کد تخلف ۲۰۰۷

رانندگی در حالت مستی و یا استفاده از مواد روان گردان و افیونی در بسیاری از کشورها علاوه بر جریمه نقدی، حبس، ابطال گواهینامه جریمه‌های دیگری نیز به دنبال دارد. رانندگی در حالت مستی یکی از تخلفاتی است که بیشترین جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی را دارد و ۱۰ نمره منفی نیز برای راننده اعمال می‌شود. مصرف الکل و داروهای روانگردان علاوه بر اینکه محدودیت‌های شرعی دارد؛ می‌تواند سبب تصادفات مرگباری شود.

مطالب مرتبط:

کد تخلف ۲۰۰۸

کد تخلف2008 با کد ۲۰۰۲ ادغام شده و مربوط به سرعت غیر مجاز است.

کد تخلف ۲۰۰۹

عبور از برخی محل‌ها ممنوع است و اگر خودرویی از محل‌های ممنوع عبور کند جریمه می‌شود و ۴ امتیاز منفی نیز در کارنامه رانندگی آن ثبت می‌شود.

کد تخلف ۲۰۱۰

این کد تخلف مربوط به تجاوز به چپ از مسیر راه است. انجام این حرکات خطرناک احتمال تصادف را بسیار بالا می‌برد و بهتر است به این قانون مهم توجه شود تا علاوه بر تصادف از ثبت ۵ نمره منفی نیز جلوگیری شود.

کد تخلف ۲۰۱۱ و ۲۱۰۷

همانطور که از عنوان «پیاده‌رو» مشخص است،‌ این محل‌ها برای افراد پیاده است و ورود وسایل نقلیه به آن جریمه و ۵ نمره منفی نیز به همراه دارد.

کد تخلف ۲۰۱۲

در برخی از محل‌ها حق تقدم خودروها با تابلو مشخص شده است و رانندگان باید به آن دقت کنند و در صورت رعایت نکردن حق تقدم عبور ۴ نمره منفی و جریمه نقدی را به دنبال دارد.

کد تخلف ۲۰۱۳

محل‌های دور زدن ممنوع نیز با تابلو علائم راهنمایی و رانندگی مشخص شده است. در صورتی که در محل‌ها دور زدن ممنوع است دور بزنید مرتکب تخلف ۲۰۱۳ شده‌اید و ۳ امتیاز منفی نیز برای راننده در نظر گرفته می‌شود.

کد تخلف ۲۰۱۴ و ۲۰۷۲

استفاده از تلفن همراه و وسایل‌های مشابه ارتباطی در حین رانندگی تخلف محسوب می‌شود. اگر راننده‌ای سرعت بالای ۶۰ کلومتر بر ساعت داشته باشد و در حال استفاده از تلفن همراه باشد ۳ نمره منفی خواهد گرفت. بیشترین تصادفات در ایران عامل انسانی دارد که افزایش استفاده از تفلن همراه حین رانندگی در سال‌های اخیر در کشور، میزان تصادفات ناشی از عوامل انسانی را نیز افزایش داده است و خود یکی از دلایل تصادفات در ایران است البته آمار دقیقی از تصادفات ناشی از استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در دست نیست اما آمار آن همیشه بالا اعلام می‌شود.

 

جریمه صحبت کردن با تلفن همراه

کد تخلف ۲۰۱۵، ۲۱۱۶ و ۲۰۴۸

نقص فنی در روشنایی وسایل نقلیه نیز تخلف محسوب می‌شود بنابراین لازم است که رانندگان نسبت به سالم بودن چراغ‌های خودرو توجه داشته باشند تا سبب جلوگیری از جریمه شدن و کسب ۳ نمره منفی برای راننده شود. همچنین باید چراغ‌های خودرو  در هنگام رانندگی در شب و موارد لازم روشن باشد.

کد تخلف ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵

این دو کدتخلف مربوط به حمل بار خطرناک و عدم رعایت مقررات ایمنی است که کد ۲۰۱۶ با کد ۲۰۲۰ ادغام شده است. حمل بار و بارهای خطرناک قوانین مربوط به خود را دارد و سرپیجی از آن نه تنها برای سایر رانندگان بلکه برای خود راننده نیز خطرناک است و برای خودروهای شخصی و خودروهای سنگین ۸ امتیاز منفی دارد.

جریمه حمل آهن آلات خطرناک

کد تخلف ۲۰۱۷

این کد تخلف مربوط به رانندگی با وسیله نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز آن است و اگر راننده‌ای با وسایل نقلیه بیش از زمان مجاز خودش رانندگی کند مشمول جریمه خواهد شد و ۷ امتیاز منفی برای راننده دارد.

کد تخلف ۲۰۱۸

اگر در گواهینامه راننده محدودیت‌های زمانی و مکانی مشخص شده باشد و همچنین استفاده از عینک، سمعک و برخی تجهیزات دیگر در آن ذکر شده باشد راننده باید به آن دقت کند تا از جریمه شدن آن جلوگیری شود. همچنین امتیاز منفی در نظر گرفته این کد برای خودروهای شخصی ۳ و وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین ۷ است.

کد تخلف ۲۰۱۹

اگر راننده‌ای به دستور ایست یا پرچم مراقبان عبور محصلین با پلیس مدرسه توجه نکند نه تنها جریمه نقدی می‌شود بلکه ۳ امتیاز منفی برای خودرو شخصی و ۵ امتیاز منفی برای وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین برای متخلفین ثبت می‌شود.

کد تخلف ۲۰۲۱، ۲۱۰۶ ، ۲۰۷۹ ،۲۰۴۷ و ۲۰۳۳

رانندگان باید از پلاک استاندارد برای خودرو استفاده کنند و نباید پلاک را به صورت دستی تغییر دهند و یا آن را بپوشانند. برخی رانندگان برای ورود به طرح ترافیک و یا زوج و فرد اقدام به پوشاندن پلاک خودرو می‌کنند که با اعلام پلیس ۶۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد و اگر پلاک را مخدوش کنند ۶ ماه تا یکسال حبس برای آنها در نظر گرفته شده است. جریمه نقدی برای محل‌های خارج از طرح‌ها متفاوت است. همچنین رانندگان خودروهای سنگین باید پلاک خودرو را به ابعاد مناسب نصب کنند. رانندگان نباید محل نصب پلاک خودرو را تغییر دهند. رانندگی با پلاک غیر مجاز (گذر موقت، ویژه و تعویض نشده) ممنوع است.

جریمه پوشاندن پلاک خودرو

کد تخلف ۲۰۲۲، ۲۱۱۱ ،۲۰۲۸ و ۲۰۶۳

به یاد داشته باشید که مدارک شناسایی خودرو، گواهینامه، بیمه نامه‌ها و معاینه فنی معتبر را به همراه داشته باشید. در صورتی که مدارک شناسایی خودرو با مشخصات فنی آن مغایرت داشته باشد راننده متخلف محسوب شده و جریمه می‌شود. در صورتی که مدارک خودرو و راننده نیز همراهش نباشد مشمول جریمه خواهد شد.

کد تخلف ۲۰۲۳

به خاطر داشته باشید که در آغوش داشتن کودکان حین رانندگی بسیار خطرناک است و تخلف نیز محسوب می‌شود؛ بهتر است برای حفظ امنیت جانی و سلامتی کودک از صندلی کودک استفاده کنید.

کد تخلف ۲۰۲۴

حمل بارهای سنگین مانند تیرآهن و ورق‌های فلزی قوانین خاص خود را دارد و باید مقررات ایمنی مربوط به آن را رعایت کرد تا سبب آسیب رساندن به سایر خودروها نشود.

کد تخلف ۲۰۲۷ و ۲۱۱۰

رانندگان وسایل نقیله عمومی نباید دستگاه ثبت سرعت و عملکرد خودرو را دستکاری کنند. همچنین لازم است دفترچه ثبت ساعت و سرعت نیز همراه راننده باشد.

کد تخلف ۲۰۲۹ و ۲۰۸۵

توقف دوبله در محل‌هایی که ایستادن در آن ممنوع است تخلف محسوب می‌شود.

 کد تخلف ۲۰۳۰ ،۲۰۹۶ و ۲۰۴۳

کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نباید از لاین سرعت بزرگراه‌ها عبور کنند و ورود آنها به لاین سرعت ممنوع است. همچنین رانندگان ترانزیت باید از مسیرهایی که برای آنها مشخص شده است عبور و مرور کنند. براساس کد ۲۰۴۳ رانندگان کامیون و اتوبوس حق سبقت گرفتن در معابر شهری را ندارند.

کد تخلف ۲۰۳۱، ۲۰۴۶ ،۲۰۸۱ ، ۲۰۹۸ ، ۲۱۱۵ و ۲۰۴۵

سوار کردن کردن مسافر در صندوق عقب و یا قسمت خارجی خودرو، سوار شدن و آویزان شدن از خودرو در حال حرکت و همچنین حمل مسافر با وسایل شخصی و غیر مجاز ممنوع است. همچنین رانندگان نباید مسافر اضافه در خودرو سوار کنند. همچنین سرنشینان نباید دست‌ها یا هریک از اعضای بدن خود را از خودرو در حال حرکت بیرون آورند. همچنین سوار کردن مسافر در سمت چپ راننده ممنوع است.

کد تخلف ۲۰۵۸، ۲۰۵۹، ۲۰۷۳ و ۲۰۷۵

تخیله مصالح نباید سبب سد معبر شود و مسیر عبور وسایل نقلیه را مسدود کند. حمل مصالح باید با پوشش لازم انجام شود همچنین پرتاب کردن زباله، آب دهان و… از وسیله نقلیه به بیرون سبب جریمه شدن می‌شود. مایعات آلوده در حمل و نقل جاده‌ای نباید به سطح راه‌ها ریخته شود.

جریمه پرتاب زباله از خودرو

کد تخلف ۲۰۳۲، ۲۰۳۴، ۲۰۵۷

فرآورده‌های سوختی باید در باک‌های مخصوص به خود حمل شوند و حمل آن با وسایل نقلیه غیر مجاز تخلف است همچنین مواد محترقه نباید با وسایل غیر مجاز حمل شود. بارگیری نیز باید به صورت صحیح و حفظ ایمنی انجام شود.

کد تخلف ۲۰۳۵، ۲۰۸۳، ۲۰۹۷، ۲۱۰۴، ۲۱۰۸ ، ۲۱۱۲، ۲۰۹۹، ۲۰۶۹ و ۲۰۵۱

راننده وسایل نقلیه عمومی برای حمل مسافر باید مجوز لازم را داشته باشد. رانندگان وسایل نقلیه عمومی باید تهویه مناسب برای وسیله نقلیه تعبیه کنند. رانندگان نباید مسافر بدون بلیط را سوار کنند. وسیله نقلیه عمومی باید تجهیزات لازم در بازبینی فنی را به همراه داشته باشند. سوار و یا پیاده کردن مسافر در خارج از پایانه‌ها تخلف محسوب می‌شود. رانندگان تاکسی و اتوبوس باید پروانه لازم را به همراه داشته باشند. رانندگان حمل و نقل عمومی نباید از سوار کردن مسافر اجتناب کنند و یا مسافر را به مقصد نرسانند. رانندگان وسایل نقلیه عمومی برای نصب تصاویر و یا آگهی باید مجوز لازم را داشته باشند. وسایل نقلیه غیر مجاز نباید از خطوط ویژه عبور کنند.

کد تخلف ۲۰۳۶، ۲۰۳۷، ۲۰۵۲، ۲۰۸۹، ۲۱۰۹

استفاده از چراغ‌های غیر متعارف، نصب اجسام اضافه روی وسایل نقلیه، استفاده از چراغ گردان، آژیر و… در خودروهای غیرمجاز و استفاده از لاستیک‌های فرسوده تخلف محسوب می‌شود.

کد تخلف ۲۰۳۸، ۲۰۶۲، ۲۰۰۸ ، ۲۱۰۱، ۲۱۷۶

هرگونه سد معبر، توقف در محل‌های ایستادن ممنوع، توقف وسایل نقلیه غیر مجاز در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی، توقف در راه‌ها برای فروش کالا و عبور وسایل نقلیه غیر ضروری در معابری که دولت در آن ممنوعیت تردد اعلام کرده، تخلف به حساب می‌آید.

کد تخلف ۲۰۳۹، ۲۰۴۱، ۲۰۴۹، ۲۰۵۳، ۲۰۶۶

در صورتی که تصادف ناشی از عدم توجه و رعایت فاصله باشد، سبقت از سمت راست، حرکت عمدی به موازی خودرو به طوری که سبب ترافیک شود، عدم رعایت مسیرهای معین حرکت در معابر منتهی به تقاطع‌ها، رعایت نکردن فاصله بعد از سبقت، راه ندادن به وسیله نقلیه برای سبقت و حرکت کمتر از سرعت تعیین شده از نکاتی است که در قوانین راهنمایی و رانندگی برای آن جریمه در نظر گرفته شده است.

کد تخلف ۲۰۴۲

مسیرهایی که در آن عملیات اجرایی و عمرانی انجام می‌شود،‌ وسیله نقلیه مربوط به‌ آن باید علایم هشدار دهنده داشته باشد.

کد تخلف ۲۰۴۴، ۲۰۵۴

وسایل نقلیه نباید در تونل‌ها، روی پل‌ها، انتهای پیچ‌ها و تقاطع راه آهن توقف کنند. به مسیرهای تعیین  شده برای حرکت در معابر منتهی به تقاطع دقت کنید، عدم رعایت آن جریمه به دنبال دارد.

کد تخلف ۲۰۵۰

وسایل نقلیه باید بین و خطوط حرکت کنند.

بین خطور برانید

کد تخلف ۲۰۶۰، ۲۰۸۴

عم توجه به فرمان ایست پلیس، عدم توجه به مقررات تابلوی ایست و چشمک زن و عدم توجه به هشدار وسایل نقلیه عمومی از تخلفات راهنمایی و رانندگی است.

کد تخلف ۲۱۶0

در صورتی که جنازه با وسیله نقلیه غیرمجاز حمل شود؛ مامور راهنمایی و رانندگی می‌تواند راننده را جریمه کند.

کد تخلف ۲۰۹۳

راننده و سرنشینان باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.

کد تخلف ۲۱۲۰

اگر راننده‌ در مواقعی که امکان استفاده از نور پایین وجود دارد از نور بالا استفاده کند، مرتکب تخلف شده است.

کد تخلف ۲۱۱۴

هنگام دودی کردن شیشه‌ها به این نکته توجه کنید که شیشه‌ها نباید به صورتی دودی شود که راننده و سرنشینان خودرو قابل تشخیص نباشند.

کد تخلف ۲۱۲۳

اگر رانندگان عوارض را در زمان مقرر پرداخت نکنند مشمول جریمه خواهند شد.

به یاد داشته باشید که رانندگی کردن مجموعه‌ای از قوانین است و عدم توجه به‌ آن هم به فرد و هم به اجتماع آسیب می‌زند.

فروش فوری خودرو کارکرده

نویسنده: شقایق صفی‌خانی