تاریخچه جیلی

۷ شهریور ۱۴۰۰ تاریخچه جیلی

جیلی (Geely)، یکی از برندهای خودروسازی معروف و مطرح است که طرفداران زیادی در بازار جهانی خودرو دارد. این شرکت خصوصی چندملیتی، یکی از جوان‌ترین و کم‌سن‌وسال‌ترین برندهای این صنعت است. کمپانی جیلی هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، کسب و کار خود را از جای دیگری شروع کرد و پس از گذشت چند سال، تصمیم گرفت در زمینه تولید خودرو فعالیت خود را آغاز کند. در واقع این برند در سال ۱۹۸۶ شکل گرفت، اما سال ۱۹۹۷ یعنی پس از گذشت ۱۱ سال، وارد صنعت خودرو شد. این کمپانی جهانی، که مرکز اصلی‌اش در پکن واقع شده، در زمینه ساخت خودرو، موتور و ماشین‌های لوکس فعالیت می‌کند. لی شوفو، تاجر میلیارد چینی و صاحب این برند و رئیس هیئت مدیره آن است. آقای شوفو، کمتر از ۶۰ سال سن دارد.

خودروهای سواری این کمپانی تحت نام‌های جیلی، لوتوس (Lotus)، لینک اند کو (Lynk & Co)، پروتون (PROTON) و ولوو (Volvo) تولید می‌شوند. برند خودروهای تجاری متفاوت بوده و شامل کمپانی EV لندن (London EV Company) و یوآن چِنگ اتو (Yuan Cheng Auto) می‌شوند. در سال ۲۰۱۸، این برند بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سراسر بازار جهانی فروخت.

این کمپانی، در سال ۲۰۱۰ شرکت ولوو را از فورد (Ford) خریداری کرد، اما پیش از آن، خودش تمامی محصولاتش را تولید می‌کرد. این برند در کمپانی‌هایی مانند لوتوس و کمپانی EV لندن هم سهم بسیار چشم گیری دارد. لوتوس یک کمپانی پریتانیایی و سازنده ماشین‌های اسپرت است. کمپانی EV لندن نیز تاکسی تولید می‌کند.

گروه برند جیلی، به پنج زیرگروه دیگر تقسیم می‌شود. این زیرمجموعه‌ها شامل گروه اتو جیلی (مسئول تولید محصولات جیلی، لوتوس، لینک اند کو و پروتون)، گروه ولوو مسئول تولید محصولات ولوو و پلستار (Polestar)، گروه خودروهای تجاری نیو انرژی جیلی (بخشی از گروه EV لندن و یوآن چنگ) و گروه جیلی که مختص بیزینس‌های جدید و تولید موتورسیکلت و گردشگری است، می‌شود.

نام این کمپانی به معنای «شانس» است.

تاریخچه برند خودروسازی جیلی

لوگوی جیلی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کسی که این کمپانی را تاسیس کرد، لی شوفو نام دارد. او در سال ۱۹۸۶، با مقدار پولی که از خانواده‌اش قرض گرفت، کسب و کار تولید یخچال خود را بنیان‌گذاری کرد. با گذر زمان کمپانی او به قدری موفق شد که توانست طیف وسیعی از محصولات مختلف را برای مشتریان چینی خود تولید کند. در اواسط دهه ۹۰ میلادی، این کمپانی یک شرکت رو به ورشکستی را خریداری کرد تا از طریق آن، به تولیدات موتورسیکلت روی آورد.

در سال ۱۹۹۸، این کمپانی تولید ون‌های کوچک را آغاز کرد و بعد از گذشت یک سال، موفق شد که تایید شروع تولیدات خودرو را اخذ کند. اما تولید اتومیبل به محض گرفتن تایید و تا سال ۲۰۰۲، آغاز نشد. با موفقیت‌های روزافزون، این خودروساز تازه‌کار توانست در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال ۲۰۰۵ و سپس در نمایشگاه دیترویت سال بعد از آن حضور پیدا کند. این کمپانی طی دو سال به قدری موفق و مشهور شد که تصمیم گرفت در اواسط سال ۲۰۰۸، برای خرید برند ولوو از فورد اقدام کرد. در اواخر سال ۲۰۰۹، فورد اعلام کرد که از میان تمامی مشتریان، ترجیح می‌دهد که برند ولوو را به جیلی چینی بفروشد. این خرید و فروش در سال ۲۰۱۰ و پس از مذکراتی طولانی نهایی شد.

حالا فرصتی طلایی به دست آمده بود که این کمپانی، وارد کشورهای اروپایی شود. جیلی که حالا از کیفیت محصولات خود مطمئن شده و تمامی امتحان‌های لازم را پس داده بود، اعلام کرد که تا اواخر سال ۲۰۲۱، خودروهای چینی خود را وارد بازار بریتانیا خواهد کرد. همچنین اعلام کرد قصد دارد بازار ایتالیا را نیز قبضه کند. اولین مدلی که در بازار بریتانیا به فروش رسید، Emgrand EC7 نام داشت.

سال ۲۰۱۷، اتفاقاتی افتاد که برای سرنوشت و آینده این برند چینی بسیار مهم بود. این کمپانی محبوب و شناخته شده، اعلام کرد که قصد دارد ۵۱ درصد از سهام لوتوس را از صاحبش بخرد. همچنین اعلام کرد برای خرید ۴۹.۴ درصد از سهم پورتون برنامه دارد، چرا که می‌خواهد در آینده و رشد بازار خودروی راست دست نقش پررنگی داشته باشد. این کمپانی با خرید تِرافوجیا (Terrafugia) که سازنده ماشین‌های پرنده است، وارد فاز جدیدی از صنعت خودرو شد. همچنین با سرمایه گذاری 3.25 میلیارد یورویی در شرکت والد ولوو، تصمیم گرفت به این کمپانی ساخت و ساز تولید کننده کامیون، رونق ببخشد. با این تصمیم، جیلی تبدیل به بزرگ‌ترین سهامدار این کمپانی تبدیل شد. موفقیت‌ها و افتخارات این کمپانی به همین جا ختم نمی‌شود چرا که در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۸.۲ درصد از سهام دایملر (Daimler AG)، یعنی صاحب برند مرسدس بنز (Mercedes-Benz) را نیز خرید.

چند مدل از برند جیلی

جیلی بوروی

جیلی بوروی

در اواسط سال ۲۰۱۴، مدل مفهومی این مدل تایید و در نتیجه بوروی که در ابتدا KC نام داشت، وارد فاز تولید شد. پلتفرم این مدل، محصول مشترک بین جیلی و ولوو است. از آنجایی که این مدل یک فست‌بک است، همه معتقد هستند برای یک خودروساز چینی، محصول عجیبی است.

جیلی بینیو

جیلی بینیو

این مدل، یک شاسی بلند نسبتا جمع و جور است که از سال ۲۰۱۸ تولید می‌شود. این محصول در بازار جهانی با نام کول ری شناخته می‌شود و بسیار پرطرفدار است.

جیلی جیاجی

جیلی جیاجی

این مدل یک MPV جمع و جور است و در واقع به عنوان اولین مینی ون این کمپانی شناخته می‌شود. جیاجی در نمایشگاه خودرو شانگهای در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و پس از دو سال به طور رسمی پا به بازار گذاشت.

جیلی آیکان

جیلی آیکان

 

جیلی آیکان یکی از جدیدترین مدل‌های این کمپانی است که از فوریه سال جاری، در بازار به خرید و فروش می‌رسد. این مدل در سال ۲۰۱۸ رونمایی و تحت نظر یکی از خبره‌ترین طراحان این کمپانی تولید شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان